Gå til innhold

Konfirmasjonsundervisning som koster tusenvis av kroner!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da min sønn konfirmerte seg for 5 år siden, var det helt vanlig konfirmasjons undervisning ala 1 ettermiddag i kirken hver uke.

Kan ikke huske om de var på leir faktisk.

Nå har vi flyttet til en annen bydel, og til våren skal datteren vår konfirmeres.

Denne kirken tilbyr 3 forskjellige konfirmasjons opplegg som koster en tusenlapp her og en tusenlapp der, og det ene opplegget som selvfølgelig alle vil ha er tur til Tyskland med shopping i Berlin blant annet.

Jeg kjenner jeg blir kvalm. Det er jo selvfølgelig for å få tenåringene til kirken, men likevel.

Anonymkode: 4eda5...721

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier vel egentlig seg selv at en Berlintur ikke er gratis. Velg en av de andre variantene da vel.

Vi hadde borgerlig konfirmasjon det kostet over 4000 uten tur

• Liker 2
Skrevet

Min datter ble konfirmert i vår. De reiste på tur til et leirsted fredag-søndag, ca 1 times kjøring unna. Opplegget ellers kostet ca 400 kroner. Hun ble konfirmert i kirken. 

Anonymkode: 4ba91...1a1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
fru Alving skrev (7 minutter siden):

Sier vel egentlig seg selv at en Berlintur ikke er gratis. Velg en av de andre variantene da vel.

Vi hadde borgerlig konfirmasjon det kostet over 4000 uten tur

Datteren vår og alle vennene ønsker seg Berlintur, og det blir et ramaskrik hvis vi sier nei, noe vi ønsker.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da min sønn konfirmerte seg for 5 år siden, var det helt vanlig konfirmasjons undervisning ala 1 ettermiddag i kirken hver uke.

Kan ikke huske om de var på leir faktisk.

Nå har vi flyttet til en annen bydel, og til våren skal datteren vår konfirmeres.

Denne kirken tilbyr 3 forskjellige konfirmasjons opplegg som koster en tusenlapp her og en tusenlapp der, og det ene opplegget som selvfølgelig alle vil ha er tur til Tyskland med shopping i Berlin blant annet.

Jeg kjenner jeg blir kvalm. Det er jo selvfølgelig for å få tenåringene til kirken, men likevel.

Jeg ser ikke helt poenget med å «få tenåringene til kirken». Tenåringer er ikke så dumme - de konfirmerer seg fordi de får penger for å gjøre det. Og de gjør det i kirken fordi vennene deres gjør det (eller fordi mor/bestemor ellers ikke gir penger). 

Om kirken begynner å ta penger fra foreldre for at ungene skal konfirmere seg slik at ungene skal få penger? Da slutter vel foreldre med å betale, da? Og arrangerer leir med ungene, bare? Minus kirken? Fremstår mer fornuftig.

Anonymkode: 4bb15...3a9

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Datteren vår og alle vennene ønsker seg Berlintur, og det blir et ramaskrik hvis vi sier nei, noe vi ønsker.

Ts

Ja, vi forstår jo alle det.

Men det er dere foreldre som er voksne. Dere tåler å stå i «ramaskrik». Det er litt ubehagelig en kort stund. Men det tåler enhver voksen helt fint. Ikke gjør et par skuffede unger til noe det ikke er. Det er ikke dramatisk, vanskelig eller annet. Det er bare noe du ikke har veldig lyst til, og slikt gjør jo voksne daglig.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Forstår ikke at kirken tilbyr slike dyre opplegg når alt går blitt så dyrt!

Ts

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, vi forstår jo alle det.

Men det er dere foreldre som er voksne. Dere tåler å stå i «ramaskrik». Det er litt ubehagelig en kort stund. Men det tåler enhver voksen helt fint. Ikke gjør et par skuffede unger til noe det ikke er. Det er ikke dramatisk, vanskelig eller annet. Det er bare noe du ikke har veldig lyst til, og slikt gjør jo voksne daglig.

Alle jentene i klassen har valgt Tysklandstur gruppen, så hvis vi sier nei blir hun stående igjen som den eneste.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forstår ikke at kirken tilbyr slike dyre opplegg når alt går blitt så dyrt!

Ts

Det er helt sikkert mange som ønsker noe slikt. Mange synes det er kjekt at at ungdommene får opplevelser og turer og får forsøke seg litt på egen hånd. Mitt ene borgerlig konfirmerte barn har på grunn av covid ikke fått noen skoleturer eller lignende. Han har vært på leirskole og vært invitert med på hytteturer med kompiser og en gang på en slalåmtur til Hafjell.

Det er det, jeg hadde gjerne betalt for at han skulle fått seg en tur uten oss foreldre. Han driver ikke med idrett eller lignende i organiserte former så får ingen turer der heller.

• Nyttig 1
Skrevet

Eldste konfirmerte seg i kirken i fjor, det kostet 800kr. Konfirmantundeevisning 1 gang i uken. Sønnen min konfirmerte seg via human etisk forbund i år, kostet mellom 2000 og 3000. De hadde 4 dagers kurs. Her er det ikke snakk om verken leir eller utenlandstur.

Anonymkode: 99992...060

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts

Da må dere stå i det. Ungdom i dag får alt opp i hendene og tåler ikke motgang. 
Ingen MÅ til Berlin på konfirmasjonstur.

På tide dagens ungdom går litt nei, ikke bare ja til alt de vil ha.

Anonymkode: 9e0eb...495

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alle jentene i klassen har valgt Tysklandstur gruppen, så hvis vi sier nei blir hun stående igjen som den eneste.

Ts

Snakk med noen av de andre foreldrene, sikkert flere som ikke «tør» si nei, men som egentlig vil det.

Det er foreldrene som bestemmer. Lettere om dere er flere.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Da må dere stå i det. Ungdom i dag får alt opp i hendene og tåler ikke motgang. 
Ingen MÅ til Berlin på konfirmasjonstur.

På tide dagens ungdom går litt nei, ikke bare ja til alt de vil ha.

Jeg er helt enig, og mener også at kirken ikke burde tilby slike lukrative opplegg i den tiden vi er inne i med høye priser og flere og flere familier som er avhengig av sosialhjelp og gratis mat.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Snakk med noen av de andre foreldrene, sikkert flere som ikke «tør» si nei, men som egentlig vil det.

Det er foreldrene som bestemmer. Lettere om dere er flere.

Har i kveld snakket med foreldrene til de tre nærmeste venninnene, og de har sagt ja og syntes det hørtes topp ut med tur🙄

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har i kveld snakket med foreldrene til de tre nærmeste venninnene, og de har sagt ja og syntes det hørtes topp ut med tur🙄

Ts

Ta det heller opp med kirken. 

Anonymkode: c85dc...15f

• Nyttig 2
Skrevet

Ta det heller opp med kirken. 

Anonymkode: c85dc...15f

Tror ikke de forandrer opplegget sitt fordi om jeg gir beskjed, men skal snakke med de, for de sender ut helt feile signaler til tenåringene.

Ts

• Liker 5
Skrevet

Tror ikke de forandrer opplegget sitt fordi om jeg gir beskjed, men skal snakke med de, for de sender ut helt feile signaler til tenåringene.

Ts

Hvilke signaler er det de sender ut? De gir jo alternativer. Synes opplegget høres topp ut, jeg. Her var det ikke tilbud om utenlandstur. Kun leirer i Norge, og selv de kostet noen tusen...

Anonymkode: b3084...c15

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilke signaler er det de sender ut? De gir jo alternativer. Synes opplegget høres topp ut, jeg. Her var det ikke tilbud om utenlandstur. Kun leirer i Norge, og selv de kostet noen tusen...

Anonymkode: b3084...c15

De lager opplegg som hver koster mange tusen, men turen til Tyskland koster jo mest da vi foreldre betaler for flybilletter, hotellopphold, og så skulle ungene også på restaurantbesøk stod det ol.

Jeg synes vi duller med ungene og gjør oss selv om bjørnetjeneste ved at de blir bortskjemte og stiller høye krav til livet.

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Helt enig-tullete av kirken å tilby en slik type tur. Til og med kirken skaper skiller. 
Når det er sagt så er jeg blant de mødrene som lett sier nei til slikt. Prinsippsak. Etter en runde eller to med forklaringer pleide/pleier mine å være sånn passelig enige med meg. 
Hadde en slik tur dukket opp her måtte hun iallefall  settet i gang å spare, den kostanden hadden hadde ikke jeg bært. Her har de leir,den koster neste år 2700,- noe jeg synes er hakket for dyrt. De hadde også lagt opp en dagstur som kostet 1700. Den turen vet min datter hun må betale 1000 kr av selv om hun velger å være med på den også. 
Enig med deg, ville tatt dette opp med kirken, Unødvendig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eva00 skrev (2 minutter siden):

Helt enig-tullete av kirken å tilby en slik type tur. Til og med kirken skaper skiller. 
Når det er sagt så er jeg blant de mødrene som lett sier nei til slikt. Prinsippsak. Etter en runde eller to med forklaringer pleide/pleier mine å være sånn passelig enige med meg. 
Hadde en slik tur dukket opp her måtte hun iallefall  settet i gang å spare, den kostanden hadden hadde ikke jeg bært. Her har de leir,den koster neste år 2700,- noe jeg synes er hakket for dyrt. De hadde også lagt opp en dagstur som kostet 1700. Den turen vet min datter hun må betale 1000 kr av selv om hun velger å være med på den også. 
Enig med deg, ville tatt dette opp med kirken, Unødvendig. 

I tillegg skal alle jentene i klassen få bunad til konfirmasjonen.

Vår jente vil også ha men jeg sier nei, fordi hun er altfor liten og kommer til å vokse en halvmeter til, så jeg har sagt hun kan vente til hun blir voksen, men hun kan begynne å spare iallfall så hjelper vi henne på vei om noen år.

Ts

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...