Gå til innhold

Innafor å dra på klesbutikk når man har sykt barn-dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er egentlig ikke syk, men han ble sendt hjem fra barnehagen i dag med diare og beskjed om å være hjemme i minst 48 timer, så i morgen skal jeg være hjemme med han. Han har ikke diare lenger, og er ellers i helt vanlig form. Skulle egentlig på et ærend i lunsjen i morgen, må få kjøpt noe før i morgen ettermiddag. Er det egentlig innafor å gå på butikk, og ta med barnet når man bruker sykt barn-dag? 

Anonymkode: a28ac...63b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold han i vogna da, så han ikke tar på ting og smitter folk.

Anonymkode: 249e9...ebf

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Små barn kan være smittsomme selv om de virker i fin form. Men ta det med ro, vi som har kreftsyke i familien feks, passer godt på å ikke ta på ting + vaske godt og sprite før vi går på besøk til den syke

Anonymkode: 9e347...b48

• Liker 5
Skrevet

Men burde ikke jeg og samboer også merke noen symptomer om det er smittsomt? Spesielt siden vi ikke har hatt omgangssykensiden vi var små. Dessuten har han ikke hatt diare siden de to bleiene på formiddagen i går. Jeg mistenker det var fordi han fikk smake litt for mye søtt i selskap, og at det ble hardt for magen.

Skrevet

Er du hjemme med sykt barn, så forholder du deg til det så sant det ikke er skikkelig krise.

Anonymkode: c93f4...04b

• Liker 7
Skrevet

Mange barnehager er veldig forsiktige, og det er jo ikke sikkert at denne diaren er smittsom. Det er forskjell på å ha spist noe man ikke tåler og få diare og å ha omgangssjuke. Eller han kan ha vært stressa pga noe og det har slått seg på magen.

Går det omgangssjuke i barnehagen? I så fall bør du gjøre det du kan for å minimere sjansen for å smitte andre. Om ikke, ville jeg tenkt det var innafor om formen ellers var god. 

• Liker 9
Skrevet
MollyJones skrev (21 minutter siden):

Mange barnehager er veldig forsiktige, og det er jo ikke sikkert at denne diaren er smittsom. Det er forskjell på å ha spist noe man ikke tåler og få diare og å ha omgangssjuke. Eller han kan ha vært stressa pga noe og det har slått seg på magen.

Går det omgangssjuke i barnehagen? I så fall bør du gjøre det du kan for å minimere sjansen for å smitte andre. Om ikke, ville jeg tenkt det var innafor om formen ellers var god. 

Nei, har ikke hørt noe om omgangssyke der. De har bare retningslinjer som sier barnet må hjem om de har hatt to bleier med løs avføring på rad. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, har ikke hørt noe om omgangssyke der. De har bare retningslinjer som sier barnet må hjem om de har hatt to bleier med løs avføring på rad. 

OG være hjemme i 48 timer etterpå.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men burde ikke jeg og samboer også merke noen symptomer om det er smittsomt? Spesielt siden vi ikke har hatt omgangssykensiden vi var små. Dessuten har han ikke hatt diare siden de to bleiene på formiddagen i går. Jeg mistenker det var fordi han fikk smake litt for mye søtt i selskap, og at det ble hardt for magen.

Voksne får sjeldnere omgangssyke/diaré. Jeg har fire barn og blir kanskje smittet hver tiende gang😅 

Når det er sagt er det mange som jobber i bhg som ikke klarer å skille mellom diaré og vanlig løs avføring. Jeg jobber I barnehage selv. Her har vi "regel" på at 3 hyppige suppebleier på kort tid, så sender vi barnet hjem. 2 bleier med løs avføring, spesielt hos barn under 2 år er helt normalt. Vi er selvsagt ekstra strenge hvis flere er hjemme med omgangssyke. 

• Liker 5
Skrevet

Oppfatter at du spør mtp ditt eget fravær fra jobb?  Jeg syntes ikke det er innafor. Hadde i så fall gitt leder beskjed om det du skriver. 

Anonymkode: 16170...f2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Voksne får sjeldnere omgangssyke/diaré. Jeg har fire barn og blir kanskje smittet hver tiende gang😅 

Når det er sagt er det mange som jobber i bhg som ikke klarer å skille mellom diaré og vanlig løs avføring. Jeg jobber I barnehage selv. Her har vi "regel" på at 3 hyppige suppebleier på kort tid, så sender vi barnet hjem. 2 bleier med løs avføring, spesielt hos barn under 2 år er helt normalt. Vi er selvsagt ekstra strenge hvis flere er hjemme med omgangssyke. 

Ja, jeg tenkte ikke det var noe unormalt da de ringte fra bhg og fortalte om det 😅 Men skjønner det har vært litt større mengder enn det pleier, og han hadde noen brakfiser etter han kom hjem, men ikke noe mer. I dag er avføringen rimelig fast igjen.

Skrevet

Hadde lett dratt i butikk og utført ærender! :-)

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg tenkte ikke det var noe unormalt da de ringte fra bhg og fortalte om det 😅 Men skjønner det har vært litt større mengder enn det pleier, og han hadde noen brakfiser etter han kom hjem, men ikke noe mer. I dag er avføringen rimelig fast igjen.

Hvis det har vært smittsomt det han har hatt, så kan han likevel fremdeles være smittsom. Men en kjapp tur på butikken, der han sitter i vogn og dermed ikke kan smitte noen, er helt innafor. Han er jo frisk sånn mtp allmenntilstand. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Oppfatter at du spør mtp ditt eget fravær fra jobb?  Jeg syntes ikke det er innafor. Hadde i så fall gitt leder beskjed om det du skriver. 

Hva skal hun gjøre da? Hun er pålagt å børe hjemme med barnet av barnehagen. 

Anonymkode: 379d1...ef2

• Liker 10
Skrevet

Bare barnet ikke tar på ting i butikken tenker jeg det er helt innafor. Du er hjemme med barn som ikke får gå i barnehagen, du er ikke i fengsel. 

Anonymkode: a984f...75c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, tenkte på det også. Det ser jo ikke bra ut at jeg triller rundt på et barn som liksom skal være sykt. Får vel prøve å legge det til etter arbeidstid, selv om det ikke er helt ideelt.

Skrevet

Ja det er innafor. Det er akkurat det samme som når du er syk: ingen trenger å vite hvorfor og hvordan (fysisk eller psykisk). Å dra til butikk (uansett om det er mat eller klær) er i orden, én må jo handle og spise uansett. 

Anonymkode: 6f299...072

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Er du hjemme med sykt barn, så forholder du deg til det så sant det ikke er skikkelig krise.

Anonymkode: c93f4...04b

Og da har man forbud mot å gå i butikken...?

Anonymkode: 71fd5...f3e

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sønnen min er egentlig ikke syk, men han ble sendt hjem fra barnehagen i dag med diare og beskjed om å være hjemme i minst 48 timer, så i morgen skal jeg være hjemme med han. Han har ikke diare lenger, og er ellers i helt vanlig form. Skulle egentlig på et ærend i lunsjen i morgen, må få kjøpt noe før i morgen ettermiddag. Er det egentlig innafor å gå på butikk, og ta med barnet når man bruker sykt barn-dag? 

Det er innenfor, men det er avhengig av barnets sykdom.

Er det noe smittsomt, kommer barnet til å spre smitte, så flere må være hjemme med oppkast og diare.

Hvis du tar med barnet, sørg for at barnet ikke tar på noe som helst og du selv må passe på å ikke ta unødvendig mye på ting fordi du også kan være smittet.

Bra form er ingen garanti at man er frisk. Omgangssyke varer flere dager og man er smittsom lenge - både før første symptom oppstår og etter siste gang man kastet opp eller hadde løs avføring.

Ta ansvar. 

• Liker 2
Skrevet

Ja så klart, barnet er ikke hjemme pga sykdom men pga barnehagens regler. 

Anonymkode: f2af6...20d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...