AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #1 Skrevet 16. august 2023 Han opererte et prolaps I fjor, i november. Dette valgte de å operer pga størrelsen, hvor det lå og fordi det var nevrologiske utfall. Han var i fin form i noen uker etter dette, men begynte å kjenne igjen nøyaktig de samme smertene og symptomene. Han valgte å overse det, håpet at det skulle gå seg til, noe det ikke gjorde. Han fikk en ny mr i juli, og den viste at prolapsen var kommet tilbake, bare at den var endel større. Pga ferie både hos han, og hos fastlegen, valgte han å vente til legen var tilbake. Legen har sendt henvisning til nevro, der han ba om at mannen skulle prioriteres pga smerter, nevrologiske utfall ol. Han sliter med kraften i ene foten, og har falt etpar ganger, og han har mye smerter. Den siste uken har han begynt å slite med å klare å tisse, og få ut avføring, så legen la han inn. Dette var på fredag. (Må legge til at han bruker morfinpreperater pga smerter. Han har et gammelt brudd, samt skader på kjernemuskulaturen i tillegg, og alt dette kombinert, så blir smertene uutholdelig. Fastlegen skrev derfor ut oxicodone og oxynorm.) Når han kom på sykehuset, pga urin- og avførinsproblemer, snakket legen med han i kanskje 3 min. Fortalte at de ikke kunne hjelpe han med urin- og avførinsproblemene. Legen der spurte om kraftsvikten og vi forklarte hvordan han hadde det, men legen sa heller ikke noe på det. Vi fikk beskjed om å vente til han ble innkalt, og det kom sikkert til å skje rett over helgen. Så vi slo oss til ro med det. Når vi senere leste epikrisen fra sykehuset, så står det kun om medisinene han bruker, det ga inntrykk av at mannen hadde vært der for å få mer medisiner. Og grunnen til at vi kom, altså problemer med urin og avføring, var nevnt i siste setning, om at de ikke kunne hjelpe han med det. Vi snakket ikke om medisiner i det hele tatt! Men det er alt sykehuset sitter igjen med? Mannen føler seg helt elendig, han føler han ikke blir trodd og at de ser på han som en misbruker.. Vel, i går fikk han innkalling til time på nevro. Om litt over en mnd, til en telefonkonsultasjon. Det er til å grine av.. Beklager rotete skrevet, jeg er bare litt fortvilet selv, spesielt når jeg ser på mannen. Kan vi gjøre noe? Mannen går med smerter, problemer med å gå og problemer på do. Han nekter å ta kontakt igjen, han føler seg ydmyket og dum. Han har prøvd å være på jobb hele veien, men nå har fastlegen sykemeldt han. Jeg må legge til at fastlegen er fantastisk, men det er grenser for hva han kan gjøre. Anonymkode: 91b49...8ed 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #2 Skrevet 16. august 2023 Bruker gan avføringsmidler da? Laktulose eller fiber må tas samtidig som morfinprepatater. De stopper opp tarmfunksjonen. Er det en plan for at han skal av morfin etterhvert? Anonymkode: 156f1...f0d
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #3 Skrevet 16. august 2023 Typisk norsk sykehus dette. Og de telefonkonsultasjonene kan stappe en viss plass… (unnskyld språket). Anonymkode: 672ca...aef 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #4 Skrevet 16. august 2023 Her må han snakke med fastlegen igjen. Han må henvise til en ny lege, second opinion. Dette høres jo ikke bra ut! Anonymkode: a429d...42e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #5 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bruker gan avføringsmidler da? Laktulose eller fiber må tas samtidig som morfinprepatater. De stopper opp tarmfunksjonen. Er det en plan for at han skal av morfin etterhvert? Anonymkode: 156f1...f0d Ja, han bruker avføringsmidler, men dette er noe annet. Men det er det med urinen som bekymrer mest. Han føler trang, går på do og blir stående lenge, før han gir opp uten å ha fått til noe. Dette gjentar han et par ganger, og til slutt så klarer han å tisse. Ang morfinen, så er det en nedtrappingsplan allerede. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor de kun brydde seg om det. Det sto også i innleggelsespapirene fra fastlegen, om morfin og nedtrapping. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Typisk norsk sykehus dette. Og de telefonkonsultasjonene kan stappe en viss plass… (unnskyld språket). Anonymkode: 672ca...aef Jeg forstår ikke hva en telefontime kan gjøre? Det kan jo ikke komme noe nytt ved å snakke i telefonen om det som allerede er snakket om? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her må han snakke med fastlegen igjen. Han må henvise til en ny lege, second opinion. Dette høres jo ikke bra ut! Anonymkode: a429d...42e Han skal til fastlegen på fredag, fastlegen er skikkelig oppgitt. Han kjenner jo mannen min, og har fulgt han hele veien. Hvordan går man frem for å få en second opinion? Anonymkode: 91b49...8ed
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #6 Skrevet 16. august 2023 Sykehuset sa de ikke kunne hjelpe med annet enn medisin og henvisning. Hva lurer du da på? Samme har skjedd meg, bare øvre region, og henvisning til operasjon ble sendt. Så ble det hjem å vente. Noen uker. Og det er helvetes vondt. Det er egentlig gangen i det hele. Det er ikke bevist at operasjon er bedre en fysiologisk behandling og opptrening, men sistnevnte tar mer tid. Jeg gikk straks i gang med fysioøvelser hver dag for å bygge kjernemuskelatur, smertenivået gikk ned. Innen nevro ringte var smertenivået litt lavt for operasjon. Noen uker etter det sluttet jeg på alle medisinene og valgte å heller tåle det smertenivået jeg da lå på fordi problemene med toalettbesøk blir enorme av morfinpreparater. Jeg fikk et sykehusopphold på grunn av alvorlig forstoppelse. Det var nesten en verre opplevelse enn når jeg lå inne for prolaps. Ble nesten bra. Har fremdeles stivhet,litt smerte i området og nervesmerter som stråler, men kan gjøre det meste. Uten operasjon og bruker ingen medisiner. Anonymkode: 1e055...6a1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #7 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Han opererte et prolaps I fjor, i november. Dette valgte de å operer pga størrelsen, hvor det lå og fordi det var nevrologiske utfall. Han var i fin form i noen uker etter dette, men begynte å kjenne igjen nøyaktig de samme smertene og symptomene. Han valgte å overse det, håpet at det skulle gå seg til, noe det ikke gjorde. Han fikk en ny mr i juli, og den viste at prolapsen var kommet tilbake, bare at den var endel større. Pga ferie både hos han, og hos fastlegen, valgte han å vente til legen var tilbake. Legen har sendt henvisning til nevro, der han ba om at mannen skulle prioriteres pga smerter, nevrologiske utfall ol. Han sliter med kraften i ene foten, og har falt etpar ganger, og han har mye smerter. Den siste uken har han begynt å slite med å klare å tisse, og få ut avføring, så legen la han inn. Dette var på fredag. (Må legge til at han bruker morfinpreperater pga smerter. Han har et gammelt brudd, samt skader på kjernemuskulaturen i tillegg, og alt dette kombinert, så blir smertene uutholdelig. Fastlegen skrev derfor ut oxicodone og oxynorm.) Når han kom på sykehuset, pga urin- og avførinsproblemer, snakket legen med han i kanskje 3 min. Fortalte at de ikke kunne hjelpe han med urin- og avførinsproblemene. Legen der spurte om kraftsvikten og vi forklarte hvordan han hadde det, men legen sa heller ikke noe på det. Vi fikk beskjed om å vente til han ble innkalt, og det kom sikkert til å skje rett over helgen. Så vi slo oss til ro med det. Når vi senere leste epikrisen fra sykehuset, så står det kun om medisinene han bruker, det ga inntrykk av at mannen hadde vært der for å få mer medisiner. Og grunnen til at vi kom, altså problemer med urin og avføring, var nevnt i siste setning, om at de ikke kunne hjelpe han med det. Vi snakket ikke om medisiner i det hele tatt! Men det er alt sykehuset sitter igjen med? Mannen føler seg helt elendig, han føler han ikke blir trodd og at de ser på han som en misbruker.. Vel, i går fikk han innkalling til time på nevro. Om litt over en mnd, til en telefonkonsultasjon. Det er til å grine av.. Beklager rotete skrevet, jeg er bare litt fortvilet selv, spesielt når jeg ser på mannen. Kan vi gjøre noe? Mannen går med smerter, problemer med å gå og problemer på do. Han nekter å ta kontakt igjen, han føler seg ydmyket og dum. Han har prøvd å være på jobb hele veien, men nå har fastlegen sykemeldt han. Jeg må legge til at fastlegen er fantastisk, men det er grenser for hva han kan gjøre. Anonymkode: 91b49...8ed Det klager dere på, og få det fjernet fra epikrise. Jeg fikk også en som ikke var sann. Geldigvis hadde jeg tatt kopi av hva jeg hadde svart osv. Så det ble slettet fra epikrisen. For sånt henger ved. Anonymkode: b9385...a9e 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #8 Skrevet 16. august 2023 Dere har også rett til " second opinion". Dessverre møter man arrogante leger innimellom. Anonymkode: f3049...66d
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #9 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, han bruker avføringsmidler, men dette er noe annet. Men det er det med urinen som bekymrer mest. Han føler trang, går på do og blir stående lenge, før han gir opp uten å ha fått til noe. Dette gjentar han et par ganger, og til slutt så klarer han å tisse. Ang morfinen, så er det en nedtrappingsplan allerede. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor de kun brydde seg om det. Det sto også i innleggelsespapirene fra fastlegen, om morfin og nedtrapping. Jeg forstår ikke hva en telefontime kan gjøre? Det kan jo ikke komme noe nytt ved å snakke i telefonen om det som allerede er snakket om? Han skal til fastlegen på fredag, fastlegen er skikkelig oppgitt. Han kjenner jo mannen min, og har fulgt han hele veien. Hvordan går man frem for å få en second opinion? Anonymkode: 91b49...8ed Telefontime kan være konsultasjon før operasjon feks. Det trenger slett ikke være unyttig. Det hadde uansett ikke blitt gjort noe på første nevrotime om han hadde gått dit. Dette er en vurdering Anonymkode: 1e055...6a1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #10 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sykehuset sa de ikke kunne hjelpe med annet enn medisin og henvisning. Hva lurer du da på? Samme har skjedd meg, bare øvre region, og henvisning til operasjon ble sendt. Så ble det hjem å vente. Noen uker. Og det er helvetes vondt. Det er egentlig gangen i det hele. Det er ikke bevist at operasjon er bedre en fysiologisk behandling og opptrening, men sistnevnte tar mer tid. Jeg gikk straks i gang med fysioøvelser hver dag for å bygge kjernemuskelatur, smertenivået gikk ned. Innen nevro ringte var smertenivået litt lavt for operasjon. Noen uker etter det sluttet jeg på alle medisinene og valgte å heller tåle det smertenivået jeg da lå på fordi problemene med toalettbesøk blir enorme av morfinpreparater. Jeg fikk et sykehusopphold på grunn av alvorlig forstoppelse. Det var nesten en verre opplevelse enn når jeg lå inne for prolaps. Ble nesten bra. Har fremdeles stivhet,litt smerte i området og nervesmerter som stråler, men kan gjøre det meste. Uten operasjon og bruker ingen medisiner. Anonymkode: 1e055...6a1 Nei, sykehuset har ikke hjulpet med det. Det er fastlegen som har hjulpet med det. Han ble sendt på sykehuset pga problemer med avføring og urin, og mer krafttap, noe som indikerer en forverring mtp prolapsen. Han har hatt denne nye smerten/prolapsen siden ca januar, og har hele tiden trent, tøyet, gått tur, og jobbet. Frem til for ca en uke siden da det forverret seg. Når han kom på sykehuset, burde de ikke i det minste sjekket reflekser, hvordan han går, kan han gå på tå/hæl, sjekke om han har mistet følelser i hud osv? De gjorde absolutt ingenting. De sa bare at de ikke kunne hjelpe med urin og avføring. Jeg lurer litt på hva de tenker når han ble operert sist, han var dårlig og hadde vondt da, men nå er prolapsen endel større. Og nå skal de ikke gjøre noe? AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det klager dere på, og få det fjernet fra epikrise. Jeg fikk også en som ikke var sann. Geldigvis hadde jeg tatt kopi av hva jeg hadde svart osv. Så det ble slettet fra epikrisen. For sånt henger ved. Anonymkode: b9385...a9e Ja, vi skal be de endre på det, alt som står der er feil. Nå føler mannen seg bare dum og at alle tror han gjør dette for å få mer medisiner, selv om det aldri(!!) har vært snakk om det.. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere har også rett til " second opinion". Dessverre møter man arrogante leger innimellom. Anonymkode: f3049...66d Vi skal finne ut av dette. Denne legen var helt ny, når jeg spurte om egentlig enkle ting, så sa han at han ikke visste, fordi han var ny.. Så han hadde på seg helt feile "briller" når han kom får å "undersøke" mannen. Anonymkode: 91b49...8ed
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #11 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Telefontime kan være konsultasjon før operasjon feks. Det trenger slett ikke være unyttig. Det hadde uansett ikke blitt gjort noe på første nevrotime om han hadde gått dit. Dette er en vurdering Anonymkode: 1e055...6a1 Det kan være, men burde han ikke fått vite noe? Det er lenge å gå i over en måned og ikke vite, og dermed bare føle seg som en "rusmisbruker", og at han sikkert innbiller seg smerter og alt det andre.. Anonymkode: 91b49...8ed
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #12 Skrevet 16. august 2023 Urinretensjon er i seg selv operasjonsgrunn for slike prolaps. Mannen din skal vurderes som en akuttpasient. Jeg anbefaler å ringe Pasientombudet HER OG NÅ! og be de hjelpe dere videre. Jeg hadde selv vurdert å gå til legevakten og legge vekt på større kraftsvekkelse og store problemer med å ikke greie å tisse o.l. Du har helt rett, Ts - da mannen din var innlagt så skulle de ha undersøkt ham med full nevrologisk undersøkelse og fått vurdering av prolapset som nå er større. Ring I DAG! Anonymkode: 06493...78c 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #13 Skrevet 16. august 2023 Bare vil si at jeg fikk urinretensjon av Dolcontin, «fetteren» til Oxy-preparatene Anonymkode: fceb8...558
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #14 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Urinretensjon er i seg selv operasjonsgrunn for slike prolaps. Mannen din skal vurderes som en akuttpasient. Jeg anbefaler å ringe Pasientombudet HER OG NÅ! og be de hjelpe dere videre. Jeg hadde selv vurdert å gå til legevakten og legge vekt på større kraftsvekkelse og store problemer med å ikke greie å tisse o.l. Du har helt rett, Ts - da mannen din var innlagt så skulle de ha undersøkt ham med full nevrologisk undersøkelse og fått vurdering av prolapset som nå er større. Ring I DAG! Anonymkode: 06493...78c Støtter denne! Jeg har selv varig dropfot og lammelse fra hofta og ned, fordi legen IKKE VISSTE at akutt lammelse samt problemer med å late vannet eller ha avføring på vanlig måte, SKAL OPERERS INNEN 24 TIMER ETTER AT SYMPTOMENE HAR OPPSTÅTT. Jeg blir så oppgitt.. Det hadde ingenting å si at jeg var operert før, den største prolapsen kom etter første operasjon. Anonymkode: 553f0...084 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #15 Skrevet 16. august 2023 Er det privat sykehus i Norge man kan gå til for å få second opinion? Dette høres horribelt ut! Anonymkode: 866c6...97f
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #16 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Urinretensjon er i seg selv operasjonsgrunn for slike prolaps. Mannen din skal vurderes som en akuttpasient. Jeg anbefaler å ringe Pasientombudet HER OG NÅ! og be de hjelpe dere videre. Jeg hadde selv vurdert å gå til legevakten og legge vekt på større kraftsvekkelse og store problemer med å ikke greie å tisse o.l. Du har helt rett, Ts - da mannen din var innlagt så skulle de ha undersøkt ham med full nevrologisk undersøkelse og fått vurdering av prolapset som nå er større. Ring I DAG! Anonymkode: 06493...78c Fastlegen vurderte han som en akuttpasient pga disse nye tingene som har oppstått.. Legen på sykehuset sa at det var vanlig å lekke urin/ikke klare å holde seg, og derfor mente han at det ikke var akutt.. Tror du pasientombudet er åpent nå? Jeg, og fastlegen, har sagt at han bør dra på legevakten, men han føler det ikke har noe for seg. Jeg har aldri opplevd mannen min på denne måten, han er en som står på alltid og aldri gir seg. Men dette har virkelig gått inn på han, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Støtter denne! Jeg har selv varig dropfot og lammelse fra hofta og ned, fordi legen IKKE VISSTE at akutt lammelse samt problemer med å late vannet eller ha avføring på vanlig måte, SKAL OPERERS INNEN 24 TIMER ETTER AT SYMPTOMENE HAR OPPSTÅTT. Jeg blir så oppgitt.. Det hadde ingenting å si at jeg var operert før, den største prolapsen kom etter første operasjon. Anonymkode: 553f0...084 Det er så trist, for man hører om slike ting hele tiden😕 Hurra for norsk helsevesen? Anonymkode: 91b49...8ed
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #17 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det privat sykehus i Norge man kan gå til for å få second opinion? Dette høres horribelt ut! Anonymkode: 866c6...97f Det er det nok, men det koster noen tusen.. Det burde være unødvendig, men det er kanskje slik det har blitt? Anonymkode: 91b49...8ed 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #18 Skrevet 16. august 2023 Du må overtale mannen din til å dra på legevakten. Skjønner han blir motløs altså, men her gjelder det å presse på! Anonymkode: 672ca...aef 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #19 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fastlegen vurderte han som en akuttpasient pga disse nye tingene som har oppstått.. Legen på sykehuset sa at det var vanlig å lekke urin/ikke klare å holde seg, og derfor mente han at det ikke var akutt.. Tror du pasientombudet er åpent nå? Jeg, og fastlegen, har sagt at han bør dra på legevakten, men han føler det ikke har noe for seg. Jeg har aldri opplevd mannen min på denne måten, han er en som står på alltid og aldri gir seg. Men dette har virkelig gått inn på han, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. Det er så trist, for man hører om slike ting hele tiden😕 Hurra for norsk helsevesen? Anonymkode: 91b49...8ed Sjekk her ang. åpningstider: https://www.pasientogbrukerombudet.no/kontakt-oss Ang. din mann - be ham lese i tråden, ev. videreformidle det neste jeg skriver. Til Ts sin mann: Jeg har vært i en lignende situasjon som du er i nå, med et annet akutt helseproblem. Jeg følte det på samme måte som deg, følte jeg ikke orket kjempe mer, for jeg hadde nok med smertene og manglende funksjon, følte at jeg ikke lenger hadde noen verdi siden jeg ble så arrogant avvist på sykehusene, følte at det sikkert ikke var noen vits likevel. Og jeg begynte å tvile på meg selv, kanskje legene hadde rett, kanskje jeg var håpløs, kanskje jeg ikke er verdt det. Og jeg begynte å bli deprimert, som gjorde at jeg også følte meg handlingslammet. Jeg tror du også føler det slik nå, fordi du har så mye smerter, fordi du er så sliten av smertene og bekymringene, fordi du er redd for å aldri bli bedre. Det som reddet meg var at jeg tok et valg fordi jeg begynte å føle på sinne. Sinne for å bli avvist for noe jeg visste var helt reelt og trengte rask behandling. Sinne fordi den som betaler prisen for at ingenting ble gjort, det var jeg. Og så brukte jeg energien i det sinnet - ikke til å vise sinnet overfor legene - men til å få krefter til å kjempe videre for meg selv, stille så konkrete spørsmål og ansvarliggjør den enkelte lege at de faktisk ikke kunne avvise meg igjen. Og dette er det du må gjøre nå! For den eneste som vil tape på om du nå gir opp og blir apatisk og ikke søker mer hjelp, det er deg selv. Det du må klargjøre for lege på legevakt er følgende: - du har fått store forverrelser av prolapset, og du har nå både kraftsvekkelser/lammelser og du har problemer med å tisse og for å få ut avføring! (dette er i seg selv indikasjoner på akuttoperasjon innen 24 timer, som en annen skrev over her!) OG det er påvist et nytt og større prolaps som bekrefter problemene du nå opplever med lammelser. - Om du skulle møte motstand på legevakten, vis til at selv om de smertestillende (som du har en ordning med fastlegen med å trappe ned på) kan ha bivirkning med urinretensjon, så er det IKKE en bivirkning å få lammelser, slik du nå har fått! - Om de ikke tar en nevrologisk undersøkelse av deg (det er jeg temmelig sikker på at de vil gjøre på legevakten!), så be om at de gjør det! - Om du mot formodning fremdeles møter motstand - be om å få journalført der og da, mens du fremdeles er der, at du har gjort oppmerksom på at du har fått lammelser, at du har urin- og avførings-retensjon (kort sagt, du greier nesten ikke å tisse og ha avføring), og at du pga. lammelsene i benet/beina har bedt om en nevrologisk undersøkelse, siden sykehuslege NN ikke foretok en slik dato xx.xx.2023. - Og at du ikke kommer til å gå fra legevakten før du har fått dette journalført og journalen er undertegnet og du har fått kopi av signert journalkopi! Dette siste er også veldig viktig - hvis de mot formodning ikke tar deg på alvor på legevakten. Dette fordi du på den måten ansvarliggjør vakthavende lege på legevakten, den kan ikke endre journalen i ettertid eller gi inntrykk av at du ønsker smertestillende. Og ikke minst, legen vet at du da har bevis på at den ikke undersøkte deg, ikke henviste deg videre - og dermed personlig blir ansvarlig om vurderingen av deg skulle vise seg å være feil. Kjære mannen til TS - nå MÅ du finne den kraften du har i deg selv, og oppsøke legevakten. I dag, ikke utsett det! Ta med deg din kone, og ta med dere en liste over historikken, datoer for når fastlegen henviste deg akutt til sykehuset, sykehustimen og navn (om du har) på legen på sykehuset som ikke en gang foretok en nevrologisk undersøkelse av deg, og også skriv en kort tidslinje, når forrige operasjon var, at du var bra i mellomtiden og når du nå ble dårligere igjen og hvilke symptomer du nå fikk. Når legene ikke gjør jobben sin, det er da det er virkelig krevende å være pasient. Men om ingen orker å ta jobben med å kjempe mot den uretten de da utsettes for, da vil legene slippe unna med dårlig arbeid, og altfor mange vil få varig funksjonsnedsettelse - DU skal ikke være en av disse som får ødelagt helsen pga. en udugelig lege. Men da må du ta kampen - og den starter du og din kone på legevakten i dag! Pass på at du ikke viser sinne - men det er lov å være tydelig og også skarp, bare du holder deg saklig og holder deg til faktum. Jo mer du greier å vise til fakta, jo vanskeligere kan de avvise deg på nytt. Dra til legevakten I DAG! ❤️ Anonymkode: 06493...78c 3 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #20 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han opererte et prolaps I fjor, i november. Dette valgte de å operer pga størrelsen, hvor det lå og fordi det var nevrologiske utfall. Han var i fin form i noen uker etter dette, men begynte å kjenne igjen nøyaktig de samme smertene og symptomene. Han valgte å overse det, håpet at det skulle gå seg til, noe det ikke gjorde. Han fikk en ny mr i juli, og den viste at prolapsen var kommet tilbake, bare at den var endel større. Pga ferie både hos han, og hos fastlegen, valgte han å vente til legen var tilbake. Legen har sendt henvisning til nevro, der han ba om at mannen skulle prioriteres pga smerter, nevrologiske utfall ol. Han sliter med kraften i ene foten, og har falt etpar ganger, og han har mye smerter. Den siste uken har han begynt å slite med å klare å tisse, og få ut avføring, så legen la han inn. Dette var på fredag. (Må legge til at han bruker morfinpreperater pga smerter. Han har et gammelt brudd, samt skader på kjernemuskulaturen i tillegg, og alt dette kombinert, så blir smertene uutholdelig. Fastlegen skrev derfor ut oxicodone og oxynorm.) Når han kom på sykehuset, pga urin- og avførinsproblemer, snakket legen med han i kanskje 3 min. Fortalte at de ikke kunne hjelpe han med urin- og avførinsproblemene. Legen der spurte om kraftsvikten og vi forklarte hvordan han hadde det, men legen sa heller ikke noe på det. Vi fikk beskjed om å vente til han ble innkalt, og det kom sikkert til å skje rett over helgen. Så vi slo oss til ro med det. Når vi senere leste epikrisen fra sykehuset, så står det kun om medisinene han bruker, det ga inntrykk av at mannen hadde vært der for å få mer medisiner. Og grunnen til at vi kom, altså problemer med urin og avføring, var nevnt i siste setning, om at de ikke kunne hjelpe han med det. Vi snakket ikke om medisiner i det hele tatt! Men det er alt sykehuset sitter igjen med? Mannen føler seg helt elendig, han føler han ikke blir trodd og at de ser på han som en misbruker.. Vel, i går fikk han innkalling til time på nevro. Om litt over en mnd, til en telefonkonsultasjon. Det er til å grine av.. Beklager rotete skrevet, jeg er bare litt fortvilet selv, spesielt når jeg ser på mannen. Kan vi gjøre noe? Mannen går med smerter, problemer med å gå og problemer på do. Han nekter å ta kontakt igjen, han føler seg ydmyket og dum. Han har prøvd å være på jobb hele veien, men nå har fastlegen sykemeldt han. Jeg må legge til at fastlegen er fantastisk, men det er grenser for hva han kan gjøre. Anonymkode: 91b49...8ed Faren min har hatt og har prolaps oppover ryggen og i nakken. I de alvorlige tilfellene er det normalt å miste følelsen i underlivet, dessverre - urinlekkasjer og alt, kan forekomme, men det kan bli bedre og blir bedre etterhvert. Grunnen til nummenhet er pga nerver i klem, det er lite en lege kan gjøre med dette. Jeg ville dog klaga på denne legen og jeg hadde ikke gitt meg før jeg fikk den hjelpen jeg trengte. Anonymkode: dc39e...2ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå