Gå til innhold

Forhjulsdrift på lang og bratt bakke på vinteren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flytta fra et sted hvor det knapt var noen få dager med vinterføre hvert år til et sted hvor det er skikkelig vinter fra uti desember til april. 
Solgte den gamle bilen min rimelig kjapt (etter mye trøbbel på føret) og kjøpte en svær firehjulstrekker og har ikke hatt noen problemer opp og ned bakker siden da

Og jeg anser meg selv som en helt okey sjåfør etter flere år som lastebilsjåfør som aldri har stått fast en eneste gang på vinterføre når flere andre har stått i grøftekantene

Anonymkode: db1cb...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 12.45):

Forhjulsdrift er bedre i bakker på vinterføre enn bakhjulstrekk. Firehjulsdrift er enda bedre, men det beste er å måke og strø. 

Vi bor i en bratt bakke, jeg bruker ikke hundretusenvis av kroner på å kjøpe bil med firehjulstrekk for 100 meter med vei som kan være vanskelig å kjøre noen dager i året. Kommer jeg ikke opp så parkerer jeg nede og går opp. Det har kun skjedd en gang på 6 år.

Anonymkode: cd915...f44

Det er det DUMMESTE jeg har hørt, og sett 🤦‍♀️

opp bakker er bakhjul best. Det er rett og slett så enkelt som fysikkens lover om hvor tyngden er på drivhjulene

Jmf. bare prøv med en forhjulsdrevet og kjør så langt du kommer. Prøv så å snu og rygg opp. Det går som regel MYE bedre.

så det er svaret til TS, kjøp en rimelig bil du liker. De få timene det ikke er brøytet bra nok, rygger du bare opp 👍

Anonymkode: 986e8...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er det DUMMESTE jeg har hørt, og sett 🤦‍♀️

opp bakker er bakhjul best. Det er rett og slett så enkelt som fysikkens lover om hvor tyngden er på drivhjulene

Jmf. bare prøv med en forhjulsdrevet og kjør så langt du kommer. Prøv så å snu og rygg opp. Det går som regel MYE bedre.

så det er svaret til TS, kjøp en rimelig bil du liker. De få timene det ikke er brøytet bra nok, rygger du bare opp 👍

Anonymkode: 986e8...746

Du har ikke sett en Volvo 240 rygge opp en bakke snødekt bakke etter utallige forsøk rett vei, men det har jeg! Så det slår beina unna deg her ja.

Anonymkode: 54640...a99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du har ikke sett en Volvo 240 rygge opp en bakke snødekt bakke etter utallige forsøk rett vei, men det har jeg! Så det slår beina unna deg her ja.

Anonymkode: 54640...a99

Dette kan ha å gjøre med optimal utveksling på 1. og 2. gear og revers. 

Wolksvagen boble hadde motoren bak og dermed vekt over drivhjulene og var regnet som en bra bil til å ta seg fram. 

De andre bakhjulsdrevne ble lette bak, men en hadde litt lodd eller sandsekker bak og da hjalp det på.

Forhjulsdrevne biler var ikke like gode, men en kunne snu og rygge og da gikk det ofte bra.

Firehjulstrekk er det beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 12.33):

Hei alle sammen!

Jeg driver å ser etter ny bil. I oktober skal jeg flytte til en ny leilighet, og veien opp til leiligheta er lang og litt bratt. Venninna mi påstår at jeg aldri i livet vil komme meg opp den veien på vinteren dersom det er glatt og jeg har en bil med forhjulsdrift. Alle bilene jeg ser med firehjulsdrift er så store og/eller dyrere, jeg føler det er så unødvendig med en stor bil når jeg er alene bare meg. Det hadde vært så mye lettere å finne en bil jeg var fornøyd med om firehjulsdrift ikke var nødvendig. 

Jeg vil egentlig bare høre etter deres meninger og erfaringer når det kommer til forhjulsdrift kombinert med vinter og lange bakker. Er det utfordrende å forholde seg til veiene på vinteren da, og kunne det vært nok med bare noen gode vinterdekk?

Dette blir den første bilen jeg kjøper så jeg aner jo ingenting om slikt🤭

Anonymkode: 45a06...031

Hvis du kan kjøre, og har greie dekk, bør det gå greit i de aller fleste tilfeller. Men 4-hjulsdrift er absolutt det greieste. 

Anonymkode: 0d047...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 12.45):

Forhjulsdrift er bedre i bakker på vinterføre enn bakhjulstrekk.

Totalt feil. 

Anonymkode: 0d047...a8a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Totalt feil. 

Anonymkode: 0d047...a8a

Nei, har selv hatt forhjulsdrift i alle år, og aldri vert nødt for gi opp en bakke noen gang. Men kan du ikke å kjøre, så spiller det ikke noen rolle.

Anonymkode: 54640...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det DUMMESTE jeg har hørt, og sett 🤦‍♀️

opp bakker er bakhjul best. Det er rett og slett så enkelt som fysikkens lover om hvor tyngden er på drivhjulene

Jmf. bare prøv med en forhjulsdrevet og kjør så langt du kommer. Prøv så å snu og rygg opp. Det går som regel MYE bedre.

så det er svaret til TS, kjøp en rimelig bil du liker. De få timene det ikke er brøytet bra nok, rygger du bare opp 👍

Anonymkode: 986e8...746

Forhjulsdrevne biler er somregel tyngre over drivakslingen sin fordi motoren sitter foran. som gir bedre grep. Skal ikke si at alle forhjulsdrevne biler er bedre enn alle bakhjulsdrevne men har selv snurra i bånn av en glatt bakke i en bmw fordi den overstyrer istedenfor understyrer i glatt bakke situasjoner.

Anonymkode: 00832...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suzuki Swift! Liten, lett 4-hjulstrekker som kjører forbi alle SUV’ene som var for tunge til å komme seg opp.

Har erfaring :)

Anonymkode: 03901...9e4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er det DUMMESTE jeg har hørt, og sett 🤦‍♀️

opp bakker er bakhjul best. Det er rett og slett så enkelt som fysikkens lover om hvor tyngden er på drivhjulene

Jmf. bare prøv med en forhjulsdrevet og kjør så langt du kommer. Prøv så å snu og rygg opp. Det går som regel MYE bedre.

så det er svaret til TS, kjøp en rimelig bil du liker. De få timene det ikke er brøytet bra nok, rygger du bare opp 👍

Anonymkode: 986e8...746

Du tar feil, vekta på biler med forbrenningsmotor er foran. 

En bil med bakhjulstrekk vil spinne og slippe på glatta. 

Tydlig at du aldri har kjørt en tom varebil med bakhjulstrekk på vinterføre.

Når du rygger en forhjultrukket bil, er vekta av motoren bakerst over drivhjulene på bilen du har snudd. DET ER DERFOR DET HJELPER Å RYGGE 

Anonymkode: e1966...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lang og bratt gårdsvei, bodd her i 5 år nå. Har hatt en ford forhjulsdrift. Når det er sørpeføre har jeg ikke sjans .Stans i første bakke.  Så da er det bare å parkere og gå 1 km . Ganske surt og tungt når du har vært på jobb og er veldig sliten eller har storhandlet. Med barn hadde det ikke gått. Nå har jeg kjøpt en golf 4 motion som skal ha firehjulsdrift på vinter. Spent på hvordan den fungerer , men jeg kjenner den har mer krefter enn forden. Mye sprekere.  Den var ikke så dyr heller og stor plass i bagasjerom. 

Anonymkode: e955a...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...