Gå til innhold

Hva spiser russere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Vi har et barn på avdelingen min i barnehagen som kommer fra Russland. Foreldrene kan kun snakke russisk og all kommunikasjon foregår derfor på Google Translate. Ikke så veldig effektivt med andre ord……
Har du kjennskap til den russiske kulturen? Og da spesielt matkulturen? Opplys meg gjerne om det er noe jeg burde kunne for å gjøre barnehagedagen best mulig for dette barnet. Hva er en typisk russisk lunsj/frokost? 
Det slo oss jo at den typisk norske brødskiva sikkert ikke er helt hva de er vant til… 

Anonymkode: eb9ef...109

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får de andre etnisitetene i barnehagen det som er vanlig i deres hjemland?

• Liker 9
Skrevet

Vodka?

Anonymkode: f62b6...f14

Skrevet

Søle, vodka, kumøkk.. Hva tror du? De spiser stort sett det samme som alle andre.

Anonymkode: 73778...6fa

Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 time siden):

Får de andre etnisitetene i barnehagen det som er vanlig i deres hjemland?

De som kommer fra fattige land får ingenting, må bare sulte.

Anonymkode: 73778...6fa

Skrevet

Så special treatment disse ukrainerne og russere skal få… de spiser akk det alle andre gjør. Hilsen en som drar til russland så å si hver sommer. 

De spiser også brød altså 😂🤦🏻‍♀️ herregud 

Anonymkode: f0d51...2e4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Russere liker pannekaker, te, supper, grøt, poteter, kjøttkaker osv 

• Hjerte 1
Skrevet

Kjøtt, fisk, rotgrønnsaker, kålgrønnsaker, belgvekster, meieriprodukter, korn. Ganske så likt et tradisjonelt norsk kosthold. 

Anonymkode: 6a63d...099

• Liker 1
Skrevet

Brød med syltetøy f.eks. er da populært i Russland. Diverse supper, grøt, pannekaker osv... Det er ikke så veldig store forskjeller. Men jeg også lurer på om det er vanlig at barnehagebarn får mat fra hjemlandet? 

Anonymkode: 55d98...1f8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Råkostsalat. Sopp. Syltet agurker.

Anonymkode: e1f37...e45

Skrevet

Dere kan jo spørre foreldrene via google translate hva barnet liker å spise? Har uansett ikke hørt at det er vanlig at barn fra ulike kulturer får spesialtilpasset måltidene på den måten, annet enn om det er noe de må unngå å spise. Derimot vet jeg at en del barnehager har dager der de lærer om kulturene til barna som er i barnehagen, da gjerne med mat, festdrakter, musikk osv. Foreldre er ofte gladelig med å hjelpe til med disse dagene. 

Anonymkode: 17b2b...c30

• Liker 1
Skrevet

Hvem har sagt noe som helst om å spesialtilpasse måltidene? 
Virker som det var provoserende at det var snakk om russere og da syns jeg dere skal gå i dere selv. Det er snakk om et lite uskyldig barn som ikke forstår noe som helst av hva som skjer, hvorfor det ikke er hjemme lenger. regner med flere av dere har hatt oppstart i barnehage med egne barn en gang, prøv å sette deg inn i hvordan det hadde vært om ALT var ukjent; folkene, situasjonen, språket, maten, luktene. Oppstart er sårbart og vanskelig nok i seg selv. 

Og for å svare siden mange spør om det; ja vi jobber aktivt med mangfold og representerer de ulike kulturene vi har i barnehagen. Nei det har aldri vært snakk om å spesialtilpasse maten. Innimellom så får vi mat som foreldrene har laget. Innimellom lager vi mat fra ulike kulturer. 
Jeg ønsker helt enkelt å gjøre oppstarten for dette barnet best mulig, når det er så mye annet i livet til dette barnet som er usikkert og utrygt. Og at tanken på at litt kjent mat for et barn i et helt fremmed land er så provoserende syns jeg er dypt sjokkerende. 

I min barnehage strekker vi oss langt for å gjøre oppstarten tryggest mulig. Det gjelder alle barn som starter.

Men nå forsvinner jeg fra tråden. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Virker som det var provoserende at det var snakk om russere og da syns jeg dere skal gå i dere selv. Det er snakk om et lite uskyldig barn som ikke forstår noe som helst av hva som skjer, hvorfor det ikke er hjemme lenger. regner med flere av dere har hatt oppstart i barnehage med egne barn en gang, prøv å sette deg inn i hvordan det hadde vært om ALT var ukjent; folkene, situasjonen, språket, maten, luktene. Oppstart er sårbart og vanskelig nok i seg selv. 

Og for å svare siden mange spør om det; ja vi jobber aktivt med mangfold og representerer de ulike kulturene vi har i barnehagen. Nei det har aldri vært snakk om å spesialtilpasse maten. Innimellom så får vi mat som foreldrene har laget. Innimellom lager vi mat fra ulike kulturer. 
Jeg ønsker helt enkelt å gjøre oppstarten for dette barnet best mulig, når det er så mye annet i livet til dette barnet som er usikkert og utrygt. Og at tanken på at litt kjent mat for et barn i et helt fremmed land er så provoserende syns jeg er dypt sjokkerende. 

I min barnehage strekker vi oss langt for å gjøre oppstarten tryggest mulig. Det gjelder alle barn som starter.

Jeg synes det er et beundringsverdig og pedagogisk godt "tiltak" at man prøver å få et lite barn til å føle seg velkommen og trygg. Og siden det åpenbart er store kommunikasjonsvansker her mht. språket, så er mat en flott måte å bygge broer mellom folk og kulturer. 

Forøvrig ærede med- og motdebattanter: Det står tydelig i HI at det er snakk om et barn. At barnet er russisk er saken fullstendig likegyldig. Å utvise et snev av storsinn, raushet, og velkommenskultur bør vitterlig være det minste man kan forvente. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror ikke at problemet er at barnet er fra Russland. Det er vel mer det at flyktninger fra vestlige land generelt får bedre velkomst og oppfølgning jevnt over i samfunnet enn flyktninger fra ikke-vestlige land. I og med at du spurte spesifikt om matkulturen og hva russere spiser til frokost/lunsj, er det jo naturlig å tro at dere tenkte å spesialtilpasse maten til akkurat dette barnet. At akkurat det skulle få noe annet enn brødskiver. Da ville det vært naturlig at dere allerede serverte andre matvarer enn vanlige brødskiver til frokost og lunsj, i og med at det ikke er så vanlig i mange ikke-vestlige land. 

Men det er klart det er viktig å jobbe med trygghet til barna igjennom å gi omsorg og varme. Det finnes mange veier å jobbe med det til barn som starter opp i barnehagen, men jeg tror ikke veien å gå er å gjøre barnet annerledes enn andre barn i barnehagen. Oppstart i barnehagen er gjerne utrygt og skummelt for de fleste av barna, og kulturen i barnehagen er helt annen enn kulturen hjemme uansett. Husk at det er mange barn som har det utrygt og usikkert, selv om dere ikke er klar over det. Det sies at de barna som vokser opp med krig i hjemmet opplever mer utrygghet enn barn som vokser opp med krig i landet (så lenge det er «fred» mellom foreldre/foreldre og barnet). Og språket vil nok komme fort til det russiske barnet også😊

Anonymkode: 17b2b...c30

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Noe av det mest kjente fra Russland er kanskje piroger eller rødbetesuppen borsjt (diverse stavemåter). Piroger er lett å like, og kan lages med mye slags fyll. Borsjt er både rimelig og godt, men i en barnehage kan det bli mye søl som er vanskelig å vaske vekk. Rødbetesaft setter jo flekker som bare fy. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...