Hensatt Skrevet 16. august 2023 #41 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Selv om rekkevidde er kjent, er det jo fortsatt en ulempe, samme med tidsbruk for å lade. Planlegging; at man må planlegge turer etter hvor man kan lade Anonymkode: 265db...d9d Det er minst like mange ladestasjoner som det er bensinstasjoner, om ikke flere. Dagens elbiler går 4-500 kilometer. Altså 6-8 timer og da kan man likegodt ta en do/spisepause mens man lader på langtur. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 16. august 2023 #42 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Mye interessant å lese her i tråden, da jeg også vurderer elbil på sikt. Det er mye å tenke på i den vurderingen, syns jeg. I tillegg til de faktorene dere diskuterer, må jeg si at jeg ikke liker det store nettbrettet som lyser opp i elbilene, det føles både som lysstøy for meg, og også distraherende.. Anonymkode: 82444...af7 Min 13 tommers skjerm er helt svart når jeg kjører. Står kun klokke og radiokanal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #43 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er ikke helt enig i at el er dyrere enn bensin, heller ikke hvis man kun fyller på ladestasjoner. På min VW id.3 har jeg et gjennomsnittsforbruk på 1,3 - 1,4 kWh per mil. (Gjerne ca 1,2 på langkjøring.) Er man litt orientert lader man jo ikke på det dyreste stedet man finner. Hos min nærmeste Tesla-ladestasjon koster strømmen under 4 kr/kWh i dag, uten medlemskap. Da har jeg en drivstoffkostnad på ca 5,40 kr/mil på en elbil. Med en bensinbil med et forbruk på ca 0,45 l/mil og en bensinpris på ca 20 kroner/liter får jeg en kostnad på ca 9 kr/mil på en bensinbil. Da har jeg gjort sammenlikningen så lik som mulig, og i bensinbilens favør, med biler i omtrent samme størrelsesklasse, og holdt meg til nedre sjikt i drivstoffpriser i begge tilfeller. Det er klart: sammenlikner man epler og pærer, og velger den laveste bensinprisen og den høyeste strømprisen, pluss en drivstoffgjerrig fossilbil og en strømsulten elbil, vil resultatet bli noe annet. Dieselbiler har jo noe lavere forbruk, og diesel er som regel billigere enn bensin, men du kommer likevel ikke ned på el-prisen. Dessuten er dieselbiler etterhvert forbeholdt vitenskapsfornektende kjøtthuer med sørstatsflagg og banjo. Anonymkode: 97355...294 Du må gjerne komme og varme deg i vår 13 år gamle dieselbil med full tank og varmeapparatet på full guffe om vi møtes i kolonnekjøring over fjellet en vinternatt. Du skal få varm kaffe på termos også…. Anonymkode: da334...e3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #44 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det stemmer sånn sett det du sier her.. Men om jeg skal bruke meg selv som eksempel så er bilen min gått 100.000 og er 10 år, noe som vil si at jeg har 10 år igjen med batteriforsikring. Så når de neste 10 årene er gått (og bilen min er 20 år) er det mulig jeg begynner å se meg om etter en ny bil. Så personlig så er ikke jeg så veldig bekymret for batteriet mitt helt enda.. Anonymkode: cdfd9...ec8 Det er jo ikke sånn det fungerer, du kan ikke velge selv om det er 200000km eller 10år. Det er det som kommer først.. Så i utgangspunktet har ikke du dekning på forsikringen lenger. Anonymkode: 5fb30...ac5 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #45 Del Skrevet 17. august 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Oppegående bileiere vet at den garantien er over når bilen passerer 8år/200000km. Anonymkode: 69fcb...352 Og hvorfor tror du de bare gir ca 8 / 192.000 i garanti for Tesla 3? Selvsagt regner de med at det holder ca +/- 8 år. De fleste av de eldste tesla S har byttet batteri 1 og 2 ganger. Anonymkode: 2f87e...a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #46 Del Skrevet 17. august 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Og hvorfor tror du de bare gir ca 8 / 192.000 i garanti for Tesla 3? Selvsagt regner de med at det holder ca +/- 8 år. De fleste av de eldste tesla S har byttet batteri 1 og 2 ganger. Anonymkode: 2f87e...a63 Og så har du et vannvittig verditap etter hvert. Vår nye tesla har falt ca 13.000,- i verdi siden vi kjøpte den for 19 måneder siden. Helt uforutsigbar salgsverdi. Nei - kjøp en rimeligere brukt hybrid som garantert holder 10 år om som fremdeles har verdi etter 10 år til. Anonymkode: 2f87e...a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #47 Del Skrevet 17. august 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Har leid elbil via Hyre noen ganger. Det er svært tungvint hvis en skal på en litt lengre tur. Ikke rart at mange av elbilene alltid er ledige. Anonymkode: da3c1...44e Hva er "litt lengre tur"? Hva legger du i det? 2 timers tur? 6 timers tur? Jeg har leid hybrid fra Hyre når jeg skal på lengre turer (over 1 times kjøretur), funker fjell Anonymkode: 9add4...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #48 Del Skrevet 17. august 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: Ulempen er at i praksis bil en elbil vare max 10 år. Da er den utdatert og finnes ikke elektronikk-deler til den. Produsentene vil heller selge nye biler. Så det er bare å dele nyprisen på 10 - og det koster da 5000,- til 10000,- pr mnd å ha den. Anonymkode: 2f87e...a63 Hvor er det denne forestillingen kommer fra? Ser det blir hevdet i hver eneste elbiltråd uten et eneste argument, kilde eller grunnlag. Argumentet blir heller møtt med erfaringer fra mange av oss som kjører elbiler som er snart 10 år og det er ingen ting som tyder på at disse bilene ikke vil holde mange år til. Anonymkode: 8e1f9...d98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #49 Del Skrevet 17. august 2023 55 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor er det denne forestillingen kommer fra? Ser det blir hevdet i hver eneste elbiltråd uten et eneste argument, kilde eller grunnlag. Argumentet blir heller møtt med erfaringer fra mange av oss som kjører elbiler som er snart 10 år og det er ingen ting som tyder på at disse bilene ikke vil holde mange år til. Anonymkode: 8e1f9...d98 Bare se på alle modell S som finnes på finn, feks: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=216939034 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=313273344 MANGE har fått "nytt" batteri - dvs et brukt et som du får max 2 års garanti på. Anonymkode: 2f87e...a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 17. august 2023 #50 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og hvorfor tror du de bare gir ca 8 / 192.000 i garanti for Tesla 3? Selvsagt regner de med at det holder ca +/- 8 år. De fleste av de eldste tesla S har byttet batteri 1 og 2 ganger. Anonymkode: 2f87e...a63 Så en fossilbil med garanti på 5 år regner de med holder +/- 5 år? Ellers skulle jeg gjerne sett litt på dokumentasjonen din vedrørende batteriskift på Tesla S. Jeg kjenner flere som nå har gammel S, men ingen av de har byttet batteri. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #51 Del Skrevet 17. august 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Du må gjerne komme og varme deg i vår 13 år gamle dieselbil med full tank og varmeapparatet på full guffe om vi møtes i kolonnekjøring over fjellet en vinternatt. Du skal få varm kaffe på termos også…. Anonymkode: da334...e3c Når det plutselig kom 2 meter snø på en dag i Grimstad, i 2006, og E18 ble innesnødd slik at folk ikke kom seg ut av bilene, døde det et par trailersjåfører i dieselbiler. Så ikke tro at du nødvendgvis overlever i en slik situasjon bare fordi du har diesel. Jeg tror at det at det selges nesten utelukkende elbiler som nye biler i Norge, illustrerer valget folket har tatt - det er elbiler. Etter å ha eid en elbil i tre år, skjønner jeg ikke lenger hvordan "overlevde" man med bensin. Måtte dra på bensinstasjon i ny og ned for å fylle på? Bruke tusen kroner i måneden bare på bensin? Bortkastet tid og penger. Anonymkode: bee2d...888 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #52 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bare se på alle modell S som finnes på finn, feks: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=216939034 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=313273344 MANGE har fått "nytt" batteri - dvs et brukt et som du får max 2 års garanti på. Anonymkode: 2f87e...a63 Sjokkerende å se hvor forferdelig setene ser ut etter kun 150k km. Anonymkode: da3c1...44e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #53 Del Skrevet 17. august 2023 Hatt bil sammenhengende siden 1995. Diverse bensin og diesel. EL-bil siste året. Aldri trukket henger eller camping. Aldri kjørt kolonnekjøring over fjell Aldri kjørt lengre en 34 mil uten pause. For meg er EL-bil kun fordeler. Ulempene for mitt bilhold er knyttet til bensin og diesel. Hvorvidt noe er en fordel eller ulempe er helt avhengig av hver enkelt sin bilbruk. Anonymkode: 75677...678 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #54 Del Skrevet 17. august 2023 Klart elbil har sine fordeler. Behagelige å kjøre en ny bil men økonomisk er det ikke. God brukt Prius til 170.000 eller ny Tesla 3 til 450.000. Bare å dele på 10 år så kan du se forskjellen bare i verdifall. Så kommer dyrere forsikring og renter på toppen. Anonymkode: 2f87e...a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #55 Del Skrevet 17. august 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Bare se på alle modell S som finnes på finn, feks: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=216939034 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=313273344 MANGE har fått "nytt" batteri - dvs et brukt et som du får max 2 års garanti på. Anonymkode: 2f87e...a63 Dette er kvalitetsproblem fra tesla, ikke noe som er felles for alle elbiler. Ebiler har kommet veldig langt fra hvor vi var i 2013. Etter 2018 har det også kommet et vanvittig større utvalg i modeller og rekkevidden er doblet og triplet fra hva vi så i 2013. en elbil kjøpt i dag vil vare mye lenger enn 10 år. Anonymkode: 8e1f9...d98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #56 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bare se på alle modell S som finnes på finn, feks: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=216939034 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=313273344 MANGE har fått "nytt" batteri - dvs et brukt et som du får max 2 års garanti på. Anonymkode: 2f87e...a63 Vi har også byttet batteri på vår Tesla, det var ikke fordi det gamle gikk i stykker, men fordi vi ville ha enda større batteri uten å bytte selve bilen. Og det du linker til viser jo også at en bil er ikke klar for dynga selv om det skulle skje noe med batteriet (som så mange påstår). De kan byttes på lik linje som alt annet i en bil. Koster den del, men til gjengjeld er det færre slitedeler på enbil så det går på sikt opp i opp. En annen ting, hadde to diesel biler før elbilene. Dene ene havarerte motoren etter langt under 10 år, den andre brant. Takker meg til elbil ❤️ Anonymkode: 15dd1...b95 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #57 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du må gjerne komme og varme deg i vår 13 år gamle dieselbil med full tank og varmeapparatet på full guffe om vi møtes i kolonnekjøring over fjellet en vinternatt. Du skal få varm kaffe på termos også…. Anonymkode: da334...e3c Litt usikker på hvorfor jeg skal det, da min el-bil både har et mye mindre drivstofforbruk og bedre varmeapparat enn din bil. Har aldri hatt så varm bil noen gang som det jeg har med min el-bil. I snitt så bruker en dieselbil over 15% av drivstofforbruket sitt på tomgangskjøring, mens en elbil har et forbruk på under 10% sett i forhold til vanlig kjøring. Jeg ville derfor følt meg tryggere i en el-bil med fullt batteri enn en dieselbil. Trenger heller ikke kaffen du har på termos, for kan trakte selv i bilen.... https://www.nrk.no/osloogviken/testa-elbilar-pa-vinterfore-i-gol_-_-kan-sta-fleire-timar-i-ko-1.15822461 Anonymkode: 06583...b1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #58 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du må gjerne komme og varme deg i vår 13 år gamle dieselbil med full tank og varmeapparatet på full guffe om vi møtes i kolonnekjøring over fjellet en vinternatt. Du skal få varm kaffe på termos også…. Anonymkode: da334...e3c Det er meg du siterer, og jeg takker selvsagt for tilbudet. Termos har jeg riktignok alltid med meg selv på langturer: man trenger ikke kjøre dieselbil for å ta sine forholdsregler. Hvis din er gått tom skal du få varmt drikke av meg. På vinterturer over fjellet har jeg dessuten alltid tatt forholdsregler: full tank før fjellet, varme klær lett tilgjengelig, samt vindsekk og snøspade. Man er ikke nødvendigvis en uerfaren idiot selv om man har elbil. Jeg biter meg dessuten merke i at du må trekke inn de store unntakene i unntakene her: nemlig at noen 1). går strømtom, samtidig som de 2). er på langtur i situasjoner der man i 99% av tilfellene ikke trenger å være på langtur Anonymkode: 97355...294 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #59 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er jo ikke sånn det fungerer, du kan ikke velge selv om det er 200000km eller 10år. Det er det som kommer først.. Så i utgangspunktet har ikke du dekning på forsikringen lenger. Anonymkode: 5fb30...ac5 Åja, sier du det. Men mitt forsikringsselskap har ingen aldersbegrensning, så da fungerer jo det akkurat slik jeg sa. Så jo, i utgangspunktet så har jeg dekning på forsikring. Men jeg vil allikevel takke deg for ditt engasjement rundt min forsikringsavtale ❤️ Anonymkode: cdfd9...ec8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #60 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Og hvorfor tror du de bare gir ca 8 / 192.000 i garanti for Tesla 3? Selvsagt regner de med at det holder ca +/- 8 år. De fleste av de eldste tesla S har byttet batteri 1 og 2 ganger. Anonymkode: 2f87e...a63 Jeg personlig har en Tesla 2014 og har aldri byttet batteri. Kjenner flere med veteran-Tesla og ingen har byttet batteri, kunne tenkt meg at du dokumenterte påstanden din her. Anonymkode: cdfd9...ec8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå