Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var for noen år siden alvorlig syk. Var innlagt på sykehus og i kontakt med sosionom der. Jeg stolte på at sosionomen informerte meg om det som var relevant for meg. Ringte også tilbake til sosionomen etter jeg ble utskrevet og spurte om det fantes noen økonomiske stønader for meg via nav. Fikk beskjed om at det var det ikke.

Fant ut nå flere år senere at jeg hadde rett på en stønad via Nav. Men fristen er jo for lengst gått ut. 

Noen med erfaring med noe lignende? Er alt håp ute om å søke nå?

Tilleggsinfo; 

jeg var alvorlig syk for syk til å lese meg opp på nav sine hjemmesider den første tiden. 

-jeg ringte sosionomen på sykehuset for å forhøre meg om økonomiske løsninger. Vet ikke om disse samtalene ble dokumentert 

-jeg ringte nav og forklarte situasjonen, men fikk ikke råd om at jeg hadde rett på stønad. Fant ikke referat av samtalen på mitt nav 

Anonymkode: b9452...fff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen?

Anonymkode: b9452...fff

Skrevet

Den er jo litt komplisert. I utgangspunktet har nok ikke saksbehandlerne hos NAV hjemmel til å innvilge din ytelse, uavhengig av hvor mye du fortjener det.

Det finnes jo utrolig mange (for mange ulike) typer ytelser, så i utgangspunktet er det jo vanskelig for kontaktssenteret å vite nøyaktig hvilke ytelser du er kvalifisert til å få. Så det stilles høye krav til en enkelte å søke egne ytelser.

Du kan prøve å henvise til din sykdomssituasjon og hjelpen sosionomen og NAV ga deg. Kanskje de har hjemmel eller rundskriv som gjør at de kan foreta en særskilt vurdering i din situasjon. Send i så fall søknaden skriftlig slik at den kommer til saksbehandler, og se hva de sier.

Det hender at man har litt slingringsmonn som saksbehandler, eller at enkeltsaker som åpenbart er urettferdige føre til endrede rutiner. 

Så ville anbefalt å prøve, men ikke ha for høye forventninger. Er fristen ute så er løpet som oftest kjørt.

Skrevet

Hva mener du med etter fristen?Har du ikke lenger behov for den stønaden?

Anonymkode: 70ab3...e6f

Skrevet

Har du ikke behov for stønad lenger, og mener liksom å få "etterbetalt" stønad?

Anonymkode: 7293d...f77

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...