Gå til innhold

Kan utleier kreve at jeg betaler..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i 2mannsbolig, der eier bor i den andre delen. Det viser seg nå at vi har tatt feil av målenumrene på strømskapet (lang historie) slik at vi har fått hverandre sitt strømforbruk. Altså, jeg har betalt for det han har brukt og han for hva vi har brukt av strøm. Han er enslig, mens jeg har barn. Når det nå ble oppdaget, så viser det seg at han har brukt mye mindre strøm enn oss, men betalt da mye mer (siden han har betalt for vårt forbruk og vi for han). 

Dette har vært en feil som ikke er noen sin skyld. Hvordan løse dette? Jeg har ikke flere tusen kroner å plutselig gi ham..

Anonymkode: 9b4fb...7ae

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette er noe utleier skulle ha sjekket. Men selvfølgelig fra nå av så er det jo rett at du betaler for din egen strømforbruk.

Anonymkode: 5d2be...43b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er relevant å vite hvordan og hvorfor feilen har skjedd. Men, uten å vite det, vil jeg si ja, det virker rimelig at du betaler.

Anonymkode: e635b...89e

Da jeg ringte så oppga jeg kun adressen, jeg tenkte aldri på at det var to målenummer på den adressen (vi har samme adresse). Begge målenummrene sto på han sitt navn, så da jeg ringte så har de satt feil nummer på meg siden Jec kun oppga adresse og ikke selve målenummeret som står på strømskapet 

Skrevet

Nei, dette er noe utleier skulle ha sjekket. Men selvfølgelig fra nå av så er det jo rett at du betaler for din egen strømforbruk.

Anonymkode: 5d2be...43b

Takk!!!

Selv om jeg har strømskapet i min egen leilighet og jeg ringte selv til strømselskapet (men oppga ikke målenummeret, kun adressen til 2mannsboligen). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da jeg ringte så oppga jeg kun adressen, jeg tenkte aldri på at det var to målenummer på den adressen (vi har samme adresse). Begge målenummrene sto på han sitt navn, så da jeg ringte så har de satt feil nummer på meg siden Jec kun oppga adresse og ikke selve målenummeret som står på strømskapet 

Hm. Da stiller det seg kanskje annerledes. Krever utleier at du betaler?

Skrevet

Det er du som har gjort feil her så jeg vil tro utleier kan kreve det. 

• Liker 34
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er da noe alle vet OG passer på når man flytter inn i boliger med flere leiligheter. Vi trippelsjekker dette med målernr sånn at vi er helt sikre. Stygt redd for at du nå betale for dette ja

Anonymkode: 169d4...712

• Liker 23
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hm. Da stiller det seg kanskje annerledes. Krever utleier at du betaler?

Han krever at jeg betaler siden han har selvfølgelig brukt mye mindre strøm enn det jeg har gjort. Han sier også at jeg skulle ha oppgitt målenummeret da jeg ringte strøm og bestilte strøm 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk!!!

Selv om jeg har strømskapet i min egen leilighet og jeg ringte selv til strømselskapet (men oppga ikke målenummeret, kun adressen til 2mannsboligen). 

Tenker at det er en selvfølge, og ditt ansvar, å oppgi målenummer når du skal ordne strømavtale. Utleier skal ikke trenge å dobbeltsjekke at du har gjort det riktig. Det er selvfølgelig veldig kjipt å måtte betale masse penger i etterkant, men kanskje dere kan få til en avtale som gjør at du kan betale tilbake over tid?

Anonymkode: 1c603...890

• Liker 27
Skrevet

Ja utleier kan selvfølgelig kreve at du betaler for strømmen du faktisk har brukt, hadde du godtatt å betale for strøm du ikke har brukt?.

Anonymkode: 2a407...f59

Er det ikke like mye utleier sitt ansvar å sjekke at han betaler for riktig mplenummer? Det står på fakturaen det

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg bor i 2mannsbolig, der eier bor i den andre delen. Det viser seg nå at vi har tatt feil av målenumrene på strømskapet (lang historie) slik at vi har fått hverandre sitt strømforbruk. Altså, jeg har betalt for det han har brukt og han for hva vi har brukt av strøm. Han er enslig, mens jeg har barn. Når det nå ble oppdaget, så viser det seg at han har brukt mye mindre strøm enn oss, men betalt da mye mer (siden han har betalt for vårt forbruk og vi for han). 

Dette har vært en feil som ikke er noen sin skyld. Hvordan løse dette? Jeg har ikke flere tusen kroner å plutselig gi ham..

Du skal helt klart betale for ditt eget forbruk, men siden du kun har et kontraktsforhold med utleier ville jeg sagt at det riktige er at du gjør opp med hen, ikke naboen. Jeg ville avtalt en nedbetalingsplan. De klarer ikke tvangsinndrive kravet på denne siden av nyttår uansett. 

Anonymkode: d1f8d...4e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han krever at jeg betaler siden han har selvfølgelig brukt mye mindre strøm enn det jeg har gjort. Han sier også at jeg skulle ha oppgitt målenummeret da jeg ringte strøm og bestilte strøm 

Ja, det stemmer jo, det. Kanskje dere kan komme frem til en avtale hvor du kan dele beløpet opp.

• Liker 3
Skrevet

Ja jeg synes det bare er rett og rimelig at huseier kan kreve den ekstra kostnaden fra deg. Kan godt være han er grei og at du kan betale litt ekstra på hver husleie feks, at du slipper å betale alt på engang.

Hvor mye er det snakk om forresten?

Anonymkode: e190d...b3a

• Liker 6
Skrevet

Du skal helt klart betale for ditt eget forbruk, men siden du kun har et kontraktsforhold med utleier ville jeg sagt at det riktige er at du gjør opp med hen, ikke naboen. Jeg ville avtalt en nedbetalingsplan. De klarer ikke tvangsinndrive kravet på denne siden av nyttår uansett. 

Anonymkode: d1f8d...4e2

Naboen er eieren

• Nyttig 1
Skrevet

Ja jeg synes det bare er rett og rimelig at huseier kan kreve den ekstra kostnaden fra deg. Kan godt være han er grei og at du kan betale litt ekstra på hver husleie feks, at du slipper å betale alt på engang.

Hvor mye er det snakk om forresten?

Anonymkode: e190d...b3a

Det er snakk om

nestem 6000kr

Skrevet

Synes du virkelig at det er riktig at huseier skal betale strømmen for deg, når feilen skyldes at du ikke har oppgitt målenummer da du ordnet strøm (altså er det din feil)?

Anonymkode: 1c603...890

• Liker 34
  • Nyttig 10
Skrevet

Er det ikke like mye utleier sitt ansvar å sjekke at han betaler for riktig mplenummer? Det står på fakturaen det

Nei så lenge det er en seperat boenhet med egen måler og målernummer så er det ditt ansvar å melde inn riktig informasjon til strømleverandør.

Uansett så må du betale for den strømmen du har brukt, det er helt urimelig at utleier skal betale for ditt forbruk.

Anonymkode: 2a407...f59

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...