Gå til innhold

Uteblitt eggløsning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først litt bakgrunn: Jeg er en jente på 28, snart 29 år. I vinter gjennomgikk jeg et tungt samlivsbrudd og hadde mye kjærlighetssorg frem til nå i sommer, da det endelig lettet og jeg begynte å ha det gøy igjen. Rundt mai begynte jeg å slanke meg (jeg var normalvektig fra før, men ville ned noen kilo før sommeren). Jeg gikk ned ca. 5 kilo på 2-3 måneder (fra 63 til 58) og har jogget en del. Jeg fant ut at sist jeg veide 58 kilo hadde jeg omtrent 20 i fettprosent. I løpet av sommeren har jeg også drukket mye alkohol på fester og festivaler, langt mer enn jeg pleier.

Da det ble slutt med eksen min i vinter sluttet jeg også på p-piller, og bestemte meg for å følge med på syklusen min. Jeg har hatt regelmessig mensen og tatt eggløsningstester de fleste månedene. Etter første mens traff jeg på eggløsning når den var forventet. De neste gangene jeg sjekket har jeg imidlertid ikke registrert LH-stigning selv om jeg har testet både før og etter antatt dag for EL. Jeg har også merket at jeg har blødd noe mindre enn normalt.

Jeg tok meg nylig en tur til gynekolog, som kunne bekrefte at det så ut som jeg ikke hadde hatt eggløsning og at slimhinnen var ganske tynn, rundt 4 mm. Jeg har ingen barn, men har veldig lyst på det etter hvert, og blir selvfølgelig engstelig for at noe er galt eller at jeg er i tidlig overgangsalder (har for øvrig ingen andre symptomer på det). Jeg skal ta blodprøver nå i starten og slutten av syklusen for å sjekke EL.

Har noen opplevd noe lignende før? Kan stresset av kjærlighetssorg, slanking og høyt inntak av alkohol være nok til å hindre eggløsning så mange måneder? På forhånd takk for svar ❤️

Anonymkode: 3c775...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter slutt på p piller kan det ta 3-12 mnd før du får en normal syklus. Og du kan få mens uten eggløsning. 

Hvor mange mnd siden er det du slutte med p piller og hvor mange mens har du hat?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange ting kan påvirke eggløsningen. Blant annet stress og mye trening :) Gi det tid til å stabilisere seg, pass på næringsrik mat og nok søvn og hvile.

Anonymkode: 7c3da...e4f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (2 timer siden):

Etter slutt på p piller kan det ta 3-12 mnd før du får en normal syklus. Og du kan få mens uten eggløsning. 

Hvor mange mnd siden er det du slutte med p piller og hvor mange mens har du hat?

Har nå min sjette mens (som har vært regelmessig hele tiden). Gynekologen mente det burde vært stabilisert til nå 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (3 timer siden):

Har du vitenskapelige kilder på at det tar over 3 måneder å få normal syklus for kvinner? Hormonene går ut av kroppen med en gang og man kan forvente at kroppen går tilbake til normal syklus innen 3 mnd. Jeg synes bare det blir litt dumt å skrive slikt som dette til kvinner, fordi det kan faktisk gjøre at man venter evigheter med å søke hjelp fordi man kan tro at det tar et helt år å bare få igjen normal syklus, når dette bare er tull. 

Selv jeg med PCOS fikk EL 1 måned etter jeg sluttet med hormonprevensjon. Og friske unge kvinner skal i utgangspunktet bli gravid kort tid etter de slutter med hormonprevensjon. Så får man ikke EL etter max 3 måneder kan det godt være noe galt (eller rettere sagt, mest sannsynlig er det noe helt annet som forstyrrer EL enn at man sluttet med hormonprevensjon for 3 mnd siden). Hvis det var vitenskapelig hold for at det tar opp til et år å få tilbake syklus fra man slutter på hormonprevensjon, hadde jeg jo ikke fått letrozol etter 6 mnd med prøving som 27-åring.

Anonymkode: 2224b...3d4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet mensen helt etter jeg sluttet på p-piller. Den var borte i 3 år. Var til utallige konsultasjoner til lege, gynekolog og endokrinolog. De trodde jeg hadde pcos, men ting stemte jo ikke helt med det heller. De ga meg metformin, det hjalp ikke. Gynekologen ville bare ha meg tilbake på p-piller for å få opp østrogennivåene mine, men jeg nektet. Jeg ville finne ut hva det var. Brikkene falt på plass da jeg skadet kneet og ble tvunget til å slutte å trene. Etter 2 mnd. uten trening og med skikkelig matinntak(jeg gikk opp 5 kilo) kom mensen og eggløsning tilbake. Jeg var langt fra undervektig, jeg var i øvre normalområde av BMI. Jeg trente nesten hver dag, mye løping og styrke. Og jeg var restriktiv med kosthold. Jeg trodde jeg var sunn. Men for min kropp var jeg ikke det. Min kropp takler ikke det stresset som mye trening og restriksjoner på mat påfører. Den går da inn i "survival mode" og vil kun gi energi til de livsnødvendige funksjonene. Reproduksjon blir nedprioritert. 

Jeg sier ikke at det er dette som har skjedd med deg. Men om du stresser mye med mat og trening kan det være verdt å teste ut. Gi kroppen en pause. Men dra til gyn igjen sørg for at de tar nødvendige blodprøver av deg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig at det er viktig å ta dette på alvor, og stol på at du kjenner når det er noe som skurrer i din kropp. Jeg hadde selv eggløsningsforstyrrelser etter at jeg sluttet på prevensjon, og gikk til gynekolog etter 4 måneder uten mens. Jeg leste litt rundt og undersøkte hva det kunne skyldes og var ganske sikker på at jeg hadde PCOS, og dette viste seg å stemme for min del. 
Ut fra det jeg leste finnes det flere grunner til eggløsningsproblemer, og PCOS er ikke eneste årsak her. Jeg tenker nok selv at sannsynligheten er stor for at utfordringene dine kan være en forbigående kombinasjon av flere faktorer som som har resultert i at kroppen din prioriterer litt annerledes akuratt nå. Ikke ta sorgene på forskudd, gjør de undersøkelsene som gyn foreslår, og behold håpet om at dette kan gå bra!

Jeg ble selv veldig redd for at jeg ikke skulle kunne få barn, og litt redd for å finne ut årsaken bak utfordringene mine. Men det er veldig mye man i dag kan gjøre noe med! Både med livsstilsendring og med medisiner om det skulle være nødvendig. Kanskje er det kun en stressende livssituasjon som gjør at kroppen hopper over noen eggløsninger, kanskje ble kombinasjonen med stress og vektnedgang litt mye kroppen din akuratt nå. Kanskje har du underliggende utfordringer som gjør eggløsning utfordrende for din kropp. men om det så skulle være sånn, så finnes det mye håp for at det skal gå fint likevel, om så med litt ekstra hjelp. Jeg fikk selv hjelp via medisiner til å få eggløsning når jeg ønsket å bli gravid, og er nå gravid.

Jeg håper og tror at dette skal gå helt fint, og at du får de barna du ønsker deg når du er klar for det. 😊

Anonymkode: 64232...dce

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra NHI: 

Etter p-pillebruk trenger kroppen litt tid til å justere seg. Og det kan ta tid før du blir gravid.

Hvor lenge det tar, vil variere, men ifølge Storbritannias National Health Service (NHS), kan menstruasjonssyklusen være uregelmessig i opptil tre måneder etter at du slutter å ta pillen. Det er viktig å huske på at det også kan ta lengre eller kortere tid. 

--------

Det er som med alt annet individuelt og ingen konkret fasit. 

For min del tok det 6 mnd før jeg hadde regelmessig mens etter å ha sluttet på prevensjon. 

I tillegg til at kroppen skal omstille seg etter slutt, så må man huske at det er veldig mange utvendige faktorer som også kan spille inn i årsaker til uregelmessig mens. 

Anonymkode: ed73c...b77

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Jeg håper og tror inntil videre at det er stress, alkohol og kalorirestriksjon som ligger til grunn. Spiser meg opp nå og trener roligere, så krysser jeg fingrene for at EL kommer tilbake. Skal følge opp hos gyn også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hentet fra NHI: 

Etter p-pillebruk trenger kroppen litt tid til å justere seg. Og det kan ta tid før du blir gravid.

Hvor lenge det tar, vil variere, men ifølge Storbritannias National Health Service (NHS), kan menstruasjonssyklusen være uregelmessig i opptil tre måneder etter at du slutter å ta pillen. Det er viktig å huske på at det også kan ta lengre eller kortere tid. 

--------

Det er som med alt annet individuelt og ingen konkret fasit. 

For min del tok det 6 mnd før jeg hadde regelmessig mens etter å ha sluttet på prevensjon. 

I tillegg til at kroppen skal omstille seg etter slutt, så må man huske at det er veldig mange utvendige faktorer som også kan spille inn i årsaker til uregelmessig mens. 

Anonymkode: ed73c...b77

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har du vitenskapelige kilder på at det tar over 3 måneder å få normal syklus for kvinner? Hormonene går ut av kroppen med en gang og man kan forvente at kroppen går tilbake til normal syklus innen 3 mnd. Jeg synes bare det blir litt dumt å skrive slikt som dette til kvinner, fordi det kan faktisk gjøre at man venter evigheter med å søke hjelp fordi man kan tro at det tar et helt år å bare få igjen normal syklus, når dette bare er tull. 

Selv jeg med PCOS fikk EL 1 måned etter jeg sluttet med hormonprevensjon. Og friske unge kvinner skal i utgangspunktet bli gravid kort tid etter de slutter med hormonprevensjon. Så får man ikke EL etter max 3 måneder kan det godt være noe galt (eller rettere sagt, mest sannsynlig er det noe helt annet som forstyrrer EL enn at man sluttet med hormonprevensjon for 3 mnd siden). Hvis det var vitenskapelig hold for at det tar opp til et år å få tilbake syklus fra man slutter på hormonprevensjon, hadde jeg jo ikke fått letrozol etter 6 mnd med prøving som 27-åring.

Jeg sier ikke at det vil tar mnd å få normal syklus...men det kan ta tid før hormoner er ute av kroppen.  Og selv om hormon er ute av kroppen betyr ikke det at du vil få normal syklus rett etter hormoner har forlatt kroppen. Dette vil nok komme an på hvor mange år du har gått på prevensjon og hvordan din er...noen kommer rask igang med eggløsning etc .mens andre kan det ta 3mnd eller lenger 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 20.49):

hvis det var vitenskapelig hold for at det tar opp til et år å få tilbake syklus fra man slutter på hormonprevensjon, hadde jeg jo ikke fått letrozol etter 6 mnd med prøving som 27-åring.

Hvorfor ikke det? Selv om det er vanlig er det jo ikke ønskelig!? Dermed er det ekstra naturlig å få letrozol!  Jeg hadde manglende eggløsning i 4 måneder etter jeg sluttet med cerazette p pille (minipille) og uregelmessig syklus hvertfall over 1 år. Ingenting feil å finne annet enn at hormonell prevensjon hadde rotet til alt. Jeg fikk letrozol ganske kjapt når jeg tok kontakt med lege.

Anonymkode: 8b3de...d9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor ikke det? Selv om det er vanlig er det jo ikke ønskelig!? Dermed er det ekstra naturlig å få letrozol!  Jeg hadde manglende eggløsning i 4 måneder etter jeg sluttet med cerazette p pille (minipille) og uregelmessig syklus hvertfall over 1 år. Ingenting feil å finne annet enn at hormonell prevensjon hadde rotet til alt. Jeg fikk letrozol ganske kjapt når jeg tok kontakt med lege.

Hadde du symptomer på eggløsning selv om du ikke hadde det? Jeg sluttet på cerazette i midten av juli og prøver å finne ut om jeg har hatt eggløsning.. Testet i et par uker, men var tom for tester i 6 dager og mistenker at jeg hadde eggløsning da. 

Jeg mistenker at eggløsning var lørdag eller søndag, fordi jeg hadde mye stikking og murring på lørdag, som forsvant søndag. Fra mandag hadde jeg ømme brystvorter, som nå har blitt til ømme og større bryster. Har hatt betraktelig mer utflod fra mandag (hvit lotionaktig), må tørke trusa når jeg går på do. Så jeg lurer på om du hadde slike symptom uten at du hadde eggløsning? 

Fikk nye tester i posten på onsdag, til nå har de vært negative. Negativ gtest også. 

Prøver vel egentlig å finne ut om det er sannsynlig at disse symptomene jeg har hatt kan bety at jeg har hatt eggløsning. Jeg har ikke kjent noe i brystene etter pilleslutt før denne uken her. Har ikke hatt blødning etter pilleslutt, med unntak av to dager med lys rosa utflod ca en uke etter pilleslutt. 

Anonymkode: 80689...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde du symptomer på eggløsning selv om du ikke hadde det? Jeg sluttet på cerazette i midten av juli og prøver å finne ut om jeg har hatt eggløsning.. Testet i et par uker, men var tom for tester i 6 dager og mistenker at jeg hadde eggløsning da. 

Jeg mistenker at eggløsning var lørdag eller søndag, fordi jeg hadde mye stikking og murring på lørdag, som forsvant søndag. Fra mandag hadde jeg ømme brystvorter, som nå har blitt til ømme og større bryster. Har hatt betraktelig mer utflod fra mandag (hvit lotionaktig), må tørke trusa når jeg går på do. Så jeg lurer på om du hadde slike symptom uten at du hadde eggløsning? 

Fikk nye tester i posten på onsdag, til nå har de vært negative. Negativ gtest også. 

Prøver vel egentlig å finne ut om det er sannsynlig at disse symptomene jeg har hatt kan bety at jeg har hatt eggløsning. Jeg har ikke kjent noe i brystene etter pilleslutt før denne uken her. Har ikke hatt blødning etter pilleslutt, med unntak av to dager med lys rosa utflod ca en uke etter pilleslutt. 

Anonymkode: 80689...c36

Jeg hadde masse utflod og pupper kunne være ømme innimellom men ingen tydelige tegn på eggløsning nei, hadde ingen regelmessig syklus og ingen positiv eltest. Syklusene var også unormale i lengde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...