Gå til innhold

Studentboliger- 10.000 i bolig kø

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skal jeg stikke hånda i et vepsebol; men hvis en også som student kan klare  fx 10-30 minutter på buss eller bane fra bolig til studiested og ikke bo midt i storbygryta ville mange flere hatt en sjanse til å finne seg en plass å bo. Det vil fortsatt være dyrt, men det finnes i det minste utleieobjekt. I Bergen blir studenter lagt på flatseng på Fantoft, mens det er ledige leiligheter kun tre-fire bybanestopp lengre ut, evt sju minutter med tog til Arna

Anonymkode: 75c2b...99f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå skal jeg stikke hånda i et vepsebol; men hvis en også som student kan klare  fx 10-30 minutter på buss eller bane fra bolig til studiested og ikke bo midt i storbygryta ville mange flere hatt en sjanse til å finne seg en plass å bo. Det vil fortsatt være dyrt, men det finnes i det minste utleieobjekt. I Bergen blir studenter lagt på flatseng på Fantoft, mens det er ledige leiligheter kun tre-fire bybanestopp lengre ut, evt sju minutter med tog til Arna

Hvis det er ledige leiligheter lengre ut fra byen noen stopp så sier jeg meg enig i den. Det går jo ann å stå på venteliste på studentbolig samtidig til senere hvis de klarer å få seg bolig litt utenfor...

Anonymkode: 534af...fbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Signerer den ja. En ting er å unngå å bo i Arna som har masse ledig. Men pga av at ting er dyrere så vil studentene fortsatt bo i sentrum, men billig. 

Ja det finnes vel ikke. 

Anonymkode: adabb...d03

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Signerer den ja. En ting er å unngå å bo i Arna som har masse ledig. Men pga av at ting er dyrere så vil studentene fortsatt bo i sentrum, men billig. 

Ja det finnes vel ikke. 

Anonymkode: adabb...d03

Studentene flytter langt utenfor byene. Mange som leier ut øker nå prisene kraftig pga. renta. Vi økte fra 7500 til 12000 da et studentpar flyttet ut i juni. Hadde over 60 interesserte, og vi bor på stjørdal utenfor trondheim. Det blir minst en time reisevei om de skal ta buss. 

Anonymkode: 323c4...871

• Liker 2
Skrevet

Studentboligkrisen.... sånn var det da jeg studerte for snart 10 år siden også. Husker det var masse oppslag om det i media. Man må på det private markedet og ikke være kresen. 

Anonymkode: e45d0...d85

• Liker 2
Skrevet

Vi har et voldsomt press i boligmarkedet i de store byene, og disse byene skal utdanne våre unge. Enten må de faktisk bygge studentboliger til ungdom, eller så må vi desentralisere enkelte av disse studiene. Det er folk med barn og jobber som må leie, og da kan vi ikke ha tusenvis av studenter som skal inn på samme marked. 

Vi har et oljefond som er størst i verden! Vi har milliarder av penger som strømmer inn i budsjettet, men de greier ikke å få til studentboliger? Jeg blir forbannet! 

Anonymkode: 8d59f...ace

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Studentene flytter langt utenfor byene. Mange som leier ut øker nå prisene kraftig pga. renta. Vi økte fra 7500 til 12000 da et studentpar flyttet ut i juni. Hadde over 60 interesserte, og vi bor på stjørdal utenfor trondheim. Det blir minst en time reisevei om de skal ta buss. 

Anonymkode: 323c4...871

Er masse rom i bofellesskap og hybler til en billig penge relativt sentralt i Trondheim på finn.no.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 9.38):

det har jo noe med pris å gjøre og. En studenthybel er mye rimeligere, bedre standard og større enn det de får fire bybanestopp lengre ut.

Anonymkode: 8a5a3...78b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Studentboligkrisen.... sånn var det da jeg studerte for snart 10 år siden også. Husker det var masse oppslag om det i media. Man må på det private markedet og ikke være kresen. 

problemet med det private markedet er at prisene har eksplodert. Sammenlignet med da jeg studerte får de mindre utbetalt nå sammenlignet med folketrygdens grunnbeløp, samtidig som leieprisene har økt sikkert fire ganger mer enn den alminnelige prisstigningen. Så vi som er ferdige bør vær svært tilbakeholdne med å dra "da jeg var student"-historier.

• Liker 1
Skrevet

Utlendingene stikker av med studentboligene menes norske studenter skvises ut på privatmarkedet. Bygges det nye studentboliger, kommer det først og fremst utlendingene til gode. Det er på høy tid at dette blir endret.

Anonymkode: 89472...4ad

• Liker 1
Skrevet

Nja, det betyr som regel at man ikke har studentbolig, og at man i tillegg får kollektiv kostnader som gjør det dyrere å bo.. Men joda, om man står uten er det selvsagt en mulighet om man har økonomi til det. Men de aller fleste steder i Norge som har studenter har ikke kollektivtilbude de har i og rundt Oslo.. 

Anonymkode: 243c6...16a

Skrevet

Nja, det betyr som regel at man ikke har studentbolig, og at man i tillegg får kollektiv kostnader som gjør det dyrere å bo.. Men joda, om man står uten er det selvsagt en mulighet om man har økonomi til det. Men de aller fleste steder i Norge som har studenter har ikke kollektivtilbude de har i og rundt Oslo edit: eller andre storbyer, ref for eksempel Volda som har den beste medielinjen, hvor det er sktremt lite bolig tilgjengelig og ingen kollektivtransport å snakke om.. Bare for å få frem at det ikke kun er i store byer med gode kollektive tilbud folk studerer.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nja, det betyr som regel at man ikke har studentbolig, og at man i tillegg får kollektiv kostnader som gjør det dyrere å bo.. Men joda, om man står uten er det selvsagt en mulighet om man har økonomi til det. Men de aller fleste steder i Norge som har studenter har ikke kollektivtilbude de har i og rundt Oslo edit: eller andre storbyer, ref for eksempel Volda som har den beste medielinjen, hvor det er sktremt lite bolig tilgjengelig og ingen kollektivtransport å snakke om.. Bare for å få frem at det ikke kun er i store byer med gode kollektive tilbud folk studerer.  

hvordan greide du å redigere et innlegg du skrev med ab-kode???

• Liker 1
Skrevet

Sjekka på Sit Trondheim, masse bofellesskap ledig…

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

det har jo noe med pris å gjøre og. En studenthybel er mye rimeligere, bedre standard og større enn det de får fire bybanestopp lengre ut.

Noen steder i landet kanskje, men ikke nødvendigvis alle. En jeg kjenner fikk privat rom/bolig litt utenfor studiestedet til en tusing mindre enn det samskipnaden skulle ha for tilsvarende rom. 

Anonymkode: 14b93...62a

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

problemet med det private markedet er at prisene har eksplodert. Sammenlignet med da jeg studerte får de mindre utbetalt nå sammenlignet med folketrygdens grunnbeløp, samtidig som leieprisene har økt sikkert fire ganger mer enn den alminnelige prisstigningen. Så vi som er ferdige bør vær svært tilbakeholdne med å dra "da jeg var student"-historier.

Søkte på hybler og rom til leie i Hamar og Lillehammer på finn. Det er like priser som da jeg studerte. Fra rett under 3000 for et rom og oppover. Det er da helt overkommelig pris det. Så klart er det dyrere hvis man skal ha hybel med eget bad og kjøkken. 

Jeg leide først rom i bofellesskap, studentbolig til 3500 kr da jeg studerte. Så leide jeg en liten hybel til 4500 + strøm. Jobbet i feriene og sparte opp så jeg hadde penger gjennom året.

Har også bodd i et hus som vi var flere som leide sammen. Det hadde tre bad og mange rom. Selve leien var dyr, men vi fikk skrapa sammen nok folk til at det delt på alle ble ganske billig per pers. Vi var vel rundt 7-8 stk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen steder i landet kanskje, men ikke nødvendigvis alle. En jeg kjenner fikk privat rom/bolig litt utenfor studiestedet til en tusing mindre enn det samskipnaden skulle ha for tilsvarende rom. 

Anonymkode: 14b93...62a

Det er jo ikke et spesielt interessant eksempel siden det ikke er representativt for situasjonen

• Liker 1
Skrevet

Det var sånn da jeg søkte studenthybel for 20 år siden også. Studentskipnadene har bare et begrenset antall hybler, så alle kan naturlig nok ikke få søknaden innvilget. Det er dog nok av private utleiere, og alle finner seg bolig etter hvert, så noen reell mangel på boliger er det ikke.

Skrevet

Jeg jobber med godt voksne folk. Ett par av de har ikke bil og tar buss til og fra jobb. Maken til sutring skal man lete lenge etter. Hver dag må jeg høre om hvor lang tid de bruker på veien hjem. Må bytte buss og vente så lenge der. Dette er folk som ikke har noen som venter på de hjemme, så skjønner ikke problemet med å bruke ca 45-60 minutter på bussen. De har selv valgt å jobbe så langt unna jobben 

Anonymkode: 3c488...063

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...