Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er prisene på klinikkene i Oslo nå? Hvilken klinikk er billigst? Har brukt Sinsen dyreklinikk mye for noen år siden, men flyttet og ser de har blitt Evidensia nå. Har brukt Alna dyreklinikk men de har så sprengt kapasitet at de ber meg ta kontakt med en annen klinikk. 

Anonymkode: 3b5f4...348

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er veldig fornøyd med Romsås dyreklinikk. Nå vet jeg ikke om de er billigst i hele byn,men har vært borti langt dyrere.

Anonymkode: a5413...dfb

Skrevet

Ikke direkte relatert men jeg synes det er en uting med disse veterinærkjedene, det blir så unødvendig ekstra som gjør alt mye dyrere.

Her hvor jeg bor så har vi veterinærer som som stort sett jobber alene i enkle lokaler, prisforskjellene på enkle ting er enorme. Kjedene tar f.eks. 4000-6000 kr mer for å trekke en tann på en hund enn det den lokale veterinæren tar.

De ekstreme prisene går til syvende og sist utover dyr, de som kanskje ikke har så god råd i utgangspunktet kvier seg for å oppsøke veterinær og det kan føre til at flere dyr går rundt med smerter eller problemer i lang tid.

Anonymkode: 1c90f...75d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke direkte relatert men jeg synes det er en uting med disse veterinærkjedene, det blir så unødvendig ekstra som gjør alt mye dyrere.

Her hvor jeg bor så har vi veterinærer som som stort sett jobber alene i enkle lokaler, prisforskjellene på enkle ting er enorme. Kjedene tar f.eks. 4000-6000 kr mer for å trekke en tann på en hund enn det den lokale veterinæren tar.

De ekstreme prisene går til syvende og sist utover dyr, de som kanskje ikke har så god råd i utgangspunktet kvier seg for å oppsøke veterinær og det kan føre til at flere dyr går rundt med smerter eller problemer i lang tid.

Anonymkode: 1c90f...75d

Det koster mye med utstyr, kompetanseheving, lokaler, ansatte, vaktordning… Det er ikke rettferdig å sammenligne en stor klinikk med en veterinær som jobber alene i «enkle lokaler». Kanskje uten noen til å styre anestesien, ikke med gassanestesi etc. 

Veterinærer har LAV lønn (særlig på smådyrklinikk!), og er på selvmordstoppen. Stadig kritikk pga priser, når man selv tjener 500k i året med seks års utdannelse og stort studielån, det hjelper ikke på. Hvis det går ut over dyrevelferden, så er det ikke dyrlegens feil, men eiers feil. 

Anonymkode: c5c3f...e16

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Kjedene er overpriset. Mange mindre dyreklinikker med topp behandling og gass som tar 1/3 av prisen kjedene tar. 

Anonymkode: 59ac3...b7e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjedene er overpriset. Mange mindre dyreklinikker med topp behandling og gass som tar 1/3 av prisen kjedene tar. 

Gass?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gass?

Anestesigass, når dyret må bedøves ved f.eks tanntrekking eller andre operasjoner

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Finnes det en slags oversikt over disse mindre / uavhengige dyreklinikkene eller veterinærene?

Skrevet
On 8/16/2023 at 11:13 PM, AnonymBruker said:

Det koster mye med utstyr, kompetanseheving, lokaler, ansatte, vaktordning… Det er ikke rettferdig å sammenligne en stor klinikk med en veterinær som jobber alene i «enkle lokaler». Kanskje uten noen til å styre anestesien, ikke med gassanestesi etc. 

Veterinærer har LAV lønn (særlig på smådyrklinikk!), og er på selvmordstoppen. Stadig kritikk pga priser, når man selv tjener 500k i året med seks års utdannelse og stort studielån, det hjelper ikke på. Hvis det går ut over dyrevelferden, så er det ikke dyrlegens feil, men eiers feil. 

Kjedene er internasjonale konserner med aksjonærer og direktører som skal ha utbytte. Det er derfor vi (heldigvis fortsatt) har et offentlig helsevesen i Norge. I tillegg smører disse kjedene på da det også er forsikringsselskaper som må ta en del av regningen.

Større selskaper = dyrere og dårligere service.  

Anonymkode: 147d8...d50

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjedene er internasjonale konserner med aksjonærer og direktører som skal ha utbytte. Det er derfor vi (heldigvis fortsatt) har et offentlig helsevesen i Norge. I tillegg smører disse kjedene på da det også er forsikringsselskaper som må ta en del av regningen.

Større selskaper = dyrere og dårligere service.  

Anonymkode: 147d8...d50

Hovedproblemet er ikke kjedene, men at det er altfor mange bittesmå enheter som alle sammen må betale for lokaler, regnskap, ledelse, dyrt medisinsk utstyr, markedsføring +++. Det er en veldig lite effektiv måte å drive på. 
Det er ikke lov å øke regningen hvis dyret er forsikret. 

• Liker 1
Skrevet

Veldig fornøyd med Rommen dyreklinikk. Damene der er utrolig hyggelige og jordnære, Cecilie og Monica er flinke veterinærer. De har også normalt/greit prisnivå. 

Anonymkode: a2248...5f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig fornøyd med Rommen dyreklinikk. Damene der er utrolig hyggelige og jordnære, Cecilie og Monica er flinke veterinærer. De har også normalt/greit prisnivå. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skrev feil, mente Romsås...

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 20.54):

Skrev feil, mente Romsås...

Har brukt de i det siste selv og føler det samme. Så man får mer for pengene gjennom service også. Lett å komme i kontakt med dem og få råd, opplever hos mange andre veterinærer at dyret blir litt «glemt» etter å ha vært behandlet der. Men ikke på Romsås.

Men tar gjerne imot tips dersom noen vet om andre med like bra service, og rimeligere pris. Hver eneste krone teller for at dyret skal få best mulig hjelp gjennom livets løp. Jo færre kroner eieren sitter igjen med, jo vanskeligere blir det å skaffe dyret god hjelp. 

• Liker 1
Skrevet

Den billigste er vel Lisaklinikken..

Anonymkode: a1e24...0bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Den billigste er vel Lisaklinikken..

Anonymkode: a1e24...0bf

Lisaklinikken er kun beregnet på de som ikke har noen midler for å betale veterinærutgifter. 

• Liker 3
Skrevet
On 8/19/2023 at 8:47 PM, AnonymBruker said:

Hovedproblemet er ikke kjedene, men at det er altfor mange bittesmå enheter som alle sammen må betale for lokaler, regnskap, ledelse, dyrt medisinsk utstyr, markedsføring +++. Det er en veldig lite effektiv måte å drive på. 
Det er ikke lov å øke regningen hvis dyret er forsikret. 

Tull. Kjedene er problemet. Trondheim er et godt eksempel, nå er det vel kun en igjen som ikke er kjede (heldigvis veldig gode dyrleger der). Kjedene der er kraftig overpriset, driver med mersalg og overbehandling. 

Prøvde ut en av de en gang, skulle ha vaksine og helseattest på en av kattene mine. De mente jeg måtte ta røngten av en melketann som var helt løs, burde skifte for til det de solgte, og vaksine + helseattest kostet langt over det dobbelte som Heimdal og Strinda tok den gang. 

Sure fordi jeg ikke ville ha røngten også, prøvde å gi meg dårlig samvittighet (melketanna kom ut et par dager etter, og var godt innafor normalen på tannfelling). 

Har dessverre ingen erfaring fra Oslo, men synes det er trist at kjedene tar over. 

• Liker 2
Skrevet
C-girl skrev (1 time siden):

Lisaklinikken er kun beregnet på de som ikke har noen midler for å betale veterinærutgifter. 

Mer spesifikt er det vel beregnet på rusmisbrukere og andre svært vanskeligstilte som faktisk ikke har midler. Det er ikke sånn at folk kan dra dit og «ikke ha midler».

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mer spesifikt er det vel beregnet på rusmisbrukere og andre svært vanskeligstilte som faktisk ikke har midler. Det er ikke sånn at folk kan dra dit og «ikke ha midler».

Ja, det er riktig spesifisert. Og det er kjempefint at det endelig er et slikt tilbud på plass. 

Skrevet
C-girl skrev (5 minutter siden):

Ja, det er riktig spesifisert. Og det er kjempefint at det endelig er et slikt tilbud på plass. 

Det er det absolutt. Men det er viktig å få frem i slike tråder at det er svært få som faktisk er i målgruppen. Slik at Lisaklinikken ikke blir fremstilt som «den billigste dyreklinikken».

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er det absolutt. Men det er viktig å få frem i slike tråder at det er svært få som faktisk er i målgruppen. Slik at Lisaklinikken ikke blir fremstilt som «den billigste dyreklinikken».

Men nå var det ikke jeg som først nevnte Lisaklinikken. Og jeg vil tro at Lisaklinikken har et svært godt system for å "sile" ut hvem som får hjelp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...