Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet arbeidsgiver an pålegge overtid, men er det egentlig innafor av arbeidsgiver å pålegge fast overtid over et år? jeg har liksom ikke følt at det har vært et alternativ å si nei de gangene det har skjedd, når jeg bare blir møtt med at de ikke har andre løsninger. 

Anonymkode: 9fd16...866

Skrevet

Noen ganger må det bare være sånn og så lenge de holder seg under 200 timer pr år, går de klar av arbeidsmiljøloven. Jeg vil heller ha pålagt overtid, fremfor pålagt undertid, som jeg må jobbe inn. 

Anonymkode: 3a34f...9ca

Skrevet

Jeg har fast overtid bakt inn i lønna, og synes i grunn det fungerer fint. Skal jeg tjene noe ekstra utover den fastsatte overtiden må jeg jobbe over 14 timer i døgnet i snitt.

Skrevet
Knirke skrev (1 minutt siden):

Jeg har fast overtid bakt inn i lønna, og synes i grunn det fungerer fint. Skal jeg tjene noe ekstra utover den fastsatte overtiden må jeg jobbe over 14 timer i døgnet i snitt.

Da skal du også ha en liten oversikt over hva som er beregnet tid til det. Regner med du har særlig uavhengig stilling.

Anonymkode: 93ffd...f01

Skrevet
Gogglebox skrev (11 minutter siden):

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/ 

Kort fortalt; NEI.

Overtid skal ikke være en fast ordning og arbeidsgiver kan bare bruke det i særlige tilfeller

Jeg så dette jeg også når jeg søkte, men hvor går grensa på tid? Jeg føler meg bare litt maktesløs. Mulig jeg må ta det opp på neste nivå og evt involvere fagforeningen denne gang. Det ender jo med at jeg ikke klarer å gjøre jobben min og drukner i arbeid…

Skrevet
Knirke skrev (2 minutter siden):

Ulovlig det og. 

Anonymkode: d92a8...122

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg vet arbeidsgiver an pålegge overtid, men er det egentlig innafor av arbeidsgiver å pålegge fast overtid over et år? jeg har liksom ikke følt at det har vært et alternativ å si nei de gangene det har skjedd, når jeg bare blir møtt med at de ikke har andre løsninger. 

Det er ikke ditt problem. Skal du tape potensiell helse, privatliv og  økonomi på at de skal spare? 

Det finnes andre løsninger; ansette fler. Deltid eller sesongarbeider

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ulovlig det og. 

Nei, det er det ikke.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, fast overtid er ikke lov. 

Arbeidsgiver kan heller ikke bruke beordringsretten til ordinær merarbeid. 

Og skulle beordringen være begrunnet i at det er kritisk for bedrift eller ansatte, så kan du enda si nei hvis du har en diagnose, har små barn eller faktisk av sosiale grunner. 

Slike ting er mat for verneombud og tillitsvalgte, og er ikke noe du skal finne deg i. 

Synes du ikke noe om denne overtiden så sier du nei. Det er iallfall ikke oppsigelsesgrunn.

Føler du press og/eller opplever du dårlig arbeidsmiljø som går utover din helse, altså av HMS-grunner, så er dette en sak for AMU og/eller verneombud, og det prioriteres.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Da skal du også ha en liten oversikt over hva som er beregnet tid til det. Regner med du har særlig uavhengig stilling.

Anonymkode: 93ffd...f01

Nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg så dette jeg også når jeg søkte, men hvor går grensa på tid? Jeg føler meg bare litt maktesløs. Mulig jeg må ta det opp på neste nivå og evt involvere fagforeningen denne gang. Det ender jo med at jeg ikke klarer å gjøre jobben min og drukner i arbeid…

Det står vel ikke noe konkret om dette, men vil si at mer enn ett år er langt over grensa uansett. Klart du skal involvere fagforeningen. Ring de i morgen! 

Skrevet
Gogglebox skrev (7 timer siden):

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/ 

Kort fortalt; NEI.

Overtid skal ikke være en fast ordning og arbeidsgiver kan bare bruke det i særlige tilfeller

Bombasi skrev (7 timer siden):

Nei, fast overtid er ikke lov. 

Arbeidsgiver kan heller ikke bruke beordringsretten til ordinær merarbeid. 

Og skulle beordringen være begrunnet i at det er kritisk for bedrift eller ansatte, så kan du enda si nei hvis du har en diagnose, har små barn eller faktisk av sosiale grunner. 

Slike ting er mat for verneombud og tillitsvalgte, og er ikke noe du skal finne deg i. 

Synes du ikke noe om denne overtiden så sier du nei. Det er iallfall ikke oppsigelsesgrunn.

Føler du press og/eller opplever du dårlig arbeidsmiljø som går utover din helse, altså av HMS-grunner, så er dette en sak for AMU og/eller verneombud, og det prioriteres.

Ikke helt sant. Noen yrkesgrupper er ikke like godt beskyttet av det lovverket.

Fast overtid er noe som kan avtalereguleres. Sykehusleger pålegges 2,5 time ekstra i uka for sin grunnlønn, sammenlignet med andre yrkesgrupper på sykehuset (PUA/pliktig utvidet arbeidstid), og den blir man ikke kvitt. Det er også vanlig med UTA, som er enda flere timer fast overtid. Mange sykehusleger har fast arbeidstid på rundt 45 timer i uken. UTA kan derimot sies opp (ikke like enkelt alle steder, men dog). 

https://www.aftenposten.no/norge/i/4ogb2V/han-elsker-aa-vaere-lege-men-vil-slutte-om-det-ikke-skjer-endringer-raskt

TS, mener du fast overtid hver uke, pålagt overtid ved sykdom, eller hva?

Anonymkode: 41283...c21

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fast overtid er noe som kan avtalereguleres. Sykehusleger pålegges 2,5 time ekstra i uka for sin grunnlønn, sammenlignet med andre yrkesgrupper på sykehuset (PUA/pliktig utvidet arbeidstid), og den blir man ikke kvitt. Det er også vanlig med UTA, som er enda flere timer fast overtid. Mange sykehusleger har fast arbeidstid på rundt 45 timer i uken. UTA kan derimot sies opp (ikke like enkelt alle steder, men dog). 

https://www.aftenposten.no/norge/i/4ogb2V/han-elsker-aa-vaere-lege-men-vil-slutte-om-det-ikke-skjer-endringer-raskt

Forskjellen er vel at det du skriver over er jo kjent og avtaleregulert for legestanden, så kan man ta stilling til det. Det jeg oppfatter TS beskriver er at overtid over et år kom fra løse luften ut fra kun sjefen sitt hode og ikke noe som er avtaleregulert for yrkesgruppen TS tilhører. Det er en viktig forskjell. 

Anonymkode: 3edb1...d4e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei. Det er ikke lov. Overtid er kun lov på grunn av "særlig og tidsbegrenset behov". Ett år er ikke tidsbegrenset eller særlig nok. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (10 timer siden):

Men da er du enten leder eller har en "særlig uavhengig stilling", og da gjelder ikke de vanlige reglene for overtid. For vanlige arbeidstakere er det ikke anledning å ha fast overtid over en veldig lang periode. Her er det snakk om ett år - altså er det verken sesongmessige svingninger, sykefravær, nedbemanning, umulighet for å skaffe vikarer osv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke ditt problem. Skal du tape potensiell helse, privatliv og  økonomi på at de skal spare? 

Det finnes andre løsninger; ansette fler. Deltid eller sesongarbeider

Nå som arbeidsledigheten er rekordlav, så skjønner jeg ikke at de tør. Folk bare slutter og finner seg en annen jobb på dagen. 

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (10 timer siden):

Nei.

Da er du leder. Hvis du verken har særlig uavhengig stilling eller er leder, skal du ikke ha fast overtid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er lærer, så det er fast overtid fordelt over hele året(men mindre noen perioder og mer andre). Man kan si mye om lærerens arbeidstid/arbeidsår, men jeg er fremdeles såpass fersk at jeg bruker mye tid på for og etterarbeid, spesielt når jeg får nye fag hvert år, med nye læreplaner å forholde seg til. Og selv om en ekstra undervisningstime i uka ikke virker så mye, så er det 45 min mindre tid på dagtid til å gjøre andre ting og 45 min mer som skal forberedes. 
Jeg har heldigvis en dyktig tillitsvalg som jeg snakka med i dag da jeg kom på jobb, og hun sa nå at fylkets/skolens policy egentlig ikke tillater fast overtid uansett om den ansatte vil eller ikke, så hun skulle hjelpe meg i å få fortgang i det og sørge for at de finner en løsning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...