Gå til innhold

Er det vanlig å ha billån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Låner på huset og lager en nedbetalingsplan på fem år på den delen. 

Anonymkode: fb007...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 17.8.2023 den 12.30):

Må man ha lån for å kjøpe bil så lever man over evne.

Anonymkode: a6d0c...2d4

Hjelpe meg for et idiotisk utsagn! Bare for å provosere eller? ;) 

Vi lever fint med huslån, studielån, billån og 2 biler, reiser på ferie, sparer osv. Bi hadde bare ikke 450.000,- i kash til bil mår vi måtte ha den omtrent på dagen for å kunne kjøre til jobb og levere barn osv. Handler ikke om å leve over evne…. 

Anonymkode: c1db4...70a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/17/2023 at 10:34 AM, AnonymBruker said:

Jeg er litt overrasket over hvor vanlig det virker å være å ha billån etter å ha snakket om hverdagsøkonomi i vennegjengen. Er det veldig vanlig med billån eller er det kun i min omgangskrets? Kan man få billige billån? Jeg finner kun billån som er 6 % og høyere. Jeg har 70 % belåningsgrad på boligen min. Da gir det vel mer mening å låne opp på boligen for å få bedre rente?

Anonymkode: 92877...eea

I 2017 kjøpte jeg en bil hvor jeg tok opp et billån med effektiv rente på ca. 4%.

Ikke verdens billigste lån, men vesentlig lavere enn annen kreditt og forbrukslån. Hadde behov for bil, og hadde ikke pengene da jeg var student. Lånet var nedbetalt for et par år tilbake, og hele bilkjøpet var en "billig" affære, i den grad man kan si det om bil.

Anonymkode: 73805...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk rimeligere, men jeg ser det for mange blir det i praksis dyrere. Mange får et forvrengt syn på hvor dyr bil de kan betjene uten å leve over evne. Når en har mulighet til å kjøpe drømmebilen om en baker det inn i huslånet så kan fristelsen blir vel stor. Det starter gjerne med gode intensjoner om å betale ekstra ned på lånet, men sklir ofte ut når leve kostnader øker.

Det er forresten utbredt fenomen og ikke bare når det gjelder bil, folk øker huslånet å kjøper seg både luksusvarer og ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt billån og skal aldri ha. Kjøper med oppsparte midler. Den jeg kjøpte sist kostet i underkant av 100.000. Synes jeg får en veldig bra bil til den prisen. Biler synker så fort i verdi uansett, så forstår ikke poenget med å kjøpe bil til flere hundre tusen. Og hvert fall ikke å få lån på det. og måtte betale renter i tillegg. Idioti 

Anonymkode: f379a...7af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart med billån. Kjøpe en bil banken eier?🤔Noe annet med hus som man faktisk må ha.

Kjøper billige biler under 50 tusen. Casher de rett inn. Alltid gjort. Kun behov for en liten bybil til meg og barna🙂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hjelpe meg for et idiotisk utsagn! Bare for å provosere eller? ;) 

Vi lever fint med huslån, studielån, billån og 2 biler, reiser på ferie, sparer osv. Bi hadde bare ikke 450.000,- i kash til bil mår vi måtte ha den omtrent på dagen for å kunne kjøre til jobb og levere barn osv. Handler ikke om å leve over evne…. 

Anonymkode: c1db4...70a

Det er teit å sammenligne huslån og studielån med billån. Studielån og huslån er nødvendig, billån er ikke det. Du har ikke behov for en bil til nesten en halv million når du kan få gode biler til 30 000 kr. Du ville ha en så dyr bil på dagen, det var et valg du tok fordi du ville det og ikke på grunn av behov eller nødvendighet. Du lever over evne. 

Anonymkode: 7a837...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg kjøpte bil måtte jeg ta opp lån. Jeg tok da opp en tilleggslån men med sikkerhet i huset med en nedbetalingstid på 3 år. Et eget lån altså, med boliglånsrente. Dette gir veldig god oversikt. Vil aldri gjort det annerledes, men skal sies at jeg er en kontrollfreak på egen økonomi. 

Anonymkode: 205fe...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tror vel ikke ALLE nordmenn har råd til Tesla. De fleste har billån ja for å imponere naboen, venner og kolleger. Å tenke selv, spare opp ligger ikke for nordmenn. Her skal gjelden stige over pipa.

Anonymkode: e61e9...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt billån. Kjøper ca tre år gammel bil, kjører den 10-12 år og kjøper ny, brukt bil. På den måten har vi flere år på oss til å spare opp 3-400.000 til neste bil. Ikke trenger vi betale renter heller. Gikk trygg og god økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.8.2023 den 10.45):

De færreste har vel 500-600.000 på kontoen? Og de som har det bør vel heller investere i eiendom....

Bruktbil er ok for de av oss som klarer å mekke selv.

Anonymkode: 8a659...f38

Bruktbil er ok for mange av oss som ikke kan mekke også. Når de fleste vil ha ny bil og kjøper det, så er det veldig mange gode bruktbiler. 

Jeg kommer aldri til å kjøpe nybil. Kan egentlig ikke skjønne at folk gjør det, med mindre de har en spesiell interesse for bil. Å ha (en god) bruktbil er veldig billig i forhold, selv når man ikke kan mekke selv.

Jeg kommer heller aldri til å ta billån. 

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pleier å kjøpe biler jeg har råd til å betale for uten å låne. Rett og slett fordi bil ikke er en investering sånn som bolig, men et tapsprosjekt der verditapet starter idet du triller ut fra butikken. men vanlig er det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer heller opp enn å bruke 50k i renter iåret på noe som raser i verdi 

Anonymkode: 8f286...027

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre like vanlig som å kjøpe en bil som egentlig er for dyr.

Anonymkode: dec7f...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig med billån ja. Ofte er de rimelige også. Forhandlerne kjører ofte rentekampanjer for å øke salget. Tesla hadde tidligere rentekampanjer der de tilbød så lav rente som 0,25% i 3 år. Nå er tilbudet 1,99% i 3 år og deretter flytende (pt. 5,79%). Betaler man ned på f.eks 5 år er dette vesentlig rimeligere enn å bake inn i huslån. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er teit å sammenligne huslån og studielån med billån. Studielån og huslån er nødvendig, billån er ikke det. Du har ikke behov for en bil til nesten en halv million når du kan få gode biler til 30 000 kr. Du ville ha en så dyr bil på dagen, det var et valg du tok fordi du ville det og ikke på grunn av behov eller nødvendighet. Du lever over evne. 

Anonymkode: 7a837...788

Ikke alle er tjent med en bil til 30.000. Hvis du bor et sted hvor elbiler får enorme fordeler (f.eks radikalt kortere reisetid til jobb) så er 30.000 for lite til å få en ok elbil med ok rekkevidde. Hvis du ikke kan eller har tid til å skru selv så er en gammel bil et tvilsomt prosjekt.

Anonymkode: c99f6...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt billigbilrn min i tre år, ganske problemfritt nå. Om jeg får en verkstedregning neste uke på feks 7000 (eller mer) så føler jeg det er uansett er en lav pris å betale kontra å betale ned på billån hver mnd med renter og alt

Anonymkode: b2347...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig tatt opp billån men hadde mye egenkapital så fikk veldig god rente. Lånet løper egentlig over 7 år, men planen er å banke det ned raskt over 1år og så være ferdig med det. 

Anonymkode: 4e452...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...