os Maxilla Skrevet 18. august 2023 #61 Del Skrevet 18. august 2023 Supermegler1 skrev (10 timer siden): Abort er drap. Topsi skrev (7 timer siden): Jeg fatter ikke helt dette argumentet med "liv" som folk alltid skal slenge rundt seg.. Er dere veganere begge to? For hvis ikke alt liv er hellig faller jo hele det argumentet i grus. Alt som lever har liv, da kan man ikke slå en flue uten å være helt hykler. Og jada, jeg vet, nå kommer "jammen mennesket er hellig". Da er vi bare tilbake til at et embryo ikke er et menneske. "Men det har jo LIV!" Evig jævla runddans. Abortmotstandere som faktisk er veganere hadde jeg hatt mye mer respekt for, for de viser iallefall at de mener det de sier. Men ironisk nok har jeg aldri møtt en veganer som er mot abort. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 18. august 2023 #62 Del Skrevet 18. august 2023 Miss.Hol skrev (20 timer siden): https://www.nrk.no/vestland/krf-vil-ha-nullvisjon-mot-abort-i-bergen_-1.16518558 Trodde vi hadde kommet lengre.. Han har jo noen poeng, som at kvinner som er blitt uønsket gravid skal få mer oppfølging, og den slags. Men han ønsker egentlig at det skal bli slutt på all abort i både byen, og i hele landet. Trodde vi var ferdig med den slags her. Den slags? Har du et behov for at folk begår abort? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 18. august 2023 #63 Del Skrevet 18. august 2023 Intervence skrev (3 timer siden): Kvinner skal ha full rådighet over sin egen kropp. Det KrF ikke tenker over at det er mange voldtekter som skjer årlig. Skal virkelig kvinnen føde et barn man ikke har lyst på og muligens bli minnet om voldtektsmannen hver dag resten av sitt liv? Fy fader... kristne har helt fjernt syn på virkeligheten. Skulle virkelig ha sett om de hadde blitt voldtatt, og føde barnet dersom kvinnen ble gravid om de hadde endret holdningen sin etter det! KrF kan sammen med sin religion brenne et viss sted. Det er bare veien til all ondskap! Disse folka som har slike holdninger er kun selvopptatte, psykopater. Lurer på om disse her har null empati for kvinnene, og om de utfører voldtekt på andre kvinner slik at det de kan få damene til å bli gravide og nekte de for abort? Selv om man beskytter seg med kondom så kan man fortsatt bli gravid... det har skjedd og ting skjer når man er kåt og er man kun venner, med fordeler eller at man ønsker å gå tilbake kun som venner har man ikke alltid lyst til å ha et barn med personen heller. Pluss ting endrer seg i livet. Kvinner skal kunne bestemme selv om man vil ta abort eller ei. Kan ikke disse folka flytte til USA eller Saudi Arabia dersom de vil ha nullvisjon? Så ser man hvor "flott" damene har det der. Jeg vil ikke at verden skal gå mot Saudi Arabia der hvor religion skal styre over verden. Og med det i bakhodet at de aller, aller fleste voldtektsanmeldelser blir henlagt, så vil det ikke være mulig å gjennomføre en bestemmelse om tillatelse til abort ved voldtekt, for de fleste voldtekter blir jo ikke bevist. 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 18. august 2023 #64 Del Skrevet 18. august 2023 Badebuksa2.0 skrev (27 minutter siden): Den slags? Har du et behov for at folk begår abort? VI har ikke noe behov for noe, vi. En kvinne som står i en fortvilet situasjon kan ha behov for abort. 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 18. august 2023 #65 Del Skrevet 18. august 2023 Badebuksa2.0 skrev (40 minutter siden): Den slags? Har du et behov for at folk begår abort? Hva hadde du gjort om du ble gravid som 17-åring, uten sikkerhetsnett, ingen penger og ingen utdanning? Om du ble gravid, men hadde store rusproblemer? Eller alvorlig psykisk sykdom som kan være helt uforenelig med å ta seg av et barn? Om du ble gravid etter en voldtekt som barn? I disse tilfellene har man gjerne et stort behov for å ta abort. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
os Maxilla Skrevet 18. august 2023 #66 Del Skrevet 18. august 2023 Rosalilje84 skrev (26 minutter siden): Og med det i bakhodet at de aller, aller fleste voldtektsanmeldelser blir henlagt, så vil det ikke være mulig å gjennomføre en bestemmelse om tillatelse til abort ved voldtekt, for de fleste voldtekter blir jo ikke bevist. Det er faen meg sant. Mange som er mot abort er for unntak i akkurat det de kaller "ekstreme tilfeller" som voldtekt og incest, men hvordan i all verden skulle man håndhevet et sånt reglement? 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
navnet Skrevet 18. august 2023 #67 Del Skrevet 18. august 2023 Supermegler1 skrev (9 timer siden): Man tar livet av et potensielt liv. Egget er allerede befruktet. Det er en stretch og du vet det. Sånn fra starten av så vil menneskekroppen selv fjerne opp til 30% av alle påbegynte svangerskap naturlig via spontanaborter, men det snakker vi ikke om som drap vettø. for det er bare kroppens egne måte å fjerne noe som ikke har muligheten til å ha et godt/fullverdig liv, men når man tar en bevisst avgjørelse (og det kan like godt være fordi det ikke er mulig å gi trygg og god oppvekst, som at forsteret har store skader) da er det plutselig drap ? Hvor går liksom grensa? Skal man tvinge kvinner til å gjennomføre svangerskap med fostre som ikke har sjans til å leve etter fødsler, eller fostre som kommer til å trenge 100% pleiehjelp hele sitt naturlige liv? Eller har du et sånt indre bilde av sunne friske lyserosa babyer? Det er jo ikke realiteten i alle tilfeller i det hele tatt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 18. august 2023 #68 Del Skrevet 18. august 2023 esk skrev (50 minutter siden): Hva hadde du gjort om du ble gravid som 17-åring, uten sikkerhetsnett, ingen penger og ingen utdanning? Om du ble gravid, men hadde store rusproblemer? Eller alvorlig psykisk sykdom som kan være helt uforenelig med å ta seg av et barn? Om du ble gravid etter en voldtekt som barn? I disse tilfellene har man gjerne et stort behov for å ta abort. Hvorfor kommer man alltid med de verste eksemplene, de fleste aborter er ikke av nevnte årsaker 🤔og så må vi jo huske at det er snakk om å drepe et annet menneske, terskelen bør være ekstremt høy. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 18. august 2023 #69 Del Skrevet 18. august 2023 os Maxilla skrev (43 minutter siden): Det er faen meg sant. Mange som er mot abort er for unntak i akkurat det de kaller "ekstreme tilfeller" som voldtekt og incest, men hvordan i all verden skulle man håndhevet et sånt reglement? Nettopp. Menneskrettskonvensjoner fastsetter regelen om uskyldig inntil det motsatte er bevist. Altså kan man ikke innvilge abort fordi kvinnen ble voldtatt, når voldtekten ikke er bevist. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 18. august 2023 #70 Del Skrevet 18. august 2023 Badebuksa2.0 skrev (5 minutter siden): Hvorfor kommer man alltid med de verste eksemplene, de fleste aborter er ikke av nevnte årsaker 🤔og så må vi jo huske at det er snakk om å drepe et annet menneske, terskelen bør være ekstremt høy. Du svarte fortsatt ikke på hennes spørsmål, da antar jeg at du ikke ønsker å svare. Du vet heller ikke hva som er grunnen til de fleste abortene. Eller har du statistikk, per grunn? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 18. august 2023 #71 Del Skrevet 18. august 2023 (endret) Badebuksa2.0 skrev (14 minutter siden): Hvorfor kommer man alltid med de verste eksemplene, de fleste aborter er ikke av nevnte årsaker 🤔og så må vi jo huske at det er snakk om å drepe et annet menneske, terskelen bør være ekstremt høy. Drepe et forster i et tidlig stadiet som ikke vet at det lever er ikke like ille som å påføre en faktisk levende utviklet kvinne en graviditet hun ikke ønsker eller kan gjennomføre. Du er mann og kan ikke gå gravid, du trenger ikke være redd for å bli det. Sier ikke du ikke kan være imot abort for det, men at du personlig mangler redselen og å gå gjennom konsekvensen om vi kvinner ikke får lov. Om liv er viktig å du/dere ikke tenker på oss voksne kvinner som levende, hvorfor ikke bry seg om at barn må leve med foreldre som ikke er egnet på nåværende tidspunkt eller ikke vil ha dem, eller er fanget i relajsoner eller fattigdom osv som gjør livet vanskeligere? Hvor mange barn venter på å bli adoptert i verden? Jeg stoler ikke på prevensjon, mamma ble gravid 2 ganger på det. Jeg vil heller ikke sterilisere meg for hva om jeg møter en mann jeg vil ha barn med? Må jo gi opp sex fullstendig frem til forelskelsen med en mann som også er klar for barn med meg, om dere får gjennomslag. Abort er ikke lett, men det er nødvendig. Endret 18. august 2023 av Rosakatt 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 18. august 2023 #72 Del Skrevet 18. august 2023 Teskelen for sterilisering må ned om dette blir gjennomslått, ikke noe du må vente til din fremtidige mann får svare bullshit. Om ei på 18 ikke vil ha barn, men vil være seksuelt aktiv må hun nesten få gjennomslag i sterilisering hun på tross av at dete er tidlig å si om hun vil ha barn eller ikke. Ikke alle er klare for barn før senere. Å da blir det kondom på alle mann folkens. I Norge landet som er mest redd for et stykke gummi 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 18. august 2023 #73 Del Skrevet 18. august 2023 Badebuksa2.0 skrev (15 minutter siden): Hvorfor kommer man alltid med de verste eksemplene, de fleste aborter er ikke av nevnte årsaker 🤔og så må vi jo huske at det er snakk om å drepe et annet menneske, terskelen bør være ekstremt høy. Det er høyst reelle tilfeller uansett. Hvorfor vil du ikke svare på spørsmålet? Det er så gjennomgående i abortdebatter at folk sitter og fordømmer abort uten å overhode prøve å sette seg inn i situasjonen kvinnen er i. Ellers er jeg uenig i at det å fjerne noen få celler fra livmoren er å drepe et menneske. Hva med dette scenarioet: Du jobber på en fertilitetsklinikk. Plutselig begynner det å brenne kraftig, og du må komme deg ut. Det er to rom: I det ene ligger det fem befruktede egg, klar til innsetting. I det andre rommet befinner det seg fem levende barn som gråter og ikke kommer seg ut. Du har kun tid til å gå inn i det ene rommet. Hvilket rom velger du? Hvem redder du? Menneskene, eller cellene? Det burde egentlig være veldig lett å svare på, men du som mener et befruktet egg i livmoren er likeverdig med et levende barn ville jo fått et problem. 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
navnet Skrevet 18. august 2023 #74 Del Skrevet 18. august 2023 Badebuksa2.0 skrev (33 minutter siden): Hvorfor kommer man alltid med de verste eksemplene, de fleste aborter er ikke av nevnte årsaker 🤔og så må vi jo huske at det er snakk om å drepe et annet menneske, terskelen bør være ekstremt høy. Fordi vi MÅ tenke på de verste eksemplene, fordi de skjer oftere en hva du vil tenke på. Tenker vi ikke på de verste eksemplene er vi heller ikke forberedt på de situasjonene. Skal vi nekte noen livreddende operasjoner/inngrep må vi snakke om "what if" også. Jeg lover deg, med hånda på hjertet at MANGE aborter er pga stressende situasjoner i livet til folk, sykdommer, voldtekt, mishandling, fostre som er syke etc etc. At du har inni hodet ditt at norske kvinner bruker det som en unnskyldning for å ikke bli tjukk er kanskje sant i noen tilfeller, men absolutt ikke alle. 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. august 2023 #75 Del Skrevet 18. august 2023 (endret) esk skrev (6 timer siden): Du vet at hvem som helst kan gå inn og redigere en Wikipedia-side? Dessuten finnes det ingen kildehenvisninger i artikkelen du har hentet dette utdraget fra: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Befruktning Dette er advarselen øverst på siden: https://www.princeton.edu/~prolife/articles/embryoquotes2.html Her er masse kilder, jeg forstår forøvrig ikke hvordan noen kan mene fosteret eller zygote ikke er et liv, da hadde det ikke utviklet seg og vokst. En zygote og ikke minst et foster er langt mer komplisert enn f eks en bakterie som alle vil tenke er levende. Og det er ikke minst menneskelig liv Og ja. Det står pro-life i linken, sitatene er dog korrekte Endret 18. august 2023 av Topsi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. august 2023 #76 Del Skrevet 18. august 2023 os Maxilla skrev (2 timer siden): Jeg fatter ikke helt dette argumentet med "liv" som folk alltid skal slenge rundt seg.. Er dere veganere begge to? For hvis ikke alt liv er hellig faller jo hele det argumentet i grus. Alt som lever har liv, da kan man ikke slå en flue uten å være helt hykler. Og jada, jeg vet, nå kommer "jammen mennesket er hellig". Da er vi bare tilbake til at et embryo ikke er et menneske. "Men det har jo LIV!" Evig jævla runddans. Abortmotstandere som faktisk er veganere hadde jeg hatt mye mer respekt for, for de viser iallefall at de mener det de sier. Men ironisk nok har jeg aldri møtt en veganer som er mot abort. Jeg vet om flere veganere som er imot abort. Men poenget er at et embryo selvsagt er et menneske, hva ellers skulle det være? En katt? En sopp? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
navnet Skrevet 18. august 2023 #77 Del Skrevet 18. august 2023 Topsi skrev (11 minutter siden): Men poenget er at et embryo selvsagt er et menneske, Er et egg det samme som en kylling ? Er en eikenøtt det samme som et tre ? 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. august 2023 #78 Del Skrevet 18. august 2023 (endret) navnet skrev (6 minutter siden): Er et egg det samme som en kylling ? Er en eikenøtt det samme som et tre ? Er et egg et tre? Fosteret er et liv, og det er menneskelig. Er et barn en gammel? Nei, det er like fullt et menneske i ulike stadier Forøvrig er f eks måkeegg beskyttet av norsk lov Endret 18. august 2023 av Topsi 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
navnet Skrevet 18. august 2023 #79 Del Skrevet 18. august 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Fosteret er et liv, og det er menneskelig. Er et barn en gammel? Nei, det er like fullt et menneske i ulike stadier Det endrer ikke på det faktumet at det er ikke et fullverdig menneskeliv, Et egg er ikke en kylling, men har potensialet til å bli det, et frø er ikke det samme som en plante. Når man begynner å menneskeliggjøre potensialet for et liv, på lik linje med et pustende menneske som kan eksistere uten å være avhengig av andre, så oppstår det flere etiske dilemmaer. Om vi følger din logikk om at et foster i tidligste uker har like stor verdi som et pustende menneske, og vi skal pålegge kvinner å måtte gjennomføre en risikofylt tilstand (graviditet) for å holde fosteret i livet, så må vi i følge samme logikk kunne pålegge mennesker å være organdonor da. For naboen dør om du ikke donerer halve levera di, og du kan leve uten halve levra, de er risikofylt, du risikerer senskader, men som regel går det bra. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. august 2023 #80 Del Skrevet 18. august 2023 (endret) navnet skrev (5 minutter siden): Det endrer ikke på det faktumet at det er ikke et fullverdig menneskeliv, Et egg er ikke en kylling, men har potensialet til å bli det, et frø er ikke det samme som en plante. Når man begynner å menneskeliggjøre potensialet for et liv, på lik linje med et pustende menneske som kan eksistere uten å være avhengig av andre, så oppstår det flere etiske dilemmaer. Om vi følger din logikk om at et foster i tidligste uker har like stor verdi som et pustende menneske, og vi skal pålegge kvinner å måtte gjennomføre en risikofylt tilstand (graviditet) for å holde fosteret i livet, så må vi i følge samme logikk kunne pålegge mennesker å være organdonor da. For naboen dør om du ikke donerer halve levera di, og du kan leve uten halve levra, de er risikofylt, du risikerer senskader, men som regel går det bra. Det er overhodet ikke det samme som tvungen organdonasjon. Man kan sammenligne det med at du kjører på noen med vilje. De blir skadet, og din lever er den eneste som kan hjelpe. Mor, og far, har satt fosteret I denne situasjonen med egne handlinger, dermed har de automatisk et ansvar for fosterets ve og vel Edit: argumentet ditt om tvungen organdonasjon til naboen holder kun vann om det lå fostre langs veien og hoppet opp i livmoren på forbipasserende kvinner, og det gjør det ikke Endret 18. august 2023 av Topsi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå