Gå til innhold

Stønad til barnetilsyn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor, og sliter litt økonomisk da faren ikke bidrar med noenting.

Jeg bruker idag dagmamma som jeg betaler 4000 kr mnd. Av disse er 3300 kontantstøtte. Kan jeg få dekket 64% av de resterende 700 kr?

Jeg går på kveldsskole 2 kvelder annenhver uke, og da betaler jeg en barnevakt. Kan jeg få dekket 64% av det jeg betaler henne også?

Hadde isåfall hjulpet meg mye :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo søke om å få dekket det, men jeg syns faktisk ikke du bør få det. Det er jo egentlig 64 % av det totale beløpet, og da blir det jo helt feil at du skla få kontantstøtte + 64% fra trygdekontoret. Derfor tviler jeg på at du får det, men det er jo lov å prøve.

Om faren ikke bidrar, har du jo rett på minstebidrag, så på den måten bidrar jo han på en måte.

Skrevet

Trygdekontoret kan vel hjelpe deg Du har vel krav på minstebidrag kontantstøtte og støtte til barnetilsyn. Hvis du jobber eller går på skole kan du få dekt 64% av de sammlede uttgifter som du har til barnetilsyn.

Skrevet

Du kan faktisk få dekket 64% av alt du betaler. Dog er det en maks-grense, og jeg tror den er under 4000 i måneden. Et smutthull, det der.

Og så må du dokumentere utgiften. Hvis dagmammaen er svart, kan det by på problemer.

Skrevet

Kontantstøtten har ikke noe med dette. Som eneforsørger skal du ha dekket 64% av det du har i utgifter til barnetilsyn.

Jeg vet ikke hva grensen er oppover for hva som dekkes.

Kontantstøtten er i stedet for den støtten som kommunale barnehager får pr. barn.

Skrevet

Du har krav på både kontantstøtte og stønad til barnetilyn. Søstra mi fikk ihvertfall begge deler noe jeg personlig synes er helt hårrreisende.

Gjest Gjest_marstad_*
Skrevet

du har krav på kontantstøtte , og barnetilsyn støtte. de har ikke noe med hverandre å gjøre. jeg fikk fullt opp av begge deler. så du får hive deg rundt å søke trygdekontoret.dagmamma må bare fylle ut et skjema for hvor mye ho ta i betaling. så får du full kontant støtte og fullt barnetilsyn støtte.

Skrevet (endret)

Kontant støtten er faktisk de pengene som barnehagebarn får av kommunen. De som ikke går i barnehage får desse pengene utbetalt i form av kontantstøtte. Da jeg fant ut av dette endret det faktisk mitt syn på kontantstøtte.

Så om du har en dagmamma og betaler henne med kontantstøtten, er prinsippet det samme som om barnet ditt skulle gå i barnehage. Forskjellen er at pengene går om din bankkonto først. hadde barnet ditt gått i barnehagen ville kontantstøtten gå direkte til barnehagen :)

Dersom din dagmamma er "hvit" så har du rett på stønad til barnetilsyn, og du må da bare gjennom en ørliten papirmølle først. Du får også etterbetalt for de tre siste mnd.

Endret av marta
Skrevet

støndad til barnetilsyn kan du søke om tre mdn tilbake også....

Skrevet
du har krav på kontantstøtte , og barnetilsyn støtte. de har ikke noe med hverandre å gjøre. jeg fikk fullt opp av begge deler. så du får hive deg rundt å søke trygdekontoret.dagmamma må bare fylle ut et skjema for hvor mye ho ta i betaling. så får du full kontant støtte og fullt barnetilsyn støtte.

Det vil si at hun egentlig kan håve inn mer enn det hun har i utgifter, og det virker utrolig rart. Men det skulle ikke forundre meg at det er slik, og det er vel en av de tingene som gjør at folk er så i mot kontantstøtten.

Gjest Miloine
Skrevet

Hvorfor betaler ikke far bidrag?

Dersom far er i arbeid fastsettes bidraget etter din inntekt, fars inntekt med ”trekk” der far er sammen med barnet.

Hvis far ikke er i arbeid, har du krav på minstebidrag!

Dette er det ikke far som bestemmer, men blir fastsatt av trygdekontoret.

BARNEBIDRAG

Det er også mulig du har krav på bostøtte fra Husbanken

BOSTØTTE I HUSBANKEN

Skrevet
Det vil si at hun egentlig kan håve inn mer enn det hun har i utgifter, og det virker utrolig rart. Men det skulle ikke forundre meg at det er slik, og det er vel en av de tingene som gjør at folk er så i mot kontantstøtten.

Nei. dagmamma koster 4000,- i måneden. Kontantstøtten er 3300,- om jeg ikke tar helt feil. De restrerende 700 må hun betale selv. dersom jeg ikke har regnet heeelt feil, blir 2560,-(64%) dekket av trygdekontoret. (der er en maksgrense, men jeg vet ikke hva den er, så jeg antar at dette er under maks grensen) Så vedkommende må da betale 1440 fra egen lomme. Kontantstøtten på 3300 minus 1440 =1890,- rett i egen lomme.................................................... :ironi: Okey... dersom dette regnestykket stemmer, så har jeg nettopp skiftet mening IGJEN. vedr kontantstøtten. :ler::ler:

Dette må da vere et smutthull som noen må tette snart?? :forvirret:

Skrevet
Hvis far ikke er i arbeid, har du krav på minstebidrag!

Tja... det spørs hva hun tjener, det. Fullt minstebidrag (1230 kroner i måneden) får bare de som tjener under ca. 130000 i året. Så er det en gradvis reduksjon, og tjener man over 390000, får man ingenting.

Det er ganske interessant egentlig. Faren til mine "har ikke bidragsevne". På trygdeetatens sider er "U" (Underholdskostnaden, det barna koster etter at barnetrygd er trukket fra) for hvert av mine barn ca. 4000 kroner i måneden. Jeg får bidragsforskudd på 930 kroner i måneden (håper jeg, fra februar). Ca 3000 kroner må jeg altså dekke selv, pr barn. Og så kommer det "morsomme": Jeg tjener mindre enn faren! Men jeg skal altså ha evne til å hoste opp 6000 kroner i måneden til barna...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...