Gå til innhold

Ta med noe til bursdagsfeiring i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips til noe jeg kan ta med? Eneste regelen jeg fikk vite er at det ikke skal være veldig fancy og avansert. Barnet fyller 2 år og barna på avdelingen er da mellom 2 - 5 år. 

Anonymkode: a63cf...a9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dropp det.

Anonymkode: aab6a...6ca

• Liker 6
Skrevet

Enig med hen over. Dropp det. Både mtp allergier, og oss som går krakilsk over unødvendig sukker. Hadde barnet mitt fått servert is eller kake på en random onsdag i barnehagen hadde jeg blitt veldig sur. 

Anonymkode: d19ae...8b6

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Frukt, frossen frukt/bær til smoothie eller ingenting. Is, kake, muffins etc er nogo i dag. Jeg hadde ringt rett til styrer om mine barn hadde fått servert unødvendig sukker fordi bursdag. Det blir mange bursdager i løpet av året + avslutning + lørdager + halloween + advent + besteforeldre++++. Det blir mye sukker iløpet av 1år. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva pleier andre å gjøre? En toåring legger gjerne ikke merke til at «alle andre» har med noe på bursdager? Men litt eldre barn gjør fort det. Så ville absolutt vurdert å ta med noe de neste årene. Barnet må få kjenne på tilhørighet og gleden over å feire sin bursdag hvis «alle andre» gjør det. Det er jo noe mange ser frem til og synes er stas. Men akkurat i år er det ikke sikkert det er behov.

Hva med å ta med smoothie? Finnes jo den typen i større flasker som er ferdig. Tror kanskje det er bama sine. Eller lage et enkelt fruktfat, kanskje med noe som ikke alltid spises hver dag til fruktmåltidet. Vannmelon og jordbær feks. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig med hen over. Dropp det. Både mtp allergier, og oss som går krakilsk over unødvendig sukker. Hadde barnet mitt fått servert is eller kake på en random onsdag i barnehagen hadde jeg blitt veldig sur. 

Anonymkode: d19ae...8b6

Jeg skjønner det, men i denne barnehagen pleier man å ha med noe. Og de har ikke regel på at det må være sukkerfritt. Men de har nok ikke noe imot at det er det. Jeg er enig i at man ikke akkurat må ta med noe når barnet har bursdag, men når det er vanlig der så skal min få slippe å være den eneste som ikke har med. 

De har fruktmåltid hver dag, men det kan fint være frukt likevel. Forrige bursdag var det fruktspyd med forskjellig frukt og marshmallows. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Tok med pynt. Og hjalp til med å henge opp. Blant annet tøyvimpler, som barnehagen fikk beholde.

Anonymkode: 0478a...2d1

• Hjerte 1
Skrevet

Fruktfat eller fruktspyd er alltid populært. Barnehagen her blir alltid glad for at man har med frukt til bursdagsfeiring. De ville uansett servert frukt, men da kommer det ferdig oppskåret og kanskje noe annet enn de serverer til vanlig. 

• Liker 4
Skrevet

Hva med å ta med såpebobler? Og eventuelt ballonger. 

Anonymkode: 6023c...b0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva med å ta med såpebobler? Og eventuelt ballonger. 

Anonymkode: 6023c...b0d

I mange barnehager er det forbudt med ballonger (med mindre de kun henger til pynt veldig høyt oppe) pga kvelningsfare. Om en tar ballong i munnen og den setter seg fast i halsen får man den verken opp eller ned. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Oppskåret frukt eller bær. F.eks melon og jordbær, som oftest er det jo banan eller eple til fruktmåltidet.

Anonymkode: 81585...31b

Skrevet
Pippelipp skrev (På 16.8.2023 den 22.47):

I mange barnehager er det forbudt med ballonger (med mindre de kun henger til pynt veldig høyt oppe) pga kvelningsfare. Om en tar ballong i munnen og den setter seg fast i halsen får man den verken opp eller ned. 

Man hører vel når de smeller og skjønner at noe er på gang? Det gjør jeg med barna mine hvertfall. De leker så mye de vil med oppblåste ballonger, men hører jeg  et smell så går jeg og sjekker 😊

Anonymkode: d1e20...295

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man hører vel når de smeller og skjønner at noe er på gang? Det gjør jeg med barna mine hvertfall. De leker så mye de vil med oppblåste ballonger, men hører jeg  et smell så går jeg og sjekker 😊

Farlige situasjoner kan skje ekstremt raskt, så det er overhodet ikke vits i å ta unødvendige risikoer. 

Ts: støtter forslaget om frukt. Det kan gjøres på forskjellige måter, om du ønsker å gjøre noe ekstra ut av det. Feks. frukt-tog.

Anonymkode: 06cc0...bdd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Farlige situasjoner kan skje ekstremt raskt, så det er overhodet ikke vits i å ta unødvendige risikoer. 

Anonymkode: 06cc0...bdd

Skal man skjerme barn fra alt som potensielt kan være farlig, så blir ting veldig kjedelig etter hvert, syns nå jeg.

Kan jo bare høre med barnehagen om det er OK med ballonger? I vår barnehage sier de ingenting på det.

• Liker 3
Skrevet
On 8/16/2023 at 10:08 PM, Luckiness said:

Hva pleier andre å gjøre? En toåring legger gjerne ikke merke til at «alle andre» har med noe på bursdager? Men litt eldre barn gjør fort det. Så ville absolutt vurdert å ta med noe de neste årene. Barnet må få kjenne på tilhørighet og gleden over å feire sin bursdag hvis «alle andre» gjør det. Det er jo noe mange ser frem til og synes er stas. Men akkurat i år er det ikke sikkert det er behov.

Hva med å ta med smoothie? Finnes jo den typen i større flasker som er ferdig. Tror kanskje det er bama sine. Eller lage et enkelt fruktfat, kanskje med noe som ikke alltid spises hver dag til fruktmåltidet. Vannmelon og jordbær feks. 

I vår barnehage er det barnehagen som står for isen til bursdager - ikke så fan av det. Jeg har noen ganger kjøpt inn litt jorbær/ bringebær som de kan servere når våre har bursdag

Anonymkode: 2531c...0bf

• Liker 1
Skrevet

Muffins er enkelt og godt. F. eks blåbærmuffins 

• Nyttig 1
Skrevet
On 8/16/2023 at 10:25 PM, AnonymBruker said:

Jeg skjønner det, men i denne barnehagen pleier man å ha med noe. Og de har ikke regel på at det må være sukkerfritt. Men de har nok ikke noe imot at det er det. Jeg er enig i at man ikke akkurat må ta med noe når barnet har bursdag, men når det er vanlig der så skal min få slippe å være den eneste som ikke har med. 

De har fruktmåltid hver dag, men det kan fint være frukt likevel. Forrige bursdag var det fruktspyd med forskjellig frukt og marshmallows. 

Isåfall hadde jeg tatt med en ballong til hver 😀 må det være mat? Kan det ikke være noe annet? 

Anonymkode: b3e04...a19

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 21.53):

Noen tips til noe jeg kan ta med? Eneste regelen jeg fikk vite er at det ikke skal være veldig fancy og avansert. Barnet fyller 2 år og barna på avdelingen er da mellom 2 - 5 år. 

Her skulle vi ta med kake, fruktspyd eller isboks/pinneis. 

Ikke ballonger, vimpler eller annen pynt. 

Anonymkode: 2ca5c...827

• Liker 1
Skrevet

Vi tok alltid med skuffekake eller muffins, og det syntes alle var veldig koselig. Jeg fikk flere nye oppskrifter som vi foreldrene utvekslet med hverandre. Men, dette er noen år siden, og jeg ser jo av tråden at dette ikke hadde vært like uproblematisk i dag… Tror heller jeg hadde gått for et litt gøy oppskåret fruktfat, kanskje skåret ut dyrefigurer / kakenmennfigurer?  Det kan vel ikke bli feil for noen? 

Anonymkode: e4467...331

Skrevet

Fruktspyd, gjerne med noe annet enn typisk barnehagefrukt. Fruktmåltidene her består som regel av appelsin, eple, banan og pære, så jeg bruker å lage spyd med melon, jordbær, blåbær, mango, sånn i tillegg til vanlig.

Anonymkode: 262dc...a29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...