Gå til innhold

Barn som stammer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så bekymret… min 11-åring har stotret litt oppigjennom barneårene, men jeg har satset på at han vokser det av seg. Mannen min kan også stotre/småstamme litt, at han må begynne på et ord på nytt noen ganger før det løser seg, men jeg tror ikke så mange andre legger merke til det, det skjer mest når han drikker alkohol… :) 

men sønnen min… jeg merker det på ham at han blir lei seg når han ikke får sagt det han vil, mange repetisjoner på første stavelsen av hvert ord. Jeg vil ikke gjøre en stor sak utav dette hvis det kan hende at det hår over. Det er spesielt når han blir ivrig og har mye å fortelle at det skjer. 

Dere med erfaring: er det i denne alderen at stamming begynner å komme og øke i omfang, eller kan det være en fase som går over?

Anonymkode: d3a9b...8b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. oppfordre han til å senke talerempo, og senk ditt eget tsletempo. Snakker man litt saktere så snakker man ofte med bedre flyt. 

2. snakk om det. Vis barnet ditt at det er helt ok å stamme, og at du som foreldre ser at han strever, og at det er helt ok. Styrk selvtillit og selvfølelse. Stamming øker ved stress (det gjør det jo hos folk som ikke stammer også). 

3. stamming går i faser, det er vanlig med faser med mer og mindre stamming. Sørg for at han får tilrettelegging på skolen. 

Anonymkode: 50a44...52f

• Liker 3
Skrevet

Jeg stammet som barn, tenåring og som ung voksen. Det har stabilisert seg en del, men det kan fortsatt skje. Det er heller sånn at jeg "detter ut" i en samtale nå eller bare stopper. Voksne klarer å finne ordene når man står fast,og da kan man fortsette. Da later jeg bare som at jeg ikke har kommet på ordet.

De som må høre på stamming, synes helt tydelig at det er frustrerende, men det er enda mer frustrerende å stamme. Det bare stopper seg, og ordene stokkes om eller blir borte og da kommer stresset som bare gjør det værre. Men du kan hjelpe ved å ikke stresse med det selv. Det er viktig at du lytter til den som snakker, så kan du hjelpe ved å bare si ordet når det er tydelig at man står fast, men det er også viktig at du ikke avbryter.

Anonymkode: 95cd5...c12

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...