Gå til innhold

Seriøst, hvorfor er der nødvendig med enda mer renteøkning? Når er det nok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må kanskje ha det inn med t-skje. Men hvorfor føler Norges bank/Norge at de fortsatt må øke rentene? Når skal nok være nok?  Hva er det de vil «lære» oss?

-matvarer er MYE dyrere . Hverdagsmaten også. Ikke bar luksusvarer. Et eksempel er Rema 1000 prima kokt skinke . Før 16 kr pakke . Nå over 30 kr pakke. 
- strømmen er dyrere og det kommer trolig en dyr strømhøst siden det er tørke i Europa og vi må dele strøm med dem (takket være ræva politikere som godtok at norsk strøm skulle sendes/selges til utlandet) 
- drivstoff og andre ting er også dyrere 
- renta har allerede økt MYE . Før alt starta med renteøkningen hadde vi avdrag på rundt 21000-22 00 kr i måneden om jeg ikke husker helt feil. Nå er det oppi 28 000 kr (boliglånet er på ca 4,5 mill).  Det er flaut å si.. 

Hva med ringvirkningen?  I denne artikkelen fra i dag sier de «det skal svi og at folk driver fortsatt og drar på konserter og ut å spise» https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GMbaK6/i-september-kommer-rentesmellen-for-fullt-det-vil-svi

Om de ønsker at folk flest skal stoppe helt med dette vil det føre til at spisesteder går konkurs . Da vil mange miste jobben. Uten jobb kan ikke de betale sine regninger og mat og havner i en krise. Satser fra nav er ikke nok til å få det  til å gå rundt for disse. Hus, bil og alt må selges. Barn må slutte på fritidsaktivitetene sine 

så er ikke nok nok? Skal de drive vanlige nordmenn til grunne? Trengs der virkelig noe mer rente økning ?

Anonymkode: f34fa...b21

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må kanskje ha det inn med t-skje. Men hvorfor føler Norges bank/Norge at de fortsatt må øke rentene? Når skal nok være nok?  Hva er det de vil «lære» oss?

-matvarer er MYE dyrere . Hverdagsmaten også. Ikke bar luksusvarer. Et eksempel er Rema 1000 prima kokt skinke . Før 16 kr pakke . Nå over 30 kr pakke. 
- strømmen er dyrere og det kommer trolig en dyr strømhøst siden det er tørke i Europa og vi må dele strøm med dem (takket være ræva politikere som godtok at norsk strøm skulle sendes/selges til utlandet) 
- renta har allerede økt MYE . Før alt starta med renteøkningen hadde vi avdrag på rundt 21000-22 00 kr i måneden om jeg ikke husker helt feil. Nå er det oppi 28 000 kr (boliglånet er på ca 4,5 mill).  Det er flaut å si.. 

Hva med ringvirkningen?  I denne artikkelen fra i dag sier de «det skal svi og at folk driver fortsatt og drar på konserter og ut å spise» https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GMbaK6/i-september-kommer-rentesmellen-for-fullt-det-vil-svi

Om de ønsker at folk flest skal stoppe helt med dette vil det føre til at spisesteder går konkurs . Da vil mange miste jobben. Uten jobb kan ikke de betale sine regninger og mat og havner i en krise. Satser fra nav er ikke nok til å få det  til å gå rundt for disse. Hus, bil og alt må selges. Barn må slutte på fritidsaktivitetene sine 

så er ikke nok nok? Skal de drive vanlige nordmenn til grunne? Trengs der virkelig noe mer rente økning ?

Ikke bare det. Men hvis vi skal leve et liv der vi våkner, spiser kneipp med gulost, går eller sykler til jobb i drittvær, er på jobb i åtte timer, henter ungen i barnehage/skole, drar på den billigste aktiviteten med ungen, spiser First Price-mat til middag, ser på TV og legger oss, kanskje tar oss en gratis tur på fjellet i helga, så er det jo ikke et liv, det er en overlevelse. Mennesker trenger andre innput enn mat, turer i fjellet og jobb. Kultur er viktig, samhold mellom mennesker er viktig. Det er mye mer koselig å sitte på en kafe mens det høljeregner ute, enn å gå i fjellet i det været, hvis man ønsker å være sosial og kose seg. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

strømmen er dyrere og det kommer trolig en dyr strømhøst siden det er tørke i Europa og vi må dele strøm med dem (takket være ræva politikere som godtok at norsk strøm skulle sendes/selges til utlandet) 

Hva har en eventuell tørke i Europa å gjøre med strømprisene?

Og uten utenlandskabler måtte vi jo ha bygd ut masse mer kraft i Norge for å håndtere tørke, dette ville blitt svindyrt og meningsløst 

Anonymkode: f97bc...983

• Liker 5
Skrevet

Med din økonomi skal du tåle en rente på 7-8 prosent, så fremdeles en del å gå på. Med mindre du løy da du fikk innvilget lånet. Om det blir for dyrt så må man vurdere å selge seg ned eller flytte til et rimeligere sted. Det er uansett sunt for boligpolitikken om folk flytter litt på seg.

Anonymkode: f9f7d...a78

• Liker 16
Skrevet

Sånn er det når man tar lån og blir statens slave. Ps: de styrer alt selv, både renteheving, dyre varer, økte priser på boliger osv. For å ta mest mulig fra folket. 

hvis de kan heve alt, kan de nok senke alt også😉

Anonymkode: 547d7...a7c

• Liker 4
Skrevet
Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Ikke bare det. Men hvis vi skal leve et liv der vi våkner, spiser kneipp med gulost, går eller sykler til jobb i drittvær, er på jobb i åtte timer, henter ungen i barnehage/skole, drar på den billigste aktiviteten med ungen, spiser First Price-mat til middag, ser på TV og legger oss, kanskje tar oss en gratis tur på fjellet i helga, så er det jo ikke et liv, det er en overlevelse. Mennesker trenger andre innput enn mat, turer i fjellet og jobb. Kultur er viktig, samhold mellom mennesker er viktig. Det er mye mer koselig å sitte på en kafe mens det høljeregner ute, enn å gå i fjellet i det været, hvis man ønsker å være sosial og kose seg. 

For en eller annen grunn IRRITERER det politikerne grønt at noen drar på kafe/ut å spise en gang annenhver måned. Sånt må det bli stopp på. huff

ts

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Rosalilje84 skrev (4 minutter siden):

Og likevel er det mange som drømmer om å kunne leve som for flere tiår siden, fordi alt var "så mye bedre da"...

Da hadde vi det sånn da...

Anonymkode: 46ae8...58a

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

De ønsker høyerevarbeidsledighet og flere i fattigdom og har ikke oppnådd det enda.

(Jeg kan ikke engang begynne på forstå hvorfor det er økonomisk gunstig for Norge at flere må forsørges av Nav pga arbeidsledighet)

Anonymkode: df270...7cc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har hatt ulønnet permisjon fra jobb pga barn for noen år siden. Da levde vi på en lønning. Den lønningen har ikke økt noe særlig, mens alt annet har økt. Nå er jeg student, og i utgangspunktet burde vi hatt det ganske greit økominsk med den lønningen, og stipend. (Pluss ekstra jobbing på meg). Men nei! Vi har ikke råd til å gå ut å spise. Vi prioriterer barnet og fritidsaktiviteter til barnet. Ellers har vi ikke råd til noe "ekstra" maten er vel verste økningen. First prices koster jo like mye som bedre merker nå.

Anonymkode: 83cfb...169

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er du så lite opplyst og nedsnødd som du framstår TS, eller er hensikten en annen? Du tror seriøst at renteheving handler om at politikerne synes det er irriterende at folk går på cafe...?

Anonymkode: dbf29...e1f

• Liker 27
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

er rente økning ?

Kanskje det handler om å stoppe innvandringen ved å gjøre Norge mindre attraktivt? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med din økonomi skal du tåle en rente på 7-8 prosent, så fremdeles en del å gå på. Med mindre du løy da du fikk innvilget lånet. Om det blir for dyrt så må man vurdere å selge seg ned eller flytte til et rimeligere sted. Det er uansett sunt for boligpolitikken om folk flytter litt på seg.

Anonymkode: f9f7d...a78

Vi fikk boliglånet i våren 2022. De frarådet oss aldri. Jeg har utbetalt ca 34 000 i måneden. Er jeg flink å finne ekstravakter kan det strekkes til 37000 . Mannen min får utbetalt 32 000 - 34 000. 

jeg leaser også en bil (BMW i 3) jeg starta med i 2021 og angrer ekstremt . Starter med avdrag på 3700 kr måneden i 2021. Nå er jeg oppi 4800 kr per måned. Det er hardt . Men er bundet med kontrakt. Blir aldri å lease igjen. 

for å spare penger skal vi leve av en bil etter vi er ferdig med denne avtalen. Vi får bare økonomien akkurat til å gå rundt . 

skulle ønske vi ble i rekkehuset vårt , det kjøpte vi for 2,8 millioner. Vi hadde mindre plass men jeg føler meg mer lykkelig enn nå fordi alle pengene ryker hver måned. Er svært lite sparepotensial lengre med alle vedlikehold kostnader og store utgifter som plutselig kommer. Angrer på at jeg lot meg friste om mannens drømmer om enebolig og større plass 

men kan ikke gå tilbake i tid. Tilsvarende rekkehus går nå for 3,7 millioner .

• Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og likevel er det mange som drømmer om å kunne leve som for flere tiår siden, fordi alt var "så mye bedre da"...

Jeg tror at levestandarden var på topp på 80-tallet, før mobiltelefon og internett begynte å invadere privatlivet. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke helt. For flere tiår siden var ikke kontingenten for å spille barnefotball på 4000 i året, pluss svindyre drakter, sko, evinnelige dugnader med kjøp av lodd, dopapir og annet ræl. For eksempel.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Rosalilje84 skrev (11 minutter siden):

Si det til de fem milliarder menneskene i verden som aldri opplever noe særlig mer enn å leve fra dag til dag.

• Liker 14
  • Nyttig 9
Skrevet
I Grosny skrev (4 minutter siden):

Kanskje det handler om å stoppe innvandringen ved å gjøre Norge mindre attraktivt? 

Så vidt jeg husker, så leste jeg om at poenget med renteøkningen er å øke arbeidsledigheten - den er ikke høy nok.

• Liker 4
Skrevet

Det er varslet opp mot 7%, jeg tror nok den går enda litt lenger opp med det tempoet de setter renta opp i nå. vi er vel ved 7% innen neste sommer. Håper det stopper et sted i mellom 8-9%

Anonymkode: c4b03...c0e

• Liker 2
Skrevet
I Grosny skrev (2 minutter siden):

Jeg tror at levestandarden var på topp på 80-tallet, før mobiltelefon og internett begynte å invadere privatlivet. 

Levestandarden var mye lavere på 80-tallet enn i dag, så hva mener du med "på topp"?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bare det at du tror du betaler 28 000 i avdrag sier meg at jeg tror du bør sette det ned og lese litt artikler om hvorfor rentene heves før du uttaler deg. 

Anonymkode: 048f7...6db

• Liker 9
Skrevet

Det er nok ikke lenge før rentene er på vei ned igjen,  slik at folk igjen kan få råd til å forbruke, det er en forutsetning for kapitalismen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...