Gå til innhold

Ta opp fag som privatist - standpunktkarakter og eksamenskarakter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ser at jeg må bite i det sure eplet å ta opp noen fag fra videregående.

Var egentlig ganske skoleflink den gangen, men var ikke så opptatt av karakterer (ønsket å ta en utdanning som hadde veldig lave poenggrenser).

Nå vil jeg inn på et typisk prestisjestudium, og selv om jeg hadde gode karakterer på videregående er det lite som mangler.

Jeg har ett fag fra videregående som trekker meg kraftig ned. Jeg tok nemlig Historie og filosofi 2 på videregående, og fikk 4 i standpunkt og 4 på eksamen.
Dersom jeg forstår det jeg har lest på nett riktig, kan jeg ta opp faget på nytt. Den nye karakteren vil da erstatte både eksamenskarakteren og standpunktkarakteren. Dersom jeg får 5 på en ny eksamen, vil det trekke snittet mitt kraftig opp.

Spørsmålet er - kan jeg erstatte hele Historie og Filosofi 2 med et annet fag? Og fortsatt få én karakter som erstatter begge de gamle?

Med tanke på de studiene jeg har tatt på universitetet, tenker jeg at det bør være relativt lett for meg å få en sekser i Politikk og menneskerettigheter ;)

Anonymkode: b6b7c...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå vil jeg inn på et typisk prestisjestudium, og selv om jeg hadde gode karakterer på videregående er det lite som mangler.

Det skulle stå: selv om jeg hadde gode karakterer på videregående er det litt som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bytte det ut ja. 
siden du sier «den gangen», som høres lenge siden ut😅, er du over 23? Såfall kanskje 23/5-regelen er aktuell?😊

Anonymkode: 41ecb...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å få gratis veiledning fra en av privatis skolene. Da blir du trygg på svaret:-)

Anonymkode: 1abf1...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du kan bytte det ut ja. 
siden du sier «den gangen», som høres lenge siden ut😅, er du over 23? Såfall kanskje 23/5-regelen er aktuell?😊

Anonymkode: 41ecb...c50

Oi! Det skulle jeg ha visst tidligere. Da er det snakk om enda mindre marginer for min del. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig. Det du derimot må passe på er at faget du velger faktisk kan erstatte historie og filosofi. Dvs det er et programfag, så du må finne et annet programfag som kan erstatte det.

Eksempler på andre programfag: Matematikk(S og R-matte), rettslære, psykologi, engelsk(vg 2 og vg 3 version, altså internasjonal engelsk(?)) osv.

Anonymkode: e89a3...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er fullt mulig. Det du derimot må passe på er at faget du velger faktisk kan erstatte historie og filosofi. Dvs det er et programfag, så du må finne et annet programfag som kan erstatte det.

Eksempler på andre programfag: Matematikk(S og R-matte), rettslære, psykologi, engelsk(vg 2 og vg 3 version, altså internasjonal engelsk(?)) osv.

Anonymkode: e89a3...3d8

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...