Cuba Skrevet 18. januar 2006 #1 Del Skrevet 18. januar 2006 I følge det nye permisjonsreglementet nå er det blitt bestemt at man ikke får fri når man skal til lege, tannlege og kiropraktor.. (for å nevne noen) uten å måtte ta det i avspasering. Slik har det alltid vært og har fungert veldig fint. Men nå går visst ikke dette lenger, og det har skapt irritasjon og misnøye! Som oftest må man jo også vente en god stund for å komme inn til legen, og da kan dette brått bli noen timer! Men det som kommer til å skje nå, er at de som skal til legen ordner seg time etter lunsj og drar hjem etterpå (at man da er "syk").. Da trenger man ikke skrive egenmelding eller noe.. Tror ikke dette er så veldig gjennomtenkt.. Hvordan fungerer det på deres arbeidsplass?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagnepiken Skrevet 18. januar 2006 #2 Del Skrevet 18. januar 2006 Hos oss er dette med korte velferdspermisjoner for denne type ting nedfelt i lokalavtalen, så det er ikke noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #3 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg kan gå når jeg trenger det, men jobber hos mamma da, så skulle jo bare mangle egentlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Snart medlem* Skrevet 18. januar 2006 #4 Del Skrevet 18. januar 2006 Jeg gjør akkurat hva jeg vil når jeg vil (med unntak av undervisning + faste møter). Trenger ikke være på kontoret mitt i det hele tatt hvis jeg ikke vil det, og så lenge jeg får gjort det jeg skal innen fristen, er det ingen regler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuba Skrevet 18. januar 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 18. januar 2006 Så deilig! Glad jeg bare er lærling her og ferdig til sommeren!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shea Skrevet 18. januar 2006 #6 Del Skrevet 18. januar 2006 Her hos oss får ansatte fri til å gå til lege/tannlege og andre private eren når de har behov. Vi har betalt etter timer vi er på jobb. Så om noen ønsker kan dem arbeider inn timer for å avspassere om dem har lyst å kunne ta seg en langhelg fri for å reise bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuba Skrevet 18. januar 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 18. januar 2006 Her hos oss får ansatte fri til å gå til lege/tannlege og andre private eren når de har behov. Vi har betalt etter timer vi er på jobb. Så om noen ønsker kan dem arbeider inn timer for å avspassere om dem har lyst å kunne ta seg en langhelg fri for å reise bort. ← Ja, sånn er det vel her og, men før trakk man ikke fra tid når man var hos lege og tannlege! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 18. januar 2006 #8 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Her hos oss får ansatte fri til å gå til lege/tannlege og andre private eren når de har behov. Vi har betalt etter timer vi er på jobb. Så om noen ønsker kan dem arbeider inn timer for å avspassere... ← Ja, det er vel det vanlige... "6.7.2 VELFERDSPERMISJONER 6.7.2.9 Andre velferdspermisjoner Undersøkelse og behandling hos lege, tannlege, fysioterapeut og andre private gjøremål må så vidt mulig legges i fritiden...." D.v.s. fridager (t.d. dager/tid man avspasserer). De som bruker stemplingsur på min arb.plass, stempler ut når de t.d. går til tannlegen, utenom fritid. Endret 18. januar 2006 av Ugla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #9 Del Skrevet 18. januar 2006 I vår kommune har vi avspaseringsordning/fleksitid. Det betyr at når vi skal til tannlege, fysioterapeut, psykolog, lege, etc., så bare avspaserer vi. Vi søker ikke om lov til det, vi bare gjør det. Veldig enkelt i grunnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Impala Skrevet 19. januar 2006 #10 Del Skrevet 19. januar 2006 Jeg jobber i en litt stor statlig bedrift, og vi har også fleksitid, men får betalt for sånne korte fravær som tannlege, lege o.l. Det går ikke på avspaseringsbiten hos oss iallefall, er vel nedfelt i en eller annen avtale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 19. januar 2006 #11 Del Skrevet 19. januar 2006 Når jeg skal gi blod, gå til lege eller tannlege, så trekkes je ikke i fleksitid for det. Men om jeg vil gå private ærend, så avspasserer jeg. I kjernetiden (9-14.30) må vi be om lov til å ta fri, enten det gjelder lege eller avspassering, men får det om det ikke er en god grunn for å ikke få lov, men før og etter dette gjør vi helt som vi vil, vi har jo fleksitid. Men altås, lege etc går ikke av fleksitid , det får vi korte permisjoner for. Har egen linje for akkurat det i timeregistreringsskjema. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shea Skrevet 19. januar 2006 #12 Del Skrevet 19. januar 2006 Her er en artikkel som går på samme sak. http://www.folkebladet.no/nyheter/article33888.ece Kommuneøkonomien tærer på og innsparinger gjør tydligvis innskjerpelser på flere ommråder så nå er det vist ikke lengre kun private bedrifter som fører denne praksisen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 20. januar 2006 #13 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg mener det står i arbeidsmiljøloven at en skal prøve å legge f.ekslegetime til utenfor arb.tiden, men om dette ikke går, får en betalt fri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shea Skrevet 20. januar 2006 #14 Del Skrevet 20. januar 2006 Beklager å skuffe men det står ikke noen plasser i arb.m loven at en har krav på fri til lege/tannlege o.l. Kan være at noen tariffer har dette men ikke dem som kun har arb.m loven å forholde seg til om arbeidsgiver følger den slavisk. Sitat: Arbeidsmiljøloven (aml) Kap. VIII. Rett til fri fra arbeidet. §31. Svangerskap og fødsel. §31A. Delvis permisjon. §32. Adopsjon. §33. Fri i forbindelse med amming. §33A. Rett til fri ved barns og barnepassers sykdom. §33B. Rett til fri ved pleie av pårørende. §33C. Rett til fri på grunn av utføring av offentlige verv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 20. januar 2006 #15 Del Skrevet 20. januar 2006 Ja, da var det sikkert i tariffen jeg har lest det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 20. januar 2006 #16 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg mener det står i arbeidsmiljøloven at en skal prøve å legge f.ekslegetime til utenfor arb.tiden, men om dette ikke går, får en betalt fri. ← Sitat fra "Kommunenes Personalhåndbok": "6.7.2 VELFERDSPERMISJONER 6.7.2.9 Andre velferdspermisjoner Undersøkelse og behandling hos lege, tannlege, fysioterapeut og andre private gjøremål må så vidt mulig legges i fritiden...." ← Det står ingen ting om at dersom du ikke legger det til fritiden, så får du betalt for det. Vi får ikke betalt. Dersom jeg hadde fått betalt, ville jeg selfølgelig ikke brukt av en fridag å gå til tannlegen/legen, dersom jeg kunne fått time en dag jeg skulle på jobb... Tror nok mange ville tenkt sånn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 20. januar 2006 #17 Del Skrevet 20. januar 2006 Vi avspaserer ikke for legebesøk o.l inntil to timer i arbeidstida. Men så skriver vi heller ikke ekstratimer hvis vi må jobbe litt over heller da. Vi har et "gi og ta"-system som fungerer godt hos oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #18 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg må legge slikt til fritida mi. Jeg er alene på vakt, og kan slett ikke gå fra jobb uten at jeg skaffer noen andre til å jobbe for meg. Og da skal jo den som jobber ha lønna, naturligvis. Men så jobber jeg skift så jeg har ofte fri på dagtid så jeg rekker både lege, likningskontor og bank på fritida mi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 21. januar 2006 #19 Del Skrevet 21. januar 2006 Da jeg jobbet for vikarbyrå, så dekket vikarbyrået legetimer etc. Men nå som jeg jobber for staten, så må jeg avspasere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 21. januar 2006 #20 Del Skrevet 21. januar 2006 Jeg kan gå når jeg trenger det, men jobber hos mamma da, så skulle jo bare mangle egentlig ← Hvorfor skal det bare mangle egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå