Rotemor Skrevet 17. august 2023 #21 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er kanskje det samme som med sykepenger og foreldrepenger? Hvis jobben ikke forskutterer så får man pengene av NAV. Og hvis man tjener over 6G så er utbetalingen fra NAV lavere enn ens vanlige lønn. Anonymkode: 398c2...abd Nei.
Drizzt Skrevet 17. august 2023 #22 Skrevet 17. august 2023 Rotemor skrev (13 minutter siden): Det er ikke vanlig med nedsatt lønn på «sykt barn»-dager. Ikke som ansatt. Da er det forbudt. Hva mener du egentlig? At alle tjener NAV sine timesatser eller mindre? Hva med de som tjener mer enn NAV sine timesatser og taper penger? Jeg skjønte ikke helt.
Rotemor Skrevet 17. august 2023 #23 Skrevet 17. august 2023 (endret) Drizzt skrev (12 minutter siden): Hva mener du egentlig? At alle tjener NAV sine timesatser eller mindre? Hva med de som tjener mer enn NAV sine timesatser og taper penger? Jeg skjønte ikke helt. Nei. Jeg mener at arbeidsgiver dekker disse dagene. Det er lovbestemt. Hvorfor du kaster deg på NAV og timesatsene vet jeg ikke. «Lønn» er et viktig stikkord her altså. Endret 17. august 2023 av Rotemor 1
Drizzt Skrevet 17. august 2023 #24 Skrevet 17. august 2023 (endret) Rotemor skrev (22 minutter siden): Nei. Jeg mener at arbeidsgiver dekker disse dagene. Det er lovbestemt. Hvorfor du kaster deg på NAV og timesatsene vet jeg ikke. Spoiler «Lønn» er et viktig stikkord her altså. Har du lest dette fra NAV? Når NAV refunderer omsorgspenger utbetaler vi 100 prosent av grunnlaget som maksimalt kan være 6 ganger grunnbeløpet (6G). Dette tilsvarer 711 720 kroner. Grunnlaget regnes om til en dagsats ved å dele beregnet årsinntekt på 260 dager. Dette gjelder uavhengig av hvor mange arbeidsdager arbeidstakeren har i løpet av et år. Så alle som tjener mer enn 6G taper penger med NAV sine satser. Endret 17. august 2023 av Drizzt
Rotemor Skrevet 17. august 2023 #25 Skrevet 17. august 2023 (endret) Drizzt skrev (7 minutter siden): Har du lest dette fra NAV? Når NAV refunderer omsorgspenger utbetaler vi 100 prosent av grunnlaget som maksimalt kan være 6 ganger grunnbeløpet (6G). Dette tilsvarer 711 720 kroner. Grunnlaget regnes om til en dagsats ved å dele beregnet årsinntekt på 260 dager. Dette gjelder uavhengig av hvor mange arbeidsdager arbeidstakeren har i løpet av et år. Så alle som tjener mer enn 6G taper penger med NAV sine satser. Dette gjelder ikke omsorgsdagen «sykt barn». 10 dager. Da er det LØNN som skal utbetales til arbeidstager. Les ditt eget innlegg! Der er det presisert. Endret 17. august 2023 av Rotemor 1
Drizzt Skrevet 17. august 2023 #26 Skrevet 17. august 2023 (endret) Rotemor skrev (11 minutter siden): Dette gjelder ikke omsorgsdagen «sykt barn». 10 dager. Da er det LØNN som skal utbetales til arbeidstager. Les ditt eget innlegg! Der er det presisert. Jeg gir opp. Omsorgspenger er det samme som sykt-barn-dager. Endret 17. august 2023 av Drizzt
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #27 Skrevet 17. august 2023 Drizzt skrev (32 minutter siden): Har du lest dette fra NAV? Når NAV refunderer omsorgspenger utbetaler vi 100 prosent av grunnlaget som maksimalt kan være 6 ganger grunnbeløpet (6G). Dette tilsvarer 711 720 kroner. Grunnlaget regnes om til en dagsats ved å dele beregnet årsinntekt på 260 dager. Dette gjelder uavhengig av hvor mange arbeidsdager arbeidstakeren har i løpet av et år. Så alle som tjener mer enn 6G taper penger med NAV sine satser. Dette er hva arbeidsgiver får refundert, men samtidig står det at arbeidstaker skal få lønn som normalt. om noen arbeidsplasser velger å kun betale ut det de får refundert vet jeg ikke, ig vet jeg ikke om er lov, men jeg har aldri hørt om noen der det er tilfelle. På slutten av teksten du siterte: Dette kan medføre at du får mindre refundert fra NAV enn du har utbetalt i lønn for dagene arbeidstakeren har hatt fravær, for eksempel hvis arbeidstakeren jobber deltid. Det samme gjelder hvis du har utbetalt full lønn til arbeidstakeren, og full lønn overstiger 6G. Anonymkode: 320f4...22e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #28 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er hva arbeidsgiver får refundert, men samtidig står det at arbeidstaker skal få lønn som normalt. om noen arbeidsplasser velger å kun betale ut det de får refundert vet jeg ikke, ig vet jeg ikke om er lov, men jeg har aldri hørt om noen der det er tilfelle. På slutten av teksten du siterte: Dette kan medføre at du får mindre refundert fra NAV enn du har utbetalt i lønn for dagene arbeidstakeren har hatt fravær, for eksempel hvis arbeidstakeren jobber deltid. Det samme gjelder hvis du har utbetalt full lønn til arbeidstakeren, og full lønn overstiger 6G. Anonymkode: 320f4...22e Og i tillegg: Når arbeidstakeren har jobbet hos deg i 4 uker eller mer, plikter du å utbetale lønn for alle omsorgsdagene som arbeidstakeren har rett til å bruke. Som hovedregel har en arbeidstaker rett til å bruke 10 omsorgsdager per år ut kalenderåret barnet fyller 12 år, og det er disse 10 dagene du må dekke. En arbeidstaker kan ha rett til å bruke flere enn 10 omsorgsdager per år, og du er pliktig til å utbetale for alle dagene, men kan få refusjon fra den 11. dagen. altså er det arbeidsgiver som betaler, nav sin refusjon kommer først inn i bildet etter de 10 ordinære dagene(evt før ved noen spesielle tilfeller) Anonymkode: 320f4...22e 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #29 Skrevet 17. august 2023 Jeg vet ikke med sykt barn, men med egenmeldinger får vi permisjon med lønn resten av dagen hvis vi må gå hjem midt på dagen. Egenmeldig kan kun føres i hele dager, ikke timer (dette har med NAV sitt regelverk å gjøre iom at arbeidgiverperioden telles i hele dager) Arbeidsgiver stoler på at vi ikke misbruker ordningen, og så vidt jeg vet har det aldri vært noen som har gjort det heller. Vi har fri bruk av hjemmekontor og fleksitid også, uten noe kontrollmekanismer for det. Anonymkode: 97c18...827
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #30 Skrevet 17. august 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Og i tillegg: Når arbeidstakeren har jobbet hos deg i 4 uker eller mer, plikter du å utbetale lønn for alle omsorgsdagene som arbeidstakeren har rett til å bruke. Som hovedregel har en arbeidstaker rett til å bruke 10 omsorgsdager per år ut kalenderåret barnet fyller 12 år, og det er disse 10 dagene du må dekke. En arbeidstaker kan ha rett til å bruke flere enn 10 omsorgsdager per år, og du er pliktig til å utbetale for alle dagene, men kan få refusjon fra den 11. dagen. altså er det arbeidsgiver som betaler, nav sin refusjon kommer først inn i bildet etter de 10 ordinære dagene(evt før ved noen spesielle tilfeller) Anonymkode: 320f4...22e Refusjonen du skriver om er refusjon til arbeidsGIVER. Altså arbeidsgiver (jobben) får igjen penger av NAV men de skal betale lønn som vanlig til sin arbeidsTAKER for de 10 dagene man har lovlig rett på. Det blir på samme måte som når de betaler full lønn ved sykdom eller når man er i foreldreperm (som en del arbeidsplasser gjør) bare at for omsorgsdager er det tydligvis slik at de må gjøre dette (Det var jeg som tidligere skrev at kanskje det var likt som sykepenger og foreldrepenger men ser jo fra ting sitert at det ikke stemmer så det var oppklarende for meg ) Anonymkode: 398c2...abd 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #31 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Refusjonen du skriver om er refusjon til arbeidsGIVER. Altså arbeidsgiver (jobben) får igjen penger av NAV men de skal betale lønn som vanlig til sin arbeidsTAKER for de 10 dagene man har lovlig rett på. Det blir på samme måte som når de betaler full lønn ved sykdom eller når man er i foreldreperm (som en del arbeidsplasser gjør) bare at for omsorgsdager er det tydligvis slik at de må gjøre dette (Det var jeg som tidligere skrev at kanskje det var likt som sykepenger og foreldrepenger men ser jo fra ting sitert at det ikke stemmer så det var oppklarende for meg ) Anonymkode: 398c2...abd Jeg kom inn fra sidelinja, og prøvde egentlig å få fram det du skriver i de to svarene , men ser jo at det ikke var så tydelig når jeg leser på nytt🤪 Anonymkode: 320f4...22e 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #32 Skrevet 17. august 2023 Kjenner jeg blir mer og mer glad for å ha en sjef som ikke gidder å telle timer/ dager for sånt så lenge jobben blir gjort. Anonymkode: 288ef...2a5 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #33 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (På 17.8.2023 den 7.38): Hva skjer dersom man leverer barn i BHG, og får beskjed fra BHG om å komme å hente kl 12 fordi barnet har blitt sykt. Teller dette da som en hel sykt barn dag, eller hvordan blir det? Anonymkode: 685c2...d80 Det varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hvordan dette praktiseres. Sjekk personalhåndbok der du jobber. Der skal det stå. Min arbeidsgiver nekter å gå vekk fra en ordning der det kun kan tas ut hele dager. De begrunner det med at det er slik lovverket er satt opp, og at de da får et problem med å holde oversikt over hvor mange av de lovpålagte dagene den enkelte faktisk har tatt ut. Det gjør at jeg ender med å veksle mellom følgende: 1. Jeg har mye å gjøre på jobb, og KAN ikke være borte en hel dag. Da bruker jeg av fleksitiden min for å dekke "sykt barn" i bare noen timer. (Samme hvis jeg faktisk har vært flere timer på jobb allerede.) 2. Jeg tar en full fridag, og fører "sykt barn" dag, selv om jeg faktisk kunne ha jobbet mye av dagen. (Brukes ofte hvis jeg må følge barn til lege/tannlege midt på dagen, som disse dagene også dekker.) Da kan jeg også finne på å levere barnet i barnehagen/på skolen og benytte resten av dagen som en fridag for meg selv. Men siden jeg veksler på dette, og det for meg er løsningen med en så rigid arbeidsgiver, gjør det i praksis at jeg får igjen en del av de timene jeg "flekser ut" i fritid når jeg tar fulle fridager. Problemstillingen med at man liksom skal få mindre lønn når man får lovpålagt omsorgspermisjon fra arbeidsgiver har jeg aldri hørt om. Vi får full lønn for alle permisjonsdager, så lenge de gir rett til lønn. (Ulønnet permisjon gir åpenbart ingen lønn) Anonymkode: 69e6a...433 1
Rotemor Skrevet 18. august 2023 #34 Skrevet 18. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette er hva arbeidsgiver får refundert, men samtidig står det at arbeidstaker skal få lønn som normalt. om noen arbeidsplasser velger å kun betale ut det de får refundert vet jeg ikke, ig vet jeg ikke om er lov, men jeg har aldri hørt om noen der det er tilfelle. På slutten av teksten du siterte: Dette kan medføre at du får mindre refundert fra NAV enn du har utbetalt i lønn for dagene arbeidstakeren har hatt fravær, for eksempel hvis arbeidstakeren jobber deltid. Det samme gjelder hvis du har utbetalt full lønn til arbeidstakeren, og full lønn overstiger 6G. Anonymkode: 320f4...22e Jeg kjenner reglene. DU får full lønn for disse dagene uavhengig av arbeidsgivers refusjon. Arbeidsgiver kan ikke velge å gi mindre. Det var her meningen å sitere @Drizzt Endret 18. august 2023 av Rotemor
Rotemor Skrevet 18. august 2023 #35 Skrevet 18. august 2023 Drizzt skrev (16 timer siden): Jeg gir opp. Omsorgspenger er det samme som sykt-barn-dager. Jepp. Men noen har 20 dager. Da vil arbeidstager fortsatt ha rett til full lønn, mens arbeidsgiver får refusjon kun opptil 6G.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #36 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (På 17.8.2023 den 8.14): Her får vi permisjon med lønn om man selv eller barnet blir sykt underveis i dagen Anonymkode: bd600...1cd Det gjør vi også. Bruker ikke sykt barn dag på det Anonymkode: df157...36d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #37 Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (På 17.8.2023 den 8.20): Latterlig. Ikke rart vi er et av de sykeste landene i den vestlige verden. Anonymkode: f751c...53b Jeg tror helle at vi lever lenger fordi vi får lov å være syke når vi er syke. Anonymkode: df157...36d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #38 Skrevet 18. august 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kom inn fra sidelinja, og prøvde egentlig å få fram det du skriver i de to svarene , men ser jo at det ikke var så tydelig når jeg leser på nytt🤪 Anonymkode: 320f4...22e haha beklager! 😄 Anonymkode: 398c2...abd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå