Snublefot62 Skrevet 17. august 2023 #41 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Fiken er det dårligste programmet jeg har vært borti. Anonymkode: 3f55c...865 Hva anbefaler du i stedet? Jeg har fiken og er kjempefornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #42 Del Skrevet 17. august 2023 Snublefot62 skrev (1 time siden): Hva anbefaler du i stedet? Jeg har fiken og er kjempefornøyd. Fiken-kritikerne greier aldri å hoste opp hvorfor Fiken er så dårlig, så ikke forvent noe svar. Anonymkode: 592bc...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. august 2023 #43 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fiken-kritikerne greier aldri å hoste opp hvorfor Fiken er så dårlig, så ikke forvent noe svar. Anonymkode: 592bc...a39 Nei har merket dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #44 Del Skrevet 17. august 2023 Snublefot62 skrev (1 time siden): Nei har merket dette. Jeg også. Altså det kan godt hende det er noen vesentlige mangler i Fiken, selv om det ikke er min opplevelse. Da bør imidlertid de som kommer med påstandene være i stand til å peke på hva de manglene faktisk er. Det at det finnes en knapp hvor det står "jeg har kjøpt noe" og en knapp hvor det står "jeg har solgt noe" er ikke mangler, det er brukervennlighet. Anonymkode: 592bc...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. august 2023 #45 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg også. Altså det kan godt hende det er noen vesentlige mangler i Fiken, selv om det ikke er min opplevelse. Da bør imidlertid de som kommer med påstandene være i stand til å peke på hva de manglene faktisk er. Det at det finnes en knapp hvor det står "jeg har kjøpt noe" og en knapp hvor det står "jeg har solgt noe" er ikke mangler, det er brukervennlighet. Anonymkode: 592bc...a39 Jeg er selv bruker av fiken og synes det er ypperlig - for meg. Og ofte kommer slike spørsmål om enkle regnskapssystem opp for mindre bedrifter og selvstendig næringsdrivende, og da mener jeg fiken er perfekt for de fleste. Allikevel kan jeg forstå at drevne regnskapsførere eller svære konsern kanskje synes fiken er litt begrenset, men det betyr ikke at fiken er dårlig for alle slik sånne kommentarer får det til å virke som. Irriterer meg da at en bare skriver "fiken er dårlig" uten å si hvorfor eller anbefale noe annet. For det er mange gode der ute. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 17. august 2023 #46 Del Skrevet 17. august 2023 Som ENK hos Fiken så koster det jo pr.mnd: grunnpakke 189kr, fakturering 59kr pr faktura, oppkobling mot nettbank 59kr + årsoppgjør 1090kr. Høres veldig overdrevent ut i forhold til at dette er en bijobb på 12-15 timer pr mnd. Ville gitt mer mening om han hadde flere oppdragsgivere han kunne fått inntekt fra. Så lenge beløpet blir under 50.000kr årlig så trenger han ikke levere skattemelding eller skatte av beløpet. Må bare ta vare på bilag som kontoutskrifter og fakturaer i en regnskapsperm i tilfelle ettersyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 17. august 2023 #47 Del Skrevet 17. august 2023 Schmuhu skrev (På 16.8.2023 den 15.25): Ta det med ro. Å registrere ENK og å melde seg inn i mva registeret er det eneste som må til. Deretter er hjulene i gang og en trenger bare å følge med. Selvsagt må alle som driver som selvstendig næringsdrivende sette seg inn i skatt og mva samt hvordan en fakturerer på en rett måte. Etter min erfaring gjør de fleste programmer dette mer tung helt i starten, da de også oppfordrer til full regnskapsføring. Men en ENK trenger bare å ha oversikt over inntekter og utgifter. Det er ikke nødvendig å bruke tid på kontering. Disse programmer har nemlig også en læringskurve som ofte undervurderes. Kast din 19 åring ut på det og anbefal at han starter med excel og en ekstra bedriftskonto. Det er den besten læringskurven en gründer kan få. Alt annet fikser seg underveis og dette her kan være en god kilde: https://www.altinn.no/starte-og-drive/ Om 19 åringen etter hvert synes det er mye styr og mange tall inn og ut hver eneste dag, så kan en fortsatt oppgradere til Visma, Fiken eller whatever. Schmuhu MVA-registeret trenger han altså ikke å melde seg inn i før han har tjent 50 000 på 12 måneder. Samme beløpsgrense gjelder regnskapsplikt. Men TS, man får et ok grunnleggende abonnement hos bl.a. Fiken eller Conta for under 2000 kr i året. Fakturaer skal IKKE lages i excel. Hvis 19-åringen faktisk har lyst til dette, kan det være god læring å opprette et enkeltpersonforetak i så ung alder. Men interessen og engasjementet må være der, og hvis det er der, er det ikke så vanskelig for ham å finne ut av ting og få det til. Men jeg ser for meg at det bare blir rot hvis dere som foreldre skal styre dette for ham. Uansett synes jeg dere skal sjekke litt rundt selv, for det er mye feil informasjon i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #48 Del Skrevet 17. august 2023 ti10 skrev (49 minutter siden): MVA-registeret trenger han altså ikke å melde seg inn i før han har tjent 50 000 på 12 måneder. Samme beløpsgrense gjelder regnskapsplikt. Men TS, man får et ok grunnleggende abonnement hos bl.a. Fiken eller Conta for under 2000 kr i året. Fakturaer skal IKKE lages i excel. Hvis 19-åringen faktisk har lyst til dette, kan det være god læring å opprette et enkeltpersonforetak i så ung alder. Men interessen og engasjementet må være der, og hvis det er der, er det ikke så vanskelig for ham å finne ut av ting og få det til. Men jeg ser for meg at det bare blir rot hvis dere som foreldre skal styre dette for ham. Uansett synes jeg dere skal sjekke litt rundt selv, for det er mye feil informasjon i denne tråden. Fakturaer kan lages i Excel om man ønsker det, men må da skrives ut på forhåndsnummerert blankett. Anonymkode: 592bc...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HW1 Skrevet 17. august 2023 #49 Del Skrevet 17. august 2023 Enkeltpersonforetak har bokføringsplikt, (det er mulig å oppføre bokføringsplikten i ett lite Enk i excel, men det er nok ikke så enkelt som dere skal fram til) Instruktørtjenester/undervisning er unntatt mva, så han skal sannsynligvis ikke registrere seg for MVA i det hele tatt selv om han går over 50 000 i inntekt. Måten å sende faktura på er ikke overdrevet viktig, men det enkleste er nok å bruke ett fullintegrert program, hvis du gjør dette med f.eks send regning så må du etterpå bokføre fakturaene inn i fakturarprogrammet og da taper du alt du har tjent. Bas21 er det eneste gratis regnskapsprogrammet som jeg vet om som jeg har håp om at er godt nok. (program som instaleres lokalt på maskin) , Ville nok anbefalt å betalt for enten Fiken, tripletex, poweroffice go, conta, eller DNB regnskap. (finnes sikkert noen fler integrerte regnskapsprogrammer) En enklere løsning ville sannsynligvis vært om han ble registrert som frilanser/honorarperson, Dette ville gjøre at arbeidsgiver betaler lønn som innrapporteres direkte til skatteetaten og som det trekkes lønn og skattetrekk fra. men arbeidsgiver har ikke arbeidsgiveransvar, beregning av feriepenger og pensjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #50 Del Skrevet 17. august 2023 Mt3 skrev (5 timer siden): Som ENK hos Fiken så koster det jo pr.mnd: grunnpakke 189kr, fakturering 59kr pr faktura, oppkobling mot nettbank 59kr + årsoppgjør 1090kr. Høres veldig overdrevent ut i forhold til at dette er en bijobb på 12-15 timer pr mnd. Ville gitt mer mening om han hadde flere oppdragsgivere han kunne fått inntekt fra. Så lenge beløpet blir under 50.000kr årlig så trenger han ikke levere skattemelding eller skatte av beløpet. Må bare ta vare på bilag som kontoutskrifter og fakturaer i en regnskapsperm i tilfelle ettersyn. jo, det må han selvfølgelig. Men han trenger ikke å levere regnskap eller betale mva. Anonymkode: 4fddc...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #51 Del Skrevet 17. august 2023 ti10 skrev (2 timer siden): MVA-registeret trenger han altså ikke å melde seg inn i før han har tjent 50 000 på 12 måneder. Samme beløpsgrense gjelder regnskapsplikt. Men TS, man får et ok grunnleggende abonnement hos bl.a. Fiken eller Conta for under 2000 kr i året. Fakturaer skal IKKE lages i excel. Hvis 19-åringen faktisk har lyst til dette, kan det være god læring å opprette et enkeltpersonforetak i så ung alder. Men interessen og engasjementet må være der, og hvis det er der, er det ikke så vanskelig for ham å finne ut av ting og få det til. Men jeg ser for meg at det bare blir rot hvis dere som foreldre skal styre dette for ham. Uansett synes jeg dere skal sjekke litt rundt selv, for det er mye feil informasjon i denne tråden. Absolutt. Nå ser jeg ikke så nøye på det folk skriver om regelverket rundt skatt og moms uansett, for det kjenner jeg til. Men det var altså det praktiske jeg lurte på, og der har jeg fått mange nyttige svar. Enig i at vi ikke skal styre det for ham, men jeg vil hjelpe ham og finne ut av det, og sjekke at han har forstått det. Anonymkode: 4fddc...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #52 Del Skrevet 17. august 2023 HW1 skrev (1 time siden): Enkeltpersonforetak har bokføringsplikt, (det er mulig å oppføre bokføringsplikten i ett lite Enk i excel, men det er nok ikke så enkelt som dere skal fram til) Instruktørtjenester/undervisning er unntatt mva, så han skal sannsynligvis ikke registrere seg for MVA i det hele tatt selv om han går over 50 000 i inntekt. Måten å sende faktura på er ikke overdrevet viktig, men det enkleste er nok å bruke ett fullintegrert program, hvis du gjør dette med f.eks send regning så må du etterpå bokføre fakturaene inn i fakturarprogrammet og da taper du alt du har tjent. Bas21 er det eneste gratis regnskapsprogrammet som jeg vet om som jeg har håp om at er godt nok. (program som instaleres lokalt på maskin) , Ville nok anbefalt å betalt for enten Fiken, tripletex, poweroffice go, conta, eller DNB regnskap. (finnes sikkert noen fler integrerte regnskapsprogrammer) En enklere løsning ville sannsynligvis vært om han ble registrert som frilanser/honorarperson, Dette ville gjøre at arbeidsgiver betaler lønn som innrapporteres direkte til skatteetaten og som det trekkes lønn og skattetrekk fra. men arbeidsgiver har ikke arbeidsgiveransvar, beregning av feriepenger og pensjon. ja, det er et godt poeng Anonymkode: 4fddc...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 17. august 2023 #53 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): jo, det må han selvfølgelig. Men han trenger ikke å levere regnskap eller betale mva. Anonymkode: 4fddc...1f4 Men dersom omsetningen ikke overstiger 50 000 kr i det gjeldende året, trenger du som hovedregel ikke å levere skattemelding for foretaket.27. apr. 2023 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #54 Del Skrevet 17. august 2023 Mt3 skrev (7 minutter siden): Men dersom omsetningen ikke overstiger 50 000 kr i det gjeldende året, trenger du som hovedregel ikke å levere skattemelding for foretaket.27. apr. 2023 nei, ok, vi snakket forbi hverandre, for han må jo levere personlig skattemelding der inntekten fra ENKet er med. Siden et ENK ikke er et eget skattesubjekt. Anonymkode: 4fddc...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #55 Del Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 19.11): Hva er dårlig med det? At det er så oversiktlig og lettvint? Anonymkode: 592bc...a39 Sa det opp skriftlig bla og de prøvde å fakturere meg i nesten 2 år etterpå masse styr. Matrix er forøvrig ett enkelt system med god kundesupport og lett å forstå. Langt billigere enn Fiken Anonymkode: 3f55c...865 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #56 Del Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (På 17.8.2023 den 9.31): Fiken-kritikerne greier aldri å hoste opp hvorfor Fiken er så dårlig, så ikke forvent noe svar. Anonymkode: 592bc...a39 Kan og komme av at det nå er år og dag siden jeg brukte det og detaljhusker ikke alt. Er ikke ett stort konsern, omsetning rett under 5m 12 fakturaer i året Anonymkode: 3f55c...865 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #57 Del Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Sa det opp skriftlig bla og de prøvde å fakturere meg i nesten 2 år etterpå masse styr. Matrix er forøvrig ett enkelt system med god kundesupport og lett å forstå. Langt billigere enn Fiken Anonymkode: 3f55c...865 Hvorfor sa du det ikke opp på normalt vis? Anonymkode: 592bc...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #58 Del Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kan og komme av at det nå er år og dag siden jeg brukte det og detaljhusker ikke alt. Er ikke ett stort konsern, omsetning rett under 5m 12 fakturaer i året Anonymkode: 3f55c...865 Tvilsomt. Anonymkode: 592bc...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #59 Del Skrevet 19. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor sa du det ikke opp på normalt vis? Anonymkode: 592bc...a39 Matrix er sikkert bra det også, men man må nesten være i stand til å peke på hva som er dårlig med konkurrentene hvis man skal si de er dårlige. Anonymkode: 592bc...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå