Gå til innhold

Fast pålagt overtid. Greit?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er noen arbeidstakere som har fast overtidstillegg, uten at de er ledere eller har særlig uavhengig stilling. I så fall skal det være tydelig i kontrakten hva som er vanlig lønn og hva som er overtidstillegget/evt. hvor mange overtidstimer dette skal dekke (husk at overtid skal kompenseres med minst 40% i tillegg til vanlig timelønn).

Hvis det er behov for å pålegge overtid i et så langt tidsrom, så tyder det vel heller på at dere ikke har riktig bemanning på arbeidsplassen. Det er også et tema som fagforeningene bør involveres i. 

Anonymkode: 88943...026

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosalilje84 skrev (9 minutter siden):

Nå som arbeidsledigheten er rekordlav, så skjønner jeg ikke at de tør. Folk bare slutter og finner seg en annen jobb på dagen. 

Jeg har faktisk to kollegaer som leverte oppsigelse andre dag på jobb etter ferie, pga manglende forståelse hos ledelsen i at de ikke bare kan tre masse ekstraarbeid ned over hodene på folk. 

Anonymkode: 9fd16...866

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rosalilje84 said:

Men da er du enten leder eller har en "særlig uavhengig stilling", og da gjelder ikke de vanlige reglene for overtid. For vanlige arbeidstakere er det ikke anledning å ha fast overtid over en veldig lang periode. Her er det snakk om ett år - altså er det verken sesongmessige svingninger, sykefravær, nedbemanning, umulighet for å skaffe vikarer osv.

Jeg er vanlig ansatt.

2 hours ago, Rosalilje84 said:

Da er du leder. Hvis du verken har særlig uavhengig stilling eller er leder, skal du ikke ha fast overtid. 

Fortsatt nei.

Du må huske på, som det også blir sagt tidligere i tråden, at det ikke er alle bransjer som følger Arbeidsmiljøloven.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (3 minutter siden):

Jeg er vanlig ansatt.

Fortsatt nei.

Du må huske på, som det også blir sagt tidligere i tråden, at det ikke er alle bransjer som følger Arbeidsmiljøloven.

Altså. Arbeidsmiljøloven gjelder alle bransjer, med mindre det er noe svært spesielt - sjøfart, fangst, fiske og militært luftfart. Man kan ikke bare la være å følge loven fordi man ikke vil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (13 timer siden):

Nei.

Da er det ikke lov. Men mange har slike ordninger og godtar de på grunn av at man er fornøyd selv. Så lenge arbeidsmengden ikke blir for stor samtidig som lønna er god, ser i alle fall ikke jeg noen grunn til å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg vet arbeidsgiver an pålegge overtid, men er det egentlig innafor av arbeidsgiver å pålegge fast overtid over et år? jeg har liksom ikke følt at det har vært et alternativ å si nei de gangene det har skjedd, når jeg bare blir møtt med at de ikke har andre løsninger. 

I hvilket omfang er dette, og hva slags stilling/yrke.

Som flere skriver er det ikke lov med fast overtid, men det er lov å være fleksibel som arbeidstaker. Så lenge det ikke dreier seg om masse overtid, bør de fleste akseptere det. Selv om det blir fast. Jobber en som regnskapsfører, kan det eksempelvis være nødvendig å jobbe fast overtid en i slutten av hver måned. Man kan ikke ha ekstra ansatte for å ta unna toppene i slike yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rosalilje84 said:

Altså. Arbeidsmiljøloven gjelder alle bransjer, med mindre det er noe svært spesielt - sjøfart, fangst, fiske og militært luftfart. Man kan ikke bare la være å følge loven fordi man ikke vil.

😂 Det er faktisk ganske mange som jobber med noe "svært spesielt".... Og nei, det er ikke vi arbeidstakertne selv som bestemmer at AML ikke gjelder for oss. Skulle gjerne fulgt den, jeg! Men da hadde ikke vår bransje overlevd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en slags fast overtid i gamlejobben. Sjefen var en snik uten like og det gikk som det måtte: Jeg gikk på en smell. Fagforeningen min slaktet kontrakten og fastslo at den var ulovlig. Det er mange råtne sjefer i konsulentbransjen som utnytter den såkalte særlig uavhengige stillingen. 

Anonymkode: 7f344...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Knirke said:

😂 Det er faktisk ganske mange som jobber med noe "svært spesielt".... Og nei, det er ikke vi arbeidstakertne selv som bestemmer at AML ikke gjelder for oss. Skulle gjerne fulgt den, jeg! Men da hadde ikke vår bransje overlevd.

Lurer veldig på hvilken bransje som er untatt arbeidsmiljøloven?

Vet at noen stillinger som leger osv har unntak men en hel bransje?

Det du egentlig mener er vel at bransjen du jobber i jevnlig bryter loven. Det betyr jo ikke at det er ok selv om det skjer (altså, det skjer MYE det vet jeg jo, fremdeles ikke lovlig), og at TS skal godta dette fra sin arbeidsgiver.

Blir som å si at jeg må alltid kjøre litt for fort for å rekke jobben etter å ha levert i barnehagen så da må det være greit. Det er fremdeles ulovlig selv om jeg synes det er god nok grunn. Og det er fremdeles ulovlig selv om veldig mange kjører litt for fort. Og om noen spør "er det lov å kjøre litt for fort" på KG så kan du ikke svare "Ja for jeg gjør det" 🙄

Skulle ønske folk ikke fant seg i alt mulig fra sleipe arbeidsgivere. Det er kjempeviktig å verne om arbeidstakeres rettigheter og vi er alle ansvarlig for å passe på de rettighetene og ikke godta avvik i stor grad slik at det blir normen og kanskje til slutt blir lovlig!

Anonymkode: 9262d...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg vet arbeidsgiver an pålegge overtid, men er det egentlig innafor av arbeidsgiver å pålegge fast overtid over et år? jeg har liksom ikke følt at det har vært et alternativ å si nei de gangene det har skjedd, når jeg bare blir møtt med at de ikke har andre løsninger. 

Jobber i revisjonsbransjen. Før var 200 timer overtid satt som en forventing i selve arbeidskontrakten.  Usikker på om det var lov.  Det gjøres ikke lenger. Men forventningen er der fremdeles. 

Anonymkode: 49e63...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (32 minutter siden):

Har du lest noe så dumt? En bransje som ikke kan følge lover å regler bør jo avvikles.

Samtidig er du med på å skape dårlige forhold, godta at man ikke følger arbeidsmiljøloven. Sorry, du er jo dum.

Hovedproblemet i dagens er jo at folk godtar ALTFOR MYE tull, disse er et kjempeproblem!

Anonymkode: 41f34...40c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du lest noe så dumt? En bransje som ikke kan følge lover å regler bør jo avvikles.

Samtidig er du med på å skape dårlige forhold, godta at man ikke følger arbeidsmiljøloven. Sorry, du er jo dum.

Hovedproblemet i dagens er jo at folk godtar ALTFOR MYE tull, disse er et kjempeproblem!

Da er det ofte alternative avtaler som er rimelig strenge for å kompensere for det. Slik som i oljebransjen og slikt. 

Anonymkode: 93ffd...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (51 minutter siden):

I hvilket omfang er dette, og hva slags stilling/yrke.

Som flere skriver er det ikke lov med fast overtid, men det er lov å være fleksibel som arbeidstaker. Så lenge det ikke dreier seg om masse overtid, bør de fleste akseptere det. Selv om det blir fast. Jobber en som regnskapsfører, kan det eksempelvis være nødvendig å jobbe fast overtid en i slutten av hver måned. Man kan ikke ha ekstra ansatte for å ta unna toppene i slike yrker.

Jeg nevnte det i en tidligere kommentar, men er lærer, så det er snakk om et behov som varer et helt skoleår i et yrke som i utgangspunktet har ujevn belastning. I perioder vil det være mulig, mens andre perioder er arbeidskapasiteten min allerede sprengt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er lærer, så det er fast overtid fordelt over hele året(men mindre noen perioder og mer andre). Man kan si mye om lærerens arbeidstid/arbeidsår, men jeg er fremdeles såpass fersk at jeg bruker mye tid på for og etterarbeid, spesielt når jeg får nye fag hvert år, med nye læreplaner å forholde seg til. Og selv om en ekstra undervisningstime i uka ikke virker så mye, så er det 45 min mindre tid på dagtid til å gjøre andre ting og 45 min mer som skal forberedes. 
Jeg har heldigvis en dyktig tillitsvalg som jeg snakka med i dag da jeg kom på jobb, og hun sa nå at fylkets/skolens policy egentlig ikke tillater fast overtid uansett om den ansatte vil eller ikke, så hun skulle hjelpe meg i å få fortgang i det og sørge for at de finner en løsning. 

Så bra at tillitsvalgt tar tak! Hvis behovet for ekstraarbeid er så stort, så må de ta inn vikarer. Eller omfordele sånn at merarbeidet faller på flere og ikke kun deg. Du er vel ikke den eneste læreren på hele skolen som kan undervise i akkurat det faget. Når du nevner fylkeskommune, så gjelder det kanskje vgs? Håper uansett at du registrerer og har registrert samtlige timer i timebanken sånn at du har det dokumentert og at du får overtidsbetaling i tillegg til avspasering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

🙄

Jeg er ikke dum, og min bransje følger det internasjonale regelverket MLC. Vær grei og les deg opp før du kommenterer neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...