AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #1 Del Skrevet 16. august 2023 I følge denne artikkelen er ulemper med elbil blant annet "rekkevidde, tidsbruk, planlegging og pris på lading, for å nevne noe." https://www.nettavisen.no/okonomi/avgiftsokning-pa-elbil-arbeidsplasser-kan-ryke/s/5-95-1263332 Rekkevidde er velkent. Tidsbruk? Hva mener de med det? Planlegging? Hva mener de med det? Pris på lading: Koster det mer å lade opp bilen enn å fylle med bensin? Anonymkode: ec57a...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #2 Del Skrevet 16. august 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: I følge denne artikkelen er ulemper med elbil blant annet "rekkevidde, tidsbruk, planlegging og pris på lading, for å nevne noe." https://www.nettavisen.no/okonomi/avgiftsokning-pa-elbil-arbeidsplasser-kan-ryke/s/5-95-1263332 Rekkevidde er velkent. Tidsbruk? Hva mener de med det? Planlegging? Hva mener de med det? Pris på lading: Koster det mer å lade opp bilen enn å fylle med bensin? Anonymkode: ec57a...ed1 Selv om rekkevidde er kjent, er det jo fortsatt en ulempe, samme med tidsbruk for å lade. Planlegging; at man må planlegge turer etter hvor man kan lade Anonymkode: 265db...d9d 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #3 Del Skrevet 16. august 2023 Prismessig er det dyrt hvis du bare lader på betalt hurtiglading. Kan du lade hjemme, på jobb eller hat Tesla med inkludert lading er EL mye billigere enn fossilbiler. Jeg hår aldri tilbake til fossil. Alle fordelene og kjørekomforten veier lett opp for de få bakdelene. Anonymkode: 15dd1...b95 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharjovich Skrevet 16. august 2023 #4 Del Skrevet 16. august 2023 EL-bil hvis du ikke har hjemmelader er bortkastet penger. Blir dyrere enn å fylle på bensin. Første måneden jeg eide min Porsche Cross Turismo, så var det løpende kostnader, pga. tok tid å installere en lader. Har du lader hjemme, så kan du bare holde den på 80% hver eneste dag, som gir noen hundre KM - som er mer enn nok for meg. Trenger jeg en langtur, så tar jeg den til 100% som tilsvarer 420 - 450KM og hurtiglading på lang reisetur, så tar det 15-20 minutter. Ekstremt fornøyd, for å si det mildt. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #5 Del Skrevet 16. august 2023 Ulempen er at i praksis bil en elbil vare max 10 år. Da er den utdatert og finnes ikke elektronikk-deler til den. Produsentene vil heller selge nye biler. Så det er bare å dele nyprisen på 10 - og det koster da 5000,- til 10000,- pr mnd å ha den. Anonymkode: 2f87e...a63 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #6 Del Skrevet 16. august 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Ulempen er at i praksis bil en elbil vare max 10 år. Da er den utdatert og finnes ikke elektronikk-deler til den. Produsentene vil heller selge nye biler. Så det er bare å dele nyprisen på 10 - og det koster da 5000,- til 10000,- pr mnd å ha den. Anonymkode: 2f87e...a63 Dette er bare tull Anonymkode: 265db...d9d 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #7 Del Skrevet 16. august 2023 Jeg er ikke helt enig i at el er dyrere enn bensin, heller ikke hvis man kun fyller på ladestasjoner. På min VW id.3 har jeg et gjennomsnittsforbruk på 1,3 - 1,4 kWh per mil. (Gjerne ca 1,2 på langkjøring.) Er man litt orientert lader man jo ikke på det dyreste stedet man finner. Hos min nærmeste Tesla-ladestasjon koster strømmen under 4 kr/kWh i dag, uten medlemskap. Da har jeg en drivstoffkostnad på ca 5,40 kr/mil på en elbil. Med en bensinbil med et forbruk på ca 0,45 l/mil og en bensinpris på ca 20 kroner/liter får jeg en kostnad på ca 9 kr/mil på en bensinbil. Da har jeg gjort sammenlikningen så lik som mulig, og i bensinbilens favør, med biler i omtrent samme størrelsesklasse, og holdt meg til nedre sjikt i drivstoffpriser i begge tilfeller. Det er klart: sammenlikner man epler og pærer, og velger den laveste bensinprisen og den høyeste strømprisen, pluss en drivstoffgjerrig fossilbil og en strømsulten elbil, vil resultatet bli noe annet. Dieselbiler har jo noe lavere forbruk, og diesel er som regel billigere enn bensin, men du kommer likevel ikke ned på el-prisen. Dessuten er dieselbiler etterhvert forbeholdt vitenskapsfornektende kjøtthuer med sørstatsflagg og banjo. Anonymkode: 97355...294 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #8 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): I følge denne artikkelen er ulemper med elbil blant annet "rekkevidde, tidsbruk, planlegging og pris på lading, for å nevne noe." https://www.nettavisen.no/okonomi/avgiftsokning-pa-elbil-arbeidsplasser-kan-ryke/s/5-95-1263332 Rekkevidde er velkent. Tidsbruk? Hva mener de med det? Planlegging? Hva mener de med det? Pris på lading: Koster det mer å lade opp bilen enn å fylle med bensin? Anonymkode: ec57a...ed1 Tidsbruk: Det tar lang tid å lade bilen, kontra hva det gjør å fylle tanken med bensin. Hurtiglading finnes, men er veldig dyrt. Planlegging: Det er ikke ladestasjoner rundt hver en sving, og når man først kommer til en, er man avhengig av at det er ledig plass - noe som igjen er et problem pga det at det tar lang dit å lade en bil... Vi har lang vei til hytten, og det er en grisgrendt vei, med kun to lademuligheter langs veien - og det er på fergekaien på ene siden av fjorden, og på fergekaien på andre siden av fjorden. Og det er der ALLE skal lade... Det er ofte smekk fullt. Hvor dyrt det er å lade, kommer an på hvor og hvordan man lader. Hurtiglading er dyrt. Så er det ofte slik at de siste % man lader er kjempedyrt i forhold til å lade bare litt. Kan man lade på jobben, kan man risikere å få lade gratis. Anonymkode: 40684...ed6 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #9 Del Skrevet 16. august 2023 Både tidsbruk og planlegging handler om at det tar tid lade, og man risikerer stå i ladekø. Det er flere enkeltstående ladestasjoner, og en god del bensinstasjoner har ladestasjoner, men det er fortsatt langt lettere stoppe innom en hvilken som helst bensinstasjon å bruke 2 minutter på å fylle tanken. Jeg merket også en stor kostnadsøkning etter jeg byttet fra bensin til el, og i en periode ikke kunne lade hjemme/jobb. Måtte bruke hurtiglading hele tiden, og fikk da også oppleve at det ikke bare var svinge innom en ledig stasjon, for det var jammen meg mange stasjoner med feil på. Nå som jeg lader hovedsakelig på jobb, så er el-bil selvfølgelig mye billigere, i tillegg til at jeg har halvert bom-kostnadene. Anonymkode: 9501c...29a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drohatha Skrevet 16. august 2023 #10 Del Skrevet 16. august 2023 Største savnet jeg har med elbil er at destinasjonen typisk ikke har hjemmelader, typ ved lengre turer med overnatting hvor man kunne ladet på natta. Blir ofte en ekstra runde med hurtiglading pga dette. Men det tror jeg vil løse seg med tida at stadig flere får hjemmeladere. Tidsbruken tror jeg egentlig bare er en vane, og synes selv det er veldig behagelig å kombinere ladinga med en matpause. Ladestasjoner begynner det å bli flust med, og de flest bilene har løsninger hvor det navigeres inn ved behov, så planlegging av turer er ikke stort mye mer styr enn med en fossilbil, med mindre man skal virkelig ut i skauen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #11 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ulempen er at i praksis bil en elbil vare max 10 år. Da er den utdatert og finnes ikke elektronikk-deler til den. Produsentene vil heller selge nye biler. Så det er bare å dele nyprisen på 10 - og det koster da 5000,- til 10000,- pr mnd å ha den. Anonymkode: 2f87e...a63 For noe tull. Min nye brykte bil er 9 år gammel og er langt unna å ta sin siste tur. Forrige var 10 år, den ble solgt 5 minutter etter at jeg publiserte annonsen. Det er masse god bil igjen i eldre elbiler. Anonymkode: 15dd1...b95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #12 Del Skrevet 16. august 2023 Eneste ulempen er at man må vente 30/40min hver 4time. Det skaper jo også en god fordel, t man faktisk tar seg en pause fra kjøringen. Anonymkode: 20370...ddb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #13 Del Skrevet 16. august 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Dette er bare tull Anonymkode: 265db...d9d Bra send meg melding så skal du få kjøpe vår elbil til "god" pris når den er 10 år. Null garanti på batteri og elektronikk. Anonymkode: 2f87e...a63 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #14 Del Skrevet 16. august 2023 I praksis er jo ladestasjoner noe man bruker svært sjeldent. I det daglige så lader du jo hjemme på natta når strømmen er billigst. Tiden ladingen tar er de 5 sekundene du bruker på å plugge inn bilen. Anonymkode: 43e83...18c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #15 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bra send meg melding så skal du få kjøpe vår elbil til "god" pris når den er 10 år. Null garanti på batteri og elektronikk. Anonymkode: 2f87e...a63 Har du hørt om noe som heter forsikring? Anonymkode: cdfd9...ec8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #16 Del Skrevet 16. august 2023 Hva som er en ulempe kommer jo an på hver enkelt bilbruker. For meg er ikke rekkevidde på EL-bil noen ulempe. Det er heller ikke planlegging eller kostnader. Hadde jeg hatt et annet bilbruk, et annet behov, så kanskje 🤷🏼♂️ Anonymkode: 75677...678 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #17 Del Skrevet 16. august 2023 Er ikke nettavisen bare tullball lel? Anonymkode: 7c2bd...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #18 Del Skrevet 16. august 2023 De større ulempene er vel barnearbeidet du støtter i Afrika, utslipp fra gravingen som alene overgår det fra dieselbiler, og avfallet når batteriet ender opp på en dynge. Anonymkode: 1dd4a...72d 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #19 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Har du hørt om noe som heter forsikring? Anonymkode: cdfd9...ec8 Den dekker ikke f.eks skift/rep av batteri på biler eldre enn 10år/200000km Anonymkode: 5fb30...ac5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #20 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du hørt om noe som heter forsikring? Anonymkode: cdfd9...ec8 Oppegående bileiere vet at den garantien er over når bilen passerer 8år/200000km. Anonymkode: 69fcb...352 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå