AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #1 Skrevet 16. august 2023 Søkte om lån og stipend helt i begynnelsen av juni. Det står på nettsidene til lånekassen at behandlingstiden er inntil 7 uker. På fredag har jeg ventet i 10 uker på svar på søknaden min... Noen andre som har opplevd at behandlingstiden har gått mye over "fristen" ? Anonymkode: 7cb02...d21
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #2 Skrevet 16. august 2023 Søkte nå og forventet svar til 4 oktober.. Anonymkode: a45e3...90b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #3 Skrevet 16. august 2023 Jeg søkte på en onsdag og hadde pengene på konto fredag. 48 timer tok det. Ny student. Anonymkode: 60fa8...b88
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #4 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Søkte nå og forventet svar til 4 oktober.. Anonymkode: a45e3...90b Uff, det var lenge. Hvordan vet du at det er forventet innen den datoen, om jeg kan spørre. Fikk du beskjed om det eller måtte du kontakte de for å få vite det? Jeg fikk ingen spesifikk dato, fikk bare lese inne på nettsidene deres at de har inntil 7 uker behandlingstid. Anonymkode: 7cb02...d21
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #5 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg søkte på en onsdag og hadde pengene på konto fredag. 48 timer tok det. Ny student. Anonymkode: 60fa8...b88 Når du er ny student så går ting automatisk, det er ikke en person som sitter å vurderer og leser søknad. Jeg har studert tidligere på et helt annet universitet og strøk noen fag. og nå venter jeg på søknad for lån og stipend på et annet unviersitet. Jeg mente spørsmålet mitt for de som må ha "manuell" behandling av søknad hvor en saksbehandler må lese gjennom og vurdere. Glemte skrive det i selve innlegget hvor jeg spurte. Anonymkode: 7cb02...d21
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #6 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uff, det var lenge. Hvordan vet du at det er forventet innen den datoen, om jeg kan spørre. Fikk du beskjed om det eller måtte du kontakte de for å få vite det? Jeg fikk ingen spesifikk dato, fikk bare lese inne på nettsidene deres at de har inntil 7 uker behandlingstid. Anonymkode: 7cb02...d21 Står når jeg går inn igjen på søknaden - den ble lagt i behandlingskø da jeg måtte sende med vedlegg pga samvær med barn Anonymkode: a45e3...90b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #7 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Står når jeg går inn igjen på søknaden - den ble lagt i behandlingskø da jeg måtte sende med vedlegg pga samvær med barn Anonymkode: a45e3...90b Okei. Når jeg går inn og ser på søknaden min står det ingenting om når jeg kan forvente svar. Det står bare dato for når jeg sendte den inn og de mottok søknaden. Anonymkode: 7cb02...d21
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #8 Skrevet 16. august 2023 Kan hende du rett og slett må slå på tråden og spørre. Jeg tror dessverre det er litt ventetid på telefonen der nå, men det kan jo være greit å få bekreftet at det ikke har skjedd noe feil i systemet, og at det er på vei. Anonymkode: 0c9c7...c9d
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #9 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan hende du rett og slett må slå på tråden og spørre. Jeg tror dessverre det er litt ventetid på telefonen der nå, men det kan jo være greit å få bekreftet at det ikke har skjedd noe feil i systemet, og at det er på vei. Anonymkode: 0c9c7...c9d Jeg har tenkt på det og vært urolig for at noe kunne være galt, men jeg får ikke tak i de på telefon. Jeg har prøvd mange ganger å ringe. Det er helt håpløst å få kontakt. Hver gang har jeg sittet nesten en time eller mer og ikke fått svar. Anonymkode: 7cb02...d21
NakenPanda Skrevet 16. august 2023 #10 Skrevet 16. august 2023 Har du signert søknaden normalt er det grunnen til at den ikke går gjennom relativt kjapt (ie kontrakten du får på digipost etter at du sendte inn søknaden) Høres langt tid ut hvis ikke det er mye spesielt med søknaden din
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #11 Skrevet 16. august 2023 Jeg er ikke ny student og har samme opplevelsen som en over her. Jeg søkte en onsdag kveld, fikk svar torsdag morgen og pengene kort tid etter. Anonymkode: 0c978...aa2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #12 Skrevet 16. august 2023 NakenPanda skrev (2 minutter siden): Har du signert søknaden normalt er det grunnen til at den ikke går gjennom relativt kjapt (ie kontrakten du får på digipost etter at du sendte inn søknaden) Høres langt tid ut hvis ikke det er mye spesielt med søknaden din Jeg har strøket i noen fag tidligere på et annet universitet. Så nå må søknaden min behandles av en saksbehandler, fordi de må se om jeg har strøket flere fag fordi da er jeg "forsinket" og kan ikke få lån og stipend. Men jeg har ikke strøket flere fag, og er ikke forsinket. Så jeg begynner bare å bli redd for at de ikke har fått inn info fra høyskolen jeg går på om hvilke fag jeg besto nå i vår og ifjor høst. Men det står at jeg ikke skal sende inn noe dokumentasjon. Begynner bare å bli litt stressa på når jeg kan få lån og stipend fordi jeg tjener ikke nok på jobben min til å klare meg. Har allerede brukt en god del av sparekontoen i sommer fordi jeg fikk mindre jobb i sommer enn jeg forventet å få. Anonymkode: 7cb02...d21
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #13 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke ny student og har samme opplevelsen som en over her. Jeg søkte en onsdag kveld, fikk svar torsdag morgen og pengene kort tid etter. Anonymkode: 0c978...aa2 Da har du vel ikke strøket fag slik at de må sjekke om du er faglig forsinket, eller noe annet spesielt som en saksbehandler må se på og vurdere. Når man ikke har det går det automatisk. Anonymkode: 7cb02...d21
NakenPanda Skrevet 16. august 2023 #14 Skrevet 16. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har strøket i noen fag tidligere på et annet universitet. Så nå må søknaden min behandles av en saksbehandler, fordi de må se om jeg har strøket flere fag fordi da er jeg "forsinket" og kan ikke få lån og stipend. Men jeg har ikke strøket flere fag, og er ikke forsinket. Så jeg begynner bare å bli redd for at de ikke har fått inn info fra høyskolen jeg går på om hvilke fag jeg besto nå i vår og ifjor høst. Men det står at jeg ikke skal sende inn noe dokumentasjon. Begynner bare å bli litt stressa på når jeg kan få lån og stipend fordi jeg tjener ikke nok på jobben min til å klare meg. Har allerede brukt en god del av sparekontoen i sommer fordi jeg fikk mindre jobb i sommer enn jeg forventet å få. Anonymkode: 7cb02...d21 Da er du nok på peak ventetid (ie midten av august) håper det går greit, normalt stopper de ikke lån/stipend før du er over 1 år forsinket Endret 16. august 2023 av NakenPanda
enkefru Skrevet 16. august 2023 #15 Skrevet 16. august 2023 Muligens fordi det er manko på saksbehandlere…? https://www.nrk.no/nordland/studenter-fortviler-over-lang-behandlingstid-hos-lanekassen-pa-lan-og-stipend-1.16502319
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå