Gå til innhold

Kuler i underlivet

Anbefalte innlegg

Gjest Utlogget nå
Skrevet

Jeg har hatt en slik kul en gang tidligere, på størrelse med en liten ert. Gjemt under ytre lepper. Den ble mindre, men jeg merket i går at den var kommet tilbake. Den er vond å ta på, og jeg kan kjenne rundt hele kulen, den er rundt og fast. Nå har det kommet en eller to flere kuler i samme området.

Er dette bare talg, eller? Noen som har lignende erfaring? Kan det være en allergisk reaksjon mot gummi? Det svir når jeg er borti dem. Kan si med 100% sikkerhet at jeg ikke har blitt smittet av noen kjønnsykdom.

Skrevet

Jeg ville tatt en tur til legen jeg. Da får du forklaring på hva det er, og du slipper å gå og gruble og bekymre deg.

Skrevet

Du sier at du med 100% sikkerhet ikke er smittet av en kjønnsydom. Vil det si at du aldri i hele ditt liv har hatt sex uten kondom? Du kan f.eks ha blitt smittet av herpes for flere år siden og får første utbrudd nå. Det ligger i dvale i kroppen gjennom hele livet etterpå. Du kan bli smittet nedentil av munnherpes også..

Skrevet
Du sier at du med 100% sikkerhet ikke er smittet av en kjønnsydom. Vil det si at du aldri i hele ditt liv har hatt sex uten kondom? Du kan f.eks ha blitt smittet av herpes for flere år siden og får første utbrudd nå. Det ligger i dvale i kroppen gjennom hele livet etterpå. Du kan bli smittet nedentil av munnherpes også..

Herpes gir seg ikke utslag i kul(er) da kjære deg...

Til trådstarter:

Dette er nok 90% sikkert en betent kjertel. Vi har en sånn kjertel på hver side på innsiden av de ytre kjønnsleppene bak/ved siden av skjedeåpningen. Disse blir betente fra tid til annen, føles som alt fra en stor øm kvise til skikkelig store byller som må tømmes av lege. Som regel helt ufarlig og går oftest bort av seg selv.

Disse kjertlene heter noe på b, kan bare ikke komme på hele navnet. Kommer jeg på hele navnet skal jeg søke frem en link til en eller annen legeside som forklarer det hele.

De aller fleste opplever dette minst 1 gang i løpet av livet forresten!

Hvis den ikke vokser seg kjempestor og blir uutholdelig vond kan du bare la den forsvinne av seg selv.

Lykke til! :)

Skrevet

Til trådstarter:

Dette er nok 90% sikkert en betent kjertel. Vi har en sånn kjertel på hver side på innsiden av de ytre kjønnsleppene bak/ved siden av skjedeåpningen. Disse blir betente fra tid til annen, føles som alt fra en stor øm kvise til skikkelig store byller som må tømmes av lege. Som regel helt ufarlig og går oftest bort av seg selv.

Disse kjertlene heter noe på b, kan bare ikke komme på hele navnet. Kommer jeg på hele navnet skal jeg søke frem en link til en eller annen legeside som forklarer det hele.

Hvis den ikke vokser seg kjempestor og blir uutholdelig vond kan du bare la den forsvinne av seg selv.

Lykke til!  :)

Bartholins kjertel

Skrevet

Til trådstarter:

Kjønnsvorter kan det godt være hvertfall..

Skrevet

Jeg er 100% sikker på at jeg ikke kan ha blitt smittet av noe, mer enn det trenger ikke du vite.

Høres riktig ut dette, særlig etter å ha søkt litt på emnet og funnet en del like erfaringer på nett. Takk!

Skrevet
Kjønnsvorter kan det godt være hvertfall..

Nei det kan det ikke. Hverken kjønnsvorter eller herpes gir seg utslag i kuler i underlivet (eller andre steder for den saks skyld)!

Det er fint at man kommer med råd, men helst skal man ha litt kunnskap om det man gir råd om, ellers kan man jo skremme folk unødig!

Irriterer meg grønn over alle de merkelige svarene mange gir, spesielt her inne på kropp og helse. Svar på ting dere faktisk vet noe om!

Fint at du fant ut av det, trådstarter! Kanskje du skulle søke lege og sjekke om infeksjonen skyldes bakterier slik at du trenger antibiotikabehandling? Det har jo kommet tilbake èn gang hos deg.

Skrevet

Kjønnsvorter

Sykdomstegn

Små, hvite eller lyserøde vorter av varierende størrelse. De kan være så små som knappenålshoder eller så store som erter. De er ofte samlet i blomkålslignende klaser. Hos menn sitter de oftest på forhuden eller penishodet, og hos kvinner på kjønnsleppene eller rundt skjedeåpningen. De kan også finnes rundt endetarmsåpningen.

Klippet fra Lommelegen.no

Hva sier du til dette da siste bedrevitende-gjest?

Skrevet

Det står da ikke et pipp der om kuler! :ler:

Har selv hatt kjønnsvorter og har sett både det ene og det andre i min jobb som sekretær for en gynekolog!

Skrevet

Dette er vel snakk om kuler under huden, ikke utenpå, sånn som ved kjønnsvorter... Har for øvrig hatt et par sånne kuler selv, og de forsvant av seg selv etter noen dager.

• 3 år senere...
Gjest Gjest_Malin_*
Skrevet

Jeg har slike kuler i underlivet nå.

Er utrolig vondt å tisse.

Kulene er på størrelse med erter og ligger rundt sjedeåpningen, i kjønnsleppene og like ved endetarmsåpningen.

Jeg fant den første på søndag, og i dag (tirsdag) har jeg muligens ti stykker.

Skal til legen i dag og er virkelig redd for at det kan være noe ille.

Trøst anyone? :(

• 2 år senere...
Skrevet

Uff, stakkars deg!

Tror jeg har fått det samme, har 2 stykker som kjennes ut som store betente kviser. Dette gjør urolig vondt, er det noen som vet hvor lang tid der tar før det vil gå bort?

• 4 måneder senere...
Skrevet

Uff, stakkars deg!

Tror jeg har fått det samme, har 2 stykker som kjennes ut som store betente kviser. Dette gjør urolig vondt, er det noen som vet hvor lang tid der tar før det vil gå bort?

Annonse
Skrevet

Er det utenpå eller er det innvendig kul da:)?

Er det en utvendig kul(er)kan jeg anbefale at du kontakter legen din..

Det kan da være kjønnsvorter.

litt info til deg om kjønnsvorter:

De aller fleste har viruset uten å merke noe. Dersom vortene sitter på kjønnsleppene, rundt skjedeåpningene eller rundt endetarmsåpningen er de lette å kjenne og se. Vortene kan ha forskjellig utseende, men er oftest taggete. De er fra millimeter til centimeter store og vokser enkeltstående eller i klaser. Vorter inni skjeden eller endetarmen kan bli store og føre til ubehag. De kan føre til svie, smerter, kløe og blødninger, særlig ved samleie.

Dersom vortene ikke forsvinner av seg selv eller de er ubehagelige, bør du gå til lege for å få en vurdering. Noen av virustypene kan gi opphav til celleforandringer i livmorhalsen, noe som i sjeldne tilfeller kan utvikle seg til kreft over tid. Det er derfor viktig at alle kvinner fra ca 25-års alder tar regelmessige celleprøver fra livmorhalsen.

Tiden det tar fra man blir smittet og til vortene blir synlige varierer fra 1-8 måneder, gjennomsnittlig 3 måneder. Ofte forsvinner de av seg selv i løpet av måneder til ett år. Man smittes bare en gang av samme type kondylomvirus, men vortene kan komme tilbake på samme sted eller på et annet sted fordi viruset lever videre i hud/slimhinne.

Men er det innvendige kuler er det helt sikkert noe som heter Bartholins kjertel

(betennelse i kjertlene)

litt info om Bartholins kjertel

Ved betennelse, vanligvis bare i en av kjertlene, vil det etter hvert som regel bli noe smerter og ømhet svarende til den betente kjertelen. Det kan også bli feber og slapphet. Den betente kjertelen kan ses som en kul i kjønnsleppen, og den vil ofte være lett å kjenne dersom du undersøker deg selv. Noen ganger kan man få hovne lymfeknuter i lysken, noe som kjennes som små kuler langs lyskebåndet eller på innsiden av låret på samme siden som den betente kjertelen. Dette er et tegn på at kroppens immunapparat jobber hardt med å bekjempe sykdommen.

I de mest uttalte tilfellene kan hevelsen bli så stor og smertefull at kvinnen kan ha vansker med å gå eller sitte.

En bartholinitt behandles ved at legen lager et lite snitt i kjertelveggen slik at væske og puss kan tømmes ut. Unntaksvis kan antibiotikabehandling være nødvendig ved omfattende betennelse.

Hvis man ikke får åpnet kjertelen tilstrekkelig ved inngrepet, kan betennelsen blusse opp. Dersom en kvinne blir plaget med flere betennelser i den samme kjertelen, er det vanlig å tilby en operasjon som varig forebygger tilbakefall. Dette er et relativt enkelt inngrep som kan foretas av gynekolog/lege uten at det er behov for innleggelse i sykehus.

håper dette er til hjelp for deg og lykke til videre =)

Skrevet

Hvis man har flere kuler er det neppe bartholinitt. Kvinner har bare to slike kjertler, en på hver side av skjeden. Det er mer sannsynlig at det er andre kjertler, talgkjertler f.eks. Disse ligger blant annet som en slags perlerad på innsiden av hver kjønnsleppe. Det kan også være betente hårsekker eller kviser. Jeg synes ikke det høres ut som kjønnsvorter, de danner ikke innvendige kuler.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...