Gå til innhold

Mistet telefonen min i utlandet, hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mistet min iphone x i utlandet, har sperret simkortet og telefonen så det er null stress. Har også bestilt nytt simkort.  Jeg vet ikke om den har blitt stjelt eller hva den har, men jeg er dessverre ikke så teknisk anlagt så jeg vet ikke helt hvilke rett jeg har og hvordan jeg får tak i erstatning osv. Hvem skal jeg kontakte og hvordan? Har også hørt noe om at om du har betalt det med VISA som jeg har så kan man få erstatning men jeg vet ikke. Plis hjelp meg om du har peiling på dette :) Hva burde jeg gjøre fremover? Er ganske avhengig av å ha telefon mtp ringing osv

Anonymkode: 3be5e...104

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du bør sjekke med reiseforsikringen.

• Liker 2
Skrevet

Reiseforsikring for å få dekt eventuelt tap av telefon. Minus egenandel.

Kjøp av telefon kan gjøres i USA, men har lest at iphones i USA ikke har mulighet for simkort. Så da mp din operatør i norge kunne levere esim (elektronisk simkort, du "laster det ned" typ.) Les deg opp på ulemper på dette før du bestemmer deg.

Sånn ellers, hva er det du konkret lurer på? det er liksom ikke så enkelt å svare i fra den avhandlingen du har skrevet. 

Anonymkode: 9ffda...d2a

Skrevet

Sjekk med forsikringsselskapet hvor du har reiseforsikring først. De kan sannsynligvis gi deg best hjelp. Mange kredittkort inkluderer reiseforsikring også hvis du har betalt reisen med kredittkort, men de gir som regel ikke like god dekning.

Forsikringsselskapet vil sannsynligvis be deg anmelde tyveriet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Reiseforsikring for å få dekt eventuelt tap av telefon. Minus egenandel.

Kjøp av telefon kan gjøres i USA, men har lest at iphones i USA ikke har mulighet for simkort. Så da mp din operatør i norge kunne levere esim (elektronisk simkort, du "laster det ned" typ.) Les deg opp på ulemper på dette før du bestemmer deg.

Det stemmer nok ikke. Har amerikansk iPhone 14 Pro og bruker både fysisk sim og  eSIM med den.

Anonymkode: 5e16b...835

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har mistet min iphone x i utlandet, har sperret simkortet og telefonen så det er null stress. Har også bestilt nytt simkort.  Jeg vet ikke om den har blitt stjelt eller hva den har, men jeg er dessverre ikke så teknisk anlagt så jeg vet ikke helt hvilke rett jeg har og hvordan jeg får tak i erstatning osv. Hvem skal jeg kontakte og hvordan? Har også hørt noe om at om du har betalt det med VISA som jeg har så kan man få erstatning men jeg vet ikke. Plis hjelp meg om du har peiling på dette :) Hva burde jeg gjøre fremover? Er ganske avhengig av å ha telefon mtp ringing osv

Kan gå både på reiseforsikring og innboforsikringen din. Sjekk det ut hos forsikringsselskapet ditt.

(Håper virkelig du har en av disse forsikringene eller begge).

Anonymkode: 66754...1a7

Skrevet

Reiseforsikringer dekker ting som blir stjålet eller skadet, ikke ting som mistes.

Anonymkode: 8eb76...78c

• Liker 2
Skrevet

Hvis du er usikker på om den har blitt stjålet eller bare blitt mistet, sier det meg at det tok tid før du forsto den var borte. Var du drita? Dvs det tok også noe tid før du fikk sperret mobilen. Så det er ikke "null stress" spørr du meg. En teknisk anlagt utspekulert person med erfaring får gjort mye med en tlf før du finner ut at det kanskje kan være lurt å få den sperret av.. selv med skjermlås 

Anonymkode: d91f4...0f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis du er usikker på om den har blitt stjålet eller bare blitt mistet, sier det meg at det tok tid før du forsto den var borte. Var du drita? Dvs det tok også noe tid før du fikk sperret mobilen. Så det er ikke "null stress" spørr du meg. En teknisk anlagt utspekulert person med erfaring får gjort mye med en tlf før du finner ut at det kanskje kan være lurt å få den sperret av.. selv med skjermlås 

Anonymkode: d91f4...0f0

Vel, jeg har muligens blitt dopet ned og våknet opp på sykehuset. da jeg våkna hadde jeg ikke telefon, mer enn det holder jeg privat. 

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Vel, jeg har muligens blitt dopet ned og våknet opp på sykehuset. da jeg våkna hadde jeg ikke telefon, mer enn det holder jeg privat. 

Dette er relativt rett frem, du må snakke med selskapet hvor du har reiseforsikring. Ville tro det allerede er gjort, da det ikke krever man er teknisk anlagt, men hvis du ikke har det, så gjør det ASAP. Med denne tilleggsopplysningen stiller saken seg selvfølgelig annerledes enn om du mister/glemmer telefonen et sted, men det er stadig forsikring som gjelder.

Skulle du ikke ha forsikring, så må du nok spare til ny telefon. 

Anonymkode: 5d575...c8e

Skrevet
On 8/16/2023 at 7:10 PM, AnonymBruker said:

Det stemmer nok ikke. Har amerikansk iPhone 14 Pro og bruker både fysisk sim og  eSIM med den.

Anonymkode: 5e16b...835

Men da var jo den saken biff. 

Skrevet

Når man ikke vet, er den alltid stjålet😀

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...