Gå til innhold

Utbrent - hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt utbrent etter å ha stått i stressende situasjoner på jobb i flere år. Men hvordan bli bedre? Har blitt sykemeldt i 2 uker i første omgang, men etter en uke føler jeg meg ikke noe bedre. Må bytte jobb på sikt, men det har jeg ikke overskudd til nå. Går tur, lager mat og ser på tv. Bør jeg gjøre noe annet? Fikk lite tips fra legen.

Anonymkode: 1b2a9...eb2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte hos DPS etter 3 måneders sykemelding. Etter ett år der fikk jeg plass på ett gruppeopplegg som hjalp veldig.
Så etter tre år var jeg tilbake i jobb, men da på ny arbeidsplass og betraktelig lavere stilling enn hva jeg hadde før jeg ble utbrent.

Det er veldig vanskelig komme med tips, da grad av utbrenthet er veldig ulikt fra person til person, og det er ulikt hva man trenger. Noen trenger en måned eller to for å hente seg inn, noen trenger bare bytte jobb, andre trenger flere år. Noen trenger tilbringe noen uker alene, med turer i skog og mark, andre trenger medisiner for å idet hele tatt klare få i seg mat og dusje.

Anonymkode: 399d3...bc9

• Liker 4
Skrevet

Er på ellevte måneden med utbrenthet her nå. Går ikke fort fremover for å si det sånn. Har alltid elsket jobben min, og vært en av de som lett tenkte at "hvordan er det mulig å bli så utbrent at man ikke fungerer?". Så møtte jeg den berømte veggen selv. 

Fokuserer på å lære meg næring vs tæring. Altså hvilke aktiviteter som gir energi og hvilke som tærer på energitanken. Prøver å bruke mest mulig tid på nr 1, men det er ikke så lett. 

Anonymkode: 74e18...e85

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte faktisk 3-4 år for å komme meg..Tok veldig lang tid. Slet med høy puls ganske lenge. Dette kom da av stresset jeg hadde på jobb. Jeg klarer ikke å sette fingeren på hva som hjalp eller... Tror det bare var godt med tid som hjalp.

Skrevet

Man bruker gjerne år på å bli utbrent -da hjelper sjeldent bare en liten sykemeldingsperiode. Noen bruker måneder og andre bruker år. De første ukene bruker du egentlig bare å psykisk lande litt, så kan man begynne å sortere litt hva som er viktig og best for deg. Kroppslige symptomer etter å stå i press i år kan sitte like lenge i. Om man skal tilbake til samme jobb igjen så er det viktig å ikke starte rett på men sakte jobbe seg opp i stillingsprosent og omfordele hvordan du jobber -eller som du selv sier, bytte jobb. Du kan være sykemeldt opp til ett år så du trenger ikke stresse etter en uke, er du ikke såpass bedre etter ett år så kan du evt gå over på aap. Gjør det som gjør at du klarer senke skuldrene, det tar gjerne litt tid før man forstår at man er sykemeldt og kan ta det med ro. NAV begynner fort nok å mase om det har gått noen uker. 

Anonymkode: 957c2...d95

• Liker 2
Skrevet

Dette tar måneder, ikke uker. Lær deg å hvile, du har lov til å stresse helt ned nå. Ikke noe du MÅ gjøre. Det tar tid å endre til et sunnere tankemønster. Ha god kontakt med legen, men lytt til kroppen. Er den bly tung kan du hvile helt. Har du bittelitt overskudd, ta en kort tur. Men ikke tving deg om du er helt kake.

Lær deg å finne gleden i de små tingene, ikke i jobb slik ting er nå.

Anonymkode: 230a3...e01

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Jeg er ikke så dårlig at jeg ikke fungerer fysisk, men fungerer ikke på jobb. Får sammenbrudd, gråter etc. Hjemme klarer jeg meg, men skal ingenting til før kroppen går i alarm-beredskap (vet ikke hvordan jeg forklarer det bedre). Hadde håpet på en mirakelkur da det er krise på jobb om jeg er borte lengre 😥

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

helsesektoren? 

Anonymkode: 1506e...85e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

helsesektoren? 

Nei faktisk ikke.

Skrevet

Jeg dro til legen uten at jeg viste at jeg var utbrent, hadde tenkt å spørre om en ukes sykemelding for å komme meg, han sykemeldte meg i 6 måneder. De 6 månedene trengte jeg virkelig, fant meg ny jobb innenfor en annen bransje og har hatt det mye bedre siden

Anonymkode: 33d65...846

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei faktisk ikke.

kan du så jobbe i hjemmekontor? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Jeg er ikke så dårlig at jeg ikke fungerer fysisk, men fungerer ikke på jobb. Får sammenbrudd, gråter etc. Hjemme klarer jeg meg, men skal ingenting til før kroppen går i alarm-beredskap (vet ikke hvordan jeg forklarer det bedre). Hadde håpet på en mirakelkur da det er krise på jobb om jeg er borte lengre 😥

For å si det sånn, så lenge du går å føler det er krise på jobb uten deg, og tenker mye på jobben, så kan du nok bare forvente en svært sakte fremgang, og mulig langvarig sykemelding.

Noe av det viktigste for å komme seg etter utbrenthet er å begynne gi mer faen, og begynne koble av fra jobb.

Du fungerer godt hjemme, sånn sett bort i fra at du går raskt i alarmberedskap... hvis det var ett familiemedlem eller venninne som hadde det slikt ville du virkelig sagt at de fungerte bra hjemme?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, du har helt rett. Og fornuften sier at det er bare å gi litt mer faen, men hvordan gjør man det når kroppen/hodet bare kollapser? Er redd for at uansett hvor lenge jeg blir sykemeldt så går det ikke over om jeg skal tilbake på jobb. Og jeg vil jo jobbe (men kanskje ikke under samme forhold). Bør man gå til psykolog? Prøve mindfullness? Eller? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, du har helt rett. Og fornuften sier at det er bare å gi litt mer faen, men hvordan gjør man det når kroppen/hodet bare kollapser? Er redd for at uansett hvor lenge jeg blir sykemeldt så går det ikke over om jeg skal tilbake på jobb. Og jeg vil jo jobbe (men kanskje ikke under samme forhold). Bør man gå til psykolog? Prøve mindfullness? Eller? 

Ikke stress med det de første ukene når du er utbrent, ro ned kroppen og få ting litt på avstand. Så tenker jeg disse tingene og tiltakene kommer av seg selv. Når du får ting på avstand så klarer du sortere hvor man tar tak og hva lege og arb giver kan hjelpe deg i gang med. Arb giver er også pliktig til å tilrettelegge slik at det kan virke overkommelig å komme tilbake. Mange muligheter. Skal jeg anbefale deg noe helt spesifikt så er det å slappe av mye i yrkene fremover med guidet mindfullness yoga på øret, da tar du fokuset bort fra tankekjør og kroppen stresser ned. Kan også anbefale deg ett opphold på arb rettet rehab etterhvert om du ikke er for fysisk dårlig når det har gått en stund. De som jobber der kan hjelpe deg med fysiske, psykiske ting samt praktisk mot nav og evt arbeidsgiver. Pust med magen -dette går bra til slutt:-)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke stress med det de første ukene når du er utbrent, ro ned kroppen og få ting litt på avstand. Så tenker jeg disse tingene og tiltakene kommer av seg selv. Når du får ting på avstand så klarer du sortere hvor man tar tak og hva lege og arb giver kan hjelpe deg i gang med. Arb giver er også pliktig til å tilrettelegge slik at det kan virke overkommelig å komme tilbake. Mange muligheter. Skal jeg anbefale deg noe helt spesifikt så er det å slappe av mye i yrkene fremover med guidet mindfullness yoga på øret, da tar du fokuset bort fra tankekjør og kroppen stresser ned. Kan også anbefale deg ett opphold på arb rettet rehab etterhvert om du ikke er for fysisk dårlig når det har gått en stund. De som jobber der kan hjelpe deg med fysiske, psykiske ting samt praktisk mot nav og evt arbeidsgiver. Pust med magen -dette går bra til slutt:-)

Skrivefeil -ikke «yrkene» men «ukene» skulle det stå😅 Lykke til🙏🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er som sagt veldig forskjellig hva man trenger.  Jeg hadde behov for både medisiner og psykolog. Andre trenger bare tid og meditasjon. Jeg måtte også bytte jobb. 

En ting som er relativt sikkert, er at du ikke blir bedre om du ikke klarer koble av. Du kan muligens klare komme tilbake for en periode uten å klare koble deg av jobben, men da er sjansen for en ny smell stor. Hva du trenger for å koble av må du finne ut av. Det er ingen fasit på det.
En ting som hjalp meg en del var å innse at det ikke var noe quickfix, og at det faktisk kom til å ta lang tid. Det tok tre måneder før jeg turte si det til sjefen, at jeg trodde kanskje dette kunne ta mye tid. For det første var han takknemlig for at jeg sa i fra, for da kunne han finne vikar for meg. Og for det andre, det å vite at han fikset vikar, og at ikke gjøremålene hopet seg opp, da begynte jeg slappe mer av. Bare det å vite at man ikke er så viktig, og at jobben tusler og går uten enselv, det hjalp meg. 

Mindfullness hjelper meg omtrent like mye som å klø meg i øret... Samme med yoga... 
Når jeg først var kommet meg såpass at jeg kunne begynne jobbe litt igjen, så begynte jeg også trene, styrke og løping, og det er blitt min terapi nå. Har jeg en dårlig dag hvor jeg sliter med å få tankene bort fra jobb, så drar jeg på trening. 
Og når jeg slukker lyset på kontoret, så er jeg ferdig på jobb nå. Det er svært sjeldent jeg tar opp pc hjemme. 

Skrevet (endret)

Utbrenthet varer i mange måneder eller år, og ikke dager. 

Det som er viktig er å fjerne faktoren i livet som gjorde deg utbrent. Hos de fleste er dette jobb (stress, dårlig arbeidsmiljø, mistrivsel og/eller høy belastning osv over tid). Er jobb årsak til utbrenthet så bør du bytte jobb. Er det private faktorer eller en kombinasjon av private og jobbrelaterte faktorer så må du rydde i prioriteringene dine. 

Ellers er det viktig at du balanserer energinivået ditt. Ikke bli for inaktiv, men heller ikke overanstreng deg. Hard trening bør unngåes. Kroppen er som kjent utbrent, og tyngre belastning gjør ting verre. Men aktivitet i seg selv er også nødvendig, og kan på mange måter hjelpe deg ut av det. Så, igjen, du må finne balansegangen mellom aktivitet og hvile. 

Deretter er det viktig å sove godt, spise sunn og god mat, gjøre lysbetone ting, se fremover og ikke minst roe ned. Roe ned er vanskelig. For du kommer fra en stressende situasjon og havner i en ny stressende situasjon med fysiske og psykiske plager og "sykemeldingssyndromet" hengende over deg. Du vil gjerne mer enn du evner, og du ønsker så inderlig å komme tilbake til jobb igjen, som igjen gjør at du kanskje pusher for hardt og forlenger utbrentheten. Du må lære deg å bruke tiden godt. Og for å finne roen må du huske på å ikke krisemaksimere.

Du bør også få hjelp med de plagene du har. Har du fått fysiske- eller psykiske reaksjoner så bør du få medisinsk hjelp til dette. 

Utover det er det bare å tvinne alle fingre og tær for at dette ikke blir langvarig.

Endret av Bombasi
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det siste du i alle fall skal gjøre nå er å presse deg på jobb før du er helt frisk, for da risikerer du å bli mye sykere. Da snakker vi kanskje om år og ikke lenger måneder.

Anonymkode: 4203b...6d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vet du, det er faktisk ikke ditt problem at det er krise på jobb om du er borte. Dette er arbeidsgivers problem. Du er syk, du må legge dette fra deg, spesielt samvittigheten din.

Ingen kommer til å takke deg for at du blir syk lengre hvis du presser deg nå. Det går KUN ut over deg og dine nærmeste. Og ja, dette vet jeg godt selv. Du er ikke uerstattelig på jobb. Arbeidsgiver vet at sykdom skjer. At livet skjer. Slutt å tenke på dem. Nå må du passe på helsa, ingen andre gjør det for deg. Du har bare en kropp, ta godt vare på den.

• Nyttig 1
Skrevet
Bombasi skrev (1 time siden):

Utbrenthet varer i mange måneder eller år, og ikke dager. 

Det som er viktig er å fjerne faktoren i livet som gjorde deg utbrent. Hos de fleste er dette jobb (stress, dårlig arbeidsmiljø, mistrivsel og/eller høy belastning osv over tid). Er jobb årsak til utbrenthet så bør du bytte jobb. Er det private faktorer eller en kombinasjon av private og jobbrelaterte faktorer så må du rydde i prioriteringene dine. 

Ellers er det viktig at du balanserer energinivået ditt. Ikke bli for inaktiv, men heller ikke overanstreng deg. Hard trening bør unngåes. Kroppen er som kjent utbrent, og tyngre belastning gjør ting verre. Men aktivitet i seg selv er også nødvendig, og kan på mange måter hjelpe deg ut av det. Så, igjen, du må finne balansegangen mellom aktivitet og hvile. 

Deretter er det viktig å sove godt, spise sunn og god mat, gjøre lysbetone ting, se fremover og ikke minst roe ned. Roe ned er vanskelig. For du kommer fra en stressende situasjon og havner i en ny stressende situasjon med fysiske og psykiske plager og "sykemeldingssyndromet" hengende over deg. Du vil gjerne mer enn du evner, og du ønsker så inderlig å komme tilbake til jobb igjen, som igjen gjør at du kanskje pusher for hardt og forlenger utbrentheten. Du må lære deg å bruke tiden godt. Og for å finne roen må du huske på å ikke krisemaksimere.

Du bør også få hjelp med de plagene du har. Har du fått fysiske- eller psykiske reaksjoner så bør du få medisinsk hjelp til dette. 

Utover det er det bare å tvinne alle fingre og tær for at dette ikke blir langvarig.

De endringene kan man ikke gjøre før man er «bedre» og faltisk fungerer til noe da. Jeg er utslitt mentalt og fungerer ikke, høy angst stress overaktivert nervesystem, depresjonssymptomer, fysiske symptomer, kjenner ikke på følelser meg selv eller orker stimuli.. da kan man ikke begynne å gjøre «endringer». Da må man først ut av den tilstanden. Hvordan da..

Anonymkode: a118d...081

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...