AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #1 Skrevet 16. august 2023 Jeg kjenner noen der mannen er veldig lite reflektert men når han har bestemt seg for noe så er det i hans øyne det som er fakta, han har veldig lite evne til refleksjon og tilpasning. Han er også dårlig til å regulere seg selv og når irritert så går ikke det over på lang tid og det er ikke mulig for han å endre mening om noe så lenge han ikke selv bestemmer seg for at han selv får en gevinst av å «se den andre siden». Han fikk kjæreste for ikke så lenge siden og det merkes at denne kjæresten er forelsket og derfor aksepterer alt dette, samt nedverdigende kommentarer etc. Han kan komme med kommentarer på ting hun gjør mens han gjør tilsvarende «dumme» ting selv uten å reflektere over det, og han kan disse hennes måte å gjøre ting på etc. Han viser også allerede små tegn til å være kontrollerende i form av å styre hvordan hun skal gjøre ting (ikke sjalusi men praktiske ting). Jeg bare lurer på om noen her har vært borti lignende og kan fortelle hvordan det gikk? Anonymkode: e7e98...bbb
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #2 Skrevet 16. august 2023 Ja, mitt slike forhold varte i 5 måneder. Det begynte helt annerledes der han lata som han var en annen. På slutten så følte jeg at en del av meg var borte rett og slett, selvfølelsen min var så slitt ned og selvtilliten borte. Hele meg ble bare trykka ned og gjort til søppel. Anonymkode: a4677...34b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #3 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, mitt slike forhold varte i 5 måneder. Det begynte helt annerledes der han lata som han var en annen. På slutten så følte jeg at en del av meg var borte rett og slett, selvfølelsen min var så slitt ned og selvtilliten borte. Hele meg ble bare trykka ned og gjort til søppel. Anonymkode: a4677...34b Takk for at du deler, var det du som gjorde det slutt? Anonymkode: e7e98...bbb
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #4 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for at du deler, var det du som gjorde det slutt? Anonymkode: e7e98...bbb Han hadde det slik at han pisket opp krangler, helt merkelige, til slutt gjorde jeg det slutt under en slik ja. Det beste er at jeg tror han gjorde det med vilje for han ville ikke være den som slo opp, om det gir mening. Verste forholdet i mitt liv, oppførselen hans fikk meg virkelig til å føle at jeg var både dum, unyttig og ikke verdt noe. Hvis du er i noe slikt, så vil jeg bare si at det sliter på den du er og ødelegger deg over tid. 5 mnd var nok for meg til å ta et hardt slag, jeg vil ikke anbefale noen å prøve.. Anonymkode: a4677...34b 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #5 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han hadde det slik at han pisket opp krangler, helt merkelige, til slutt gjorde jeg det slutt under en slik ja. Det beste er at jeg tror han gjorde det med vilje for han ville ikke være den som slo opp, om det gir mening. Verste forholdet i mitt liv, oppførselen hans fikk meg virkelig til å føle at jeg var både dum, unyttig og ikke verdt noe. Hvis du er i noe slikt, så vil jeg bare si at det sliter på den du er og ødelegger deg over tid. 5 mnd var nok for meg til å ta et hardt slag, jeg vil ikke anbefale noen å prøve.. Anonymkode: a4677...34b Ja skjønner. Jeg er ikke i et forhold med denne mannen, men av grunner jeg ikke kan gå inn på så rammer det meg likevel. Han pisker ikke opp krangler, men generelt oppfører seg som en 3-åring i trass, kraftig passivt aggressivt, når han har bestemt seg for noe og mener at noe annet er feil, selv om det er åpenbart at det er han som er urimelig. Anonymkode: e7e98...bbb
Carrot Skrevet 16. august 2023 #6 Skrevet 16. august 2023 Men dersom du er vitne til slik oppførsel, sier du ikke fra? At nå er han urimelig? 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #7 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja skjønner. Jeg er ikke i et forhold med denne mannen, men av grunner jeg ikke kan gå inn på så rammer det meg likevel. Han pisker ikke opp krangler, men generelt oppfører seg som en 3-åring i trass, kraftig passivt aggressivt, når han har bestemt seg for noe og mener at noe annet er feil, selv om det er åpenbart at det er han som er urimelig. Anonymkode: e7e98...bbb Det er å piske opp til krangel det, slik provokasjon. Føler med deg, dør heller lykkelig alene enn med en slik person nær meg. Anonymkode: a4677...34b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #8 Skrevet 16. august 2023 Jeg hadde nok bare begynt å kommentere på det hver gang jeg var hos de. "Nå er du gasnke overkjørende (evt kontrollerende". "Det er ganske stygt å si til noen". "Man er ikke dum fordi man tar feil, du tar også feil ofte" Osv Anonymkode: 86354...ec8 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #9 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg kjenner noen der mannen er veldig lite reflektert men når han har bestemt seg for noe så er det i hans øyne det som er fakta, han har veldig lite evne til refleksjon og tilpasning. Han er også dårlig til å regulere seg selv og når irritert så går ikke det over på lang tid og det er ikke mulig for han å endre mening om noe så lenge han ikke selv bestemmer seg for at han selv får en gevinst av å «se den andre siden». Han fikk kjæreste for ikke så lenge siden og det merkes at denne kjæresten er forelsket og derfor aksepterer alt dette, samt nedverdigende kommentarer etc. Han kan komme med kommentarer på ting hun gjør mens han gjør tilsvarende «dumme» ting selv uten å reflektere over det, og han kan disse hennes måte å gjøre ting på etc. Han viser også allerede små tegn til å være kontrollerende i form av å styre hvordan hun skal gjøre ting (ikke sjalusi men praktiske ting). Jeg bare lurer på om noen her har vært borti lignende og kan fortelle hvordan det gikk? Anonymkode: e7e98...bbb Oi. Ja.. Jeg er en ganske tålmodig dame. Jeg elsker å forstå andre, sette meg inn i hvordan jeg selv påvirker dem, hvordan vi kan få det bedre. Hva han trenger, hva jeg trenger. Jeg har vært i forhold med særdeles destrutive og egoistiske mennesker så jeg vet hvordan det er å ha det vanskelig, ikke bli sett, forstått. Jeg har hatt en kjæreste som er litt som den du beskriver. Han reflekterer, men med en gang han må reflektere over sine egne handlinger og se på seg selv i et litt kritisk lys, så blir han veldig sur og overveldet. Kommer med kommentarer som "visste ikke at det var SÅ ille" "Du ødelegger kvelden min" om jeg ville snakke om noe jeg var lei meg for. Alt var bare bra om vi kunne le og kose oss. Med en gang jeg var lei meg for noe, så var jeg slitsom og krevende. Han satte grenser for meg slik at jeg ikke kunne snakke med han om noe som jeg syntes var vanskelig, og jeg kunne heller ikke komme med et ønske om forandring, eller noe som lignet på et behov. For det var kravstort. Han hadde nok med sitt eget liv, jeg ble slitsom og aller helst skulle jeg ta så lite plass som mulig. Med ett så ble han nesten verre enn min kjølige egosentriske kranglete og sta eks. Han skaffet seg tinderprofil 6 mnd ut i forholdet, og klagde etterhvert på at han ikke følte seg fri, han ville flørte og kose seg. Og han nevnte stadig ting ved meg som ikke var positivt, disse kvernet han på, og blåste de opp i fantasien sin. Han ble hot og Cold, kjølig og ignorerte meg når det passet han, og så god og snill når han kjente at han var glad i meg. Det kan være kjempevanskelig å komme seg ut av noe sånt, og selv om vi slo opp i juni så synes jeg fortsatt det er så vanskelig. Jeg tror noen folk har personlighets forstyrrelser, eller traumer eller emosjonelle vansker som gjør at de ikke helt greier å fungere i vanlige forhold. De mener det kanskje ikke men de bryter ned folk. Etter ti mnd med min eks kjæreste begynte jeg å få panikkanfall, mer angst, gråtekuler, psykisk dårlig når jeg hadde pms. Vanligvis når jeg har pms så er det ikke ille, da er jeg bare litt neppå en dag, og så er det over. Anonymkode: 78fe9...3ba 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #10 Skrevet 16. august 2023 Carrot skrev (7 minutter siden): Men dersom du er vitne til slik oppførsel, sier du ikke fra? At nå er han urimelig? Det er ikke alle som ønsker å ha et sånt forhold der man kan si ifra om ting. Tenkte jeg skulle si det. Jeg har opplevd at noen menn lager et "miljø" i forholdet der det er stengt for tilbakemeldinger som ikke er som de ønsker. Etter en tid med slike folk så blir man jo kuet og formet og slutter å si ifra. Anonymkode: 78fe9...3ba
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #11 Skrevet 16. august 2023 Det er merkelig, men det er en hel del menn slik som ts beskriver. Merkelig fordi det ikke var uvanlig for 50-60 år siden at menn så seg som familiens overhode, og den som uttalte seg uansett om de kunne noe om temaet eller ikke. Men det var altså 50-60 år siden at ''tiden'' var slik. I dag tror jeg mer på en kombo av dårlig oppdragelse og personlighetsforstyrrelser. Rødt flagg er det uansett hva årsaken er. Anonymkode: 6b3de...016
Carrot Skrevet 16. august 2023 #12 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke alle som ønsker å ha et sånt forhold der man kan si ifra om ting. Tenkte jeg skulle si det. Jeg har opplevd at noen menn lager et "miljø" i forholdet der det er stengt for tilbakemeldinger som ikke er som de ønsker. Etter en tid med slike folk så blir man jo kuet og formet og slutter å si ifra. Anonymkode: 78fe9...3ba Nei man lar seg kue, det er noe annet. Dersom man er vitne til at noen er ufin er det lov å si fra uten å ha dårlig samvittighet for det. TS er ikke i et forhold til mannen men i en form for relasjon, det betyr at TS velger å ikke si fra men samtidig reagerer på oppførselen han har og virker bekymret for partneren, altså må TS ta et valg - la han være en dritt og akseptere at hun er en enabler i så måte eller si fra at nå er han en dritt og så ta det som kommer..
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #13 Skrevet 16. august 2023 Carrot skrev (5 minutter siden): Nei man lar seg kue, det er noe annet. Dersom man er vitne til at noen er ufin er det lov å si fra uten å ha dårlig samvittighet for det. TS er ikke i et forhold til mannen men i en form for relasjon, det betyr at TS velger å ikke si fra men samtidig reagerer på oppførselen han har og virker bekymret for partneren, altså må TS ta et valg - la han være en dritt og akseptere at hun er en enabler i så måte eller si fra at nå er han en dritt og så ta det som kommer.. Jeg kan ikke si fra fordi det går utover meg direkte. Anonymkode: e7e98...bbb
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #14 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan ikke si fra fordi det går utover meg direkte. Anonymkode: e7e98...bbb Nettopp, du velger å la han være en dritt mot andre fordi du ikke sier fra, da har du heller ikke noen videre rett til å være bekymret for oppførselen du er med på å å nære.. Anonymkode: 09628...429
Carrot Skrevet 16. august 2023 #15 Skrevet 16. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kan ikke si fra fordi det går utover meg direkte. Anonymkode: e7e98...bbb Selvsagt - men skal du være i en relasjon til et menneske du skal passe deg for reten av livet i stedenfor å si dette finner jeg meg ikke i og så å ha et bedre liv uten denne belastningen? Endret 16. august 2023 av Carrot 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #16 Skrevet 16. august 2023 Jeg tror ikke dette blir et langvarig forhold. Det er ikke alle som har utviklet seg dithen at de klarer å være i et nært forhold med noen. F.eks ved å gi og ta, evne å se flere sider av en sak, respektere andre, osv. For en oppegående jente vil slike trekk drepe forelskelsen og kjærligheten nokså fort. Hvis ikke hun lengter så voldsomt etter et forhold at hun overtilpasser seg. Anonymkode: 44b22...ff7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #17 Skrevet 16. august 2023 Carrot skrev (1 minutt siden): Selvsagt - men skal du være i en relasjon til et menneske du skal passe deg for reten av livet i stedenfor å si dette finner jeg meg ikke i og så å ha et bedre liv uten denne belastningen? Huh? Jeg er ikke i et forhold med han. Men ved å si fra til han om hvordan han behandler kjæresten sin medfører stor risiko i mitt eget liv. Det har ikke noe med vold å gjøre bare så det er sagt. Men jeg kan ikke gå mer inn på det. Anonymkode: e7e98...bbb
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #18 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke dette blir et langvarig forhold. Det er ikke alle som har utviklet seg dithen at de klarer å være i et nært forhold med noen. F.eks ved å gi og ta, evne å se flere sider av en sak, respektere andre, osv. For en oppegående jente vil slike trekk drepe forelskelsen og kjærligheten nokså fort. Hvis ikke hun lengter så voldsomt etter et forhold at hun overtilpasser seg. Anonymkode: 44b22...ff7 Han har vært sammen med en annen jente i ganske mange år før dette. Men jeg mistenker at hun var underdanig og aksepterte alt. Anonymkode: e7e98...bbb
Carrot Skrevet 16. august 2023 #19 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huh? Jeg er ikke i et forhold med han. Men ved å si fra til han om hvordan han behandler kjæresten sin medfører stor risiko i mitt eget liv. Det har ikke noe med vold å gjøre bare så det er sagt. Men jeg kan ikke gå mer inn på det. Anonymkode: e7e98...bbb det skrev jeg heller ikke, men du har tydeligvis en form for relasjon til denne mannen siden han er i ditt liv og du er "redd" for at hans furting skal gå ut over deg - ergo er du jo på en måte ansvarlig for at han fortsetter oppføre seg som en trassig 3 åring siden du ikke sier noe når det skjer.. Personlig ville jeg ikke orket være så unnvikende eller lat tmeg kontrollere av andres urimelighet, det er lov å si "nå er du teit" og så gå derfra..
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #20 Skrevet 16. august 2023 Høres ut som eksen min og med sånn type mann blir man aldri lykkelig! Han skulle, måtte etc og klikket når ting ikke gikk slik som han hadde sett for seg. Det var umulig å diskutere med han. Det ble verre og verre og han var stygg/ufin! Har han barn fra før? Anonymkode: 69040...4d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå