Gå til innhold

Er du nesten frisk fra dine helseplager når du ikke er i jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser her inne om folk som er sykemeldte men som er høyt og lavt med fritidsaktiviteter/ hage og turaktiviteter i hjemmet.

Anonymkode: e9606...c87

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om helseplagene er noe man får av jobben, så er det jo ikke så rart at mange er friske når de IKKE er på jobben.. 

Om helseplagene er noe som kun påvirker jobben, men som ikke er til hinder for at man gjør andre ting, som ikke innebærer de samme belastningene som jobben, så er det jo ikke så rart at man gjør dem....

Jeg blir helt matt av folk som tror at du bare må sitte hjemme aleine og sture når du er sykemeldt for depresjon, ryggplager, osv osv.. 

Jeg har autisme, og har vært sykemeldt pga autistisk utbrenthet noen ganger. Jeg blir utbrent av det å måtte maskere på jobb, forholde meg til sosialt samspill med kolleger og kunder, stress pga mangel på tilrettelegging ifbm sanseprosesseringsproblemer, osv. Jeg opplever IKKE sosialt samspill, sanseproblemer, osv, når går på tur i fjellet... Og når jeg får en pause fra det, ved å være hjemme, så ja, da fungerer jeg bra. 

Anonymkode: ae811...e5f

• Liker 13
  • Nyttig 10
Skrevet

Turaktiviteter i hjemmet? :ler:

Jeg var sykemeldt pga ryggskade i lang tid, det gjorde at jeg ikke kunne sitte eller ha statisk arbeid slik kontorarbeid er. Gikk i behandling hos fysioterapeut, hvor hjemmeleksen var å gå turer o.l. 

Anonymkode: edc4b...d3e

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg blir faktisk syk av jobb ja. Har en psykdom som trigges av samvær med andre, forventninger og stress. Etter mange tiår i arbeidslivet er nå hode desverre ikke der det bør være lengre for å opprettholde et normalt liv. Føles faktisk bittert ut å ha satt jobb før helsen i for mange år. Men takknemlig jeg fikk ufør før jeg ble enda dårligere.

Anonymkode: 67f9b...dee

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ufør og føler meg ganske frisk kontra når jeg var i jobb. Det er ikke fordi jeg er frisk, men fordi jeg styrer hverdagen selv og automatisk tilpasser tempoet og aktiviteter ut fra formen uten å tenke over det.

Jeg var nylig på helgebesøk hos familie og da ble jeg med på mer aktivitet og (for meg) stressfylte situasjoner enn jeg egentlig kjente jeg hadde overskudd til, og den siste uken har hodet og kroppen slett ikke fungert godt. Det var likevel verdt smellen, for jeg bor alene uten familie i nærheten, så vi møtes sjeldent.

Anonymkode: 9ee6c...c90

• Liker 17
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ufør og føler meg ganske frisk kontra når jeg var i jobb. Det er ikke fordi jeg er frisk, men fordi jeg styrer hverdagen selv og automatisk tilpasser tempoet og aktiviteter ut fra formen uten å tenke over det.

Jeg var nylig på helgebesøk hos familie og da ble jeg med på mer aktivitet og (for meg) stressfylte situasjoner enn jeg egentlig kjente jeg hadde overskudd til, og den siste uken har hodet og kroppen slett ikke fungert godt. Det var likevel verdt smellen, for jeg bor alene uten familie i nærheten, så vi møtes sjeldent.

Anonymkode: 9ee6c...c90

Ja, det er nettopp dette. Er man fri til å legge opp dagen sin og omstendighetene rundt, etter hva man selv klarer og etter hva man har av plager, så er det noe helt annet enn å gå på en jobb hvor man ikke har disse mulighetene. 

Hjemme styrer jeg lysene og lydnivået; på jobb får jeg ikke det. Hjemme kan jeg hvile når jeg trenger det, og så ha energi til aktiviteter. På jobb kan jeg ikke hvile, der må jeg presse meg så jeg går på en smell og blir helt utkjørt. 

Anonymkode: ae811...e5f

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Har kroniske sykdommer. Så har vondt 24/7, men det lindrer å være hjemme og i ro. 

Skrevet

Sett utenfra er jeg «nesten frisk fra helseplager» nå som jeg ikke lenger er i jobb. Men har fortsatt store helseplager som er startsett usynlig for andre, som preger meg i hverdagen og begrenser livet mitt, men har i det minste fått økt livskvalitet etter jeg slapp den belastningen det er å måtte stå i jobb.

Anonymkode: d4777...67e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Den psykiske sykdommen er roligere når jeg ikke jobber men den fysiske er like ille uansett.

Anonymkode: b4972...125

Skrevet

Her må jeg velge. Skal jeg måtte må jeg nedprioritere familien, venner og alt som har med fritiden å gjøre. 

Fokuserer jeg 100 % alt utenom jobb fungerer jeg ikke i jobben. 

Så her velger jeg familien og livet. 

Jeg har betalt skatt i 30 år og har god samvittighet for å nå prioritere meg og familien. 

Fikk bare et hadet når jeg sluttet i jobben min etter 20 år. Så det var den takken for å ødelegge helsa mi pga "god arbeidsmoral". 

Anonymkode: 1f9c7...758

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei. Jeg er alvorlig fysisk syk, og må være i senga eller sofaen hele dagen for å ikke bli enda verre. Er ute noen få ganger i året.

Jeg ble veldig mye verre av å jobbe, og prøver å bli bedre på sikt nå. Det ser dessverre ikke lovende ut for å jobbe igjen, noe jeg syns er synd. Jeg savner det veldig.

Anonymkode: 32e2f...aa7

• Hjerte 4
Skrevet

Finnes mange ulike sykdommer. Med noen sykdommer kan man føle seg relativt ok i 2 dager, for så å bli sengeliggende i 5.

Broren min har for eks alvorlig magesykdom der han kan være i ok form i 2 uker, men så kan han bli sengeliggende og do-bundet i 5 dager. Han kan også ha perioder med sterk utmattelse. Det er selvsagt vanskelig å ha stabil jobb når man plustelig kan bli slått ut i flere dager. Når han føler seg bra bruker han alltid å trene.

Anonymkode: ab4c9...c16

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei

Anonymkode: 862f9...28e

Skrevet

Når jeg jobbet, tok det alt av krefter. Jeg klarte bare så vidt å gjøre litt husarbeid. Så ble jeg sykmeldt, men det hjalp ikke. På slutten, når jeg var 80% sykmeldt, jobbet jeg to timer og hvilte i minst 4 timer med smertestillende.

Nå kan jeg legge opp livet som jeg vil, selv om det er noen dager som er verre enn andre, kan jeg leve mer. Jeg har for eksempel hatt et par uker hvor jeg har klart å gjøre mer husarbeid, inkludert å rydde og kaste mye. Men jeg tok smertestillende flere ganger om dagen for å klare det. Nå er jeg helt utladet.

Jeg skal aldri poste noe på sosiale media som Facebook. Hadde jeg postet der om hva jeg gjør de dagene jeg klarer det, så hadde alle sagt: "Å, hun er i full aktivitet, se alt hun klarer å gjøre".

• Liker 3
Skrevet

Nei. Ble ufør etter over 20 år i full jobb (som jeg elsket). Like syk. Bruker dagene på å klare det jeg må, for alt tar mye lenger tid enn før. Veldig redusert liv, selv uten jobb. Lite sosialt liv, ingen reising osv. 

Anonymkode: 41808...39e

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Ja, med ryggproblemene mine er jeg mye, mye bedre når jeg ikke jobber. Nå mener jeg ferie, er i 100% jobb.

Anonymkode: 6048b...8bb

Skrevet

Både ja og nei. Er sterkt svaksynt og får diverse fysiske plager når jeg er i jobb fordi jeg bruker ekstremt mye energi på å orientere meg. Er arbeidsplassen godt tilrettelagt (noe jeg aldri har opplevd) er det bedre, men reisen til og fra krever også mye. 

Anonymkode: cdb8d...707

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leser her inne om folk som er sykemeldte men som er høyt og lavt med fritidsaktiviteter/ hage og turaktiviteter i hjemmet.

Anonymkode: e9606...c87

Nei, men har selvsagt mye mer tid til å hvile og hente meg inn på dårlige dager. Og ingen ser meg på dårlige dager. Er ufør pga ME, men er mye bedre, så jobber 4-6 timer i uka. 

Anonymkode: 8895a...3c1

• Liker 1
Skrevet

Nei, men det holder symptomene i sjakk. Kan styre og tilrettelegge hverdagen min, så mye som mulig - og da klarer jeg naturlig nok å fungere bedre også.

Skal snart søke om uføretrygd.

Anonymkode: 55316...83f

• Liker 2
Skrevet

Nei, mine psykiske lidelser gir meg en veldig begrenset liv uansett. Men det hadde jo vært verre om jeg jobbet, mye verre.

Anonymkode: 06772...648

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...