AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #1 Skrevet 17. august 2023 Hva skjer dersom man leverer barn i BHG, og får beskjed fra BHG om å komme å hente kl 12 fordi barnet har blitt sykt. Teller dette da som en hel sykt barn dag, eller hvordan blir det? Anonymkode: 685c2...d80
Rotemor Skrevet 17. august 2023 #2 Skrevet 17. august 2023 Normalt så er «møtt på jobb» godkjent nok.
SoftKitty Skrevet 17. august 2023 #3 Skrevet 17. august 2023 Lurer på det samme for på min jobb fører vi timer på prosjekter så jeg kan ikke føre 8 timer hvis jeg jobber 8-12... Så er ikke sånn "møtt på jobb = hel jobbdag". Men tror kanskje vi kan føre sykt barn timer istedet for dag men har ikke funnet ut av det ennå. Kanskje det varierer mellom arbeidsplasser?
Drizzt Skrevet 17. august 2023 #4 Skrevet 17. august 2023 (endret) Vi kan ta halve dager, ja. Men jeg er usikker på om alle arbeidsplasser har det. Da teller man egentlig timer - 4t jobb, 4 timer sykt barn dag. 2 halve dager blir en hel. Spør sjefen din eller andre på jobben som kanskje vet? Det blir for dumt å miste en hel dag når man har faktisk vært på jobb halve dagen. Det er jo lavere lønn med sykt barn dag, så man taper penger. Hos oss er det som @SoftKitty skrev - man fører timer på prosjekter og da føres det bare 4t for denne dagen. La oss si jeg blir oppringt fra barnehagen kl.14 om å hente. Da har jeg i utgangspunktet fortsatt 2-3t igjen av arbeidsdagen, men dette kan jeg ta på kvelden samme dag, så blir det 8t å føre igjen. Ikke alle arbeidsplasser er så fleksible, så det beste er å undersøke med arbeidsgiver hvordan man gjør det. Endret 17. august 2023 av Drizzt
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #5 Skrevet 17. august 2023 Her får vi permisjon med lønn om man selv eller barnet blir sykt underveis i dagen Anonymkode: bd600...1cd 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #6 Skrevet 17. august 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Her får vi permisjon med lønn om man selv eller barnet blir sykt underveis i dagen Anonymkode: bd600...1cd Latterlig. Ikke rart vi er et av de sykeste landene i den vestlige verden. Anonymkode: f751c...53b 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #7 Skrevet 17. august 2023 SoftKitty skrev (2 timer siden): Lurer på det samme for på min jobb fører vi timer på prosjekter så jeg kan ikke føre 8 timer hvis jeg jobber 8-12... Så er ikke sånn "møtt på jobb = hel jobbdag". Men tror kanskje vi kan føre sykt barn timer istedet for dag men har ikke funnet ut av det ennå. Kanskje det varierer mellom arbeidsplasser? Jeg fører også timer, og kan føre enkelttimer på sykt barn alt ettersom hva jeg har fått gjort den dagen. Får jeg jobbet noen timer på hjemmekontor mens sykt barn sover, kan jeg føre det jeg bruker av "sykt barn" timer. Det gir ganske mye fleksibilitet i fht. å ikke gå tom for sykt barn dager, men gir litt økt forventning til at man jobber deler av dagen. Anonymkode: 20f87...6ee
nordlending Skrevet 17. august 2023 #8 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Latterlig. Ikke rart vi er et av de sykeste landene i den vestlige verden. Anonymkode: f751c...53b Latterlig at man får lønn selv om man blir syk? Er da en grunn til at det finnes sykemeldinger. 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #9 Skrevet 17. august 2023 Drizzt skrev (2 timer siden): Vi kan ta halve dager, ja. Men jeg er usikker på om alle arbeidsplasser har det. Da teller man egentlig timer - 4t jobb, 4 timer sykt barn dag. 2 halve dager blir en hel. Spør sjefen din eller andre på jobben som kanskje vet? Det blir for dumt å miste en hel dag når man har faktisk vært på jobb halve dagen. Det er jo lavere lønn med sykt barn dag, så man taper penger. Hos oss er det som @SoftKitty skrev - man fører timer på prosjekter og da føres det bare 4t for denne dagen. La oss si jeg blir oppringt fra barnehagen kl.14 om å hente. Da har jeg i utgangspunktet fortsatt 2-3t igjen av arbeidsdagen, men dette kan jeg ta på kvelden samme dag, så blir det 8t å føre igjen. Ikke alle arbeidsplasser er så fleksible, så det beste er å undersøke med arbeidsgiver hvordan man gjør det. Lavere lønn med sykt barn dag?? Anonymkode: 9d803...ec8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #10 Skrevet 17. august 2023 Vi får bare føre hele dager. Så alternativet blir å jobbe inn igjen timer Anonymkode: 0708b...61b
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #11 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Lavere lønn med sykt barn dag?? Anonymkode: 9d803...ec8 Enig? Det er vel normalt sett ikke det? Anonymkode: f2dc3...5b4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #12 Skrevet 17. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Lavere lønn med sykt barn dag?? Anonymkode: 9d803...ec8 1 hour ago, AnonymBruker said: Enig? Det er vel normalt sett ikke det? Anonymkode: f2dc3...5b4 Det er kanskje det samme som med sykepenger og foreldrepenger? Hvis jobben ikke forskutterer så får man pengene av NAV. Og hvis man tjener over 6G så er utbetalingen fra NAV lavere enn ens vanlige lønn. Anonymkode: 398c2...abd 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #13 Skrevet 17. august 2023 Jeg må ta hel dag om jeg er borte fra undervisning, uansett om det er 1 eller 8t. Er det bare interne møter eller tilstedeværelse bruker jeg det ikke(altså så lenge det ikke går ut over andre enn meg og kollegaer der vi enkelt kan bytte tidspunkt). Å bli borte fra møter går fint så lenge det ikke skjer for ofte. Det jeg ikke får gjort når jeg har tilstedeværelse uten møter eller undervisning må jeg uansett gjøre på et annet tidspunkt. Mannen fører timer med sykt-barn-dager som trekkes av potten på 10X7,5 timer. Anonymkode: 320f4...22e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #14 Skrevet 17. august 2023 Her kan jeg ta timer. Fører det inn som sykt barn-dag når jeg er kommet i 7.5 time. Anonymkode: 5b45c...38c
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #15 Skrevet 17. august 2023 Både mannen og jeg får heldigvis dele det opp i timer. Kombinert med hjemmekontor kan vi strekke sykt barn dagene langt, noe som var greit under og etter korona når barna først måtte være hjemme ved det minste snufs, og deretter møtte alle barnehagevirusene. Det fungerer bra for både oss og arbeidsgiver. Arbeidsgiver slipper forsinkelser i prosjektene, vi har noe å gjøre mens vi passer på et uvanlig rolig barn. Anonymkode: 84cf3...6e5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #16 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Latterlig. Ikke rart vi er et av de sykeste landene i den vestlige verden. Anonymkode: f751c...53b Og hva er alternativet til det tenker du? At de som ikke har råd til å ta en ulønnet sykedag kreker seg på jobb og smitter alle de andre. Da er det bedre å akseptere at det alltid vil finnes noen få som utnytter systemet framfor at det å kunne være hjemme ved sykdom (som tross alt er uforskyldt) er noe som er forbeholdt bare de som har råd til det. Jeg skjønner at du verken har empati eller peiling på samfunnsøkonomi. Anonymkode: f9625...095 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #17 Skrevet 17. august 2023 Vi får permisjon med lønn for de timene Anonymkode: 6f7e8...878
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #18 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva skjer dersom man leverer barn i BHG, og får beskjed fra BHG om å komme å hente kl 12 fordi barnet har blitt sykt. Teller dette da som en hel sykt barn dag, eller hvordan blir det? Anonymkode: 685c2...d80 Du spør din leder. Noen fører timer og kan dermed ta ut sykedager time for time. Andre har en policy at du fører en dag jobb og så tar igjen den faktiske jobbingen (uten å føre timer eller overtid) en annen dag, feks en lørdag. Der jeg jobbet før førte vi sykdom dersom vi var der mindre enn en halv dag, og 8 timer dersom vi var der mer enn halve dagen. Der jeg jobber nå kan vi føre hjemmekontor om vi er tilgjengelige på telefon og e-post (selv om det altså går med tid til å kjøre sykt barn, tørke spy etc). Din arbeidsplass har sine egne regler. Din leder plikter veilede deg om ditt spesifikke tilfelle ikke dekkes av personalhåndbok eller arbeidsmiljølov. Anonymkode: 1124c...d93
Rotemor Skrevet 17. august 2023 #19 Skrevet 17. august 2023 Drizzt skrev (8 timer siden): Vi kan ta halve dager, ja. Men jeg er usikker på om alle arbeidsplasser har det. Da teller man egentlig timer - 4t jobb, 4 timer sykt barn dag. 2 halve dager blir en hel. Spør sjefen din eller andre på jobben som kanskje vet? Det blir for dumt å miste en hel dag når man har faktisk vært på jobb halve dagen. Det er jo lavere lønn med sykt barn dag, så man taper penger. Hos oss er det som @SoftKitty skrev - man fører timer på prosjekter og da føres det bare 4t for denne dagen. La oss si jeg blir oppringt fra barnehagen kl.14 om å hente. Da har jeg i utgangspunktet fortsatt 2-3t igjen av arbeidsdagen, men dette kan jeg ta på kvelden samme dag, så blir det 8t å føre igjen. Ikke alle arbeidsplasser er så fleksible, så det beste er å undersøke med arbeidsgiver hvordan man gjør det. Det er ikke vanlig med nedsatt lønn på «sykt barn»-dager. Ikke som ansatt. Da er det forbudt.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #20 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Latterlig. Ikke rart vi er et av de sykeste landene i den vestlige verden. Anonymkode: f751c...53b Vi er ikke egentlig det. Norge har mennesker i arbeid som er mye syke. Da blir det mye sykefravær. I land det kan tenkes du sammenligner oss med går en hel rekke mødre hjemme uten å bidra til effektiv drift av samfunnet fordi det der ikke er mulig å både jobbe og ha unger. En hel rekke med kronisk sykdom lever på slekt og venner fordi det ikke er mulig å være syk og jobbe. Mange av dem jobber svart på siden av samfunnet, og teller som «arbeidsledige». Om du heller enn å telle «sykefravær» teller antallet timer mennesker i arbeidsdyktig alder ikke er i arbeid? Da kommer Norge godt ut. Ja, vi er mye syke. Fordi man må være i skattbar jobb for å ha sykefravær! Anonymkode: 1124c...d93 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå