AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #1 Skrevet 16. august 2023 Jeg vurderer å kjøpe menskopp, men hvordan ved man hvilken type man burde velge? Ser pris varierer fra 100-500 kr. Hva er forskjellen? Jeg har ganske tunge blødninger (kan ikke bruke tampong).. Hvordan vet jeg om jeg må bytte menskoppen fordi den er full? Noe annet jeg burde vite? Anonymkode: b2753...35f
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #2 Skrevet 16. august 2023 Tror det blir lekkasje når koppen blir full. Tror mange bruker truseinnlegg/ bind i tillegg. Anonymkode: beaf3...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #3 Skrevet 16. august 2023 Jeg kjøpte meg organicup og er veldig fornøyd med den. Har født så kjøpte den koppen som er anbefalt da. Bruker bind når jeg er borte fra hjemme bare i tilfelle. En ting å tenke på er at du bør være tålmodig i starten, for det kan være litt knotete å få det til. Men når du førstes har fått det til så går det greit! Bare ikke sett den for langt opp, da kan det bli vanskeligere å få den ut igjen. Anonymkode: 918d5...e3d 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #4 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kjøpte meg organicup og er veldig fornøyd med den. Har født så kjøpte den koppen som er anbefalt da. Bruker bind når jeg er borte fra hjemme bare i tilfelle. En ting å tenke på er at du bør være tålmodig i starten, for det kan være litt knotete å få det til. Men når du førstes har fått det til så går det greit! Bare ikke sett den for langt opp, da kan det bli vanskeligere å få den ut igjen. Anonymkode: 918d5...e3d Takk for svar, jeg hadde håpet å slippe bind helt om jeg byttet men ønsker jo ikke å blø igjennom når jeg blør så mye.. Da er vel poenget litt borte.. Anonymkode: b2753...35f
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #5 Skrevet 16. august 2023 Som noen sier, det er litt knot i starten. Man må lære og venne seg til å sette den inn og ta den ut. Når den sitter riktig, er det ikke lekkasje. Det kan sikkert skje hvis den bir full, men har aldri opplevd det selv. Vil tippe at du må prøve deg frem og se hvor lang tid det tar før den blir så full at du må tømme. Dersom du har spiral, bør du være forsiktig med menskopp. Anonymkode: 39fa7...962
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #6 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar, jeg hadde håpet å slippe bind helt om jeg byttet men ønsker jo ikke å blø igjennom når jeg blør så mye.. Da er vel poenget litt borte.. Anonymkode: b2753...35f Etter hvert vil du finne ut hvor ofte du trenger å tømme den. Hvis du søker opp "menstrual cup quiz" kan du finne ut mer om hvilke som kan fungere godt for deg. Anonymkode: 84732...c2c
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #7 Skrevet 16. august 2023 Bind er så grusomt gammeldags og ikke minst ekkelt 🤮 Anonymkode: a68f5...7da
gatelykt Skrevet 16. august 2023 #8 Skrevet 16. august 2023 Elsker menskopp! Har bare brukt et lite truseinnlegg eller ikke noe sammen med den i mange år. Fordelen fremfor bind/tamponger er at den ikke suger, så det blir ikke klamt i trusa eller tørt i skjeden. Og en kopp holder mye mer enn en tampong. Hvis du tømmer koppen like ofte som du ville skiftet tampong, til du får litt mer oversikt over mengde og teknikk, bør det gå bra. Mitt beste tips er å velge en som er stiv nok lang kanten øverst, og å passe på at den får litt vakuum/"popper" når du setter den inn. P samme måte er det veldig viktig å bryte vakuumet når du skal ta den ut. Litt trening, men føler meg mye sikrere med kopp enn med tampong, i alle fall. 1 1
Alice123 Skrevet 16. august 2023 #9 Skrevet 16. august 2023 Det er knotete i starten, og det kan være du må teste noen menskopper før du treffer en du passer med 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #10 Skrevet 16. august 2023 gatelykt skrev (7 minutter siden): Elsker menskopp! Har bare brukt et lite truseinnlegg eller ikke noe sammen med den i mange år. Fordelen fremfor bind/tamponger er at den ikke suger, så det blir ikke klamt i trusa eller tørt i skjeden. Og en kopp holder mye mer enn en tampong. Hvis du tømmer koppen like ofte som du ville skiftet tampong, til du får litt mer oversikt over mengde og teknikk, bør det gå bra. Mitt beste tips er å velge en som er stiv nok lang kanten øverst, og å passe på at den får litt vakuum/"popper" når du setter den inn. P samme måte er det veldig viktig å bryte vakuumet når du skal ta den ut. Litt trening, men føler meg mye sikrere med kopp enn med tampong, i alle fall. Samme her, det funket veldig bra for meg. Nå har jeg spiral, så jeg bruker det ikke lenger. Anonymkode: 39fa7...962
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #11 Skrevet 16. august 2023 Folk sier det er knot i starten men jeg knoter fortsatt etter fire år. Kan ikke stole på den for fem flate øre, og poenget er liksom borte når man uansett må bruke bind under. Anonymkode: 90f17...1a1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #12 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk sier det er knot i starten men jeg knoter fortsatt etter fire år. Kan ikke stole på den for fem flate øre, og poenget er liksom borte når man uansett må bruke bind under. Anonymkode: 90f17...1a1 Har du forsøkt ulike typer og ulike bretteteknikker? Anonymkode: 39fa7...962 1
Buddhahode Skrevet 16. august 2023 #13 Skrevet 16. august 2023 For meg funket det med en gang! Kjøpte en menskopp, som passer tilfeldigvis. Ikke hatt behov for bind i det hele tatt. Har to dager med ekstra kraftige blødninger, men da tømmer jeg den bare litt oftere.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #14 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar, jeg hadde håpet å slippe bind helt om jeg byttet men ønsker jo ikke å blø igjennom når jeg blør så mye.. Da er vel poenget litt borte.. Anonymkode: b2753...35f Jeg har ikke blødd igjennom så jeg faktisk har fått behov for bindet. Det bare føles tryggere. Du kan evt kjøpe menstruser du bruker de første månedene du bruker menskopp. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Samme her, det funket veldig bra for meg. Nå har jeg spiral, så jeg bruker det ikke lenger. Anonymkode: 39fa7...962 Jeg har spiral og det er ikke noe problem sammen med koppen. Bare vær nøye på å løsne vakuumet godt før du drar ut koppen. Anonymkode: 918d5...e3d
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #15 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har spiral og det er ikke noe problem sammen med koppen. Bare vær nøye på å løsne vakuumet godt før du drar ut koppen. Anonymkode: 918d5...e3d Her strides de lærde og jeg velger derfor å la være, også fordi jeg ikke har behov. Anonymkode: 39fa7...962 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #16 Skrevet 23. november 2023 Hei, jeg har en tips til alle som vil prøve menskopp. Normal selger nå menskopp, samme hylla som bind, til bare 74 kroner. Jeg har kjøpt, det er fine kopper, passe myke for enkel innsetting, passe stive slik at de åpnes lett når først inne. De har to størrelser, for de som ikke er født, og de som er født/har vært konisert. Damer, vær så snill, det er ikke vaginastørrelsen som avgjør størelsen på menskopp. Det livmorshals størrelse og form. Har du født eller blitt konisert, er livmorshals "buttere" (mindre spiss) nederst, og du trenger større kopp for å unngå lekkasjer. For livmorshals skal passe pent inni i mensekoppen. Anonymkode: 707d0...ebe 2
Tobias001 Skrevet 23. november 2023 #17 Skrevet 23. november 2023 Ha for all del en egen kjele til å koke den i! Vi menn liker ikke mat som er laget i en kjele som brukes til å koke menskopp i! Det er uendelig ekkelt!
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #18 Skrevet 23. november 2023 Jeg fikk streng beskjed av gynekolog å ikke bruke menskopp pga vakuumet som ikke er så bra for livmortappen. Og absolutt ikke bruk det om du har spiral. Det har dog nå kommet noen type kopper som ikke har denne «vakuum-funksjonen». Anonymkode: bffc4...15b
Alice123 Skrevet 25. november 2023 #19 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 10.31): Hei, jeg har en tips til alle som vil prøve menskopp. Normal selger nå menskopp, samme hylla som bind, til bare 74 kroner. Jeg har kjøpt, det er fine kopper, passe myke for enkel innsetting, passe stive slik at de åpnes lett når først inne. De har to størrelser, for de som ikke er født, og de som er født/har vært konisert. Damer, vær så snill, det er ikke vaginastørrelsen som avgjør størelsen på menskopp. Det livmorshals størrelse og form. Har du født eller blitt konisert, er livmorshals "buttere" (mindre spiss) nederst, og du trenger større kopp for å unngå lekkasjer. For livmorshals skal passe pent inni i mensekoppen. Anonymkode: 707d0...ebe Er det med livmorhals' størrelse og form også en aldersgreie? Har sett på flere menskoppveiledere at kopp A er for de som ikke har født og er under 35, og kopp B er for de som har født eller er over 35.
Olaug Olsen Skrevet 25. november 2023 #20 Skrevet 25. november 2023 AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 12.40): Jeg fikk streng beskjed av gynekolog å ikke bruke menskopp pga vakuumet som ikke er så bra for livmortappen. Og absolutt ikke bruk det om du har spiral. Det har dog nå kommet noen type kopper som ikke har denne «vakuum-funksjonen». Anonymkode: bffc4...15b Kan du utdype? Hva er evt. konsekvensene? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå