AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1 Del Skrevet 17. august 2023 Jeg er litt overrasket over hvor vanlig det virker å være å ha billån etter å ha snakket om hverdagsøkonomi i vennegjengen. Er det veldig vanlig med billån eller er det kun i min omgangskrets? Kan man få billige billån? Jeg finner kun billån som er 6 % og høyere. Jeg har 70 % belåningsgrad på boligen min. Da gir det vel mer mening å låne opp på boligen for å få bedre rente? Anonymkode: 92877...eea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #2 Del Skrevet 17. august 2023 Når du ser hva nyere biler koster, sier det seg selv at ja, det er veldig vanlig... Anonymkode: fbf26...90c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #3 Del Skrevet 17. august 2023 Ja det er vanlig å ha billån og de er kjente for å være dyre. For å bake billånet ditt i boliglånet må du søke om refinansiering og det er ikke alle banker som aksepterer det. Anonymkode: d0ac7...7a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 17. august 2023 #4 Del Skrevet 17. august 2023 (endret) Ja, det er høyst vanlig å ha lån på bilen. Låne på boligen blir jo en dyr bil når du da bruker 20 år på å betale det ned. Mange bytter bil ofte etter 3-5 år. Det finnes billigere billån, ofte har forhandlerens «kampanjer». Endret 17. august 2023 av mereo Tillegg. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #5 Del Skrevet 17. august 2023 Problemet med å bake billånet inn i huslånet er at bilens verdi synker raskere enn du nedbetaler lånet. Anonymkode: 9d05e...e3a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #6 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet med å bake billånet inn i huslånet er at bilens verdi synker raskere enn du nedbetaler lånet. Anonymkode: 9d05e...e3a mereo skrev (1 minutt siden): Låne på boligen blir jo en dyr bil når du da bruker 20 år på å betale det ned. Mange bytter bil ofte etter 3-5 år. Det finnes billigere billån, ofte har forhandlerens «kampanjer». Det er sant. Man måtte ha betalt ned "billån-delen" av boliglånet like raskt som man ville gjort ved et billån. Da ville det vel lønnet seg? Anonymkode: 92877...eea 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #7 Del Skrevet 17. august 2023 Har omtrent samme rente på bolig og bil, så ser ikke helt poenget. Bilene våre kostet 400 000 hver, og jeg er helt komfortabel med en fast låneutgift på rundt 10 000 i 10 år. Alternativt kunne vi kjøpt et par rimeligere biler til 50 000, men da uten garanti for at det kommer en verkstedregning på et par ti tusen i morgen. Anonymkode: 7ff1d...f57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janina1 Skrevet 17. august 2023 #8 Del Skrevet 17. august 2023 Jeg kjøpte ny el-bil for noen år siden og hadde 5 års nedbetaling på den. Er nå nedbetalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 17. august 2023 #9 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er sant. Man måtte ha betalt ned "billån-delen" av boliglånet like raskt som man ville gjort ved et billån. Da ville det vel lønnet seg? Anonymkode: 92877...eea Hvis man betaler ned 50000 ekstra på boliglånet pr år så tenker jeg at billån i boligglånet er helt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #10 Del Skrevet 17. august 2023 De færreste har vel 500-600.000 på kontoen? Og de som har det bør vel heller investere i eiendom.... Bruktbil er ok for de av oss som klarer å mekke selv. Anonymkode: 8a659...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 17. august 2023 #11 Del Skrevet 17. august 2023 Hvis man må ta bil på huslånet har man ikke råd til denne bilen, så med mindre du er desperat etter en bil la det være ta et normalt bil lån det er høyere rente men koster mindre i rente pga lav tilbakebetaling tid Masse brukte elbiler og vanlige biler nå til desperate priser med masse salg av biler gjennom namsmannen, prøv det hvis cashflow er et problem. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #12 Del Skrevet 17. august 2023 Med mindre man kjøper bruktbil til under 100 000 så er det selvsagt vanlig med billån. Anonymkode: d6dd2...9b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomas77 Skrevet 17. august 2023 #13 Del Skrevet 17. august 2023 21 minutter siden, I Grosny said: Hvis man betaler ned 50000 ekstra på boliglånet pr år så tenker jeg at billån i boligglånet er helt greit. Det er sant men det er ikke det mange gjør. Kjetil Staalesen i Dagsavisen har en god kronikk om det fra et par uker siden der han sammenligner det med amerikanske ballonglån. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #14 Del Skrevet 17. august 2023 Hadde alltid billån som gift. I perioder to belånte biler. Nå som skilt har jeg kjøpt gjeldfri bil til 40000, ikke den peneste i byen, men såååå digg å ikke betale ned lån på den Anonymkode: b2347...063 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 17. august 2023 #15 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er sant. Man måtte ha betalt ned "billån-delen" av boliglånet like raskt som man ville gjort ved et billån. Da ville det vel lønnet seg? Anonymkode: 92877...eea Du kan sikkert få et lavere billån om du bruker sikkerhet i huset, samtidig så blir det mindre renter å betale om nedbetalingsfristen er kort, enn om du har noen prosent lavere lånerente men nedbetaling over lang tid. Alle seriøse bilforhandlere har dessuten som oftest bedre rentebetingelser på sine billån enn hva du får i banken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #16 Del Skrevet 17. august 2023 NakenPanda skrev (31 minutter siden): Hvis man må ta bil på huslånet har man ikke råd til denne bilen, så med mindre du er desperat etter en bil la det være ta et normalt bil lån det er høyere rente men koster mindre i rente pga lav tilbakebetaling tid Masse brukte elbiler og vanlige biler nå til desperate priser med masse salg av biler gjennom namsmannen, prøv det hvis cashflow er et problem. Man har akkurat like god/dårlig råd om man låner opp på bolig for å betale bil i stedet for billån, man er bare litt smartere om man gjør det. For om man legger billånet inn i boliglånet betaler man selvfølgelig ned den delen av lånet like fort som man ville gjort med et billån, og sparer penger. Anonymkode: a3b8c...d0a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #17 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er litt overrasket over hvor vanlig det virker å være å ha billån etter å ha snakket om hverdagsøkonomi i vennegjengen. Er det veldig vanlig med billån eller er det kun i min omgangskrets? Kan man få billige billån? Jeg finner kun billån som er 6 % og høyere. Jeg har 70 % belåningsgrad på boligen min. Da gir det vel mer mening å låne opp på boligen for å få bedre rente? Anonymkode: 92877...eea Ja, det er nesten uunngåelig for de fleste av oss hvis man skal ha en ny(ere) bil. De færreste har vel fire-fem-seks hundre tusen liggende å slenge som man kan bruke til å cashe ut en ny bil. Så de mest vanlige måtene å finansiere transportbehovet sitt på er enten et tradisjonelt billån med 35% egenkapital og pantesikkerhet for lånet i bilen, eller at man leaser bilen i stedet for å kjøpe den. Et annet alternativ er selvfølgelig å kun holde seg med gamle og billige bruktbiler, for eks at man kjøper en bruktbil til 50 tusen, bruker den til den er utslitt, og kjøper en ny bruktbil til 50 tusen. Det er kanskje det totaløkonomisk mest "lønnsomme". Men bil er jo aldri lønnsomt uansett. En ny bil koster i verditap, renter og avdrag, med en gammel bil renner det på med store vedlikeholdskostnader når man minst venter det. Anonymkode: 3c153...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #18 Del Skrevet 17. august 2023 Jeg har aldri forstått logikken med billån. Mistenker at folk har det kun fordi «alle gjør det», uten å tenke selv? Det er jo ikke sånn at hele huslånet må betales i fate avdrag over 30 år? Med mindre man har låst lånet, står man jo fritt til å velge hvor mye man skal betale ned når?! Jeg kjøpte meg ny bil i fjor. Finansiert igjennom huslånet, Økte da den månedlige betalingen på huslånet tilsvarende, så så «bil delen av lånet» er nedbetalt om 4 år (ink renter) uten at jeg har betalt noe mindre på «hus delen av lånet». Det sparer meg jo mangfoldige tusen i forhold til et billån med dobbelt så høy rente?! Anonymkode: 794b1...db1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aruiel Skrevet 17. august 2023 #19 Del Skrevet 17. august 2023 1 hour ago, NakenPanda said: Hvis man må ta bil på huslånet har man ikke råd til denne bilen Mindre renter på huslån, så den ser jeg ikke. Kjøpte bil til ca 400k, var lett valg å ta det på huslånet istede for egen billån. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #20 Del Skrevet 17. august 2023 Må man ha lån for å kjøpe bil så lever man over evne. Anonymkode: a6d0c...2d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå