Gå til innhold

Mat uten svinekjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei alle fine medlemmer 😀  Jeg prøver meg i denne gruppen først. Barndomsvenninnen min kommer på besøk på lørdag med to av barna hennes som er ca 5 og 10 år. Hun (Norsk) har bodd i Dubai i mange år og har nå arabisk familie og de spiser ikke svinekjøtt. Hun sier barna liker klassisk barnemat helst uten så mye grønnsaker. Jeg lurte på om dere hadde noen tips til noe godt jeg kan servere som ikke inneholder svinekjøtt?

Kjenner meg helt tom for ideer, som jeg alltid er 🤣 Hun spiser heller ikke svin men grønnsaker og alt annet, så jeg kan lage noe til oss og noe til barna. Tenkte at det viktigste er at de får god mat som holder formen oppe igjennom dagen da de har ca 1.5 time reisevei hver vei. Min datters muslimske venner spiser sjelden borte, derfor har jeg ikke tenkt ut så mange retter før. Også er de eldre og liker fredagstacoen vår😃

Endret av Oppvaskbørsten
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Taco med kjøttdeig av storfe? Det er det vi pleier å bruke i taco uansett? 

Anonymkode: 600b3...aac

• Liker 5
Skrevet

Du kan jo lage lasagne eller pasta bolognese (uten bacon). Det liker de fleste barn og voksne

Anonymkode: 9a1bd...b94

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Taco med kjøttdeig av storfe? Det er det vi pleier å bruke i taco uansett? 

Anonymkode: 600b3...aac

Jeg tenkte på det men hun sa barna ikke spiser grønnsaker så jeg tenkte finne på noe annet 😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan jo lage lasagne eller pasta bolognese (uten bacon). Det liker de fleste barn og voksne

Anonymkode: 9a1bd...b94

Ja det kan funke egentlig. Kan lage en stor lasagne panne. Glutenfri haha (meg) Og salat til. Barna her i huset drømmer om lasagne 🤣 Takk for tips 🙌

• Liker 1
Skrevet
Oppvaskbørsten skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte på det men hun sa barna ikke spiser grønnsaker så jeg tenkte finne på noe annet 😀

Men da kan barna plukke akkurat det de ønsker selv. Om det så er en lefse med kjøttdeig og ost. Og kanskje liker de noe grønnsaker, som feks. mais og agurk? 

Ellers spagetti med kjøttboller/kjøttdeig og tomatsaus? Eventuelt lage tomatsaus i egen kasserolle, så kan barna velge mellom tomatsaus og ketchup?

Kyllingpølser i brød/lompe med både barnevennlig og voksenvennlig tilbehør som feks potetsalat, ketchup, sennep, sprø løk, syltet rødløk, brokkolisalat, mais osv. 

Kyllingkjøttboller, potetmos og brun saus. 

Anonymkode: 87015...3c8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Oppvaskbørsten skrev (7 minutter siden):

Kinamat

• Hjerte 1
Skrevet

Men altså, spiser du svinekjøtt hver dag? Bare tenk på hva du ellers serverer og server det? Jeg vil jo tro du ikke hadde servert pølser og lompe til gjester uansett. 

Anonymkode: 89160...4b6

• Liker 4
Skrevet

Du kan servere alt annet enn svin! hehe 

Jeg spiser ikke svin, men lider ingen nød. Det er masse annet kjøtt dere kan spise! Skal det være halal også? Hvis ikke er det veldig enkelt 😃

• Lam!!!! Elsker lam. I stedet for kjøttdeig av svin kan du bruke lammekjøtt deig. Husk å stek den så den blir litt crispy. I stedet for spekeskinke på pizzaen kan du bruke fenalår (velg ut det med mist fett)
  • Storfe: det er jo kanskje litt dyrt nå, men det er jo godt - og det er ingen problemer å bytte ut svine-maten med storfe. 
  • kylling - her har du både kylling pålegg og postein som du kan servere. 
  • Fisk og skalldyr - det er jo innafor uansett. 

Dette blir ikke vanskelig! 

Anonymkode: 4a5af...1f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men da kan barna plukke akkurat det de ønsker selv. Om det så er en lefse med kjøttdeig og ost. Og kanskje liker de noe grønnsaker, som feks. mais og agurk? 

Ellers spagetti med kjøttboller/kjøttdeig og tomatsaus? Eventuelt lage tomatsaus i egen kasserolle, så kan barna velge mellom tomatsaus og ketchup?

Kyllingpølser i brød/lompe med både barnevennlig og voksenvennlig tilbehør som feks potetsalat, ketchup, sennep, sprø løk, syltet rødløk, brokkolisalat, mais osv. 

Kyllingkjøttboller, potetmos og brun saus. 

Anonymkode: 87015...3c8

Mye bra her altså, nå har jeg noen ideer, tusen takk 😍

Skrevet

Lasagne med storfekjøtt er jo en enkel rett som både voksne og barn liker:) Hvitløksbrød + salat til

Anonymkode: 1323a...7de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men altså, spiser du svinekjøtt hver dag? Bare tenk på hva du ellers serverer og server det? Jeg vil jo tro du ikke hadde servert pølser og lompe til gjester uansett. 

Det er helt sant. Hvert fall ikke de voksne😀 Men tenkte litt på hva vi spiser og mye inneholder svin, spes når det ikke er fin middag etc. Nå skal det være litt lunsj/middag stil for barn og voksne

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du kan servere alt annet enn svin! hehe 

Jeg spiser ikke svin, men lider ingen nød. Det er masse annet kjøtt dere kan spise! Skal det være halal også? Hvis ikke er det veldig enkelt 😃

• Lam!!!! Elsker lam. I stedet for kjøttdeig av svin kan du bruke lammekjøtt deig. Husk å stek den så den blir litt crispy. I stedet for spekeskinke på pizzaen kan du bruke fenalår (velg ut det med mist fett)
  • Storfe: det er jo kanskje litt dyrt nå, men det er jo godt - og det er ingen problemer å bytte ut svine-maten med storfe. 
  • kylling - her har du både kylling pålegg og postein som du kan servere. 
  • Fisk og skalldyr - det er jo innafor uansett. 

Dette blir ikke vanskelig! 

Anonymkode: 4a5af...1f4

Her var det mange gode ideer, tusen takk 😍 Trenger ikke være halal, hun sa ikke noe om det. 

Skrevet

Kylling i pita med tacokrydder og rømmedressing. De grønnsakene du bruker kan du bestemme selv. Du kan bruke mais ,tomat og agurk eller du kan droppe det ,og heller ha pommes frites som tilbehør. 

Anonymkode: 36ffb...2bf

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lasagne med storfekjøtt er jo en enkel rett som både voksne og barn liker:) Hvitløksbrød + salat til

Anonymkode: 1323a...7de

Tenkte kanskje det er en god ide. 😍 Jeg vil helst ikke bruke så mye tid på kjøkkenet når de er her siden vi sees så sjelden og dette kan jeg koke sammen før de kommer 😀

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kylling i pita med tacokrydder og rømmedressing. De grønnsakene du bruker kan du bestemme selv. Du kan bruke mais ,tomat og agurk eller du kan droppe det ,og heller ha pommes frites som tilbehør. 

Anonymkode: 36ffb...2bf

Det var også en god ide 😍 Har airfryer som gode pommes frites 😀

Endret av Oppvaskbørsten
Skrevet

Ovnspannekake! Eventuelt med kalkun-bacon i. En grønn salat ved siden av. 

Potet/fries/potetbåter+ kyllinglår/helgrillet kylling+ grønsaker som siderett (ovnsbakt, kokt, eller rå)

Laks bakt i ovn + pasta med pesto (eller poteter igjen) + ymse grønt.

Quiche eller pai

Hamburgere

Taco

Egentlig alt. Bare lag det du vil ha av grønt litt ved siden av så folk kan ta det de liker og vil ha

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville laget hva som helst med storfe, kylling eller lam, og hatt mesteparten av grønnsakene ved siden av.

På taco, mange av oss spiser mye grønnsaker ja, men det er vel heller sjeldent man tvinger andre til å ta grønnsaker?
Lammestek med rotgrønnsaker. Og ikke tving ungene til å spise alle grønnsakene.
Lasagne med salat, uten å tvinge i ungene salaten...

Hamburger, la de legge på det de ønsker. Pizza, la de legge på det de ønsker. Wraps, la de bestemme selv.

Anonymkode: f5def...d6f

• Hjerte 1
Skrevet
Oppvaskbørsten skrev (33 minutter siden):

Det er helt sant. Hvert fall ikke de voksne😀 Men tenkte litt på hva vi spiser og mye inneholder svin, spes når det ikke er fin middag etc. Nå skal det være litt lunsj/middag stil for barn og voksne

Jeg skal ikke kverulere altså, jeg blir bare oppriktig nysgjerrig på hva dere spiser til vanlig som inneholder svin. Jeg har voksne barn nå og jeg kan ikke komme på annet enn pølser (og julemiddagen) og selvfølgelig pålegg (leverpostei, skinke, skinkeost, salami osv) som vi spiste til vanlig eller serverte til gjester. 

Mine små nieser og nevøer er som barn flest ikke så glad i blandet mat og setter pris på ren kyllingfilet, ris eller poteter/pommes frites, fiskekaker, fiskeboller, kjøttkaker, kjøttboller, alt av fasremat, egentlig, lasagne, pasta bolognese (mange tips her allerede). grønnsakene de spiser varierer fra dag til dag. :fnise: Lasagne er en kjempegod ide. 

Men altså, hva er det svinekjøttet dere spiser så mye av? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg skal ikke kverulere altså, jeg blir bare oppriktig nysgjerrig på hva dere spiser til vanlig som inneholder svin. Jeg har voksne barn nå og jeg kan ikke komme på annet enn pølser (og julemiddagen) og selvfølgelig pålegg (leverpostei, skinke, skinkeost, salami osv) som vi spiste til vanlig eller serverte til gjester. 

Mine små nieser og nevøer er som barn flest ikke så glad i blandet mat og setter pris på ren kyllingfilet, ris eller poteter/pommes frites, fiskekaker, fiskeboller, kjøttkaker, kjøttboller, alt av fasremat, egentlig, lasagne, pasta bolognese (mange tips her allerede). grønnsakene de spiser varierer fra dag til dag. :fnise: Lasagne er en kjempegod ide. 

Men altså, hva er det svinekjøttet dere spiser så mye av? 

Du har et poeng og skjønner du lurer 😃 VI er 4 stk og vi spiser mye. Jeg kan ikke spise gluten så det blir mye ren mat, Mye kjøtt og grønnsaker med tilbehør. Deriblant svinekjøtt og en del kylling fordi det er billigere en okse (som jeg liker best) Vi spiser også mye av pålegget du nevnte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...