AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #1 Skrevet 16. august 2023 Båndtvangen opphører snart, og jeg gruer meg skikkelig! Det blir flere og flere hundeeiere der ute uten kontroll på hundene sine. Situasjonen rundt dette er helt endret på få år. Nå har «alle» hund (særlig etter corona), men et fåtall har kontroll på hundene sine. Vår hund har blitt angrepet flere ganger av løse, utagerende hunder. De fleste av disse har være små illsinte bikkjer som hundeeier har null kontroll over, men som likevel kan gjøre stor skade. Siste gangen var det en schäfer som gikk til angrep. Nå har vår hund begynt å utagere mot andre hunder som kommer for tett på, rett og slett fordi han er redd etter flere angrep. Har du ikke kontroll på hunden din så MÅ du holde den i bånd - også nå som båndtvangen opphører! Dette gjelder også for deg som har en liten, søt og helt unik, «kjempekjempesnill» hund. Anonymkode: f681e...f94 25 3 15
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #2 Skrevet 16. august 2023 Enig!! Har du ikke kontroll, mener jeg de skal være i bånd. Også må vi hundeeiere huske på at selv om vi selv synes hunden vår er fin, så synes ikke alle det. Ikke alle vil hilse eller møte din hund. Og det må respekteres. Anonymkode: 67d19...2f9 12 8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #3 Skrevet 16. august 2023 Jeg er selv veldig glad for at båndtvangen opphører straks. Vi har hatt hunden i langline store deler av sommeren som vi alltid har men det blir godt å kunne gi litt slipp og la hund være hund. Jeg bor i en mellom stor by og går mye både på populære turveier og der få går og møter en rekke med andre hunder og eiere. Jeg opplever svært skjeldent utagerende hunder som ikke er i bånd, tror jeg kan telle de gangene på en hånd igjennom 20 år. Selvfølgelig skal en ha hunden i bånd om en ikke har kontroll. Å ha hunden i bånd setter mange begrensninger på hundens adferdsutvikling og velferd men er også viktig for å ha kontroll på hunden i enkelte situasjoner. En hund som er løs får øvd seg på å mestre dagligdagse møter med andre hunder, luktet og snust og utforsket omgivelser. Det som er et paradoks er at vi har gått en hundelov som er ment at hunder ikke skal være til sjenanse for publikum generelt. Men tolkningen og anvendelsen av hundeloven med stadige innskrenkninger om båndtvang hele året i mange kommuner legger så store begrensninger på de mulighetene hundene har til å bli sosialisert og tilpasset et liv sammen med oss at jeg mener slike strenge båndtvang regler skaper hunder som er lite tilpasset samfunnet og som dermed utvikler adferdsproblemer som frykt og fryktaggresjoner, som igjen gjør at de må gå i bånd. Vond sirkel. Båndtvangbestemmelsene fører ofte til det motsatte, flere hunder med adferdsproblemer og utagerende problemer. Men fordi de er i bånd så er det trygt liksom. Alle er tjent med at man tar hensyn til hverandre, har hunden i bånd når en er på ulike steder eller situasjoner hvor det er mye folk, trafikk eller hunder og at en har kontroll på hunden og at den får leke og hilse på andre men bare der det er lov fra den andres side.. Men det er også og like viktig at hundeeiere kan gis mulighet til å bruke sunn fornuft og ha hunden løs slik at den faktisk får være hund. Å lage båndtvangbestemmelser som forhindrer folk å ha hunden løs på steder og tider hvor den absolutt ikke er til sjenanse for folk er bare ødeleggende. Man får ikke mye respekt for lover og regler som er helt hunsides all fornuft. Så 21. august taes langlinen av (stortsett) og både eier og hunden gleder oss til det. Anonymkode: f2156...2c1 12 15
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #4 Skrevet 16. august 2023 Hunden min er utrolig lydig og godt trent, men det kunne aldri falle meg inn å la han gå løs utenom på fjellet. Men samtidig tror jeg TS overreagerer, jeg har kanskje sett en håndfull hunder som går løs i bystrøk og ingen av de var utagerende. Uansett, hvis din hund er i bånd er den nær nok til at du kan forsvare den. Hvordan har du evnet å la hunden din bli angrepet når den er et par meter fra deg? Anonymkode: 5f87b...f8e 8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #5 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er selv veldig glad for at båndtvangen opphører straks. Vi har hatt hunden i langline store deler av sommeren som vi alltid har men det blir godt å kunne gi litt slipp og la hund være hund. Jeg bor i en mellom stor by og går mye både på populære turveier og der få går og møter en rekke med andre hunder og eiere. Jeg opplever svært skjeldent utagerende hunder som ikke er i bånd, tror jeg kan telle de gangene på en hånd igjennom 20 år. Selvfølgelig skal en ha hunden i bånd om en ikke har kontroll. Å ha hunden i bånd setter mange begrensninger på hundens adferdsutvikling og velferd men er også viktig for å ha kontroll på hunden i enkelte situasjoner. En hund som er løs får øvd seg på å mestre dagligdagse møter med andre hunder, luktet og snust og utforsket omgivelser. Det som er et paradoks er at vi har gått en hundelov som er ment at hunder ikke skal være til sjenanse for publikum generelt. Men tolkningen og anvendelsen av hundeloven med stadige innskrenkninger om båndtvang hele året i mange kommuner legger så store begrensninger på de mulighetene hundene har til å bli sosialisert og tilpasset et liv sammen med oss at jeg mener slike strenge båndtvang regler skaper hunder som er lite tilpasset samfunnet og som dermed utvikler adferdsproblemer som frykt og fryktaggresjoner, som igjen gjør at de må gå i bånd. Vond sirkel. Båndtvangbestemmelsene fører ofte til det motsatte, flere hunder med adferdsproblemer og utagerende problemer. Men fordi de er i bånd så er det trygt liksom. Alle er tjent med at man tar hensyn til hverandre, har hunden i bånd når en er på ulike steder eller situasjoner hvor det er mye folk, trafikk eller hunder og at en har kontroll på hunden og at den får leke og hilse på andre men bare der det er lov fra den andres side.. Men det er også og like viktig at hundeeiere kan gis mulighet til å bruke sunn fornuft og ha hunden løs slik at den faktisk får være hund. Å lage båndtvangbestemmelser som forhindrer folk å ha hunden løs på steder og tider hvor den absolutt ikke er til sjenanse for folk er bare ødeleggende. Man får ikke mye respekt for lover og regler som er helt hunsides all fornuft. Så 21. august taes langlinen av (stortsett) og både eier og hunden gleder oss til det. Anonymkode: f2156...2c1 Mange hunderaser må være i bånd hele året grunnet stort jaktinstinkt på vilt - f eks polarhunder. Mener du at disse også får begrensninger i sin atferdsutvikling av å være i bånd - slik du beskriver her? Bør disse også slippes løse, tenker du? Sånn at de «får være hund» som du sier? Du skriver at å lage båndtvangsbestemmelser som hindrer folk å ha hunden løs på steder hvor hunden ikke er til sjenanse for folk er ødeleggende. Men hvordan tenker du rundt fugler, vilt osv? Båndtvangbestemmelsene er jo der av hensyn til ville dyr, ikke folk? Har du 100 prosent kontroll på innkallingen din når du nå tar av langlinen? Du er helt sikker på at hunden din ikke er til sjenanse for andre du møter på? Anonymkode: f681e...f94 14 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #6 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hunden min er utrolig lydig og godt trent, men det kunne aldri falle meg inn å la han gå løs utenom på fjellet. Men samtidig tror jeg TS overreagerer, jeg har kanskje sett en håndfull hunder som går løs i bystrøk og ingen av de var utagerende. Uansett, hvis din hund er i bånd er den nær nok til at du kan forsvare den. Hvordan har du evnet å la hunden din bli angrepet når den er et par meter fra deg? Anonymkode: 5f87b...f8e Du synes jeg overreagerer når min hund har blitt angrepet av andre løshunder flere ganger? Det er mulig at du ikke har sett utagerende hunder, men det kan jeg love deg at jeg har. Jeg har en hund av polarrase og disse kan ha et kroppsspråk som muligens kan gjøre enkelte andre hunder usikre. F eks høy haleføring. Muligens det som trigger dem, og enkelte går rett i angrep når vi komme rolig spaserende. Hunden min er snill og harmonisk men har likevel opplevd angrep flere ganger, helt fra han var valp. Sånt setter spor. Selvsagt har jeg forsøkt å gå imellom, men det er ikke alltid like enkelt når hunder barker sammen. Anonymkode: f681e...f94 12 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #7 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mange hunderaser må være i bånd hele året grunnet stort jaktinstinkt på vilt - f eks polarhunder. Mener du at disse også får begrensninger i sin atferdsutvikling av å være i bånd - slik du beskriver her? Bør disse også slippes løse, tenker du? Sånn at de «får være hund» som du sier? Du skriver at å lage båndtvangsbestemmelser som hindrer folk å ha hunden løs på steder hvor hunden ikke er til sjenanse for folk er ødeleggende. Men hvordan tenker du rundt fugler, vilt osv? Båndtvangbestemmelsene er jo der av hensyn til ville dyr, ikke folk? Har du 100 prosent kontroll på innkallingen din når du nå tar av langlinen? Du er helt sikker på at hunden din ikke er til sjenanse for andre du møter på? Anonymkode: f681e...f94 Ja det stemmer at båndtvangen er til for det ville dyrelivet ikke mennesker (noe mange mennesker ser ut til å ha glemt). Det er derfor den generelle båndtvangen er når den er, og jeg har ikke skrevet noenting eller noen plasser at jeg er imot den har jeg vel? Jeg snakker som jeg også presiserer i innlegget mitt at det er mange kommuner som har båndtvang hele året. Dette er en fullstendig tullete lovbestemmelse som ikke har noenting med fugler eller det ville dyrelivet osv osv å gjøre Ja jeg har kontroll på hunden min. Innkalling fungerer like godt da hunden fikk ferten av en hare som når vi passer mennesker. Noen vil alltid bli sjenert av en løs hund. Bare det at hunden er løs så får de jo sinne anfall av en annen verden. Det er mye hunde både hat og redsel som er fullstendig ubegrunnet. Så nei jeg er ikke sikker på at den aldri er til sjenanse, men jeg er sikker på at sjenanse i sitt vanlige format er hunden min ikke verken i langline eller uten. Det er langt bedre å ha en trent hund uten bånd enn en utagerende hund i bånd. Anonymkode: f2156...2c1 10
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #8 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mange hunderaser må være i bånd hele året grunnet stort jaktinstinkt på vilt - f eks polarhunder. Mener du at disse også får begrensninger i sin atferdsutvikling av å være i bånd - slik du beskriver her? Bør disse også slippes løse, tenker du? Sånn at de «får være hund» som du sier? Du skriver at å lage båndtvangsbestemmelser som hindrer folk å ha hunden løs på steder hvor hunden ikke er til sjenanse for folk er ødeleggende. Men hvordan tenker du rundt fugler, vilt osv? Båndtvangbestemmelsene er jo der av hensyn til ville dyr, ikke folk? Har du 100 prosent kontroll på innkallingen din når du nå tar av langlinen? Du er helt sikker på at hunden din ikke er til sjenanse for andre du møter på? Anonymkode: f681e...f94 Må også presisere at redde hunder er heller ikke grunn for båndtvang hele året slik mennesker sin frykt ikke er grunnlag for båndtvang hele året. Jeg passer på min hund, du får passe på din hund. Da pleier det hele å gå meget fint Anonymkode: f2156...2c1 7 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #9 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må også presisere at redde hunder er heller ikke grunn for båndtvang hele året slik mennesker sin frykt ikke er grunnlag for båndtvang hele året. Jeg passer på min hund, du får passe på din hund. Da pleier det hele å gå meget fint Anonymkode: f2156...2c1 Godt å høre at du har kontroll på din hund. Jeg har kontroll på min. Men uavhengig av bakgrunnen for båndtvangsbestemmelsene (ville dyr), så er det likevel et faktum at mange mennesker er redde for hunder. Mange blir skremt av løse hunder som kommer byksende mot dem på turstien, og de har ingen forutsetninger for å vite at akkurat din hund er «kjempesnill». Greit å huske på. Man må ta hensyn, og løse hunder skal ikke oppsøke folk og hunder som ikke ønsker dette. Anonymkode: f681e...f94 3 16
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #10 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Godt å høre at du har kontroll på din hund. Jeg har kontroll på min. Men uavhengig av bakgrunnen for båndtvangsbestemmelsene (ville dyr), så er det likevel et faktum at mange mennesker er redde for hunder. Mange blir skremt av løse hunder som kommer byksende mot dem på turstien, og de har ingen forutsetninger for å vite at akkurat din hund er «kjempesnill». Greit å huske på. Man må ta hensyn, og løse hunder skal ikke oppsøke folk og hunder som ikke ønsker dette. Anonymkode: f681e...f94 Og jeg har aldri sagt at en ikke skal ta hensyn. Jeg skrev det opp til flere ganger i det første innlegget mitt fordi selvfølgelig skal en ta hensyn. Og fordi jeg vet at på dette forumet så er det å ha hunden løs alltid lite hensynsfullt vistnok uansett og nettopp derfor skrev jeg det så mange ganger. Men det gjelder også andre veien også. Jeg har blitt truet med juling fordi jeg hadde hunden min løs og den satt fint ved siden av meg og skjønte like lite som meg hva dette menneske bråket så fælt om, men jeg måtte bare le av hele idioten. Hunden hadde gått fot med meg hele veien vi passerte og ikke verdt bort på dette menneske men snust på andre siden av veien fra der vedkommende gjekk. Jeg har blitt truet med at de skulle knivstukke hunden min også. Ennda verken jeg eller hunden gjorde en tøddel galt verken lovmessig eller på andre måter. Så at noen er litt vel sensitive og overdramatiserende på løse hunder er en ren fakta observasjon jeg har gjort meg. Ja noen er redd, men både meg og hunden min har like mye rett til å gå der vi går som mennesker som er redd. En skal selvfølgelig ta hensyn og hunder skal ikke "bykse" verken i bånd eller uten. Jeg hat sett like mange mennesker med en slakk fleksiline der hunder "bykser" også gir eieren tåpelige ynnskyldninger om at hunden er i bånd (med 2 meter fleksiline i i fill slakk). Ja so what når du likevel ikke har kontroll, da gjør jo båndet bare det til en falsk trygghet som ingen er tjent med. Den ene hunden jeg traff på en fjelltur som jagde etter en sau i fjor sommer sleit seg fra båndet sitt. Så å sette sin lit 100% til bånd er ikke alltid sikkert det heller. En må føle med på tur enten en har bånd eller ikke. Det er veldig leit du har hatt dine opplevelser av løse hunder. Det kan jeg bare anta at setter støkk slik du beskriver, og noe jeg skulle ønske både du og din hund kunne vært foruten, så det er selvfølgelig ikke greit. Men jeg tror fullt og helt på at vi hadde hatt mindre adferdsproblemer blant hunder om de fikk lært å gå uten bånd fra tidlig av. Jeg sier ikke at det gjelder alle til alle tider uten trening men jeg tror båndbruk i et helt hundeliv kan skape problemer. Og mennesker som ønsker dette skjeldent vet hva konsekvensen er for en hund. Men det beror igjen selvfølgelig på hensyn, vanlig folkeskikk osv. Og en skal absolutt ta hensyn til at det er redde mennesker, men de redde menneskene må også akseptere hunder og hundeeiere der vi ikke gjør noe galt verken i loven eller oppfører oss uhøflig. Anonymkode: f2156...2c1 3 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #11 Skrevet 17. august 2023 Jeg er redd for hunder, og går gjerne godt ut av stien når jeg møter hunder på tur, så det er ganske tydelig at jeg ikke er interessert i å hilse. Allikevel har det hendt at hunder har hoppet opp på meg eller stått og bjeffet intenst mot meg så jeg har blitt skikkelig redd. Jeg vet at de mest sannsynlig er helt ufarlige, men det er uansett veldig ubehagelig og stressende når man ikke kjenner hund og eier. Jeg syns ikke man burde la hunden gå løs hvis den ikke klarer å dy seg når den møter andre vesener på tur. Pleier å begynne å gråte når det skjer, blir bare så veldig redd. Anonymkode: 77160...101 5 8 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #12 Skrevet 17. august 2023 Helt forferdelige nyheter at det blir slutt på båndtvang. Galskap satt i system. Alle som har hund ute burde ha den i bånd. Ellers er det større far for farlige situasjoner, og at folk og barn blir redde. De er ville dyr som kan drepe, og selv en liten hund kan gjøre stor skade med bitt og tenner. Pokker altså! Har nok problemer med hunder slik som det har vært Anonymkode: 8b1fa...cca 8
Troyamin Skrevet 17. august 2023 #13 Skrevet 17. august 2023 Jeg ser frem til båndtvangen opphører, men gruer meg til å møte folk som tror at det betyr at hundene kan løpe løs uten oppsyn eller under kontroll. Møter jeg på løse hunder, tar jeg derfor opp mobiltelefonen og filmer. Da har jeg mitt på det rene og kan vise til at mine er under kontroll. (Tatt i bånd før den andre hunden kommer bort) Og smeller det da, kan jeg i det minste legge ved bevis på at det er den andre eier sin skyld. Jeg kan også bevise at jeg handlet i nødverge i det jeg sparker den andre hunden bort. 9 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #14 Skrevet 17. august 2023 Troyamin skrev (1 time siden): Jeg ser frem til båndtvangen opphører, men gruer meg til å møte folk som tror at det betyr at hundene kan løpe løs uten oppsyn eller under kontroll. Møter jeg på løse hunder, tar jeg derfor opp mobiltelefonen og filmer. Da har jeg mitt på det rene og kan vise til at mine er under kontroll. (Tatt i bånd før den andre hunden kommer bort) Og smeller det da, kan jeg i det minste legge ved bevis på at det er den andre eier sin skyld. Jeg kan også bevise at jeg handlet i nødverge i det jeg sparker den andre hunden bort. Takk for tips om filming! Det skal jeg også begynne med. Alle gangene vår hund har blitt angrepet har vår vært i bånd og den andre hunden vært løs og kommet løpende bort til oss. Vi har en stor hund og om den forsvarer seg er det fort gjort at min hund kan få skylda selv om den er i bånd. Det er det jeg er redd for, selv om det er veldig urettferdig. Jeg har full kontroll på min store hund, den er forsvarlig festet i magebelte og vi prøver alltid å skape avstand til andre hunder på tur. Anonymkode: f681e...f94 11
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #15 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er redd for hunder, og går gjerne godt ut av stien når jeg møter hunder på tur, så det er ganske tydelig at jeg ikke er interessert i å hilse. Allikevel har det hendt at hunder har hoppet opp på meg eller stått og bjeffet intenst mot meg så jeg har blitt skikkelig redd. Jeg vet at de mest sannsynlig er helt ufarlige, men det er uansett veldig ubehagelig og stressende når man ikke kjenner hund og eier. Jeg syns ikke man burde la hunden gå løs hvis den ikke klarer å dy seg når den møter andre vesener på tur. Pleier å begynne å gråte når det skjer, blir bare så veldig redd. Anonymkode: 77160...101 Stakkars deg ❤️ Jeg skjønner hvordan du har det, for jeg var selv skeptisk til hunder før vi fikk hund selv. Jeg vet så inderlig godt at mange er redd hunder, det er en av grunnene til at min alltid er i bånd. Møter vi på folk går vi ut til siden av veien og jeg tar synlig et ekstra godt tak i båndet, sånn at den som kommer i mot kan være trygg på at vi har kontroll. Jeg tror dessverre at noen hundeeiere er litt late, de orker ikke mosjonere med hunden, og slipper den heller løs slik at den får «løpt av seg». Det er en uting. Anonymkode: f681e...f94 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #16 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hunden min er utrolig lydig og godt trent, men det kunne aldri falle meg inn å la han gå løs utenom på fjellet. Men samtidig tror jeg TS overreagerer, jeg har kanskje sett en håndfull hunder som går løs i bystrøk og ingen av de var utagerende. Uansett, hvis din hund er i bånd er den nær nok til at du kan forsvare den. Hvordan har du evnet å la hunden din bli angrepet når den er et par meter fra deg? Anonymkode: 5f87b...f8e Det er ingen sak. Min lille terrier (som jeg fint kan løfte opp, men det rakk jeg ikke) ble helt ut av det blå angrepet av en større hund. Den kom rett ut fra skogen, jeg så den ikke før den var hos oss og på terrieren. Måtte sparke den store hunden unna. Anonymkode: 07500...537
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #17 Skrevet 17. august 2023 Det skulle vært båndtvang året rundt. Er bare tull at en drapsmaskin skal kunne bevege seg fritt! Anonymkode: b5f62...d90 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #18 Skrevet 17. august 2023 Vi har to hunder. Den ene får gå løs når det ikke er båndtvang, men jeg vet at han er redd fremmede folk. Heller ikke interessert i fremmede hunder. Han er strømmet til å ikke løpe etter andre dyr. Og han kommer når jeg roper. Den andre hunden vår kunne det ikke falle meg inn å slippe løs i så mye som fem minutter. Hun skal hoppe på og hilse på alt og alle, inkludert små barn, og hører ikke når jeg roper. Helt uaktuelt å ikke ha kontroll på henne. Anonymkode: 07500...537 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #19 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helt forferdelige nyheter at det blir slutt på båndtvang. Galskap satt i system. Alle som har hund ute burde ha den i bånd. Ellers er det større far for farlige situasjoner, og at folk og barn blir redde. De er ville dyr som kan drepe, og selv en liten hund kan gjøre stor skade med bitt og tenner. Pokker altså! Har nok problemer med hunder slik som det har vært Anonymkode: 8b1fa...cca Nyheter? Dette er hvert år på stort sett samme dato. Anonymkode: 07500...537 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #20 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og jeg har aldri sagt at en ikke skal ta hensyn. Jeg skrev det opp til flere ganger i det første innlegget mitt fordi selvfølgelig skal en ta hensyn. Og fordi jeg vet at på dette forumet så er det å ha hunden løs alltid lite hensynsfullt vistnok uansett og nettopp derfor skrev jeg det så mange ganger. Men det gjelder også andre veien også. Jeg har blitt truet med juling fordi jeg hadde hunden min løs og den satt fint ved siden av meg og skjønte like lite som meg hva dette menneske bråket så fælt om, men jeg måtte bare le av hele idioten. Hunden hadde gått fot med meg hele veien vi passerte og ikke verdt bort på dette menneske men snust på andre siden av veien fra der vedkommende gjekk. Jeg har blitt truet med at de skulle knivstukke hunden min også. Ennda verken jeg eller hunden gjorde en tøddel galt verken lovmessig eller på andre måter. Så at noen er litt vel sensitive og overdramatiserende på løse hunder er en ren fakta observasjon jeg har gjort meg. Ja noen er redd, men både meg og hunden min har like mye rett til å gå der vi går som mennesker som er redd. En skal selvfølgelig ta hensyn og hunder skal ikke "bykse" verken i bånd eller uten. Jeg hat sett like mange mennesker med en slakk fleksiline der hunder "bykser" også gir eieren tåpelige ynnskyldninger om at hunden er i bånd (med 2 meter fleksiline i i fill slakk). Ja so what når du likevel ikke har kontroll, da gjør jo båndet bare det til en falsk trygghet som ingen er tjent med. Den ene hunden jeg traff på en fjelltur som jagde etter en sau i fjor sommer sleit seg fra båndet sitt. Så å sette sin lit 100% til bånd er ikke alltid sikkert det heller. En må føle med på tur enten en har bånd eller ikke. Det er veldig leit du har hatt dine opplevelser av løse hunder. Det kan jeg bare anta at setter støkk slik du beskriver, og noe jeg skulle ønske både du og din hund kunne vært foruten, så det er selvfølgelig ikke greit. Men jeg tror fullt og helt på at vi hadde hatt mindre adferdsproblemer blant hunder om de fikk lært å gå uten bånd fra tidlig av. Jeg sier ikke at det gjelder alle til alle tider uten trening men jeg tror båndbruk i et helt hundeliv kan skape problemer. Og mennesker som ønsker dette skjeldent vet hva konsekvensen er for en hund. Men det beror igjen selvfølgelig på hensyn, vanlig folkeskikk osv. Og en skal absolutt ta hensyn til at det er redde mennesker, men de redde menneskene må også akseptere hunder og hundeeiere der vi ikke gjør noe galt verken i loven eller oppfører oss uhøflig. Anonymkode: f2156...2c1 Det er selvfølgelig ikke greit at du har blitt truet med juling, men du må forstå at mange mennesker er redde for løse hunder, og da kan de reagere irrasjonelt. Ja, fleksiline er satans verk. Møter mange som går midt i veien med full fleksiline ute, en illsint hund i andre enden, mens de har nesa i mobilen. Er det virkelig så kjedelig å gå tur med hunden at man må sjekke Facebook samtidig liksom? Så er jeg ikke enig med deg i at båndbruk hele livet skaper problemer, så lenge hunden blir brukt til det den er avlet for. Vår hund er en trekkhund, og derfor driver vi masse med trekk. Den får jobbe (som den elsker), f eks gå med kløv. Den får være løs kun på inngjerdede områder. Den får også løpe i langline når vi er langt fra folk. Anonymkode: f681e...f94 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå