AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #1 Skrevet 16. august 2023 Våkner vel mellom 5-7 ganger hver natt, utrolig slitsomt. prøvd melatonin. Jeg sovner raskere, men våkner ofte for det. hva gjør man med det? Vært sånn i 1 - 1,5 år kanskje. lei. Anonymkode: 4c10d...a25
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #2 Skrevet 16. august 2023 Samme her.. Ikke noe å få gjort. Anonymkode: 429d7...e7e 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #3 Skrevet 16. august 2023 Slå i bordet hos legen å få piller. Anonymkode: 6282c...06f
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #4 Skrevet 16. august 2023 Trener du? Spiser du sunn mat? Passer du på din mentale helse? Stresser du? Anonymkode: 2b931...e07 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #5 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Våkner vel mellom 5-7 ganger hver natt, utrolig slitsomt. prøvd melatonin. Jeg sovner raskere, men våkner ofte for det. hva gjør man med det? Vært sånn i 1 - 1,5 år kanskje. lei. Anonymkode: 4c10d...a25 Du velger å ikke skrive noe om hva du gjør på dagtid, hvordan kostholdet ditt er, hvordan søvnhygienen er og om du mosjonerer eller trimmer. Å svare på et slikt spørsmål blir nytteløst når man ikke får det hele og fulle bildet. Anonymkode: 0d8ae...441 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #6 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Våkner vel mellom 5-7 ganger hver natt, utrolig slitsomt. prøvd melatonin. Jeg sovner raskere, men våkner ofte for det. hva gjør man med det? Vært sånn i 1 - 1,5 år kanskje. lei. Anonymkode: 4c10d...a25 Har du prøvd melatonin ? Anonymkode: 49920...5fe
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #7 Skrevet 16. august 2023 Høres ut som om kroppen er stresset. Da sender kroppen ut signalstoffer som skal få deg til å handle, ikke sove. Det kan være mange andre årsaker også, men hyppige oppvåkninger eller alt for tidlig oppvåkning, skyldes ofte stress. Anonymkode: 85055...314 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #8 Skrevet 16. august 2023 Stress, hormoner eller snorking/søvnapné? Anonymkode: 6f2c7...722 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #9 Skrevet 16. august 2023 Jeg jobber 100% i en ganske krevende jobb, prøver å trene styrke 3 ganger i uken,(ikke alltid jeg orker), kostholdet kan bli mye bedre.. Jeg har en del indre uro, som jeg jobber med å bli bedre på å takle. Kropp og sinn er sliten, og det blir bare verre av alle disse oppvåkningene. Ts Anonymkode: 4c10d...a25 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #10 Skrevet 16. august 2023 Overgangsalder? Anonymkode: 37ce3...3a8 2
Rosa Gnom Skrevet 16. august 2023 #11 Skrevet 16. august 2023 Det første du bør gjøre er å dra til legen å få sjekket om du har søvnapné. Kanskje du har pustestopp mange ganger om natten uten å vite det selv.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #12 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Overgangsalder? Anonymkode: 37ce3...3a8 37 år? Anonymkode: 4c10d...a25
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #13 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Våkner vel mellom 5-7 ganger hver natt, utrolig slitsomt. prøvd melatonin. Jeg sovner raskere, men våkner ofte for det. hva gjør man med det? Vært sånn i 1 - 1,5 år kanskje. lei. Anonymkode: 4c10d...a25 Hva skjedde for 1-1,5 år siden, da? Det var vel ikke slik at du gikk fra å sove dypt natten gjennom til å våkne 5-7 ganger per natt og bruke tid og krefter på å sovne igjen hver gang helt uten bakgrunn, årsak eller foranledning? I så fall er lege riktig sted. Skjer det brå, uforklarlige endringer med kroppen er det noe å uroe seg tilstrekkelig for til å søke råd hos ekspertise. Men kanskje er det slik at du for 1-1,5 år siden fikk en syk mor, mistet jobben eller opplevde andre psykisk belastende livsendringer? Eller du pådro deg en skade, skavank eller annet som forårsaker spenninger, smerte, stivhet eller annet som gjør at du våkner, må lete etter en komfortabel stilling, for så å sovne igjen? I så fall er det forklaringene. Og løsningen er ikke melatonin - det er å ta tak i og bearbeide eller fjerne årsaken. Anonymkode: 3da7d...c2a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #14 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Slå i bordet hos legen å få piller. Anonymkode: 6282c...06f Må man slå i bordet? Går det ikke an å legge frem problemet til legen på en normal måte? Anonymkode: f8c8c...d89 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #15 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Høres ut som om kroppen er stresset. Da sender kroppen ut signalstoffer som skal få deg til å handle, ikke sove. Det kan være mange andre årsaker også, men hyppige oppvåkninger eller alt for tidlig oppvåkning, skyldes ofte stress. Anonymkode: 85055...314 Dette! Har samme problemet, bare at jeg har hatt det «alltid». Blitt verre nå i overgangsalder, for nå er jeg lys våken mellom kl 0130-0500/0530 enten jeg skal på jobb eller ei. Pga uro og lett angst, spesielt om natten og rundt søvn, har jeg alltid sovet lite. Sover aldri mer enn litt over en time, halvannen sammenhengende så får aldri dyp søvn. Anbefaler et legebesøk, TS, og ikke utsett det sånn jeg har gjort! Anonymkode: f8c8c...d89
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #16 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Våkner vel mellom 5-7 ganger hver natt, utrolig slitsomt. prøvd melatonin. Jeg sovner raskere, men våkner ofte for det. hva gjør man med det? Vært sånn i 1 - 1,5 år kanskje. lei. Anonymkode: 4c10d...a25 Hvilken type melatonin tar du? Det er to typer, en som hjelper deg med å sovne inn raskere, og en som hjelper deg med å opprettholde søvn. Er det de reseptfrie variantene? For legen kan forskrive sterkere melatonin. Be også om søvnregistrering for å sjekke oppvåkning, pustestopp osv. Anonymkode: fa5bb...3d5
Ut_på_tur Skrevet 16. august 2023 #17 Skrevet 16. august 2023 Jeg vil også anbefale deg å prøve depot-melatonin, om det ikke er den du tar. Den vanlige hjelper deg bare å sovne raskere. Men ja, fokus på å finne ut hva som stresser deg og å rydde opp i det er nok eneste vei til bedring.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #18 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hva skjedde for 1-1,5 år siden, da? Det var vel ikke slik at du gikk fra å sove dypt natten gjennom til å våkne 5-7 ganger per natt og bruke tid og krefter på å sovne igjen hver gang helt uten bakgrunn, årsak eller foranledning? I så fall er lege riktig sted. Skjer det brå, uforklarlige endringer med kroppen er det noe å uroe seg tilstrekkelig for til å søke råd hos ekspertise. Men kanskje er det slik at du for 1-1,5 år siden fikk en syk mor, mistet jobben eller opplevde andre psykisk belastende livsendringer? Eller du pådro deg en skade, skavank eller annet som forårsaker spenninger, smerte, stivhet eller annet som gjør at du våkner, må lete etter en komfortabel stilling, for så å sovne igjen? I så fall er det forklaringene. Og løsningen er ikke melatonin - det er å ta tak i og bearbeide eller fjerne årsaken. Anonymkode: 3da7d...c2a Jeg møtte veggen.. Anonymkode: 4c10d...a25
powerpuffen Skrevet 16. august 2023 #19 Skrevet 16. august 2023 Den gangen jeg var i ferd med å bli utbrent slet jeg også med nattlige oppvåkninger. Det er helt klart at kroppen din er i stressmodus, og jeg ville tatt dette opp med legen. God bedring!
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #20 Skrevet 16. august 2023 Jeg har blitt plaget med mer urolig og dårligere søvn etter at jeg fikk trøbbel med stoffskiftet, og det har ikke gått over selv om jeg har fått ned stoffskiftet. Nå mistenker jeg overgangsalder i tillegg, da jeg har hetetokter, trøtthet og lett irritabelt humør i tillegg til søvnproblemer. Hormoner har stor innvirkning på søvnkvalitet! 37 er bittelitt tidlig for overgangsalder, men det er ikke umulig. Da jeg fikk trøbbel med syklusen som 39-åring mente gynekologen at det kunne være overgangsalder, og hun sa jeg ikke lenger var så ung at det kunne kalles tidlig overgangsalder. Anonymkode: 6f2c7...722 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå