Gå til innhold

Blir jeg straffet økonomisk om jeg oppgir feil tall i selvangivelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt ny på dette her, og burde helst hatt en revisor før jeg sendte dette inn. So shoot me. 

Jeg fikk nå et gedient skatteinnkrevingskrav som jeg forsøker å finne ut av.  Jeg har kombinert arbeid med trygd. Har skattet selv av arbeidet og betalt forskuddskatt, men det har tydeligvis ikke vært nok. 

Er det sånn at at det jeg nå må betale er noe jeg skulle ha betalt uansett hvis tallene og skattetrekket  hadde vært riktig? Eller kan jeg ende opp med å betale ekstra fordi jeg har oversett noe i selvangivelsen?

Noen som vet? 

Anonymkode: f7347...1a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker du om hva du har oppgitt i skattekortet eller i skattemeldingen?

Anonymkode: be70e...503

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Snakker du om hva du har oppgitt i skattekortet eller i skattemeldingen?

Anonymkode: be70e...503

Selvangivelsen.  

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er helt ny på dette her, og burde helst hatt en revisor før jeg sendte dette inn. So shoot me. 

Jeg fikk nå et gedient skatteinnkrevingskrav som jeg forsøker å finne ut av.  Jeg har kombinert arbeid med trygd. Har skattet selv av arbeidet og betalt forskuddskatt, men det har tydeligvis ikke vært nok. 

Er det sånn at at det jeg nå må betale er noe jeg skulle ha betalt uansett hvis tallene og skattetrekket  hadde vært riktig? Eller kan jeg ende opp med å betale ekstra fordi jeg har oversett noe i selvangivelsen?

Noen som vet? 

Hvis skattekontoret finner feil opplysninger i skattemeldingen din så får du brev og beskjed om hva som er feil, eller spørsmål om diverse. Har du ikke hørt noe fra dem før skatteoppgjøret, så kan du regne med at de ikke fant noe galt.  Restskatten er bare forskjellen mellom hva du har betalt inn underveis og den skatten du egentlig burde ha betalt i løpet av 2022.

Dette medfører ingen straff (bot eller gebyr) altså ingenting ekstra, bortsett fra litt renter på restskatt.

Skrevet
Adobyen skrev (1 minutt siden):

Hvis skattekontoret finner feil opplysninger i skattemeldingen din så får du brev og beskjed om hva som er feil, eller spørsmål om diverse. Har du ikke hørt noe fra dem før skatteoppgjøret, så kan du regne med at de ikke fant noe galt.  Restskatten er bare forskjellen mellom hva du har betalt inn underveis og den skatten du egentlig burde ha betalt i løpet av 2022.

Dette medfører ingen straff (bot eller gebyr) altså ingenting ekstra, bortsett fra litt renter på restskatt.

Ok. Så jeg kan ha ført inn alt riktig, men likevel få skatteinnkreving?  Jeg har riktignok betalt forskuddskatt på 22000 allerede i år. Jeg trodde det var nok, men det blir kanskje annerledes når jeg kombinerer med trygdeytelser.

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok. Så jeg kan ha ført inn alt riktig, men likevel få skatteinnkreving?  Jeg har riktignok betalt forskuddskatt på 22000 allerede i år. Jeg trodde det var nok, men det blir kanskje annerledes når jeg kombinerer med trygdeytelser.

Det du betaler i forskuddsskatt i år gjelder jo for 2023, altså det går inn i regnestykket neste år.  
Har du lagt inn forventet trygd og forventet næringsinntekt på skattekortet for 2023?  Det er viktig for å treffe noenlunde riktig med skattetrekk og forskuddstrekk.

Du trekker jo skatt av trygd hver måned, og så betaler du forskuddsskatt 4 ganger i året.

Endret av Adobyen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel ikke snakk om skatteinnkreving men om restskatt.

Du har da betalt for lite forskuddsskatt i forhold til utlignet skatt. Regner med at arbeidet du driver gjør du i form at et eget firma. Du skal ikke tjene mye før 22000 blir for lite i skatt. I tillegg er skatteoppgjøret som det skrives om i posten før meg for 2022. Hva betalte du i forskuddsskatt da?

Men greit å skaffe seg en regnskapsfører som kan hjelpe deg. Det er ikke revisor du trenger.

Endret av Illuminatum
  • Nyttig 2
Skrevet
Adobyen skrev (3 minutter siden):

Det du betaler i forskuddsskatt i år gjelder jo for 2023, altså det går inn i regnestykket neste år.  
Har du lagt inn forventet trygd og forventet næringsinntekt på skattekortet for 2023?  Det er viktig for å treffe noenlunde riktig med skattetrekk og forskuddstrekk.

Nei det er det som er så vanskelig i bransjen jeg jobber i. Jeg vet ikke hvor mange oppdrag og kurs jeg får. 

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det er det som er så vanskelig i bransjen jeg jobber i. Jeg vet ikke hvor mange oppdrag og kurs jeg får. 

I begynnelsen av året kan du legge inn et beløp du tenker at det kan bli, og så kan du logge deg inn og korrigere dette beløpet så ofte du vil resten av året. Det vil ofte være vanskelig å spå lenge i forkant.  

Skrevet

Hvis du tjener mellom 279 151 og 642 950 kr i året inkludert trygd og ekstrajobb, kan du sette av 33,90 % i skatt for alle ekstrainntekter.

Tjener du f.eks. 50 000 i ekstrajobben en måned, betaler du inn 16 950 kr i skatt.

Anonymkode: f029e...f7b

• Liker 1
Skrevet

Det kravet du har fått er for 2022.

Anonymkode: ade92...ae3

• Liker 2
Skrevet

Er der slik at du er ansatt i tillegg til trygd trekker disse skatt ved utbetaling. Når du ser skattemeldingen for 2022 at beløpene er riktige, kommer det også fram hvor mye du skulle ha betalt i skatt. Er dette større enn hva som er trukket, får du restskatt. 

Har du derimot eget firma ENK skal du betale forskuddsskatt. Denne er satt ut fra forventet inntekt i firma. Hvis du får lavere inntekt kan du be om at denne reduseres. Viktig å ikke blande dette med skattekortet som er skatt i trygd- eller ansettelsesforhold. Riktig skatt blir beregnet når regnskap og skattemelding leveres neste år.

Anonymkode: cad06...22c

• Liker 1
Skrevet
Adobyen skrev (5 timer siden):

Har du ikke hørt noe fra dem før skatteoppgjøret, så kan du regne med at de ikke fant noe galt.

Dette er feil. Skattekontoret kan ta deg ut på kontroll og endre fastsettingen fem år tilbake. Skatteforvaltnkngsloven paragraf 12-6. 

Anonymkode: c285b...a96

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er feil. Skattekontoret kan ta deg ut på kontroll og endre fastsettingen fem år tilbake. Skatteforvaltnkngsloven paragraf 12-6. 

Anonymkode: c285b...a96

Ja, det kan de også, og da skal de varsle oss. Da kan det være uoppgitte forhold eller at det kan være endringer fra arbeidsgivers side,  men når vi leverer skattemeldingene og vet at alt som står der er riktig, så er vanligvis skatteoppgjøret ok. Mer kompliserte saker tar lengre tid og skatteoppgjøret kommer sent på høsten.  Alt som kan dukke opp etterpå skal de jo varsle oss om.  

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Du må naturlig nok se skatt opp mot inntekt. Å si at du har betalt 22,000 i skatt hittil i år er ikke bare irrelevant (fordi det gjelder for oppgjøret til neste år), men vitner også om lite innsikt i hvordan skatt fungerer.

Jeg har betalt 190k i skatt hittil i år.

Stående alene er dette en opplysning som du sikkert ser er helt uten substans.

Anonymkode: 2f08d...251

• Liker 1
Skrevet

Du skriver bare at du har fått et krav, og vet ikke hva kravet er? 

Hvis du har fått restskatt, vil jo dette stå på skatteoppgjøret ditt. Har du sjekket hva som står der? Stemmer beløpet på kravet  med restskattbeløpet?

Jeg vil nok anta at det du har fått er restskatt, altså. Jeg tviler på at man får sanksjoner/"bøter" for feil i skattemeldingen uten å få brev om det først.

Når du har så variabel inntekt, er det jo lurt å følge med i løpet av året, og endre skattekortet etter behov, kanskje flere ganger.  Da blir skatten du betaler på forskudd i samsvar med det du tjener.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg gjorde dette med et ENK samt litt arbeidsledighetstrygd for noen år siden.

Det er ikke akkurat spesielt vanskelig å planlegge for dette, ENK eller AS får en egen konto hvor du i etterskudd kan sette inn skatteprosenten du tror du vi ha på total inntekt måned for måned. 

NAV vil jo ha et skattekort på deg som de automatisk vil trekke fra hver måned med basis på ditt normalt innmeldte skattekort med tabell trekk og/eller skattesats hvis de er sekundær "arbeidsgiver"

Alt dette som må betales inn i august og september i 2023 er skatteoppgjøret for 2022, så det du har betalt inn på inntekten i år har ingenting med dette å gjøre, med mindre du har betalt inn et beløp spesielt inn mot skatteoppgjøret som vi fikk i april/mai 2023.

Du trenger ikke noen revisor for en normal inntekt, bare god kontroll på inntektene, sjekk alle fakturaene du har sendt ut på ditt ENK/AS og summer opp mens du trekker fra alle utgiftene du har med det for det er fratrekksbart på inntekten din og dermed ikke skattepliktig.

Samt skal du ha fått oppgjør fra NAV om hvor mye inntekt du har hatt hos dem samt hvor mye skatt de trakk på det.

Summer dette opp mot hvor mye du betalte i skatt på ENK/AS for 2022 evt pluss evt innbetalinger du har gjort SPESIELT mot skattekravet så har du svaret ditt.

Der har du kravet ditt, de vil kjøre dette inn hardt og du kan aldri komme unna det og de gir aldri opp. Ikke kødd med staten

Endret av NakenPanda
  • Nyttig 1
Skrevet
NakenPanda skrev (4 timer siden):

Jeg gjorde dette med et ENK samt litt arbeidsledighetstrygd for noen år siden.

Det er ikke akkurat spesielt vanskelig å planlegge for dette, ENK eller AS får en egen konto hvor du i etterskudd kan sette inn skatteprosenten du tror du vi ha på total inntekt måned for måned. 

NAV vil jo ha et skattekort på deg som de automatisk vil trekke fra hver måned med basis på ditt normalt innmeldte skattekort med tabell trekk og/eller skattesats hvis de er sekundær "arbeidsgiver"

Alt dette som må betales inn i august og september i 2023 er skatteoppgjøret for 2022, så det du har betalt inn på inntekten i år har ingenting med dette å gjøre, med mindre du har betalt inn et beløp spesielt inn mot skatteoppgjøret som vi fikk i april/mai 2023.

Du trenger ikke noen revisor for en normal inntekt, bare god kontroll på inntektene, sjekk alle fakturaene du har sendt ut på ditt ENK/AS og summer opp mens du trekker fra alle utgiftene du har med det for det er fratrekksbart på inntekten din og dermed ikke skattepliktig.

Samt skal du ha fått oppgjør fra NAV om hvor mye inntekt du har hatt hos dem samt hvor mye skatt de trakk på det.

Summer dette opp mot hvor mye du betalte i skatt på ENK/AS for 2022 evt pluss evt innbetalinger du har gjort SPESIELT mot skattekravet så har du svaret ditt.

Der har du kravet ditt, de vil kjøre dette inn hardt og du kan aldri komme unna det og de gir aldri opp. Ikke kødd med staten

Jeg har heldigvis satt av penger til slike baksmell på egen konto ellers ville det vært krise å betale 90 000. 

Det stemmer  dette kravet. Det er jeg som feilberegnet totalt. 

Skrevet
Hedda-78 skrev (5 timer siden):

Du skriver bare at du har fått et krav, og vet ikke hva kravet er? 

Hvis du har fått restskatt, vil jo dette stå på skatteoppgjøret ditt. Har du sjekket hva som står der? Stemmer beløpet på kravet  med restskattbeløpet?

Jeg vil nok anta at det du har fått er restskatt, altså. Jeg tviler på at man får sanksjoner/"bøter" for feil i skattemeldingen uten å få brev om det først.

Når du har så variabel inntekt, er det jo lurt å følge med i løpet av året, og endre skattekortet etter behov, kanskje flere ganger.  Da blir skatten du betaler på forskudd i samsvar med det du tjener.

Det er restskatt ja. Jeg ble så satt ut av kravet jeg fikk at jeg plutselig tenkte at det var noe annet jeg fikk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har heldigvis satt av penger til slike baksmell på egen konto ellers ville det vært krise å betale 90 000. 

Det stemmer  dette kravet. Det er jeg som feilberegnet totalt. 

Så lenge du har pengene er du ihvertfall forberedt. Bare husk å trekke fra alt av utgifter du har på ENK/AS for å drive det det redusere inntekten din og vil ha 100% fritak på skatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...