Gå til innhold

Krangel om penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bror som skal bygge hus. Han fikk en million av foreldrene mine nå, mens jeg leier og kommer meg ikke på boligmarkedet. De sier at jeg skal få penger når de selger huset, men jeg tenker på om de ikke får solgt. Blir dette regner som forskjellsbehandling, eller er det jeg som overreagerer?

Anonymkode: 48a1d...d17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde få samme sum når du skal skaffe eid bolig. Ikke når de er klar for å selge.

Anonymkode: b7d45...e1d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal de selge nå som vil si at du får pengene ganske snart? Isåfall overreagerer du vel kanskje litt. Om de ikke skal selge før om lenge hadde det vært veldig urettferdig ja

Anonymkode: 26d16...7f3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal de selge nå som vil si at du får pengene ganske snart? Isåfall overreagerer du vel kanskje litt. Om de ikke skal selge før om lenge hadde det vært veldig urettferdig ja

Anonymkode: 26d16...7f3

De har planer om å selge til våren, men man vet jo ikke om de får solgt.

Skrevet

Jeg tenker at dine foreldre ønsker å hjelpe dere begge, men at de ikke klarer begge to samtidig. Det mø man kunne både forstå og akseptere.

Hva er grunnen til at du tenker de ikke får solgt huset?

Anonymkode: 45ab0...10f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at dine foreldre ønsker å hjelpe dere begge, men at de ikke klarer begge to samtidig. Det mø man kunne både forstå og akseptere.

Hva er grunnen til at du tenker de ikke får solgt huset?

Anonymkode: 45ab0...10f

Det er et spesielt hus med 3 leiligheter i ett hus som gjør at jeg er skeptisk til om det blir solgt pga. byggemåten. Jeg respekterer at de ikke kan hjelpe begge samtidig, men redd for at jeg står mer «låst fast» 

• Hjerte 1
Skrevet

Har du en skriftlig avtale så de ikke "glemmer seg"? 

Anonymkode: dca98...2e4

• Liker 2
Skrevet

Har du en skriftlig avtale så de ikke "glemmer seg"? 

Anonymkode: dca98...2e4

De kommer ikke til å glemme det 🙂 bare redd det er et så spesielt hus at ingen vil ha det, og da sitter jeg der at broren min har fått en masse penger. 

Skrevet

Skjønner godt at det føles skikkelig urettferdig, dette kunne vært løst bedre, f.eks halvparten av den millionen hver og så resten når de solgte huset om de ville gi dere en million hver. Så fremst du kan kjøpe leilighet nå og ikke uansett må vente 

Anonymkode: 80124...c32

• Liker 1
Skrevet
Vkvello skrev (2 timer siden):

De kommer ikke til å glemme det 🙂 bare redd det er et så spesielt hus at ingen vil ha det, og da sitter jeg der at broren min har fått en masse penger. 

Litt mørke (men realistiske) tanker her… Men de burde få det ned i et testamente. Man vet aldri når noe urealistisk kan skje.

Mine foreldre dokumenterer alt. Vi er flere søsken, forskjellige steder i livet og dermed kan man ikke bidra like mye til alle likt.

Eksempel: Min bror får X antall beløp i forskudd på arv. Dette dokumenteres slik at likt beløp blir trykket av/fordelt de andre om de dør før utestående blir utbetalt. Dette for å unngå konflikt etter deres død.

Anonymkode: d1bdd...0dd

• Liker 1
Skrevet

Litt mørke (men realistiske) tanker her… Men de burde få det ned i et testamente. Man vet aldri når noe urealistisk kan skje.

Mine foreldre dokumenterer alt. Vi er flere søsken, forskjellige steder i livet og dermed kan man ikke bidra like mye til alle likt.

Eksempel: Min bror får X antall beløp i forskudd på arv. Dette dokumenteres slik at likt beløp blir trykket av/fordelt de andre om de dør før utestående blir utbetalt. Dette for å unngå konflikt etter deres død.

*urealistisk skulle vært uforberedt. Autokorrektur slo inn der.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner jo at du reagerer litt. Kjenner jo ikke foreldrene dine, så kan jo være som andre her sier, at de faktisk har tenkt å gi deg penger til våren/når huset er solgt. At de ikke har råd til å gi «alle» nå.

Jeg har selv 2 søsken. De har alltid slitt litt fra og til. Foreldrene våre har det godt økonomisk (ikke rike, men har mer enn mange og romslig økonomi). Det har alltid vært greit å spørre om hjelp/lån ved behov. Mine søsken har gjort det rett som det er, og veldig ofte klarer de ikke/gidder ikke betale tilbake. Da løser ofte mor og far det ved at de som ikke har lånt får samme beløpet som den som har lånt, mens den som har lånt får lånet «slettet». Så kan man jo si hva man vil om det…. Jeg synes det er håpløst at mine søsken holder på sånn, og at mine foreldre ikke setter grenser…. Men de er alltid nøye på at alle skal få likt da. Hadde de ikke gjort det sånn hadde nok resultatet til nå vært at begge mine søsken hadde fått sammenlagt ett par hundretusen og jeg 0. 

Anonymkode: b6a90...af1

Skrevet

Hvis det er sånn at de ikke får solgt huset kan du jo be dem ordne papirer på at broren din har fått pengene som forskudd på arv. Da sørger dere i alle fall for at du får samme sum før resten av arven fordeler selv om det selvsagt ikke hjelper deg her og nå.

Når det gjelder forskjellsbehandling tenker jeg at det bør være rom for at foreldre hjelper barna sine på ulikt vis og etter behov uten at det automatisk skal sees på som negativ forskjellsbehandling og noe som skaper splid i familien. F.eks. fikk min manns ene bror (de er tre) forskudd på arv for å kjøpe hus. De to andre hadde allerede egne hus og selv om de jo begge sikkert kunne satt pris på å få nedbetalt litt lån og sånt hadde de tross alt ikke samme behov der og da. De fikk selvsagt sin del da foreldrene døde, men måtte altså akseptere at det tok en del år før det skjedde. Jeg synes dette er helt akseptabel forskjellsbehandling og at man også må ha forståelse for at det ikke alltid er rom til å hjelpe alle søsken samtidig med like mye penger, så lenge det jevner seg ut til slutt (og det har jo foreldrene dine sagt). 

Skrevet

Du kommer deg ikke inn på boligmarkedet fordi du ikke har råd, og så gir foreldrene dine 1 mill til broen din for å få ham inn på boligmarkedet  og ingenting til deg? Det høres jo blodig urettferdig ut! Dere burde ha fått 500 000 begge to. Dette var jo bare rart...

Anonymkode: f1705...60e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 21.07):

Jeg har en bror som skal bygge hus. Han fikk en million av foreldrene mine nå, mens jeg leier og kommer meg ikke på boligmarkedet. De sier at jeg skal få penger når de selger huset, men jeg tenker på om de ikke får solgt. Blir dette regner som forskjellsbehandling, eller er det jeg som overreagerer?

Anonymkode: 48a1d...d17

Det er ikke ulovlig, men urettferdig ja. Særskilt med tanke på verdistigningen av den millionen han fikk. 

Har de forskjellsbehandlet dere mye? 

Som en sier, få det skriftlig ned. Man vet aldri hva som skjer. 

Anonymkode: cf4a0...bce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...