Gå til innhold

Bør jeg finne ut hvilken blodtype jeg har?

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde du hatt sjelden hadde du vist det. 

Anonymkode: a8907...29a

Jeg har 0- blod. Og visste ikke om det før jeg ønsket å bli blodgiver. 

Skrevet

Jeg har 0- blod, men kan av helsemessige årsaker ikke være blodgiver akkurat nå. Usikker på om jeg noen gang kan bli det siden jeg har kronisk mangel av blodplater. 

Jeg hadde 100% gitt blod om jeg var frisk nok. 

Anonymkode: 85114...502

Skrevet
Lykkedykker skrev (1 minutt siden):

Jeg har 0- blod. Og visste ikke om det før jeg ønsket å bli blodgiver. 

Den er ikke sjelden i den forstand. Du har universal. Min mor har rhesus negativ og de sjekket da blodtypen til både meg og min søster.

Skrevet

Jeg har rhesus minus og fikk beskjed om det fra legeundersøkelse da jeg var mindre husker jeg.

Tror det er en sjelden blodtype

Anonymkode: 4746d...25d

Skrevet

Jeg har den mest vanlige, A+, og blodbanken skriker etter flere givere med det. Får SMS hele tiden; selv om jeg står på pause pga medisiner 

Anonymkode: 34e2d...428

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har rhesus minus og fikk beskjed om det fra legeundersøkelse da jeg var mindre husker jeg.

Tror det er en sjelden blodtype

Anonymkode: 4746d...25d

Rhesus minus er et blodtypesystem, men ikke en blodtype i seg selv 😅. Hvis man er rhesus minus, betyr det at man ikke har et antigen som 85% av befolkningen har (altså er flertallet rhesus pluss). 

Av blodtyper har man A, B, AB og O. I tillegg har man da rhesussystemet. Så jeg som er A+ er da A rhesus positiv, fordi jeg har blodtype A samt at jeg har RhD-antistoff 

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den er ikke sjelden i den forstand. Du har universal. Min mor har rhesus negativ og de sjekket da blodtypen til både meg og min søster.

0- er sjelden. Og universal. 0- = Rhnull, altså rhesus negativ blodtype 0. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg husker jeg måtte ta en sprøyte siden babyen hadde annen rhesus enn meg, så de visste babyen sin også. Men kanskje bare om det er - eller +, ikke hvilken type.

Anonymkode: a53d5...d21

Alle fødende med rhesus minus får sprøyta for sikkerhets skyld i tilfelle babyen er pluss.

Anonymkode: eb084...199

Skrevet

Har blodtype MRNA negativ.

Anonymkode: e3efd...d68

Skrevet

Jeg tipper du vil ha Rh-null såkalt "Golden blood" og føle deg spesiell. Bli oppringt fra sykehus verden over og bli behandlet som VIP. Men kan garantere at du ikke har det. 

Anonymkode: 04e8d...a58

Skrevet

Jeg tipper du vil ha Rh-null såkalt "Golden blood" og føle deg spesiell. Bli oppringt fra sykehus verden over og bli behandlet som VIP. Men kan garantere at du ikke har det. 

Anonymkode: 04e8d...a58

Og jeg kan bare si at selv om jeg har en sjelden tilstand som gjør at blodet mitt er ekstremt gunstig for de som har antistoff mot det stoffet jeg mangler (og vi er bare 50 mennesker tilsammen med denne sykdommen, og enda færre som kan gi blod naturligvis av oss), så er det ikke slik at man blir behandlet som noen VIP. 

Skrevet
Lykkedykker skrev (32 minutter siden):

0- er sjelden. Og universal. 0- = Rhnull, altså rhesus negativ blodtype 0. 

Beklager så ikke - i innlegget ditt 😊

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 20.22):

Hadde du hatt sjelden hadde du vist det. 

Ville man det? Jeg er 0- men visste det ikke før jeg nærmet meg 40. 

Anonymkode: 1aef5...103

AnonymBruker
Skrevet

Det er overraskende vanskelig å finne ut om blodtypen. Fastlegen kan ikke sier han da må jeg kontakte sykehuset. Sykehuset er veldig lite interessert i å lete det opp for meg (og er ikke redde om å fortelle om sine motvilje). Står ingenting på donorkort eller helsenorge, i journal eller noe som er tilgjengelig for meg selv. Men jeg kan kjøpe en test på nett til 160-200kr og teste selv. Ingen blodbanker her i nærheten, var ikke en del av pensum da jeg gikk på skolen og det ble ikke skrevet opp i noe fødselspapirer eller helsekort fra da jeg vokste opp.

Overraskende vanskelig.

Burde bare stå i helsenorge (eller på donorkortet i det minste) sånn at det var lett tilgjengelig.

Anonymkode: a3c08...a91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig regner jeg med at helsevesenet vet hvilken blodtype du har. Det vet jeg og hele familien hvilken blodtype de har.

Anonymkode: 84f51...881

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne tenke meg å g blod, men jeg får ikke. Går på medisiner som gjør at jeg ikke kan gi.

Anonymkode: 8fdc8...751

AnonymBruker
Skrevet

Burde stått på HelseNorge. Greit for folk å vite blodtype!

Nei ikke alle vet blodtypen sin. Er du heldig får du vite det om du spør på sykehuset om du er der..

Anonymkode: bfe5c...e0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 18.25):

Hva om jeg har den skikkelig sjeldne typen og kan redde mange liv? Tror ikke jeg gidder å donere om jeg har en vanlig blodtype hvem som helst kan bidra med. 

Burde jeg sjekke? Eller vet helsevesenet dette allerede om meg? 

Anonymkode: 14a57...5b2

Hvorfor skal du sjekke blodtype? Ingen sykehus sjekker blodtype med mindre du skal opereres eller ha blodoverføring av en eller annen grunn. Alternativt om du er gravid. 
Den typen undersøkelse koster samfunnet penger og gjøres ikke uten at det er nødvendig.

Med din holdning til å gi blod, så er det kanskje bedre at du ikke gir blod? 

Anonymkode: ab1e2...b56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke alle vet blodtypen sin. Er du heldig får du vite det om du spør på sykehuset om du er der..

Hva skal man med blodtypen? 

Anonymkode: 09fab...302

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal det stå på Helsenorge hvilken blodtype du har? For å vite så må dette testes, og testing koster penger for samfunnet og dermed også skattebetalerne. 
Du trenger ikke vite blodtypen din med mindre du trenger blodoverføring, eller er gravid. Eller har alvorlig sykdom der blodprodukter kan redde liv. 
Er dette tilfellet så ligger blodtypesvaret i journalen din. 

Anonymkode: ab1e2...b56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...