AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #1 Skrevet 16. august 2023 Hei! Akkurat startet på en siv.ing, og fått beskjed om at det er lurt å melde seg inn i en av dem. Hvem er mest til å anbefale? - Blir litt skeptisk på Nito når de markedsfører så mye "mer" enn hva Tekna gjør, og tilbyr så mye «godbiter» til studenter som melder seg inn, litt typ sånn man gjør når man vil at hunden skal høre på deg. Noen råd? Anonymkode: 1eb64...21e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #2 Skrevet 16. august 2023 Glemte å nevne, var mye stands og sånt i dag, deriblant stod Nito og Tekna. Anonymkode: 1eb64...21e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #3 Skrevet 16. august 2023 Det spiller neppe noen rolle. Velg en av dem. Du kan - når som helst - velge den andre. Anonymkode: d0d6a...15d
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #4 Skrevet 16. august 2023 Tekna er mye bedre. Anonymkode: af5f4...91d
matto og frank Skrevet 16. august 2023 #5 Skrevet 16. august 2023 Ville valgt en fagforening som er medlem av LO. Noe hverken tekna eller nito er. 1
Breidablikk Skrevet 16. august 2023 #6 Skrevet 16. august 2023 NITO organiserer tradisjonelt folk med teknisk fagskole og høyskoleingeniører/bachelor. Tenka er organisasjonen for de som har mastergrad/siving. Nito vil helt klart ta deg imot som medlem, men som ferdig utdannet vil de fleste med din utdanning tilhøre Tekna. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #7 Skrevet 17. august 2023 Jeg meldte meg inn i NITO da jeg studerte til bachelor. Dette er lenge siden, men husker de hadde veldig billig innboforsikring for studenter. Etter at jeg tok master, byttet jeg til Tekna. Hvis NITO har flere fordeler for studenter enn Tekna, bytter du bare når du er ferdig studert. Det koster ingenting å bytte. Anonymkode: 06001...119
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #8 Skrevet 17. august 2023 matto og frank skrev (10 timer siden): Ville valgt en fagforening som er medlem av LO. Noe hverken tekna eller nito er. Hvorfor? LO er neppe riktig sted for en siv.ing. Anonymkode: 3ed14...9ce 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #9 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei! Akkurat startet på en siv.ing, og fått beskjed om at det er lurt å melde seg inn i en av dem. Hvem er mest til å anbefale? - Blir litt skeptisk på Nito når de markedsfører så mye "mer" enn hva Tekna gjør, og tilbyr så mye «godbiter» til studenter som melder seg inn, litt typ sånn man gjør når man vil at hunden skal høre på deg. Noen råd? Anonymkode: 1eb64...21e Ville valgt Tekna, som er kun for master+. Nito markedsfører seg nok mer fordi de vet at Tekna har en fordel blant siv.ing pga dette. Ellers kan du se på medlemsfordelene (forsikring, bankavtale etc), og ta et valg ut fra det. Anonymkode: 3ed14...9ce
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #10 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor? LO er neppe riktig sted for en siv.ing. Anonymkode: 3ed14...9ce Ikke meg du siterer, men FLT, som er et LO-forbund, tar imot blant annet tekniske funksjonærer (som omfatter ingeniører), så det er jo ikke helt feil. Jeg er veldig fornøyd med fordelene jeg har derfra gjennom LOFavør og FLTs utdanningsfond, i hvert fall. Men siden TS studerer til å bli siv. ing. er vel kanskje Tekna mest naturlig. Jeg ville veid fordelene man får gjennom de forskjellige organisasjonene opp mot hverandre og tatt et valg basert på det Det er ikke verre enn at du melder deg inn i noe annet senere om du ikke er fornøyd. Anonymkode: 4e310...739 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #11 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ikke meg du siterer, men FLT, som er et LO-forbund, tar imot blant annet tekniske funksjonærer (som omfatter ingeniører), så det er jo ikke helt feil. Jeg er veldig fornøyd med fordelene jeg har derfra gjennom LOFavør og FLTs utdanningsfond, i hvert fall. Men siden TS studerer til å bli siv. ing. er vel kanskje Tekna mest naturlig. Jeg ville veid fordelene man får gjennom de forskjellige organisasjonene opp mot hverandre og tatt et valg basert på det Det er ikke verre enn at du melder deg inn i noe annet senere om du ikke er fornøyd. Anonymkode: 4e310...739 Å organisere seg i et forbund sammen med veldig mange lavtlønte er ikke særlig lurt når man blir siv.ing og sannsynligvis vil få høyere lønn. LO har mange flate krone-tillegg, og typisk også lavtlønnstillegg. Det vil være negativt for TS sin lønnsutvikling. Anonymkode: 3ed14...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #12 Skrevet 17. august 2023 Tekna er for de med master/siv.ing eller phd. Nito slipper inn folk med "bare" bachelor. Både jeg og mannen er i Tekna. Anonymkode: e3e32...155
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #13 Skrevet 17. august 2023 Jeg er veldig fornøyd med NITO, og har vært medlem siden starten av studietiden, 2011. Har bachelor, men som student vurderte jeg master og kvalifiserte dermed også til studentmedlemskap i Tekna. For meg så var det flere ting som var avgjørende. NITO hadde mye mer arrangementer og tilbud til studenter enn hva Tekna hadde. NITO koster 350 for hele studieperioden, uansett om du studerer 3 eller 7 år. Tekna koster 150 kr pr semester. Anonymkode: f2915...fdf
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #14 Skrevet 17. august 2023 Når du kommer i arbeidslivet er det lurt å være medlem der det finnes og/eller er flest medlemmer i din arbeidsplass. Det er kanskje ikke så relevant nå, uansett så kan du bytte senere. NITO er mer overalt, har jeg lagt merke til, enn Tekna og kanskje flere lokale tilbud. Men Tekna er tilpasset folk med master og derfor vil lønnsnivå ved forhandlinger gjenspeile seg deretter. Noen nevner LO/Fagforbundet men de jobber mer mot yrker innen helse, lærer, så igjen kan det påvirke til dårligere lønn for de med master innen teknologi ved forhandlinger. Du bør uansett sjekke nettsidene og lese om de har kurs, fagopplegg som er relevant for din fagretning. Hilsen Tekna tillitsvalgt Anonymkode: 79ffd...218
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #15 Skrevet 17. august 2023 Mens du studerer ville jeg valgt den som var billigst. Etter du er ferdig utdannet ville jeg valgt den som har gruppe på arbeidsplassen din. Jeg har vært medlem i begge og byttet fordi Teknas avtale ga meg bedre boliglånsrente. Nå som den avtalen er mer usikker vet jeg ikke hva som er best. Anonymkode: 57be9...b7c
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #16 Skrevet 17. august 2023 Jeg er medlem av Nito og er ikke spesielt fornøyd. Har trengt juridisk rådgivning i forbindelse med jobb to ganger, ingen av gangene var det noe hjelp å hente. Fikk følelsen av at saken var for liten til at de ville bruke ressurser på det. Eneste grunn til at jeg enda er medlem er fordi jeg føler det er en plikt å være organisert… Anonymkode: 98a09...39a
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #17 Skrevet 18. august 2023 Som student, velg den som gir deg best vilkår som student. Som ferdigutdannet, så ville jeg nok valgt Tekna om jeg tok Siv.ing. NITO som ingeniør. Å velge et LO forbund mener jeg er helt feil. Min erfaring er at LO forbundene liker å få inn ingeniører og andre med høyere utdanning, for å øke sin totale "lønnsmasse". Men det er mest for å kunne hente mer penger fra arbeidsgiver, og dele på de med lavere lønninger. Altså taper de med høyest lønn i utgangspunktet hver gang. Mens NITO og Tekna ofte samarbeider i arbeidslivet, fordi de fronter mye de samme sakene og forhandler mye om det samme for sine medlemmer. Så da handler valget med om hvilken som "er riktig for deg". Anonymkode: d4a70...488 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå