Emmelise Skrevet 17. august 2023 #41 Skrevet 17. august 2023 Janne R. E. skrev (2 timer siden): Hvorfor ikke heller bruke prvensjon eller for den slags skyld slutte å hore seg istedenfor å la samfunnet ta regningen for denslags? En abortprosedyre koster manfoldige tusen kroner som blir belastet oss i form av skatt. Ifølge en lenke på nettopp samme artikkel påpekes det at 1 av 3 aborter er fordi man har blitt gravid TIL TROSS for bruk av prevensjon. Hvis du er på p-piller og fyren bruker ekstra tykk kondom, så er det stadig en sjanse for at man blir gravid. Sånn er det bare. Graviditet er alltid en risiko uansett hva slags prevensjon du bruker. Irrelevant om man er hore eller ikke. Abort er forøvrig en langt rimeligere prosedyre enn å påtvinge kvinner å føde og oppdra barn de ikke ønsker. Vi har allerede lange køer innenfor mental helse. Fjerner du muligheten for abort vil påkostningene i samfunnet blir langt større, da også innenfor mental helse. Abort er et nødvendig onde. Ingen trenger å like at det er tilbud som er tilgjengelig, men å fjerne det fra andre på grunn av personlige forvridde syn om sex er ganske ondskapsfullt i seg selv. 12 5
esk Skrevet 17. august 2023 #42 Skrevet 17. august 2023 Topsi skrev (2 timer siden): Fosteret har allerede fra unnfangelsen flere rettigheter, f eks arverett. Jeg er helt for at man kan kreve barnebidrag fra starten av, men da må det først bli lov å ta farskapstest prenatalt, noe det ikke er idag. Forøvrig, KrF har vel alltid vært for gode ordninger for barn og barnefamilier, og i flere av statene med abortforbud i USA så beveger republikanerne seg også i denne retningen. Åja, de holder på å bevege seg i en retning som kanskje gir litt bedre ordninger for barn og barnefamilier. Kjempegreier!! Virkelig noe å klappe for!! 🙄 Hadde de brydd seg en dritt om kvinner og barns helse, hadde de fått på plass noen knallgode ordninger som støttet oppom dem lenge før de la ned forbud mot abort. Sannheten er at det sitter en gjeng mørkemenn og -kvinner på toppen som fører sin ekle, kvinnefiendtlige politikk basert på sin egne, konservative religiøse overbevisning. De skal på død og liv beskytte en ubevisst organisme i magen, men når barnet blir født er det ikke så viktig å ta vare på det lenger. USA er preget av skyhøy fattighet, som direkte påvirker barna. Hører ikke at noen som er imot abort brøler like høyt om barns rettigheter etter de (gjerne mot mors vilje) er født. 7 4
Dooley Skrevet 17. august 2023 #43 Skrevet 17. august 2023 Topsi skrev (3 timer siden): Jeg vil også ha et abortforbud, men det er helt urealistisk idag. Da må en se på hva en kan gjøre. Hvis en klarer å redusere aborttallene med 50%, så er det 50% flere barn som får lov å leve. For disse betyr det alt. At vi ikke kan redde alle betyr ikke at vi ikke skal forsøke å redde så mange vi kan. Og disse tiltakene vil redde liv. Selvsagt er det oppriktig ment Jeg regner med at du har mange barn, og at de fleste av dem er adoptert? For du vil ha sterkere rettigheter for foster uten bevissthet, enn for en fortvilet kvinne som ikke ønsker å bære fram et barn. Du vil at disse barna SKAL fødes, selv om de ikke er ønsket. Da må jeg selvfølgelig anta at du har tatt til deg så mange adoptivbarn du kunne. Ikke sant? 7 3
CAPS LOCK Skrevet 17. august 2023 #44 Skrevet 17. august 2023 Brunello skrev (2 timer siden): Jeg ser absolutt ikke noe galt med en visjon om null aborter. Ikke jeg heller. Det er noe alle burde være enige om 1
Drizzt Skrevet 17. august 2023 #45 Skrevet 17. august 2023 Miss.Hol skrev (7 timer siden): https://www.nrk.no/vestland/krf-vil-ha-nullvisjon-mot-abort-i-bergen_-1.16518558 Trodde vi hadde kommet lengre.. Han har jo noen poeng, som at kvinner som er blitt uønsket gravid skal få mer oppfølging, og den slags. Men han ønsker egentlig at det skal bli slutt på all abort i både byen, og i hele landet. Trodde vi var ferdig med den slags her. Det er bra Krf ikke har noe særlig makt da. 4 1
idk_ Skrevet 17. august 2023 #46 Skrevet 17. august 2023 Emmelise skrev (3 timer siden): Ifølge en lenke på nettopp samme artikkel påpekes det at 1 av 3 aborter er fordi man har blitt gravid TIL TROSS for bruk av prevensjon. Hvis du er på p-piller og fyren bruker ekstra tykk kondom, så er det stadig en sjanse for at man blir gravid. Sånn er det bare. Graviditet er alltid en risiko uansett hva slags prevensjon du bruker. Irrelevant om man er hore eller ikke. Abort er forøvrig en langt rimeligere prosedyre enn å påtvinge kvinner å føde og oppdra barn de ikke ønsker. Vi har allerede lange køer innenfor mental helse. Fjerner du muligheten for abort vil påkostningene i samfunnet blir langt større, da også innenfor mental helse. Abort er et nødvendig onde. Ingen trenger å like at det er tilbud som er tilgjengelig, men å fjerne det fra andre på grunn av personlige forvridde syn om sex er ganske ondskapsfullt i seg selv. I så fall tyder det vel på at veldig mange bruker prevensjonen feil? 1
idk_ Skrevet 17. august 2023 #47 Skrevet 17. august 2023 For å svare på tråden, så ser jeg ikke for meg at jeg ville ha klart å gjennomføre en abort selv, men det vet jeg jo ikke før jeg er i den situasjonen. Å ha nullvisjon høres skummelt ut. Det vil alltid finnes situasjoner der abort vil være et riktig valg for den enkelte. Dette må kvinner få lov å avgjøre selv. Vil ikke ha amerikanske tilstander heller... 2
Emmelise Skrevet 17. august 2023 #48 Skrevet 17. august 2023 idk_ skrev (21 minutter siden): I så fall tyder det vel på at veldig mange bruker prevensjonen feil? Det skal jeg ikke påstå jeg vet noe konkret om. Men man hører historier om kvinner som blir gravide til tross for at de er på ymse forskjellige prevensjonsmidler. Ei som bor i samme by som meg har tre barn, var på forskjellige typer prevensjoner for hvert av barna og ble tydeligvis stadig like lett gravid. Det blir fort problematisk når "testingen" av prevensjonsmiddelet man er på består i å se om man faktisk blir gravid eller ei. Men at menn er flinkere til å bruke kondom uavhengig om dama sier hun er på pilla eller ikke burde vært normalen, og det er det dessverre ikke. Vi er blant de dårligste landene til å bruke kondom. Så feil bruk er kanskje en liten andel av problemet, og manglende bruk en litt større? Hvem vet. 5
Topsi Skrevet 17. august 2023 #49 Skrevet 17. august 2023 Rosalilje84 skrev (4 timer siden): Voldtatte kvinner og jenter som opplever incest, har ikke sex. Jeg nevnte det i en annen kontekst da men. esk skrev (4 timer siden): Åja, de holder på å bevege seg i en retning som kanskje gir litt bedre ordninger for barn og barnefamilier. Kjempegreier!! Virkelig noe å klappe for!! 🙄 Hadde de brydd seg en dritt om kvinner og barns helse, hadde de fått på plass noen knallgode ordninger som støttet oppom dem lenge før de la ned forbud mot abort. Sannheten er at det sitter en gjeng mørkemenn og -kvinner på toppen som fører sin ekle, kvinnefiendtlige politikk basert på sin egne, konservative religiøse overbevisning. De skal på død og liv beskytte en ubevisst organisme i magen, men når barnet blir født er det ikke så viktig å ta vare på det lenger. USA er preget av skyhøy fattighet, som direkte påvirker barna. Hører ikke at noen som er imot abort brøler like høyt om barns rettigheter etter de (gjerne mot mors vilje) er født. Jeg er helt enig i at republikanernes velferdssyn er forvridd, men jeg synes det er positivt at de ønsker å endre på dette til fordel for barn istedetfor å bare være kyniske
Gjest paprikaskrue Skrevet 17. august 2023 #50 Skrevet 17. august 2023 En nullvisjon mot abort er patriarkatets måte å kontrolle kvinner. I punktlisten til KRF så skriver de at de ikke ønsker at skolen skal være en arena for verdikamp, men i det neste så skriver de at de vil dele ut bibler i skolen. I det samfunnet krf forekter er alle andre en heterofile menn tapere.
Glufseguri Skrevet 17. august 2023 #51 Skrevet 17. august 2023 Bergen KrF kan heller bruke energien på å styrke føde og barseltilbudet til kvinner som føder på KK i Bergen. 7 1
Gjest Msramkins Skrevet 17. august 2023 #52 Skrevet 17. august 2023 Selvbestemt abort må selvfølgelig være lovlig, uavhengig av grunn, fram til en viss grense ( som noen med riktig kompetanse må bestemme, ca slik som nå). At man samtidig kan jobbe for at ingen må ta abort pga økonomi, eller feks press fra andre, motstrider ikke dette. Det går ann å ha to tanker i hodet samtidig. Likeså grundig seksualundervisning og lett tilgang på prevensjon for de unge.
Example Skrevet 17. august 2023 #54 Skrevet 17. august 2023 KrF prøver å gjøre abort til en sak i Norge fordi de vet at det vil tjene dem. Abort var heller ikke noen stor sak i USA heller før man i skiftet mellom 60- og 70-tallet gjorde det til det. KrF er et knøtteparti, men i denne saken har de nok flere som støtter dem enn velgerbasen skulle tilsi. Personlig tenker jeg at vi har mer enn nok problemer med barn som vokser opp i uegnede hjem at vi trenger flere. Folk som ikke er klare for å få barn burde selvfølgelig få slippe. 7
esk Skrevet 17. august 2023 #55 Skrevet 17. august 2023 Supermegler1 skrev (1 time siden): Abort er drap. Drap på hvem da? Et sammensmeltet egg og sædcelle? Abort er like mye drap som sædavgang og mens. 6
Supermegler1 Skrevet 17. august 2023 #56 Skrevet 17. august 2023 esk skrev (1 minutt siden): Drap på hvem da? Et sammensmeltet egg og sædcelle? Abort er like mye drap som sædavgang og mens. Man tar livet av et potensielt liv. Egget er allerede befruktet. 3
esk Skrevet 17. august 2023 #57 Skrevet 17. august 2023 Supermegler1 skrev (1 minutt siden): Man tar livet av et potensielt liv. Egget er allerede befruktet. Det er uansett bare en celleklump. Å fjerne noe som potensielt kan bli et liv, som du skriver selv, er jo åpenbart ikke drap. For det har aldri vært et liv. 8
Topsi Skrevet 17. august 2023 #58 Skrevet 17. august 2023 esk skrev (30 minutter siden): For det har aldri vært et liv. 3 3
esk Skrevet 18. august 2023 #59 Skrevet 18. august 2023 Topsi skrev (4 timer siden): Du vet at hvem som helst kan gå inn og redigere en Wikipedia-side? Dessuten finnes det ingen kildehenvisninger i artikkelen du har hentet dette utdraget fra: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Befruktning Dette er advarselen øverst på siden: 4
Intervence Skrevet 18. august 2023 #60 Skrevet 18. august 2023 (endret) Kvinner skal ha full rådighet over sin egen kropp. Det KrF ikke tenker over at det er mange voldtekter som skjer årlig. Skal virkelig kvinnen føde et barn man ikke har lyst på og muligens bli minnet om voldtektsmannen hver dag resten av sitt liv? Fy fader... kristne har helt fjernt syn på virkeligheten. Skulle virkelig ha sett om de hadde blitt voldtatt, og føde barnet dersom kvinnen ble gravid om de hadde endret holdningen sin etter det! KrF kan sammen med sin religion brenne et viss sted. Det er bare veien til all ondskap! Disse folka som har slike holdninger er kun selvopptatte, psykopater. Lurer på om disse her har null empati for kvinnene, og om de utfører voldtekt på andre kvinner slik at det de kan få damene til å bli gravide og nekte de for abort? Selv om man beskytter seg med kondom så kan man fortsatt bli gravid... det har skjedd og ting skjer når man er kåt og er man kun venner, med fordeler eller at man ønsker å gå tilbake kun som venner har man ikke alltid lyst til å ha et barn med personen heller. Pluss ting endrer seg i livet. Kvinner skal kunne bestemme selv om man vil ta abort eller ei. Kan ikke disse folka flytte til USA eller Saudi Arabia dersom de vil ha nullvisjon? Så ser man hvor "flott" damene har det der. Jeg vil ikke at verden skal gå mot Saudi Arabia der hvor religion skal styre over verden. Endret 18. august 2023 av Intervence 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå