AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #21 Skrevet 16. august 2023 Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): Poweroffice er enkelt og rimelig Vil anbefale AS før Enk for da har han mer rettigheter ved feks sykdom det synes jeg blir litt overkill for en liten deltidsjobb 3 timer i uken. Han har ikke 30 000 til aksjekapitalen uansett. Anonymkode: 4fddc...1f4 2 1
Gjest ufiltrert Skrevet 16. august 2023 #22 Skrevet 16. august 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Bruk sendregning.no feks. Kjempeenkelt og oversiktlig. Anonymkode: 730ba...7b0 7 minutter siden, Pipaluk said: Sendregning.no er gratis fakturaprogram. Ellers ville jeg anbefalt fiken Sendregning.no er IKKE gratis. bare gratis å PRØVE en gang. En veldig enkel googlesøkning ga dette: https://www.debet.no/gratis_fakturaprogram#:~:text=Debet AS tilbyr alle bedrifter,bruk uavhengig av dine datakunnskaper. Så det virker som at debet.no sitt system er gratis å bruke med gratisbruker og kun elektronisk faktura/epost. Allt annet koster.
Schmuhu Skrevet 16. august 2023 #23 Skrevet 16. august 2023 56 minutter siden, AnonymBruker said: hadde ikke tenkt å betale, nei. Jeg synes det er en uting å tvinge en ungdom til å opprette et ENK for noe som åpenbart er et ansettelsesforhold, men han tør ikke å si fra. Så jeg satser på at han tør å si fra likevel, når han ser hva det koster i egeninnsats og penger når han ikke sier fra. Anonymkode: 4fddc...1f4 Ta det med ro. Å registrere ENK og å melde seg inn i mva registeret er det eneste som må til. Deretter er hjulene i gang og en trenger bare å følge med. Selvsagt må alle som driver som selvstendig næringsdrivende sette seg inn i skatt og mva samt hvordan en fakturerer på en rett måte. Etter min erfaring gjør de fleste programmer dette mer tung helt i starten, da de også oppfordrer til full regnskapsføring. Men en ENK trenger bare å ha oversikt over inntekter og utgifter. Det er ikke nødvendig å bruke tid på kontering. Disse programmer har nemlig også en læringskurve som ofte undervurderes. Kast din 19 åring ut på det og anbefal at han starter med excel og en ekstra bedriftskonto. Det er den besten læringskurven en gründer kan få. Alt annet fikser seg underveis og dette her kan være en god kilde: https://www.altinn.no/starte-og-drive/ Om 19 åringen etter hvert synes det er mye styr og mange tall inn og ut hver eneste dag, så kan en fortsatt oppgradere til Visma, Fiken eller whatever. Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #24 Skrevet 16. august 2023 Schmuhu skrev (26 minutter siden): Ta det med ro. Å registrere ENK og å melde seg inn i mva registeret er det eneste som må til. Deretter er hjulene i gang og en trenger bare å følge med. Selvsagt må alle som driver som selvstendig næringsdrivende sette seg inn i skatt og mva samt hvordan en fakturerer på en rett måte. Etter min erfaring gjør de fleste programmer dette mer tung helt i starten, da de også oppfordrer til full regnskapsføring. Men en ENK trenger bare å ha oversikt over inntekter og utgifter. Det er ikke nødvendig å bruke tid på kontering. Disse programmer har nemlig også en læringskurve som ofte undervurderes. Kast din 19 åring ut på det og anbefal at han starter med excel og en ekstra bedriftskonto. Det er den besten læringskurven en gründer kan få. Alt annet fikser seg underveis og dette her kan være en god kilde: https://www.altinn.no/starte-og-drive/ Om 19 åringen etter hvert synes det er mye styr og mange tall inn og ut hver eneste dag, så kan en fortsatt oppgradere til Visma, Fiken eller whatever. Schmuhu jeg er ikke enig i at det er så enkelt at registreringen er "det eneste som må til". Han må fakturere. Han må sette seg inn i hvilke utgifter han kan trekke fra på skatten, beholde bilag og føre regnskap. Han må vurdere om han faktisk skal inn i mva-registeret. Jeg tenker at det skal han neppe. Han må endre skattekortet sitt selv. Det er det jo normalt arbeidsgiver som ordner. Han må forholde seg til forhåndsskatt. Og så er jo greie at han er faktisk ikke selvstendig næringsdrivende, og han er ikke gründer, og kommer neppe til å bli det heller med den utdanningen han tar, så det er litt unyttig det hele . Dette er jo kun fordi oppdragsgiveren "jukser". Realiteten er at dette er ansettelsesforhold, og skulle vært behandlet som det. Anonymkode: 4fddc...1f4 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #25 Skrevet 16. august 2023 Fakturert.no. Veldig lett og helt gratis. Anonymkode: 940d4...da7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #26 Skrevet 16. august 2023 Schmuhu skrev (1 time siden): Ta det med ro. Å registrere ENK og å melde seg inn i mva registeret er det eneste som må til. Deretter er hjulene i gang og en trenger bare å følge med. Selvsagt må alle som driver som selvstendig næringsdrivende sette seg inn i skatt og mva samt hvordan en fakturerer på en rett måte. Etter min erfaring gjør de fleste programmer dette mer tung helt i starten, da de også oppfordrer til full regnskapsføring. Men en ENK trenger bare å ha oversikt over inntekter og utgifter. Det er ikke nødvendig å bruke tid på kontering. Disse programmer har nemlig også en læringskurve som ofte undervurderes. Kast din 19 åring ut på det og anbefal at han starter med excel og en ekstra bedriftskonto. Det er den besten læringskurven en gründer kan få. Alt annet fikser seg underveis og dette her kan være en god kilde: https://www.altinn.no/starte-og-drive/ Om 19 åringen etter hvert synes det er mye styr og mange tall inn og ut hver eneste dag, så kan en fortsatt oppgradere til Visma, Fiken eller whatever. Schmuhu Du misforstår. Hun vil at han skal bli ansatt, ikke at han ikke skal lære seg ENK. Excel kan du IKKE fakturere fra, nei nei nei. Anonymkode: d0fea...8e4 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #27 Skrevet 16. august 2023 Jeg bruker også Fiken, og tror ikke jeg hadde orket uten. Jeg prøvde noen rimeligere versjoner/gratisversjoner tidligere, men opplevde at det ble mer surr. Skatten må han uansett regulere med skattekortet sitt, der han fører opp næringsinntekten og får innbetaling av forhåndsskatt basert på hva han tror han vil tjene der. Anonymkode: 65c71...33c
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #28 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fiken er det dårligste programmet jeg har vært borti. Anonymkode: 3f55c...865 Hva er dårlig med det? At det er så oversiktlig og lettvint? Anonymkode: 592bc...a39 3
Kokeplate Skrevet 16. august 2023 #29 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du misforstår. Hun vil at han skal bli ansatt, ikke at han ikke skal lære seg ENK. Excel kan du IKKE fakturere fra, nei nei nei. Anonymkode: d0fea...8e4 Man kan selvsagt fakturere fra Excel, men faktura må da printes ut på forhåndsnummerert fakturablankett.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #30 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fiken er det dårligste programmet jeg har vært borti. Anonymkode: 3f55c...865 Hva er så dårlig med det? Hvilke funksjoner mangler Fiken som konkurrentene har? Anonymkode: 592bc...a39 1
TBergh Skrevet 16. august 2023 #31 Skrevet 16. august 2023 Hei. En ting TS må være klar over er at vedkommende er pliktig til å sette seg inn i alle de lover og regler som regulerer og til enhver tid gjelder for den bransjen/yrket TS skal drive. Det er nytteløst å påberope seg rettsuvitenhet, spesielt når det kommer til skatter og avgifter. Jeg hadde Datax- forløperen til Visma som regnskapsprogram. (1994 - 2001??) Det ordnet absolutt alt. Men det har skjedd endringer fra den gangen til nå, særlig med hensyn på pris. En annen fordel med Datax var at du kunne velge om du ville bruke bokføringsmetoden eller en annen metode som gjordet det helt unødvendig å kunne noen ting om bokføring osv. Men dette har sikkert endret seg også. En ting som er sikkert er at TS bør kjøpe et program som skatteetaten vet har ingen eller meget få feil og har god erfaring med. Selv om man kan lage et eget regnskapsprogram i Excel, så er ikke det å anbefale, da det er laget uten at skatteetaten vet om det er laget etter alle de regler om skatt, mva osv. som eksisterer. Kontakt skatteetaten og hør om hvilket/hvilke programmer de kan anbefale med basert på skatteetatens erfaringer vedrørende feil/mangler, og som skriver ut alle nødvendige vedlegg ved innlevering av skattemeldingen. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #32 Skrevet 16. august 2023 Kokeplate skrev (3 minutter siden): Man kan selvsagt fakturere fra Excel, men faktura må da printes ut på forhåndsnummerert fakturablankett. Og papirfakturaen sendes med posten til oppdragsgiver? Anonymkode: d0fea...8e4
Kokeplate Skrevet 16. august 2023 #33 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og papirfakturaen sendes med posten til oppdragsgiver? Anonymkode: d0fea...8e4 Eller elektronisk.
TBergh Skrevet 16. august 2023 #34 Skrevet 16. august 2023 Hei igjen. Glemte å nevne Skatt ABC som ligger på nettet og er gratis. Skal være en "oversettelse" av skatteloven, skattebetalingsloven og ligningsloven, ble laget slik at saksbehandlerne i skatteetaten skulle kunne forstå de forannevnte lover og forskrifter, og slik at "oss andre dødelige" skal kunne forstå disse lovene.. Etter min oppfattelse er "oversettelsen" blitt dårligere etterhvert som tiden går. Men slik er soga. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #35 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): hadde ikke tenkt å betale, nei. Jeg synes det er en uting å tvinge en ungdom til å opprette et ENK for noe som åpenbart er et ansettelsesforhold, men han tør ikke å si fra. Så jeg satser på at han tør å si fra likevel, når han ser hva det koster i egeninnsats og penger når han ikke sier fra. Anonymkode: 4fddc...1f4 Ja det er en uting å tvinge noen til å opprette ENK. Dette avsnittet er sakset fra denne siden https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende/ Både ENK og AS er for folk som vil etablere en virksomhet som selger varer og/eller tjenester, ikke for å jobbe for en enkelt arbeidsgiver/oppdragstaker. Anonymkode: b422e...51b 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #36 Skrevet 16. august 2023 Jeg brukte conta så lenge det var gratis, men nå bruker jeg nettfaktura. Anonymkode: 666f2...efb
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #37 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja det er en uting å tvinge noen til å opprette ENK. Dette avsnittet er sakset fra denne siden https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende/ Både ENK og AS er for folk som vil etablere en virksomhet som selger varer og/eller tjenester, ikke for å jobbe for en enkelt arbeidsgiver/oppdragstaker. Anonymkode: b422e...51b Ja, jeg vet det, jeg er jurist selv, men jeg kan ikke bestemme hvordan en myndig person skal møte dette «kravet» fra en arbeidsgiver - jeg kan jo bare gi råd og si min mening. Anonymkode: 4fddc...1f4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #38 Skrevet 16. august 2023 Er det ikke enklere at 19-åringen selv finner et regnskapsprogram som passer for ham, enn at mor skal finne noe? Anonymkode: 6526d...a59 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #39 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det ikke enklere at 19-åringen selv finner et regnskapsprogram som passer for ham, enn at mor skal finne noe? Anonymkode: 6526d...a59 Nei, det beste er at jeg har noen gode svar når han kommer til meg for å få råd etterhvert. Anonymkode: 4fddc...1f4
Snublefot62 Skrevet 17. august 2023 #40 Skrevet 17. august 2023 Dersom dette er en enkelt oppdragsgiver og det ikke vil bli flere så hadde jeg rådet han til å forhandle opp prisen for å dekke kostnaden for merarbeidet. Den økte prisen må da være høy nok til at det er verdt det og han kan dekke ekstrakostnader som for eks et regnskapssystem (for eks fiken). Nei man må ikke nødvendigvis kontere i et lite firma med kun en oppdragsgiver men det kan allikevel være verdt å gjøre det mtp fradrag på skatten. Det er ofte mange fradrag man ikke tenker over som da gjør at kostnaden med regnskapssystemet lønner seg. Men ikke for alle naturligvis. Samtidig kan det være greit med et system som faktisk viser inntekt opp mot utgifter for å få inntekten. Utstyr, materiell, reise er alle utgifter som fort blir glemt i små selskap som kanskje gjør at han enten gjør mer ut av det (økt pris og flere kunder) eller dropper det pga lite gevinst. Fiken koster 240 kr pr måned med mva og en får prøve det i 30 dager først så får man faktura for et halvt år omgangen. Om det ikke er en kostnad som kan forsvares er sannsynligvis hele prosjektet dødfødt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå