Gå til innhold

Drive med egne aktiviteter som aleneforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å få drive med egne aktiviteter som aleneforsørger. Jeg skulle så gjerne gjort noe annet enn å være mamma. Misforstå meg rett, elsker rollen som mor og mine barn, men jeg har så ekstremt behov for å drive med noe jeg liker. Men tiden strekker ikke til. Jeg starter dagen med å stå opp 05:30 og legger meg 22:00. Og gjennom de timene er det jobb, turer med hund, middag, lekser, kjøringen til og fra skole og fritidsaktiviteter, klesvask, oppvask og alt annet en hverdag krever. 

Er det slik at man bare må sitte med livet "på vent"  frem til barna blir store og ikke forvente å kunne gjøre noe eget? 

Før drev jeg både med dansing, seiling, musikk og var sosial med venner. Nå er mine nærmeste venner en tilfeldig nabo jeg slår av praten med. Håpet om å treffe en god mann med fellesinteresser svinner jo også hen, når jeg ikke har tid til å gå ut å gjøre de tingene jeg liker. 

Hvordan klarer dere å presse inn egentid i barneperioden? 

Anonymkode: d0556...91a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan skaffe deg en fast barnevakt en kveld i uken som du bruker på deg selv? 

Jeg er også alene, men ikke hele tiden, har noen få dager «fri» i måneden når barna er hos sin far. Var ofte utslitt de dagene og brukte dem bare til å slappe av. Nå har jeg derimot tatt litt mer tak i meg selv og tvunget meg ut og gjør ting jeg ellers ikke får gjort når jeg har barna. Det er så deilig! 

Anonymkode: 24814...666

Skrevet

Barnevakt, om du ikke har familie som vil passe iblant. Det er sunt å gjøre noe for seg selv!

Anonymkode: a8c64...400

Skrevet

Inviter venner hjem

Anonymkode: ad3f4...508

Skrevet

Barna blir jo større etterhvert og tåler at du er borte etpar ettermiddagstimer /kveld uten at du må styre med barnevakt i alle år framover. De kan også i større grad gjøre husarbeid. Feks at dere tar helgevasken sammen så det frigjør tid, at dere bytter på å lage middag osv hvis du feks vil trene rett etter jobb en dag osv.

Så kan du jo ordne barnevakt vha familie, venner eller en fast tenåring som du kan betale. 

Skrevet

Jeg er 100 prosent alene med mine 3.Jeg har fast barnepass på den minste.Ellers tåler de eldste å være alene på ettermiddager innimellom.

Men ja kjenner  følelsen din 

Skrevet
Eneri skrev (8 minutter siden):

Barna blir jo større etterhvert og tåler at du er borte etpar ettermiddagstimer /kveld uten at du må styre med barnevakt i alle år framover. De kan også i større grad gjøre husarbeid. Feks at dere tar helgevasken sammen så det frigjør tid, at dere bytter på å lage middag osv hvis du feks vil trene rett etter jobb en dag osv.

Så kan du jo ordne barnevakt vha familie, venner eller en fast tenåring som du kan betale. 

Tenåringer forventer jo minst 150 kr i timen for å sitte barnevakt (og de vil gjerne sitte noen timer hvis de først gidder). Pluss taxi hjem.

Jeg er alene jeg også, og har ikke råd til barnevakt for å ha et sosialt liv eller egne interesser. Blir fort en tusenlapp for å ha noen få timer fri. 

Anonymkode: 8d82c...d42

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det slik at man bare må sitte med livet "på vent"  frem til barna blir store og ikke forvente å kunne gjøre noe eget? 

Du må jo ta ansvar for å tilrettelegge selv, da - skaffe barnevakt, gjøre det du kan for å få unger som kan og vil være litt alene etter hvert. For den brutale sannheten er jo at du må legge opp livet ditt etter de mulighetene og begrensningene du har - det er kun ditt ansvar og ditt valg, og du kan ikke "forvente å kunne gjøre noe eget" med mindre du selv sørger for å ha mulighet til det.

Anonymkode: 5511c...804

• Liker 2
Skrevet

Hva med faren til barna? Kan ikke de bidra med å passe ungene?

Anonymkode: a5099...2fe

Skrevet

Jeg ville ordnet barnepass 1-2 ganger i uken. Enten familie, venninne eller bli kjent med en/flere fra disse barnepassgruppene på fb feks. 
Eventuelt lage en fast avtale med en eller flere foreldre til barna. Om at de kan spise middag og bli fulgt til trening mandag og onsdag hos den ene og tirsdag og torsdag hos deg. Det kan jo bli vinn-vinn for flere foreldre. Evt alliere deg med andre aleneforsørgere om det er mulig. 

Skrevet

Hvor store er barna dine?

Skrevet

Jeg fant meg en interesse som jeg kunne gjøre hjemme da jeg ble alene med barna. Fikk meg en interiørblogg, først for å samle inspirerende blogger jeg fant inspirasjon i, men så begynte jeg å pusse opp og blogge om min prosess selv også. Lærte mye, og kjekt at boligen ble finere og finere. 

Innimellom inviterte jeg venner hjem til meg, og da barna ble litt større fikk jeg en turvenninne. Kun rundt i nærheten der vi bodde. Da barna ble 10 år kunne jeg gå på trening alene. Husker ennå følelsen av frihet første gang jeg gikk dit. 😄

Men ja, førstnevnte interesse var det som "bar" meg gjennom de fleste årene, og det fikk også hyggelige økonomiske konsekvenser da jeg senere solgte. Fikk svært god pris for boligen jeg hadde brukt så mye tid på. 

Anonymkode: 5be33...556

• Liker 1
Skrevet

Ærlig talt, ja. Livet står litt på vent når man har småunget, særlig alene og hvis man er i full jobb :) Ungene er ikke små for alltid, «snart» klarer de seg hjemme noen timer mens du gjør ditt. Ungene mine er blitt 7 og 10 år og jeg er akkurat begynt med aktiviteter på ettermiddag, en dag i uka en times tid. Før nå har jeg hatt «fritidsaktiviteter» hjemme, etter leggetid. Hjemmetrening, yoga, etc.

Er ungene for små til å være alene, og man vil ut av huset, må man ha barnevakt. Ellers må en la være. Det er den kjipe, men enkle sannhet. Fokuser på at det ikke varer evig :) 

Anonymkode: 10ff0...e31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...