Gå til innhold

Er det enklest for barnet å slutte med bleie på dag eller natt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig å lære barnet å ikke tisse når det sover. Hvordan lærer man bort det? Eller handler det kun om barnet er klar for bleieslutt eller ikke?

På dagtid er det kanskje vanskelig med at det er så mye annet gøy som barnet vil gjøre, og barnet glemmer seg bort?

Anonymkode: 0b957...ed1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste her fikk tørre bleier av seg selv på natta, lenge før vi i det hele tatt begynte å tenke på pottetrening. Aldri hatt uhell på natta, kun på dag. Så tror det er veldig individuelt. Noen slutter jo på dagtid lenge før de kutter nattbleia.

Anonymkode: f056b...03d

• Liker 1
Skrevet

Etterhvert som barnet blir større, så får man mer kontroll over blære, og kroppen utskiller et hormon som gjør at det produseres mindre urin mens man sover. 

Så noen blir tørre om natten først, før de mentalt er modne nok til å huske å gå på do når man må om dagen.

Men disse vil jo ofte tisse med en gang de våkner, jeg merket ofte at hvis jeg en dag måtte vekke dem før de våknet av seg selv, var bleien tørr. Og morgenbleien var ofte fortsatt varm, de hadde nylig tisset i den.

Anonymkode: 01484...c19

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vanskelig å lære barnet å ikke tisse når det sover. Hvordan lærer man bort det? Eller handler det kun om barnet er klar for bleieslutt eller ikke?

På dagtid er det kanskje vanskelig med at det er så mye annet gøy som barnet vil gjøre, og barnet glemmer seg bort?

Anonymkode: 0b957...ed1

Dag er selvfølgelig enklest. Alle begynner med dag.

Anonymkode: 57d6b...0e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei dag er ikke alltid enklest, og ikke alle begynner med det. På natten er det et hormon som spiller mye inn, mens på dagen kan barn lett glemme å tisse, eller være aktiv og utsette og da får uhell. Mange er først tørre på dagen, men virkelig ikke alle. 

Skrevet

Treåringen vår sluttet med bleie for noen uker siden. Hn har vært tørr på natt i kanskje et halvt år, uten at det er noe vi har trent på eller hatt fokus på. Før hn ble tørr på natt tisset hn så mye at det gikk gjennom bleien, nattøy og hele sengen måtte skiftes på ila natten. Altså det var så sinnsykt mye tiss... Har jo lurt på om hn etterhvert syntes dette var ekkelt, og derfor ble tørr på natt av seg selv. Men jeg aner ikke, har lest at det er hormonstyrt men det kan jeg lite om. 

Vi sluttet med bleie på dag og natt samtidig. Ila disse 3-4 ukene har hn hatt 2-3 uhell på natt ila den første uken. Men nektet selv bleie, så vi fortsatte. Tørr både dag og natt nå 😊

Anonymkode: aea26...08c

Skrevet

Man er i alle fall fysisk kapabel til å slutte på dagtid først, vanligvis (selv om mange venter lengre med å slutte). På natta er det en del som bruker bleie lengre (en liten andel helt opp i skolealder), og det er ikke noe du egentlig kan trene opp. 

Anonymkode: 74bf2...88a

Skrevet
Daisy-love skrev (19 minutter siden):

Nei dag er ikke alltid enklest, og ikke alle begynner med det. På natten er det et hormon som spiller mye inn, mens på dagen kan barn lett glemme å tisse, eller være aktiv og utsette og da får uhell. Mange er først tørre på dagen, men virkelig ikke alle. 

Men verre å tisse i senga enn i buksa, derfor er det naturlig å bruke bleie på natta lenger enn på dagen.

• Liker 1
Skrevet

Vi tik begge deler på samme dag

Anonymkode: 03228...785

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Veldig rart begge mine begynte med natt da. 

Anonymkode: 6344c...2e3

Skrevet

Det er individuelt. Men jeg vil si det er enklere å øve på, eller jobbe aktivt for det, på dagtid i hvert fall. 

Min yngste sluttet med bleie på dagtid og natt samtidig da hun var to år. Hun hadde uhell på dagtid i noen uker, men aldri på natten. Den eldste sluttet med bleie på dagtid litt før hun ble tre år, og på natt da hun var fire. Hun er fem nå, og har ikke på nattbleie mer, men må fortsatt vekkes og følges på do en gang i løpet av natten for å unngå uhell.  

Anonymkode: fd6fc...690

• Nyttig 1
Skrevet

Ingen selvfølge det nei 

Anonymkode: a3966...167

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Veldig rart begge mine begynte med natt da. 

Anonymkode: 6344c...2e3

Ja men det er jo ikke DIN fortjeneste, det bare skjer av seg selv. Ergo ikke noe man "begynner" med. Det bare skjer. 

Anonymkode: ab2ed...950

• Nyttig 1
Skrevet

1. Er enda ikke tørr på natt. Aldri hatt en tørr bleie. 5 år, men bruker ikke bleie på dagen.

Yngste å 3 år slutta ned bleie for 2 uker siden, og tok da dag og natt samtidig (nekta bleie på natta. Så vi lot hun prøve). Aldri hatt uhell på natt, men våkner 1 gang på natt (ikke hver natt, men ofte) og tisser. Hatt noen få uhell på dagen frem til nå.

Anonymkode: befe7...ed1

Skrevet

Dag.. Natten kan ikke øves på i den forstand annet enn at man kan gjøre tiltak som å gå å tisse før man legger seg. 

Sønnen min har vært tørr på natt fra tre mnd alder, men sluttet ikke med bleie på dagtid av den grunn 😅

Anonymkode: da36f...a47

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...