Gå til innhold

Ta opp engelsk som privatist - mål om 6er

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer å ta opp engelsk som privatist (skal søke med 23/5-regel), og det er både skriftlig og muntlig eksamen. Vet dere om det teller som en eller to karakterer? Fant bare én fagkode, ENG1007? 

Noen her som har tatt opp engelsk og fått 6 i både skriftlig og muntlig? Hvordan jobbet du for det? Tar i mot alle tips jeg kan få! 

Jeg vet at min engelsk er god, både skriftlig og muntlig. Min mor er fra Storbritannia, og jeg snakker og skriver engelsk veldig ofte. Fikk 5er på vgs uten å jobbe for det i det hele tatt, men ønsker å få det opp på 6er nivået. 

Anonymkode: cf0f9...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan jobbet du for det?

les masse faglitteratur på engelsk. 

Lykke til. 

Skal du bli oversetter? 

Anonymkode: 16fcc...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør masse gamle eksamensoppgaver og les pensumboka, man skal også kunne faginnholdet i læreplanen i tillegg til språket. Les derfor læreplanen. Man må ha god evne til å skrive en god stil, slik som i norskfaget. Tenk god struktur og riktig sjanger, språklige virkemidler og god refleksjon osv. Det teller som to karakterer og det fins to fagkoder. 

Anonymkode: 4c3fe...1ae

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

les masse faglitteratur på engelsk. 

Lykke til. 

Skal du bli oversetter? 

Anonymkode: 16fcc...b4f

Nei, jeg må få opp snittet mitt litt og det er det enkleste faget for meg. 

Anonymkode: cf0f9...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok begge som privatist, og fikk 6’er på begge. Hadde heller ingen undervisning i faget før eksamen, men har alltid vært naturlig god i språkfag.

Forberedte meg ikke til skriftlig eksamen, og om jeg ikke husker feil så skrev jeg vel eksamen i Word som har automatisk stavekontroll? Husker ikke hva tema var, men husker jeg tenkte det var enklest å velge oppgaven som var å skrive en kreativ tekst. Da slapp jeg bruke energi på grammatikk og analyse, og kunne heller vise hvor godt og variert språk jeg hadde ved å skrive en novelle. Kanskje et upopulært råd, men jeg synes reglene for novelleformen er lettere å gjennomføre enn reglene for en hvilken som helst type analyse/refleksjonstekst. 

Muntlig eksamen handlet mer om forståelse av pensum, typ amerikansk, britisk og internasjonal kultur/politikk og det engelske språk i en internasjonal kontekst. Følte mesteparten av pensum var veldig åpenbart og ting man ofte lærer via populærkultur, film, og allmennkunnskap, så skummet meg gjennom pensum uka før eksamen.

Sikkert lett for meg å si, men hvis man er selvsikker i språket, ikke overkompliserer ting, og heller fokuserer på forståelse av de store temaene i pensum så går det nok bra. De fleste i Norge er kjempegode i engelsk uttale, så utmerk deg heller ved å være (eller late som) du er interessert og reflektert rundt temaet du blir bedt om å snakke om. 

Anonymkode: 60fc3...c81

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.8.2023 den 1.44):

Tok begge som privatist, og fikk 6’er på begge. Hadde heller ingen undervisning i faget før eksamen, men har alltid vært naturlig god i språkfag.

Forberedte meg ikke til skriftlig eksamen, og om jeg ikke husker feil så skrev jeg vel eksamen i Word som har automatisk stavekontroll? Husker ikke hva tema var, men husker jeg tenkte det var enklest å velge oppgaven som var å skrive en kreativ tekst. Da slapp jeg bruke energi på grammatikk og analyse, og kunne heller vise hvor godt og variert språk jeg hadde ved å skrive en novelle. Kanskje et upopulært råd, men jeg synes reglene for novelleformen er lettere å gjennomføre enn reglene for en hvilken som helst type analyse/refleksjonstekst. 

Muntlig eksamen handlet mer om forståelse av pensum, typ amerikansk, britisk og internasjonal kultur/politikk og det engelske språk i en internasjonal kontekst. Følte mesteparten av pensum var veldig åpenbart og ting man ofte lærer via populærkultur, film, og allmennkunnskap, så skummet meg gjennom pensum uka før eksamen.

Sikkert lett for meg å si, men hvis man er selvsikker i språket, ikke overkompliserer ting, og heller fokuserer på forståelse av de store temaene i pensum så går det nok bra. De fleste i Norge er kjempegode i engelsk uttale, så utmerk deg heller ved å være (eller late som) du er interessert og reflektert rundt temaet du blir bedt om å snakke om. 

Anonymkode: 60fc3...c81

Hei, beklager å plukke opp gammel tråd. Men kan jeg bare spørre deg - hvor god må man være på uttale for å få 6’er i engelsk? 

forstår at man må kunne grammatikken og språket generelt. Men tenker mer på «hvor norsk» er det innafor å høres ut? Burde man snakke såpass godt engelsk at det nesten ikke høres at man egentlig er norsk liksom?

Anonymkode: 3f059...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, beklager å plukke opp gammel tråd. Men kan jeg bare spørre deg - hvor god må man være på uttale for å få 6’er i engelsk? 

forstår at man må kunne grammatikken og språket generelt. Men tenker mer på «hvor norsk» er det innafor å høres ut? Burde man snakke såpass godt engelsk at det nesten ikke høres at man egentlig er norsk liksom?

Uttalen skal kun være forståelig. 

Jens Stoltenberg snakker perfekt engelsk. Mer perfekt enn flere britiske talkshow-verter, for eksempel fordi de slurver, er mer utydelige og freser på. Stoltenberg får høre vitser om at han snakker engelsk på norsk, men ordforrådet og grammatikken hans er nærmest perfekt. Og uttalen er tydelig, folk fra hele verden forstår ham. 

Uttalen din må med andre ord skille mellom "chip" og "ship", men om du høres amerikansk ut, australsk, britisk eller om det høres ut som om du er svensk - det er likegyldig for karakteren. 

Anonymkode: bf061...883

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Uttalen skal kun være forståelig. 

Jens Stoltenberg snakker perfekt engelsk. Mer perfekt enn flere britiske talkshow-verter, for eksempel fordi de slurver, er mer utydelige og freser på. Stoltenberg får høre vitser om at han snakker engelsk på norsk, men ordforrådet og grammatikken hans er nærmest perfekt. Og uttalen er tydelig, folk fra hele verden forstår ham. 

Uttalen din må med andre ord skille mellom "chip" og "ship", men om du høres amerikansk ut, australsk, britisk eller om det høres ut som om du er svensk - det er likegyldig for karakteren. 

Anonymkode: bf061...883

Takk😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...