AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #1 Skrevet 16. august 2023 Har tegnet ikeakjøkken, men sliter med å velge benkeplate. Laminat kommer på ca 10 000, keramisk eller kvarts kommer på ca 40 000. Har noen erfaringer? Er keramisk/kvarts verdt prisen? Tenker både i forhold til funksjon og estetikk. Anonymkode: 8ab19...1f0
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #2 Skrevet 16. august 2023 Ville kjøpt laminat som ikke er spesialtilpasset til 3000-4000, eller i kvarts. Anonymkode: 7dc78...730
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #3 Skrevet 16. august 2023 Takk for svar. Du ville ikke valgt keramisk uansett? Har du lyst å si noe om hvorfor? Anonymkode: 8ab19...1f0
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #4 Skrevet 16. august 2023 Har Dekton, og av de som er ditt alternativ så hadde jeg definitivt valgt keramisk. Synes det er fantastisk å ikke være redd for benkeplata overhodet. I huset så er kjøkkenbenken noe av det som blir mest brukt, og det å slippe å tenke på fukt, flekker, merker eller varme er gull. Kan sette ifra meg en varm kjele, stekebrett, slenge fra meg en oppvaskkost eller søle tomatsaus eller rødvin uten at det gjør noe. Med 3 barn og flere "akutte" situasjoner i løpet av dagen så er akkurat det veldig deilig. Trodde aldri jeg skulle bli SÅ fornøyd, men vil si det er det valget vi er mest fornøyd med i huset 😊 den kostet 50k men er sååå verdt det. Kan aldri ha laminat igjen 😅 Anonymkode: 71d99...da4 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #5 Skrevet 16. august 2023 Jeg syntes laminat som ikke later som det er noe annet (etterligner tre eller marmor) er helt ok. Det er først når det skal etterligne noe annet at det ser billig ut. Anonymkode: 57cf2...ee6 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #6 Skrevet 16. august 2023 Tusen takk for svar. Jeg heller mot å velge keramisk, rent utseendemessig er det den som vil gjøre seg best på kjøkkenet. Men det er veldig vanskelig å vurdere kvaliteten opp mot pris. Det samme gjelder for så vidt funksjonalitet. Jeg er vant med benkeplate av tre, det har jo sine fordeler og ulemper, men med litt vedlikehold så syntes jeg at treplate holder seg godt. Hører gjerne fra andre som har valgt fra ikea 😊 Anonymkode: 8ab19...1f0
Lille39 Skrevet 16. august 2023 #7 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har tegnet ikeakjøkken, men sliter med å velge benkeplate. Laminat kommer på ca 10 000, keramisk eller kvarts kommer på ca 40 000. Har noen erfaringer? Er keramisk/kvarts verdt prisen? Tenker både i forhold til funksjon og estetikk. Anonymkode: 8ab19...1f0 Fikk nytt kjøkken fra ikea i år. Lurte på det samme. Men valgte laminat. Kjempe fornøyd. Og ble lekkert. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #8 Skrevet 16. august 2023 Kan jeg spørre hvilken laminat du valgte? Anonymkode: 8ab19...1f0
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #9 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Tusen takk for svar. Jeg heller mot å velge keramisk, rent utseendemessig er det den som vil gjøre seg best på kjøkkenet. Men det er veldig vanskelig å vurdere kvaliteten opp mot pris. Det samme gjelder for så vidt funksjonalitet. Jeg er vant med benkeplate av tre, det har jo sine fordeler og ulemper, men med litt vedlikehold så syntes jeg at treplate holder seg godt. Hører gjerne fra andre som har valgt fra ikea 😊 Anonymkode: 8ab19...1f0 Anbefaler å bestille benkeplate fra en uavhengig leverandør 😊 Anonymkode: 71d99...da4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #10 Skrevet 16. august 2023 Takk for svar! Hvorfor? Anonymkode: 8ab19...1f0
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #11 Skrevet 16. august 2023 Har en av de billigste laminatene fra ikea, som er minst 5 cm tykk. Snart 10 år gammel og minimalt med skader/slitasje. Var nøye med å følge instrukser som silikon på hull for vask og induksjonstopp for å hindre vanninntrenging og svelling. Gikk for laminat grunnet farge og budsjett. Vi er bare to, og vi er nøye med renhold, og er kanskje derfor plata ser like fin ut nå. Hadde valgt det samme på nytt. Tror vi hadde blitt slepphendte med en benkeplate som tåler alt. Anonymkode: 8b3e7...823
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #12 Skrevet 16. august 2023 Jeg holder på å planlegge nytt kjøkken nå, og kommer etter all sannsynlighet til å velge laminat! Hadde laminatbenkeplate i forrige hus, og den var 13 år og uten synlige merker da jeg flyttet derfra i vinter. Når man kan få tre spesialtilpassede laminatbenkeplater for prisen av én kvartsbenkeplate, så synes jeg ikke det er verdt å velge kvarts fremfor laminat... Synes de harde benkeplatene også kan føles for harde, føler nesten at et glass kan knuses om man setter det litt for raskt ned på platen. Eller synes jeg noen varianter av IKEA Kasker er veldig fine 😅 Laminatbenkeplaten jeg hadde tålte alt mulig søl uten at det ble merker/misfarging. Var veldig fornøyd med holdbarheten. Kunne sikkert hatt den helt frem til det var på tide å skifte ut hele kjøkkenet. Tror kjøkkenet var fra HTH, sannsynligvis også benkeplaten. Ville dog tatt en tur på ikea og sett hvilke utførelser du liker - jeg synes noen ser fine ut på bildene og helt annerledes/stygge ut i virkeligheten. Anonymkode: 2485b...43c 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #13 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan jeg spørre hvilken laminat du valgte? Anonymkode: 8ab19...1f0 Jeg valgte SÄLJAN eikemønstret. Anonymkode: f0c89...b0b
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #14 Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for svar! Hvorfor? Anonymkode: 8ab19...1f0 Fordi du får mye større utvalg, bedre kvalitet og gjennomgående benkeplate. Prisen på IKEA er heller ikke så mye rimeligere, og de har somregel sponkjerne også på benkeplatene av stein. Anonymkode: 71d99...da4 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #15 Skrevet 17. august 2023 jeg valgte den billigste laminatplaten som ikke prøver å ligne et annet materiale. Kanonfornøyd med den. Tåler alt, og null slitasje etter fire år. Den har et enkelt, diskret litt retro mønster som står kjempegodt til frontene, som er minimalistiske i stilen. Anonymkode: 1e4a2...f84
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #16 Skrevet 17. august 2023 Takk for alle svar🙂 i går var jeg nesten bestemt på keramisk, i dag heller jeg mot laminat. Vil unngå bruk og kast mentalitet, men tenker likevel at laminat tross alt kan byttes ut dersom jeg ønsker å bytte fronter en gang. Har heldigvis litt tid å tenke på enda, flere tilbakemeldinger mottas gjerne 😊 Anonymkode: 8ab19...1f0
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #17 Skrevet 17. august 2023 Vi har benkeplate i sort stein. Husker ikke hvilket steinslag. Kjempefornøyd. Lett å holde rent, tåler alt, kan sette varme kjeler direkte på benken uten problem. Anonymkode: f15d6...994
kineknute Skrevet 2. november 2023 #18 Skrevet 2. november 2023 Tåler de nye laminat benkeplatene til IKEA varme, slik som de gamle - 10-15 år siden?
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #19 Skrevet 3. november 2023 Jeg forstår at du er usikker på hvilken benkeplate du skal velge til ditt IKEA-kjøkken. Keramisk og kvarts benkeplate kan være dyrere, men de har også visse fordeler. Begge materialene er holdbare, motstandsdyktige mot riper og varme, og enklere å rengjøre sammenlignet med laminat. Keramisk benkeplate kan ha et mer naturlig utseende, mens kvarts kan gi en mer moderne og elegant følelse. Vurder både funksjon og estetikk når du tar beslutningen. Det kan også være nyttig å se på bilder av kjøkken med forskjellige benkeplater for å få en bedre idé om hvordan de vil se ut i ditt kjøkken. Anonymkode: 0d6f6...514
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå