Gå til innhold

Når barna "plutselig" blir voldelige/utagerende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette må jo være et mareritt for de fleste foreldre.

https://www.nrk.no/sorlandet/fortvilet-far-roper-varsko-om-vold_-__det-ender-opp-med-et-dodsfall-til-slutt-1.16510004

Hvilke tiltak hadde dere satt inn for å endre situasjonen? 

Jeg hadde nok tatt med meg ungen min å flyttet bort for en periode ihvertfall. Jobbet med barnevernet osv et annet sted.  Sånn her oppførsel hadde jeg ikke godtatt fra barna mine. 

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det er veldig lett å si man bare hadde flyttet, men det er da ikke så enkelt alltid.

og de godtar heller ikke oppførselen men prøver å finne en løsning.

Vet ikke hva de har prøvd av tiltak, så hva jeg ville gjort kommer jo an på, men strengere innetid , overvåkning av hvem de omgås 

Anonymkode: 467f6...5ed

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort for å være ærlig, hadde følt på stor skam og at jeg hadde mislykket som forelder. 

Hadde nok tatt imot og søkt all hjelp jeg kunne få, både politi og barnevern. 

Samtidig har vi også noen i familien som har erfaring fra diverse miljøer så de kunne tatt en prat med barna, skremt de litt hva som kan lett bli konsekvensene av dette her. 

Anonymkode: 0bd41...321

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort for å være ærlig, hadde følt på stor skam og at jeg hadde mislykket som forelder. 

Hadde nok tatt imot og søkt all hjelp jeg kunne få, både politi og barnevern. 

Samtidig har vi også noen i familien som har erfaring fra diverse miljøer så de kunne tatt en prat med barna, skremt de litt hva som kan lett bli konsekvensene av dette her. 

Hadde sikkert tatt imot det meste av tilbud jeg også😬 Men sånn jeg forstår artikkelen så får de få tiltak og lite oppfølging. Kan det være bare fordi det er sommeren? 

Skrevet

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor ikke disse barna er på en lukket barnevernsinstitusjon 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Første tanken er at jeg ville flyttet langt bort til en annen plass. 

Realistisk sett så hadde jeg ikke hatt mulighet til dette. Nå er barna mine veldig små, og jeg er alene med de. Det er ikke bare å ta da potensielt to barn ut av skolen og dra vekk, man er avhengig av jobb og nytt bosted. 

Jeg kunne vurdert å sendt ungen for en periode bort til familie i nord for å få h*n vekk fra miljøet. Eventuelt konfiskert mobil og husarrest så lenge det ikke er skoletid. Hadde også bedt om hjelp til veiledning til hva foreldre kan gjøre i en slik situasjon og fått psykolog eller ett eller annet til barnet, slik at den også får hjelp til å rette på adferden.

Anonymkode: dc82d...c8d

Skrevet

Så fint at de er redde for de de banket en annen jente sammen med. 

Anonymkode: 5ecf6...fcc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Realistisk sett så hadde jeg ikke hatt mulighet til dette. Nå er barna mine veldig små, og jeg er alene med de. Det er ikke bare å ta da potensielt to barn ut av skolen og dra vekk, man er avhengig av jobb og nytt bosted. 

Jeg kunne vurdert å sendt ungen for en periode bort til familie i nord for å få h*n vekk fra miljøet. Eventuelt konfiskert mobil og husarrest så lenge det ikke er skoletid. Hadde også bedt om hjelp til veiledning til hva foreldre kan gjøre i en slik situasjon og fått psykolog eller ett eller annet til barnet, slik at den også får hjelp til å rette på adferden.

Kan jo søriøst ikke belaste annen familie med ditt trøbbelbarn. Ærlig talt.

• Liker 2
Skrevet
Topsi skrev (3 minutter siden):

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor ikke disse barna er på en lukket barnevernsinstitusjon 

Det finnes ikke lukkede institusjoner for barn. Og det er garantert noen av disse barna som allerede bor på en barneverninstitusjon, selvom ikke den familien som sto frem gjør det. 
For øvrig, det eneste som skjer på slike institusjoner er opplæring i å Ruse seg og være kriminell og voldelig. 

Anonymkode: 21904...ee6

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Topsi skrev (10 minutter siden):

Fordi det ofte bare blir verre

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi det ofte bare blir verre

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det finnes ikke lukkede institusjoner for barn. Og det er garantert noen av disse barna som allerede bor på en barneverninstitusjon, selvom ikke den familien som sto frem gjør det. 
For øvrig, det eneste som skjer på slike institusjoner er opplæring i å Ruse seg og være kriminell og voldelig. 

Anonymkode: 21904...ee6

Jeg er stygt redd for at sde enten blir skyldige i drap, eller at de blir erstatningsansvarlig for millioner, som kan ødelegge livet deres totalt

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, ikke vet jeg,  er heldigvis ikke i den situasjonen og håper jeg ikke trenger å ta stilling til noe sånt. Ser på mulighetene og hva som kunne vært aktuelt for å få barnet ut av et svært dårlig miljø, og få litt mer handlingsrom. 

Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Jeg er stygt redd for at sde enten blir skyldige i drap, eller at de blir erstatningsansvarlig for millioner, som kan ødelegge livet deres totalt

Ja netopp. Nå er det en annen sak i media hvor en mindreårig har banket opp en psykisk utviklingshemmet mann så kraftig at han ligger i koma. Han står i fare for å dø, eller bli hjernedød. 

Problemet her er at jeg tror ikke disse ungdommene eier noen grenser, de forstår ikke konsekvensene. De går løs på tilfeldige, uskyldige ofre. Det viktigste er å lage mest mulig spektakulære grensesprengende videoer som mange ønsker å se og lære av, og så får vi enda fler som denger løs på andre. Det er en skremmende trend, og det blir til at man selv blir redd for å havne på feil sted til feil tid. Jeg synes det er ubehagelig å måtte gå forbi ungdomsgjenger. Slik har jeg ikke kjent det tidligere. Også bekymret for at mine egne barn skal bli banket gul og blå.

Anonymkode: 5feb9...33a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde flyttet. Har allerede gjort det en gang, da et av mine barn ble mobbet, og tross at det var tungt både økonomisk og praktisk hadde jeg glatt gjort det igjen. 

Har forsåvidt en annen mulighet også. Fars familie bor i annet land. Kunne sendt henne dit. 

Uansett, hun hadde på en eller annen måte blitt flyttet bort fra det miljøet. 

Anonymkode: d9b91...7bd

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Overskriften er dessverre feil: Barnet blir ikke "plutselig" slik; dette er sluttresultatet av mange års utvikling der man skjemmer bort unger, og lar dem få alt de peker på.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Problemet her er at jeg tror ikke disse ungdommene eier noen grenser, de forstår ikke konsekvensene. De går løs på tilfeldige, uskyldige ofre. Det viktigste er å lage mest mulig spektakulære grensesprengende videoer som mange ønsker å se og lære av, og så får vi enda fler som denger løs på andre. Det er en skremmende trend, og det blir til at man selv blir redd for å havne på feil sted til feil tid. Jeg synes det er ubehagelig å måtte gå forbi ungdomsgjenger. Slik har jeg ikke kjent det tidligere. Også bekymret for at mine egne barn skal bli banket gul og blå.

Anonymkode: 5feb9...33a

Og disse manglende grensene er det beklageligvis foreldrene selv som har sørget for.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

God idé. Det man gjorde før i tiden med det man den gang kalte "bortskjemte drittunger", var å gi dem en støkk, slik at de våknet opp av illusjonen om at de var usårbare - det virket. Så kom den pedagogiske barneoppdragelsen der man skulle pakke alt inn i bomull, og resultatet ser man idag.

Anonymkode: dd61d...e55

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Overskriften er dessverre feil: Barnet blir ikke "plutselig" slik; dette er sluttresultatet av mange års utvikling der man skjemmer bort unger, og lar dem få alt de peker på.

Og disse manglende grensene er det beklageligvis foreldrene selv som har sørget for.

God idé. Det man gjorde før i tiden med det man den gang kalte "bortskjemte drittunger", var å gi dem en støkk, slik at de våknet opp av illusjonen om at de var usårbare - det virket. Så kom den pedagogiske barneoppdragelsen der man skulle pakke alt inn i bomull, og resultatet ser man idag.

Jeg anbefaler at du sjekker litt ut hva som skjer med oppførselen til barn som slett ikke er bortskjemt, men snarere blir mishandlet og misbrukt, som vokser opp med foreldre som har ruset seg, har psykiske problemer, er ekstremt fattige, har blitt mobbet eller opplevd traumatiske ting (for eksempel krig og terrorisme). 

Etterpå kan du spørre deg selv om den beste måten å få dem til å oppføre seg annerledes er å «gi dem en støkk» - altså gjerne slå dem ENDA hardere, isolere dem ENDA mer, ta fra dem ENDA flere goder. 

Jeg tror ikke det. 

Anonymkode: ff5b2...066

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Snak for deg selv! Hadde jeg hat nevøer eller nieser i denne situasjonene hadde jeg helt klart ønsket å stille opp. Det er ikke alle som ser på familie som belastning.

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 5.13):

Tenker det er veldig lett å si man bare hadde flyttet, men det er da ikke så enkelt alltid.

og de godtar heller ikke oppførselen men prøver å finne en løsning.

Vet ikke hva de har prøvd av tiltak, så hva jeg ville gjort kommer jo an på, men strengere innetid , overvåkning av hvem de omgås 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noe av problemet er jo at streng innetid og husarrest bare funker om barnet hører på deg. Foreldrene har jo helt sikkert sakt barna ikke har lov til å være ute hundre ganger, men hva gjør du om barnet ikke hører? Man kan ikke nekte barnet å gå på skolen, og da kam barnet stikke av hver ukedag. Du har heller ikke love til å bruke «vold» så om barnet reiser seg opp og går har du begrenset med muligheter…. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Topsi skrev (9 timer siden):

Det finnes ikke, barna har fremdeles mulighet til å forlate institusjonen om de ønsker. Sender du barnet på institusjon risikerer du at de havner i enda hardere miljøer også. Om du leser artikkelen står det jo at det offentlige ikke har mye å stille opp med i slike saker. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Synes det er veldig naivt av deg og tro at slik oppførsel må skyldes oppdragelse over mange år. Om du tenker på det så tilbringer de fleste barn veldig mye av den våkne tiden sinn med andre en foreldrene. Barn og tenåringer er også veldig lett påvirkelige, de blir kjempe påvirket av venner i denne alderen! Det er ikke foreldrene 13 åringer hører mest på, selv om de har vært pliktoppfyllende og flinke som barn. 

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...