AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #101 Del Skrevet 20. august 2023 4 minutter siden, Blizz1 said: Lader én gang per langtur. Nei, det er ikke en ulempe for jeg hadde som sagt gjort det uansett. Jeg har reisejobb og gjør dette hver flere ganger i måneden. Du klarer ikke å se objektivt på dette? Anonymkode: 265db...d9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 20. august 2023 #102 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 22.54): Elbil er gull til hverdagskjøringen hvor man kan lade hjemme. Men til lengre turer er det noe knot. Anonymkode: 7c99a...01a «Problemet» er at man må ta seg en pause på 40 minutter hver 3-5 time. Problemet i anførselstegn, da det strengt tatt er ulovlig å kjøre lenge uten pause slik mange gjør. Jeg vil påstå at det er langt mer trafikkfarlig å kjøre mellom Oslo og Trondheim uten stopp enn det er å kjøre Oslo -Sandvika mens man drikker et par øl samtidig som en kjører. Det er litt upraktisk å måtte planlegge stopp, herunder risikoen for ladekø, men har ikke opplevd å stå lenge og vente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plutselig_gravid Skrevet 20. august 2023 #103 Del Skrevet 20. august 2023 Har hatt elbil siden 2018. Er superfornøyd og kommer aldri til å bytte tilbake. Har ikke møtt noen ulemper enda. Vi kjører Bergen-Oslo uten ladestopp, så langturer er null stress. Vi har feriert nedover Europa, bl. a Sveits, Østerrike osv. Litt planlegging måtte til, men det var ikke mer komplisert enn der er å velge noe å spise fra menyen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 20. august 2023 #104 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du klarer ikke å se objektivt på dette? Anonymkode: 265db...d9d Har hatt reisejobb i 20 år. Elbil i 2 år. Har erfaring med begge deler og ser ingen klar ulempe med elbil bortsett fra bittelitt planlegging. Hadde rekkevidden kun vært 200 kilometer så hadde det stilt seg helt annerledes, men nå som den har passert 500 ser jeg egentlig ingen ulemper nei. Prøv selv og se hvor sømløs overgangen er 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #105 Del Skrevet 20. august 2023 2 minutter siden, Blizz1 said: Har hatt reisejobb i 20 år. Elbil i 2 år. Har erfaring med begge deler og ser ingen klar ulempe med elbil bortsett fra bittelitt planlegging. Hadde rekkevidden kun vært 200 kilometer så hadde det stilt seg helt annerledes, men nå som den har passert 500 ser jeg egentlig ingen ulemper nei. Prøv selv og se hvor sømløs overgangen er 😊 Har hatt elbil i 4 år Anonymkode: 265db...d9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 20. august 2023 #106 Del Skrevet 20. august 2023 Brunello skrev (4 minutter siden): «Problemet» er at man må ta seg en pause på 40 minutter hver 3-5 time. Problemet i anførselstegn, da det strengt tatt er ulovlig å kjøre lenge uten pause slik mange gjør. Jeg vil påstå at det er langt mer trafikkfarlig å kjøre mellom Oslo og Trondheim uten stopp enn det er å kjøre Oslo -Sandvika mens man drikker et par øl samtidig som en kjører. Det er litt upraktisk å måtte planlegge stopp, herunder risikoen for ladekø, men har ikke opplevd å stå lenge og vente. Kjøre- og hviletidsbestemmelser gjelder kun tyngre kjøretøy. Da jeg kjørte drosje var det ikke uvanlig å kjøre hele helgen uten søvn, og starte et nytt skift mandag morgen 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 20. august 2023 #107 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har hatt elbil i 4 år Anonymkode: 265db...d9d Kanskje på tide å få seg en bil med lenger rekkevidde da 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #108 Del Skrevet 20. august 2023 Just now, Blizz1 said: Kanskje på tide å få seg en bil med lenger rekkevidde da 😉 Har som sagt 600 km (teoretisk) Anonymkode: 265db...d9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 20. august 2023 #109 Del Skrevet 20. august 2023 Blizz1 skrev (7 minutter siden): Kjøre- og hviletidsbestemmelser gjelder kun tyngre kjøretøy. Da jeg kjørte drosje var det ikke uvanlig å kjøre hele helgen uten søvn, og starte et nytt skift mandag morgen 😉 Jeg vet det, men den alminnelige bestemmelsen i veitrafikkloven paragraf 3 medfører at man ikke har lov til å kjøre bil om man er så trøtt eller sliten at en ikke kan være fullt konsentrert. Så derfor bryter mange loven når de kjører langt uten stopp. Og det du beskriver er utvilsomt ulovlig og svært respektløst overfor alle medtrafikanter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 20. august 2023 #110 Del Skrevet 20. august 2023 Brunello skrev (Akkurat nå): Jeg vet det, men den alminnelige bestemmelsen i veitrafikkloven paragraf 3 medfører at man ikke har lov til å kjøre bil om man er så trøtt eller sliten at en ikke kan være fullt konsentrert. Så derfor bryter mange loven når de kjører langt uten stopp. Og det du beskriver er utvilsomt ulovlig og svært respektløst overfor alle medtrafikanter. Det har du helt rett i. Jeg var ung og naiv. Har heldigvis tatt til fornuft. Nå tar jeg pause hver 3-4 timer og en dagsetappe er aldri mer enn 8-9 timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #111 Del Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Rekkevidden på min er litt over 600km teoretisk, den holder rundt 450-500 km på motorvei på sommeren. Kjører slike avstander ukentlig. Og som jeg har skrevet flere ganger, jeg er fornøyd med elbil. Men å si at det ikke er en ulempe å lade vs fylle bensin/diesel går ikke Anonymkode: 265db...d9d Da har du et svært smalt behov du deler med svært få andre. Om en ulempe treffer 0,1% av de som bruker gjenstanden, er det da en ulempe? Ja, såklart for de få det gjelder, deg i dette tilfellet. Men i det store og hele, så nei, det er ikke en ulempe. Anonymkode: 5584f...58d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #112 Del Skrevet 21. august 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Da har du et svært smalt behov du deler med svært få andre. Om en ulempe treffer 0,1% av de som bruker gjenstanden, er det da en ulempe? Ja, såklart for de få det gjelder, deg i dette tilfellet. Men i det store og hele, så nei, det er ikke en ulempe. Anonymkode: 5584f...58d Virker som mange her ikke forstår hva en ulempe her, så da legger jeg ut en link som dere kan lese å forstå hva det er 😉 https://www.norsksonen.com/fordel-og-ulempe/ Anonymkode: 265db...d9d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #113 Del Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Virker som mange her ikke forstår hva en ulempe her, så da legger jeg ut en link som dere kan lese å forstå hva det er 😉 https://www.norsksonen.com/fordel-og-ulempe/ Anonymkode: 265db...d9d Å, sånn det var. Takk. Her er en link til deg og: https://naob.no/ordbok/mindretall Poenget er at behovet ditt er så smalt at det ikke kan regnes som en ulempe for 99,99% av befolkningen. På samme måte som at liten elbil har iboende egenskaper som er en ulempe for en lastebilsjåfør som skal frakte 5 tonn sursild. Det er et så smalt behov at man ikke kan regne det som en lempe når man diskuterer om fossil eller el er rett vei å gå. Men for all del, for deg er det en ulempe, akkurat som det er for sursildtransportøren. Anonymkode: 5584f...58d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2023 #114 Del Skrevet 21. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Å, sånn det var. Takk. Her er en link til deg og: https://naob.no/ordbok/mindretall Poenget er at behovet ditt er så smalt at det ikke kan regnes som en ulempe for 99,99% av befolkningen. På samme måte som at liten elbil har iboende egenskaper som er en ulempe for en lastebilsjåfør som skal frakte 5 tonn sursild. Det er et så smalt behov at man ikke kan regne det som en lempe når man diskuterer om fossil eller el er rett vei å gå. Men for all del, for deg er det en ulempe, akkurat som det er for sursildtransportøren. Anonymkode: 5584f...58d Ladetid et ikke en smal ulempe for elbil. Så personen har jo helt rett Anonymkode: cf405...dc3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #115 Del Skrevet 22. august 2023 Mulig det er nevnt, men for de som ikke bare er opptatt av å være miljøvennlige vil en vesentlig ulempe være avskrivning. Elbil har en levetid rundt halvparten av vanlig bil. Astronomiske delepriser. Etter garantitiden er verdien symbolsk. Verst er kina-biler. Hva med 27k for bremseklosser foran, med 3 måneders leveringstid. Anonymkode: d34af...a9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #116 Del Skrevet 22. august 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Mulig det er nevnt, men for de som ikke bare er opptatt av å være miljøvennlige vil en vesentlig ulempe være avskrivning. Elbil har en levetid rundt halvparten av vanlig bil. Astronomiske delepriser. Etter garantitiden er verdien symbolsk. Verst er kina-biler. Hva med 27k for bremseklosser foran, med 3 måneders leveringstid. Anonymkode: d34af...a9c Her dukker dette argumentet opp igjen, er du samme bruker som skriver at elbiler bare varer i 8-10år? Anonymkode: 5f58e...2b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #117 Del Skrevet 22. august 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ladetid et ikke en smal ulempe for elbil. Så personen har jo helt rett Anonymkode: cf405...dc3 Om man må lade ofte og / eller lenge er det en ulempe. Men med antall superladere og rekkevidden på selv relativt rimelige elbiler, er det ikke å regne som en ganske smal ulempe. Om man kjører 50 mil om dagen og det ikke er god dekning, er det såklart en relevant ulempe. Men det er knapt ladekø lenger. Anonymkode: 5584f...58d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 22. august 2023 #118 Del Skrevet 22. august 2023 Er vel ingen fordeler bort sett fra lokale utslipp, i global sammenheng forvinner vel alle fordelene. Så egentlig bare ulemper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 22. august 2023 #119 Del Skrevet 22. august 2023 Kan komme på en ulempe til, spesielt for fotgjengere, syklister, barn og dyr som beveger seg i nærheten av veier. Mange elbiler er farlig stille. Du hører dem nesten ikke. I 2019 skrev Dagbladet at 1 av 4 har havnet i farlige situasjoner grunnet lydløse elbiler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 22. august 2023 #120 Del Skrevet 22. august 2023 Callisto83 skrev (4 timer siden): Kan komme på en ulempe til, spesielt for fotgjengere, syklister, barn og dyr som beveger seg i nærheten av veier. Mange elbiler er farlig stille. Du hører dem nesten ikke. I 2019 skrev Dagbladet at 1 av 4 har havnet i farlige situasjoner grunnet lydløse elbiler. Kunstig lyd har vært påbudt i flere år nå. I lav hastighet er det uansett dekkstøyen man hører, moderne bensinbiler og hybrider har også veldig lavt lydnivå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå