AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #1 Skrevet 16. august 2023 Går på Cipralex og tar 10 mg pr dag. Men den siste tiden har jeg så mye angst at jeg har måtte øke dosen til 15 mg pr dag. Vet at jeg på sikt ikke kan bruke 15 mg siden jeg da får store problemer med søvn. Men dagene nå er så vonde at jeg måtte velge mellom økende angst og søvn. Angsten gjør meg helt handlingslammet og det er så vondt nå at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har enda ikke fått effekt av økingen. Jeg vet hva triggeren til angsten er. Jeg venter på svar på søknad om uføretrygd, og det har gått over behandlingstiden jeg fikk. Har heller ikke fått beskjed fra Nav om økt behandlingstid, har bare lest på nettet at tiden har økt i det siste. Jeg vet at det beste for meg er å prøve å ikke tenke på det, og har selvsagt prøvd, men tankene og angsten kommer likevel. Er livredd for avslag og for hva som skjer da. Er det flere som sliter på samme måte om dagen? Klarer dere å takle det? Anonymkode: 45d57...f8d 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #2 Skrevet 16. august 2023 Det er nok uføresøknaden som trigger angsten ja. Jeg skjønner deg godt. Prøv å legge deg, hold hendene på magen, og konsentrer deg om pusten, om å puste rolig. Du kan også gå ut og gå tur, det hjalp meg ofte da jeg slet med lignende angst. Har du prøvd å tenke tanken ut, hva er det verste som kan skje? Hva kan du gjøre hvis du får avslag? Har du en plan B? Kan du gå til fastlegen og spørre om å få noe beroligende du kan ha i reserve i denne tiden? Du trenger ikke bruke så mye, bare å ha det kan virke beroligende. Anonymkode: a0365...53e 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #3 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er nok uføresøknaden som trigger angsten ja. Jeg skjønner deg godt. Prøv å legge deg, hold hendene på magen, og konsentrer deg om pusten, om å puste rolig. Du kan også gå ut og gå tur, det hjalp meg ofte da jeg slet med lignende angst. Har du prøvd å tenke tanken ut, hva er det verste som kan skje? Hva kan du gjøre hvis du får avslag? Har du en plan B? Kan du gå til fastlegen og spørre om å få noe beroligende du kan ha i reserve i denne tiden? Du trenger ikke bruke så mye, bare å ha det kan virke beroligende. Anonymkode: a0365...53e Takk for svar Jeg har litt tid igjen på opprinnelig AAP, så ved avslag så går jeg over på den igjen. Men jeg ønsker så inderlig å bli ferdig med Nav og AAP. Det som skremmer meg er hva som må til for å søke ny periode på AAP og igjen søke på uføretrygd. Det er uvissheten som er skremmende. Ang lege, så tenker jeg at det er nå så mye tid på overtid at jeg må jo snart få et svar, å at det vil ta lenger tid å få en legetime for beroligende. Men jeg vet ikke. Jeg bør igrunnen kunne vente et svar når som helst, men det står fortsatt til behandling ved søknaden min hos Nav. Det ser jo ikke ut som at noe er gjort med den fra søkedato for snart 6 mnd siden. Er bare noen få dager unna 6 mnd behandlingstid, og fikk beskjed om 5 mnd. I.o.m at status på søknaden er uforandret så er jeg redd for at det vil ta enda lenger tid siden det sikkert tar litt tid fra de behandler den til jeg får svar. Anonymkode: 45d57...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #4 Skrevet 16. august 2023 Forstår behovet for å kjenne på en indre fred. Kan det være at å akseptere at akkurat nå vet jeg ikke. Og sånn er det. Kansje bruke ti min på å tenke på det og så tenke på noe annet? Anonymkode: db99d...6b2 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #5 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forstår behovet for å kjenne på en indre fred. Kan det være at å akseptere at akkurat nå vet jeg ikke. Og sånn er det. Kansje bruke ti min på å tenke på det og så tenke på noe annet? Anonymkode: db99d...6b2 Jeg prøver, å jeg vet jo at jeg ikke kan gjøre noe med ventetiden. Men det er lettere sagt enn gjort dessverre Det er bare så vondt, å jeg har gått så lenge nå, så idag så ble det litt mye for meg. Jeg var igrunnen rolig i de 5 mnd jeg hadde fått som behandlingstid. Det er nå den siste mnd at angsten har økt, nå som det har gått over tiden og jeg ikke har hørt noe fra Nav og at det ser ut til at de ikke engang har begynt på min søknad. Anonymkode: 45d57...f8d
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #6 Skrevet 16. august 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar Jeg har litt tid igjen på opprinnelig AAP, så ved avslag så går jeg over på den igjen. Men jeg ønsker så inderlig å bli ferdig med Nav og AAP. Det som skremmer meg er hva som må til for å søke ny periode på AAP og igjen søke på uføretrygd. Det er uvissheten som er skremmende. Ang lege, så tenker jeg at det er nå så mye tid på overtid at jeg må jo snart få et svar, å at det vil ta lenger tid å få en legetime for beroligende. Men jeg vet ikke. Jeg bør igrunnen kunne vente et svar når som helst, men det står fortsatt til behandling ved søknaden min hos Nav. Det ser jo ikke ut som at noe er gjort med den fra søkedato for snart 6 mnd siden. Er bare noen få dager unna 6 mnd behandlingstid, og fikk beskjed om 5 mnd. I.o.m at status på søknaden er uforandret så er jeg redd for at det vil ta enda lenger tid siden det sikkert tar litt tid fra de behandler den til jeg får svar. Anonymkode: 45d57...f8d Skjønner at du gjerne vil bli ferdig med den mølla, men da blir det egentlig ikke helt krise. Du kommer til å klare deg. Alt med NAV tar tid. Bare å innse og tenke at dette tar tid, og si til deg selv at «dette klarer jeg». Hvis det tar lang tid å få time hos legen, kan du få akutt-time og si at dette sliter deg i stykker og at du trenger en liten krykke nå. Du greier dette. Og husk at alle SSRI bruker tid før du får virkning. Anonymkode: a0365...53e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå