AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1 Skrevet 17. august 2023 vil man da merke noen effekt på mnd.avdrag/rente etc. Eller er det kun lengden på lånet som reduseres? Anonymkode: c41ba...e0b
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #2 Skrevet 17. august 2023 Det kommer an på låneavtalen du har. Gå inn i nettbanken og sjekk hva som gjelder for din avtale. Hvis du har fastrente kan du i hovedsak ikke betale ekstra på lånet. Anonymkode: 500b4...f08 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #3 Skrevet 17. august 2023 Ikke sikkert lengden på lånet reduseres, vi har DnB, og der reduserer de ikke lengre lengden. Sikkert fordi det gjør det mindre motiverende å betale ekstra. Anonymkode: 715d4...966
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #4 Skrevet 17. august 2023 Banken vil ha en løpende rente på kapitalen de har utestående. Ut over det så er mitt inntrykk og erfaring at de er fleksible. Jeg har betalt ned mer enn planen tilsier. Og man kan refinansiere. Når lånet er nedbetalt så er det nedbetalt, da er det ikke noe som løper lengre. Anonymkode: 9bb08...721
anon01 Skrevet 17. august 2023 #5 Skrevet 17. august 2023 Jeg kunne velge i mobilbanken HVER GANG jeg gjorde en ekstra innbetaling på lånet; korte ned nedbetalingstiden eller gjøre den månedlige prisen mindre. 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #6 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke sikkert lengden på lånet reduseres, vi har DnB, og der reduserer de ikke lengre lengden. Sikkert fordi det gjør det mindre motiverende å betale ekstra. Anonymkode: 715d4...966 Lol. Dette kan du bare endre selv. Men for all del, spark utover når det er du som er kunnskapsløs. Anonymkode: 3387f...4b3 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #7 Skrevet 17. august 2023 anon01 skrev (27 minutter siden): Jeg kunne velge i mobilbanken HVER GANG jeg gjorde en ekstra innbetaling på lånet; korte ned nedbetalingstiden eller gjøre den månedlige prisen mindre. aha, ser nå jeg også kan det. Hva lønner seg egentlig da? Anonymkode: c41ba...e0b 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #8 Skrevet 17. august 2023 Hva er "default" er avhengig av banken men du som kunden kan selvsagt bestemme, hva som kommer til å skje når du betaler ekstra på boliglån. Men det kan hende du blir nødt til å ringe banken, kommer an på hvor bra nettbankløsning de har. Men det er altså hoved 2 muligheter: enten reduseres månedlige kostnader - og da forblir nedbetalingstid samme, eller reduseres nedbetalingstid og månedlige kostnader forblir ca det samme. Anonymkode: 819b3...487
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #9 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva er "default" er avhengig av banken men du som kunden kan selvsagt bestemme, hva som kommer til å skje når du betaler ekstra på boliglån. Men det kan hende du blir nødt til å ringe banken, kommer an på hvor bra nettbankløsning de har. Men det er altså hoved 2 muligheter: enten reduseres månedlige kostnader - og da forblir nedbetalingstid samme, eller reduseres nedbetalingstid og månedlige kostnader forblir ca det samme. Anonymkode: 819b3...487 Sjekket nettbanken etter tips her, at jeg kan velge selv ja. Men hva lønner seg å velge egentlig, er det no forskjell på lønnsomhet? er jo ikke så stor sum at jeg tror mnd. beløpet vil endres drastisk... Anonymkode: c41ba...e0b
anon01 Skrevet 17. august 2023 #10 Skrevet 17. august 2023 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker said: aha, ser nå jeg også kan det. Hva lønner seg egentlig da? Anonymkode: c41ba...e0b Tenker at "egentlig" så er det ingenting som er mer lønnsomt enn det andre. MEN sjekk opp om du har skrevet under på noen vilkår eller om du har bindt renten for eksempel, for da kan du ikke gjøre disse ekstra innbetalingene uten at det blir gebyrer eller annet. Også er det noe med renteavdrag for eksempel, så det avhenger helt av din økonomi, lån også videre om hva som "Lønner seg". Hva som lønner seg for meg, lønner seg ikke nødvendigvis for deg Endret 17. august 2023 av anon01 klønete formulering
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #11 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Sjekket nettbanken etter tips her, at jeg kan velge selv ja. Men hva lønner seg å velge egentlig, er det no forskjell på lønnsomhet? er jo ikke så stor sum at jeg tror mnd. beløpet vil endres drastisk... Anonymkode: c41ba...e0b Å korte nedbetalingstiden vil alltid lønne seg på sikt. Anonymkode: 3387f...4b3 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #12 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å korte nedbetalingstiden vil alltid lønne seg på sikt. Anonymkode: 3387f...4b3 Altså hvis ikke beløpet er så stort at avdragene synker drastisk og pengene du sparer brukes til å investere i noe med høyere avkastning enn boligrenten, men det virker ikke som at det er et tema her. Anonymkode: 3387f...4b3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #13 Skrevet 17. august 2023 anon01 skrev (14 minutter siden): Tenker at "egentlig" så er det ingenting som er mer lønnsomt enn det andre. MEN sjekk opp om du har skrevet under på noen vilkår eller om du har bindt renten for eksempel, for da kan du ikke gjøre disse ekstra innbetalingene uten at det blir gebyrer eller annet. Også er det noe med renteavdrag for eksempel, så det avhenger helt av din økonomi, lån også videre om hva som "Lønner seg". Hva som lønner seg for meg, lønner seg ikke nødvendigvis for deg ikke bundet noen ting Anonymkode: c41ba...e0b
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #14 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): aha, ser nå jeg også kan det. Hva lønner seg egentlig da? Anonymkode: c41ba...e0b Hvilken bank er dette? Anonymkode: 2b8f1...509
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #15 Skrevet 17. august 2023 Vi har kortet ned avbetalingstiden. Kommer til å spare hundretusener i rente, kanskje mer. Anonymkode: 6c16b...4fd
Brunello Skrevet 17. august 2023 #16 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke sikkert lengden på lånet reduseres, vi har DnB, og der reduserer de ikke lengre lengden. Sikkert fordi det gjør det mindre motiverende å betale ekstra. Anonymkode: 715d4...966 Du kan be de redusere lengden.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #17 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvilken bank er dette? Anonymkode: 2b8f1...509 Sparebank1 Anonymkode: c41ba...e0b
Hensatt Skrevet 17. august 2023 #18 Skrevet 17. august 2023 Har Sparebank1 og vi kan velge om vi vil korte ned lånetiden eller ikke. Man velger der man klikker seg inn for å betale ekstra.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #19 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså hvis ikke beløpet er så stort at avdragene synker drastisk og pengene du sparer brukes til å investere i noe med høyere avkastning enn boligrenten, men det virker ikke som at det er et tema her. Anonymkode: 3387f...4b3 Vi har kortet ned nedbetalingstiden med nesten rundt 5 år ved å betale 1500 ekstra per måned når rentene har vært lave. Anonymkode: 21f4d...407
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #20 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså hvis ikke beløpet er så stort at avdragene synker drastisk og pengene du sparer brukes til å investere i noe med høyere avkastning enn boligrenten, men det virker ikke som at det er et tema her. Anonymkode: 3387f...4b3 Om man investerer i noe med høyere avkastning enn boligrenta så er jo det beste å la være å betale inn ekstra på boliglånet og heller kun betale minimum. Dette er det jeg selv gjør. Anonymkode: 6c66a...c77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå